AnonymBruker Skrevet 16. juni 2018 #1 Skrevet 16. juni 2018 Hei, jeg er sykemeldt og skal snart ha ferie , legen mener jeg blir sykemeldt en stund fremover. Jeg jobber i barnehage hvor ferien er satt på forhånd, har fri hele juli. Vil jeg ha den ferien til gode om jeg er sykemeldt fremover over ferien? Jeg leste den da må brukes i løpet av året men det vil jeg ikke kunne.. min permisjon starter til høsten. Vil jeg kunne forlenge permisjonen neste år med en ferien feks på slutten av ferien? Har jeg krav på dette eller er det opp til arb.giver ? Anonymkode: 6c365...b32
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2018 #2 Skrevet 16. juni 2018 Dersom du er 100% sykmeldt kan du kreve ferien utsatt. Dersom du ikke får avviklet ferien pga. sykdom eller foreldrepermisjon kan ferien i sin helhet overføres til neste år. Arbeidsgiver kan ikke slette ferie du er trukket i lønn for, så denne kan du bruke ril å forlenge permisjonen din. Anonymkode: 712cf...76b 1
Gjest Herr Heftig Skrevet 16. juni 2018 #3 Skrevet 16. juni 2018 Hvis du er sykemeldt i ferie kan du ta den senere på året. Hvis du skal ha ferie mens du har permisjon kan du få utsatt den til neste år.
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2018 #4 Skrevet 16. juni 2018 Du kan stoppe sykmelding mens du har ferie, avvikle den for så å få ny sykmelding. Du har ikke krav på sykepenger når du skal ha ferie. Anonymkode: 73677...250 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2018 #5 Skrevet 16. juni 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Du kan stoppe sykmelding mens du har ferie, avvikle den for så å få ny sykmelding. Du har ikke krav på sykepenger når du skal ha ferie. Anonymkode: 73677...250 Men må ikke arbeidsplassen betale de første nye 16 dagene da ? Så jeg vil ikke få noe utbetalt som juli lønn?? Anonymkode: 6c365...b32
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2018 #6 Skrevet 16. juni 2018 5 timer siden, Herr Heftig skrev: Hvis du er sykemeldt i ferie kan du ta den senere på året. Hvis du skal ha ferie mens du har permisjon kan du få utsatt den til neste år. Det blir det samme neste år , da har jeg permisjon under juli måned som da er 4 uker av min ferie , da kan jeg stoppe permisjonen og ha ferie , på den måten blir permisjonen forlenget med en måned..Men kan jeg da gjøre dette i 2 mnd da , siden jeg nå er sykemeldt i årets ferie ? En annen her skriver jeg ikke får sykepenger , vil jeg ikke få noe i juli måned da jeg skulle hatt ferie men er sykemeldt da? Anonymkode: 6c365...b32
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2018 #7 Skrevet 16. juni 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Dersom du er 100% sykmeldt kan du kreve ferien utsatt. Dersom du ikke får avviklet ferien pga. sykdom eller foreldrepermisjon kan ferien i sin helhet overføres til neste år. Arbeidsgiver kan ikke slette ferie du er trukket i lønn for, så denne kan du bruke ril å forlenge permisjonen din. Anonymkode: 712cf...76b Jeg henger ikke med , trukket i lønn? Jeg fikk feriepenger nå i juni, juli vil gå som normalt med vanlig lønn, sånn har det vært de andre årene... barnehagen betaler lønn 11 mnd i året , altså minus juni da feriepengene kommer...?? Anonymkode: 6c365...b32
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2018 #8 Skrevet 16. juni 2018 6 hours ago, AnonymBruker said: Hei, jeg er sykemeldt og skal snart ha ferie , legen mener jeg blir sykemeldt en stund fremover. Jeg jobber i barnehage hvor ferien er satt på forhånd, har fri hele juli. Vil jeg ha den ferien til gode om jeg er sykemeldt fremover over ferien? Jeg leste den da må brukes i løpet av året men det vil jeg ikke kunne.. min permisjon starter til høsten. Vil jeg kunne forlenge permisjonen neste år med en ferien feks på slutten av ferien? Har jeg krav på dette eller er det opp til arb.giver ? Anonymkode: 6c365...b32 Du kan ta pause i permisjonen for å ta ut lovbestemt ferie. Anonymkode: 2a35f...35b
applestories Skrevet 17. juni 2018 #9 Skrevet 17. juni 2018 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Men må ikke arbeidsplassen betale de første nye 16 dagene da ? Så jeg vil ikke få noe utbetalt som juli lønn?? Anonymkode: 6c365...b32 Arbeidsgiver må sende inn bekreftelse på at du tar ut lovbestemt ferie, så slipper de nye 16 dager. Det varierer fra fylke til fylke hvor strenge de er på dette, noen steder har det tidligere vært nok å ringe og si ifra, men dette som det meste annet er strammet inn på. Send bekreftelsen samme sted som inntektsopplysningene da det er der slikt registreres. 1
applestories Skrevet 17. juni 2018 #10 Skrevet 17. juni 2018 (endret) 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg henger ikke med , trukket i lønn? Jeg fikk feriepenger nå i juni, juli vil gå som normalt med vanlig lønn, sånn har det vært de andre årene... barnehagen betaler lønn 11 mnd i året , altså minus juni da feriepengene kommer...?? Anonymkode: 6c365...b32 Fikk du sykepenger for juni? Får du utbetalt vanlig lønn fra barnehagen, og de får refundert fra NAV? Dersom du før lønn fra barnehagen skal du ha lønn i juli som normalt. Dersom du fikk sykepenger i juni, altså ikke trekk pga ferie, i tillegg til feriepenger, kan du ikke også få sykepenger for juli, det sier vel seg selv. (med trekk menes at du ikke får lønn i juni - man trekker i lønn for uker man skal ha ferie i løpet av året). Endret 17. juni 2018 av applestories
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2018 #11 Skrevet 17. juni 2018 5 minutter siden, applestories skrev: Fikk du sykepenger for juni? Får du utbetalt vanlig lønn fra barnehagen, og de får refundert fra NAV? Dersom du før lønn fra barnehagen skal du ha lønn i juli som normalt. Dersom du fikk sykepenger i juni, altså ikke trekk pga ferie, i tillegg til feriepenger, kan du ikke også få sykepenger for juli, det sier vel seg selv. (med trekk menes at du ikke får lønn i juni - man trekker i lønn for uker man skal ha ferie i løpet av året). Jeg har nettopp bikket over 16 dager , har ikke vært sm lenge. Så ja jeg fikk vanlig lønn i juni. Ja jeg får betalt av barnehagen og de får refunderte fra nav.. Anonymkode: 6c365...b32
applestories Skrevet 17. juni 2018 #12 Skrevet 17. juni 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg har nettopp bikket over 16 dager , har ikke vært sm lenge. Så ja jeg fikk vanlig lønn i juni. Ja jeg får betalt av barnehagen og de får refunderte fra nav.. Anonymkode: 6c365...b32 Om du fikk vanlig lønn i juni, når er det man vanligvis ikke får lønn der, er det i juli dere ikke har lønn, altså blir trukket for ferieuken?
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2018 #13 Skrevet 17. juni 2018 11 minutter siden, applestories skrev: Arbeidsgiver må sende inn bekreftelse på at du tar ut lovbestemt ferie, så slipper de nye 16 dager. Det varierer fra fylke til fylke hvor strenge de er på dette, noen steder har det tidligere vært nok å ringe og si ifra, men dette som det meste annet er strammet inn på. Send bekreftelsen samme sted som inntektsopplysningene da det er der slikt registreres. Men vil det ikke lønne seg for meg å være sykemeldt over ferien når jeg er dårlig ? Eneste positive for min del er vel at jeg ikke bruker nok en måned på sykemeldingsperioden min...? Anonymkode: 6c365...b32
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2018 #14 Skrevet 17. juni 2018 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei, jeg er sykemeldt og skal snart ha ferie , legen mener jeg blir sykemeldt en stund fremover. Jeg jobber i barnehage hvor ferien er satt på forhånd, har fri hele juli. Vil jeg ha den ferien til gode om jeg er sykemeldt fremover over ferien? Jeg leste den da må brukes i løpet av året men det vil jeg ikke kunne.. min permisjon starter til høsten. Vil jeg kunne forlenge permisjonen neste år med en ferien feks på slutten av ferien? Har jeg krav på dette eller er det opp til arb.giver ? Anonymkode: 6c365...b32 Du lan overføre ferien til neste år. Anonymkode: f8416...454
applestories Skrevet 17. juni 2018 #15 Skrevet 17. juni 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men vil det ikke lønne seg for meg å være sykemeldt over ferien når jeg er dårlig ? Eneste positive for min del er vel at jeg ikke bruker nok en måned på sykemeldingsperioden min...? Anonymkode: 6c365...b32 Om arbeidsgiver betaler ut lønn og får refusjon vil jeg tro at du får akkurat den samme lønnen som vanlig. Men da passer ikke juni inn om du har fått lønn og vanligvis kun skal ha feriepenger. Om du er sykmeldt i ferien og tar ut ferie senere tror jeg ikke arbeidsgiver får dette refundert, altså taper de på det mens du får både fri i juli og får ta igjen ferien senere.
juliane Skrevet 17. juni 2018 #16 Skrevet 17. juni 2018 Så lenge det er grunnlag for å være sykemeldt mens du egentlig skulle hatt ferie syns jeg du skal være sykemeldt, og så tar du ut de ukene i høst mens du utsetter permisjonen.
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2018 #17 Skrevet 17. juni 2018 Får du forlenget sykemelding er det bedre for både deg og arbeidsgiver. Du får forlenget permisjon med ferien når den er ferdig og arbeidsgiver slipper de 16 dagene. Anonymkode: f07c4...c2f
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2018 #18 Skrevet 17. juni 2018 9 minutter siden, juliane skrev: Så lenge det er grunnlag for å være sykemeldt mens du egentlig skulle hatt ferie syns jeg du skal være sykemeldt, og så tar du ut de ukene i høst mens du utsetter permisjonen. Men min permisjon starter jo som alle andre noen uker før termin, jeg kan vel ikke starte med ferie ?? Anonymkode: 6c365...b32
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2018 #19 Skrevet 17. juni 2018 Du ble trukket for 5 uker ferie i juni, og fikk utbetalt ferie (regnestykket ser da slik ut: Lønn for juni - 5 uker ferie + feriepenger. Dette blir i realiteten feriepenger - ca. 4 dager) Resten av året får du vanlig lønn uavhengig av når du avvikler ferie. Det du gjør nå er: 1) Gå til legen og få forlenget sykmeldingen din. 2) Gi beskjed til arbeidsgiver at du krever ferien utsatt pga. 100% sykmelding på det avtalte ferie tidspunktet. Og evt.: 3) Søke overføring av ferien til neste år mot slutten av året, med begrunnelse at du ikke har fått avviklet ferie pga. sykmelding og påfølgende foreldrepermisjon. 4) Søke ferie i forlengelse av permisjonen din til neste år. Anonymkode: 712cf...76b 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2018 #20 Skrevet 17. juni 2018 11 minutter siden, applestories skrev: Om arbeidsgiver betaler ut lønn og får refusjon vil jeg tro at du får akkurat den samme lønnen som vanlig. Men da passer ikke juni inn om du har fått lønn og vanligvis kun skal ha feriepenger. Om du er sykmeldt i ferien og tar ut ferie senere tror jeg ikke arbeidsgiver får dette refundert, altså taper de på det mens du får både fri i juli og får ta igjen ferien senere. Nei jeg fikk kun feriepenger i juni:) Skrev kanskje feil her... Ser den, men er jeg syk så er jeg syk, jeg kan ikke noe for det, og det er jo like krav for alle som er arb takere.. Blie feil å friskemelde meg for ar jobben skal spare penger .. når jeg er dårlig Anonymkode: 6c365...b32
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå