AnonymBruker Skrevet 16. juni 2018 #1 Skrevet 16. juni 2018 Hei dere.. Har kommet i en skikkelig knipe og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg går på AAP hos Nav og måtte fylle meldekort sist helg. Jeg skrev at jeg jobbet, og da ble jeg trekt penger jeg fikk utbetalt mandagen. Og det var OK siden jeg startet ny jobb denne måneden så jeg skulle få lønn igår.. trodde jeg. I kontrakten står det også at jeg skal få lønn hver 15. Men snakket med sjefen igår og hun sier at siden jeg starter den 1 juni så får jeg lønnen 15 juli. Så jeg har NULL penger nå, og vet ikke hva jeg kan gjøre?? Nav er også stengt nå. Kommer også til å jobbe en del frem til 15 juli som vil si at jeg igrunn har kjempe lite penger og leve med frem til 15 siden jeg blir trekt fra nav når jeg jobber. så lurer på hva slags hjelp jeg kan få fra Nav? Anonymkode: b51f9...e51
AndreaE Skrevet 16. juni 2018 #2 Skrevet 16. juni 2018 Ta småjobber på finn! Eller lån litt av familie?
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2018 #3 Skrevet 16. juni 2018 Akkurat nå, AndreaE skrev: Ta småjobber på finn! Eller lån litt av familie? Hadde selvfølgelig spurt familie som er Mamma. Men vet hun har det vanskelig med økonomi så jeg vil ikke være til bry. Lurer egentlig bare på hva slags hjelp jeg kan få fra Nav? TS Anonymkode: b51f9...e51
Dr. A. Kula Skrevet 16. juni 2018 #4 Skrevet 16. juni 2018 Det bør også være mulig å be om noe lønn utbetalt fra arbeidsgiver. Forklar situasjonen og bedre om å få utbetalt noe av det du allerede har arbeidet inn, som forskudd på lønnen i juli. Eller alternativ et kortsiktig lån hos arnbeidsgiver eller bank. Ikke sikkert det er nav sin oppgave dette før du har prøvd alternativer. 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2018 #5 Skrevet 16. juni 2018 1 minutt siden, Dr. A. Kula skrev: Det bør også være mulig å be om noe lønn utbetalt fra arbeidsgiver. Forklar situasjonen og bedre om å få utbetalt noe av det du allerede har arbeidet inn, som forskudd på lønnen i juli. Eller alternativ et kortsiktig lån hos arnbeidsgiver eller bank. Ikke sikkert det er nav sin oppgave dette før du har prøvd alternativer. Tusen takk! Var ikke klar over at jeg kunne spørre om forskudd på lønn:) Skal høre. Takk igjen Anonymkode: b51f9...e51 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2018 #6 Skrevet 16. juni 2018 Får du ikke penger att på skatten nå i juni? Jeg ville gått til nav sosial og bedt om akutt krisehjelp til mat/husleie. Merkelig at ikke bedriften opplyste deg om dette tidligere. Anonymkode: ea3b3...d69
applestories Skrevet 16. juni 2018 #7 Skrevet 16. juni 2018 Alle muligheter skal være prøvd før man kan få sosialhjelp, hva det betyr kommer an på de enkelte kontor. AAP er skattefritt på to utbetalinger i juni, så du får kanskje litt ekstra på den måten. Får du igjen noe på skatten? Den kommer vel rundt den 27. Støtter også forslaget om å be om forskudd på lønn. Selv ville jeg brukt mitt rentefrie kredittkort knyttet til banken min om det var krise, og så betalt tilbake når jeg fikk lønn. 1
applestories Skrevet 16. juni 2018 #8 Skrevet 16. juni 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Får du ikke penger att på skatten nå i juni? Jeg ville gått til nav sosial og bedt om akutt krisehjelp til mat/husleie. Merkelig at ikke bedriften opplyste deg om dette tidligere. Anonymkode: ea3b3...d69 Jeg syntes det var merkelig da jeg fikk fastlønn og begynte å få lønn på forskudd - for arbeid jeg ikke hadde gjort. Er ikke betaling av arbeid utført i juni vanligvis utbetalt i juli?
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2018 #9 Skrevet 16. juni 2018 Akkurat nå, applestories skrev: Alle muligheter skal være prøvd før man kan få sosialhjelp, hva det betyr kommer an på de enkelte kontor. AAP er skattefritt på to utbetalinger i juni, så du får kanskje litt ekstra på den måten. Får du igjen noe på skatten? Den kommer vel rundt den 27. Støtter også forslaget om å be om forskudd på lønn. Selv ville jeg brukt mitt rentefrie kredittkort knyttet til banken min om det var krise, og så betalt tilbake når jeg fikk lønn. Vet AAP er skattefri i Juni. Utbetalingen jeg fikk mandag var skattefri, men hjelper ikke det når jeg ble trekt for timene jeg jobbet.. og at jeg får lønnen den 15:) Skal fks jobbe neste uke, så blir da trekt på neste meldekort og får ikke de pengene før lønningen den 15. Får en del igjen på skatten men sto på nettet at utbetaling er 3 ganger dette året så vil ikke ta det for gitt at jeg har pengene den 27. Men skal spørre sjefen om mulighetene. Har heller ikke kredittkort:) Men burde kanskje skaffe meg det. Takk for svar Anonymkode: b51f9...e51
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2018 #10 Skrevet 16. juni 2018 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei dere.. Har kommet i en skikkelig knipe og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg går på AAP hos Nav og måtte fylle meldekort sist helg. Jeg skrev at jeg jobbet, og da ble jeg trekt penger jeg fikk utbetalt mandagen. Og det var OK siden jeg startet ny jobb denne måneden så jeg skulle få lønn igår.. trodde jeg. I kontrakten står det også at jeg skal få lønn hver 15. Men snakket med sjefen igår og hun sier at siden jeg starter den 1 juni så får jeg lønnen 15 juli. Så jeg har NULL penger nå, og vet ikke hva jeg kan gjøre?? Nav er også stengt nå. Kommer også til å jobbe en del frem til 15 juli som vil si at jeg igrunn har kjempe lite penger og leve med frem til 15 siden jeg blir trekt fra nav når jeg jobber. så lurer på hva slags hjelp jeg kan få fra Nav? Anonymkode: b51f9...e51 Dette synes jeg var rart. Normalen er at lønn utbetales enten midt i mnd. (altså 50% etterskudd og 50% forskudd) eller helt i slutten av mnd. (100% etterskudd), ikke midt i mnd etter. Beste løsningen er nok å be arbeidsgiver om forskudd på lønn. Tips da er å ikke ta ut mer forskudd enn minimum av det du trenger. Anonymkode: dc0cf...95c
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2018 #11 Skrevet 16. juni 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette synes jeg var rart. Normalen er at lønn utbetales enten midt i mnd. (altså 50% etterskudd og 50% forskudd) eller helt i slutten av mnd. (100% etterskudd), ikke midt i mnd etter. Beste løsningen er nok å be arbeidsgiver om forskudd på lønn. Tips da er å ikke ta ut mer forskudd enn minimum av det du trenger. Anonymkode: dc0cf...95c «lønningen for dager man har jobbet i mai som blir utbetalt nå 15 juni og siden du begynte å jobbe i juni vil lønningen din for juni bli betalt ut den 15 juli» TS Anonymkode: b51f9...e51
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2018 #12 Skrevet 16. juni 2018 Ikke bruk kredittkort! Hold ut til mandag og kontakt nav om du trenger hjelp til husleie/mat. Ikke skaff deg kredittkort!!! Anonymkode: b08a4...298 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2018 #13 Skrevet 16. juni 2018 30 minutter siden, applestories skrev: Jeg syntes det var merkelig da jeg fikk fastlønn og begynte å få lønn på forskudd - for arbeid jeg ikke hadde gjort. Er ikke betaling av arbeid utført i juni vanligvis utbetalt i juli? Jo lønn er alltid etterbetalt. Det blir jo feil å få alt betalt på forhånd, må du ikke da betale tilbake om du har fravær uten lønn? Anonymkode: ea3b3...d69
Husholdning1 Skrevet 16. juni 2018 #14 Skrevet 16. juni 2018 (endret) 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: «lønningen for dager man har jobbet i mai som blir utbetalt nå 15 juni og siden du begynte å jobbe i juni vil lønningen din for juni bli betalt ut den 15 juli» TS Anonymkode: b51f9...e51 Som er en veldig vanlig løsning. Spør om det er mulig å få noe på forskudd. Om du har eller får deg kredittkort er det også en grei løsning. Bare betal gjelden før rentene begynner å løpe. Endret 16. juni 2018 av Husholdning1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2018 #15 Skrevet 16. juni 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: «lønningen for dager man har jobbet i mai som blir utbetalt nå 15 juni og siden du begynte å jobbe i juni vil lønningen din for juni bli betalt ut den 15 juli» TS Anonymkode: b51f9...e51 Helt riktig når man er vikar, man får utbetalt mnd etter, slik det blir rett antall dager. Vi som jobber fast stilling får for inneværende mnd og det vi jobbet ekstra. Var i samme situasjon for mange år siden. Fikk da faktisk hjelp på sosialkontoret.( som det het den gangen). Ba om lån, men fikk da til husleie og mat Anonymkode: ee642...aba
applestories Skrevet 16. juni 2018 #16 Skrevet 16. juni 2018 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo lønn er alltid etterbetalt. Det blir jo feil å få alt betalt på forhånd, må du ikke da betale tilbake om du har fravær uten lønn? Anonymkode: ea3b3...d69 I det offentlige får man betalt på forhånd om man har fast stilling og fastlønn. Tro meg, jeg har forsøkt å få lønn påfølgende måned men det går ikke Om jeg har for mye fravær overføres det til neste måned. Har man for mange timer overføres de og kan tas ut som avspasering om man har tid og mulighet. Hadde jeg fått betalt for de timene jeg faktisk jobber hadde jeg hatt rimelig godt betalt
applestories Skrevet 16. juni 2018 #17 Skrevet 16. juni 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dette synes jeg var rart. Normalen er at lønn utbetales enten midt i mnd. (altså 50% etterskudd og 50% forskudd) eller helt i slutten av mnd. (100% etterskudd), ikke midt i mnd etter. Beste løsningen er nok å be arbeidsgiver om forskudd på lønn. Tips da er å ikke ta ut mer forskudd enn minimum av det du trenger. Anonymkode: dc0cf...95c Som ungdom med jobb etter skoletid, student med deltidsjobb, som vikar, i sommerjobber og med faste avtalte vakter har jeg fått etterbetalt både i det private og det offentlige. Både privat og på jobb er mitt inntrykk at dette er det vanligste. 1
Dr. A. Kula Skrevet 16. juni 2018 #18 Skrevet 16. juni 2018 Stillingstype har NPK noe å si for om betaling skjer etterskuddsvis eller midtveis. Jeg oppfatter at TS ikke har fast jobb/lønn og da er det vanlig med etterskuddsvis (men ikke nødvendigvis alltid). For fast ansatte er det nok mest vanlig at lønn utbetales som en kombinasjon av etterskudd og forskudd, med mindre utbetalingen skjer 1. i påfølgende måned. Som en siste faktor er det ikke unormalt at feriepenger utbetales i juni/juli i stedet for lønn som en praktisk ordning i stedet for ved hvert ferieuttak. Dermed kan også dette påvirke utbetalingen til TS nå i juni.
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2018 #19 Skrevet 16. juni 2018 det der var også et stort problem for meg. Jeg tok heller og skrev på meldekortet at jeg hadde jobbet litt senere, slik at det ble samtidig med lønna. hvis ikke satt jeg der uten penger. Anonymkode: 6f8f7...c25
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå