AnonymBruker Skrevet 16. juni 2018 #1 Skrevet 16. juni 2018 Halloen Jeg vet at om man tjener mer enn en konkret sum, så mister man stipendet. Men hvordan er det egentlig det funker? Jeg har mange spørsmål rundt dette: Jeg har studert to semestre, og har nok ikke nådd maksgrensa (jeg vet ikke hva grensa er, men jeg vet at jeg ikke er der). Derimot tror jeg at jeg kommer til å nå den senere i år, siden jeg har fått meg en greit betalt jobb i nokså stor stilling. 1) Om jeg tjener mer enn maksgrensen dette halvåret/semesteret, må jeg betale tilbake det jeg fikk i stipend tidligere i år/siste semester? Tipper at jeg kommer til å tjene rundt 80-90.000 kroner i sommer (jeg vil få betalt for en jobb jeg har drevet med de siste to månedene + nyjobben som jeg snart skal starte i). 2) Hva er egentlig maksgrensa, og når gjelder den? Semester til semester? År til år? Eller hele studieløpet? Jeg kommer til å klare å leve på inntektene jeg får fra jobben, men jeg har en ambisjon om å kjøpe bolig innen et år. Og da må jeg spare. Så da lurer jeg på om:3) Bør jeg ikke søke om studielån? Det er kjipt med gjeld, men pengene jeg får fra Lånekassen kan legges i egenkapitalen. Vet også at det er mindre sjanser til å få lån når man har mye studielån, men det er et billig lån. Laanekassen.no er nede, så får ikke sjekket hva jeg har i gjeld, men tipper rundt 150.000 kr. Og til slutt:4) Bør jeg unngå søke stipend? Det kan jo hende at jeg ikke når grensa, og det kan jo hende at jeg ikke takler å jobbe så mye ved siden av heltidsstudiene, og derfor må si opp etter noen måneder. Men samtidig er jeg redd for å måtte tilbakebetale flere tusen, selv om jeg har dem spart og kan betale Kom gjerne med både kunnskap og erfaringer! Anonymkode: 86993...01a
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2018 #2 Skrevet 16. juni 2018 TS her. Jeg ser at grensa er 177.257 kroner for hele 2018. Det er ikke så mye. Vet at deler av studielånet blir omgjort til stipend ved bestått eksamen. Det er vel stipend jeg ikke får om jeg ikke søker lån? Og blir de ikke omgjort til stipend om jeg tjener over 177 tusen? Blir det værende som lån? Argh! Dette er vanskelig! Jeg har noen ekstrajobber som jeg tenkte å beholde ved siden av hovedjobben og studiet, der vil jeg tjene mellom fire og åtte tusen i måneden. Bør jeg droppe å jobbe der? Herregud, så avansert (for meg, forshåpentligvis ikke for dere) 😂 Anonymkode: 86993...01a
Gjest nediugennivK Skrevet 16. juni 2018 #3 Skrevet 16. juni 2018 Altså, her spyr du jo ut spørsmål. Det meste står greit forklart på https://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Inntekt-og-formue-/inntektsgrenser/ altså
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2018 #4 Skrevet 16. juni 2018 Som skrevet over står dette forklart på Lånekassen sine sider. Lånekassens nettsider er veldig informative og gir deg svar på alt du lurer på. 1. Nei, ettersom det du får er lån og omgjøringslån som kan bli til stipend. Hvis du tjener over inntektsgrensen er det en prosent av omgjøringslånet som ikke blir omgjort til stipend. Mer om dette kan du lese på Lånekassen sine sider. 2. Dette står på Lånekassen sine sider. 3. Ja. Anonymkode: 62bd6...7a0 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2018 #5 Skrevet 16. juni 2018 Det hadde vært dumt å lage en tråd for vært spørsmål, når alle spørsmålene henger sammen Det ville vært irriterende spam. Dere sier at jeg finner svarene på alt jeg lurer på på laanekassen.no, men jeg finner det ikke? Er det ikke bedre å bare svare om dere vet svaret? Det kan være at flere lurer på dette senere og finner tråden på Google : ) Anonymkode: 86993...01a
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2018 #6 Skrevet 16. juni 2018 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det hadde vært dumt å lage en tråd for vært spørsmål, når alle spørsmålene henger sammen Det ville vært irriterende spam. Dere sier at jeg finner svarene på alt jeg lurer på på laanekassen.no, men jeg finner det ikke? Er det ikke bedre å bare svare om dere vet svaret? Det kan være at flere lurer på dette senere og finner tråden på Google : ) Anonymkode: 86993...01a Jeg har jo svart, men du er verken takknemlig eller fornøyd. Det er ikke min feil at du ikke klarer å ta til deg svarene eller klikke deg frem på Lånekassen sine sider. Hvis du tror at noen husker inntekts- og formuegrensene for hvert år i hodet må du tro om igjen. Det er heller ingen som får nytte av dette om et års tid da grensene justeres for hvert år. Anonymkode: 62bd6...7a0 3
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2018 #7 Skrevet 16. juni 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har jo svart, men du er verken takknemlig eller fornøyd. Det er ikke min feil at du ikke klarer å ta til deg svarene eller klikke deg frem på Lånekassen sine sider. Hvis du tror at noen husker inntekts- og formuegrensene for hvert år i hodet må du tro om igjen. Det er heller ingen som får nytte av dette om et års tid da grensene justeres for hvert år. Anonymkode: 62bd6...7a0 "Ja." og "Dette står på Lånekassen sine sider" er ikke mye til svar. Hvorfor ja? Og hvor finner jeg det på Lånekassen sine sider? Anonymkode: 86993...01a 2
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2018 #8 Skrevet 16. juni 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: "Ja." og "Dette står på Lånekassen sine sider" er ikke mye til svar. Hvorfor ja? Og hvor finner jeg det på Lånekassen sine sider? Anonymkode: 86993...01a Rart at du må ha det inn med teskje, men hvis du hadde vært litt takknemlig for at noen vil hjelpe deg kunne jeg ha lagt ved en link. Trådstartere som deg vil jeg imidlertid ikke hjelpe. Hvis du ikke fikk noe ut av innlegget jeg skrev eller klarer å navigere deg frem på Lånekassen sine sider er ikke høyere utdanning noe for deg. Anonymkode: 62bd6...7a0 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2018 #9 Skrevet 16. juni 2018 Noen med mindre ufine svar, og mer utfyllende? Er det dumt å ta studielån for å legge det på egenkapital? Noen som vet om du er lurt eller ulurt å søke lånet? Eventuelt vet hvem man kan spørre om sånt? (Eller kan sende meg link til svaret på Lånekassen, i stedet for å kalle meg dum som ikke finner fram selv ) Anonymkode: 86993...01a
Belima Skrevet 16. juni 2018 #10 Skrevet 16. juni 2018 Jeg er pensjonist og klarer å finne svarene du er ute etter hvis jeg vil. Problemet er bare at jeg må ut og inn av innlegget ditt for å få med meg spørsmålene dine, noe som er tungvindt. Du har spørsmålene i hodet, så da er det lettere for deg. Prøv en gang til, så klarer du det sikkert. Jeg har aldri vært inne på den siden før, men synes den er grei å forholde meg til. 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2018 #11 Skrevet 16. juni 2018 https://www.lanekassen.no/nb-NO/aktuell-kundeinformasjon/stipend-og-lan/hvor-mye-kan-jeg-tjene-uten-a-fa-redusert-stipendet/ Anonymkode: 43210...951
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2018 #12 Skrevet 16. juni 2018 55 minutter siden, Belima skrev: Jeg er pensjonist og klarer å finne svarene du er ute etter hvis jeg vil. Problemet er bare at jeg må ut og inn av innlegget ditt for å få med meg spørsmålene dine, noe som er tungvindt. Du har spørsmålene i hodet, så da er det lettere for deg. Prøv en gang til, så klarer du det sikkert. Jeg har aldri vært inne på den siden før, men synes den er grei å forholde meg til. Hvis du åpner en ekstra fane, så kan du gjøre flere ting samtidig 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: https://www.lanekassen.no/nb-NO/aktuell-kundeinformasjon/stipend-og-lan/hvor-mye-kan-jeg-tjene-uten-a-fa-redusert-stipendet/ Anonymkode: 43210...951 Takk for link, men det står ikke der. Vet ikke om dette er noe som stå på nettet? Jeg fant ut allerede i første innlegg hva maksgrensa for lønn er, så den er grei : ) Nå må jeg bare vite om jeg bør søke studielån, selv om jeg ikke trenger det i hverdagen, for så å legge pengene av til egenkapital. Jeg lurer på om det er økonomisk lurt eller ulurt. Har du noen formening om dette? Anonymkode: 86993...01a
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2018 #13 Skrevet 16. juni 2018 - Maksgrensen er 177 000. Dvs at om du tjener mer enn dette, vil ikke omgjøringslånet bli omgjort til stipend. - Man starter ikke å betale ned på studielånet til lånekassa, før man slutter å studere. Man kan også søke utsettelse dersom du ikke har råd til å betale tilbake ved øyeblikket. Lånekassen er de "beste" å skylde penger, da de er svært fleksible, greie, lave renter og lånet blir slettet ved død f.eks. - Ja, å ta studielån vil alltid være "lurt", pga de lave rentene. Det er mye bedre å legge inn studielånet i egenkapitalen, og betale ned til lånekassen, enn å ta høyere lån hos bank/forbrukslån etc. Har man mulighet til dette, burde man absolutt gå for det i min mening. Anonymkode: 1efdb...747
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2018 #14 Skrevet 16. juni 2018 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: - Maksgrensen er 177 000. Dvs at om du tjener mer enn dette, vil ikke omgjøringslånet bli omgjort til stipend. - Man starter ikke å betale ned på studielånet til lånekassa, før man slutter å studere. Man kan også søke utsettelse dersom du ikke har råd til å betale tilbake ved øyeblikket. Lånekassen er de "beste" å skylde penger, da de er svært fleksible, greie, lave renter og lånet blir slettet ved død f.eks. - Ja, å ta studielån vil alltid være "lurt", pga de lave rentene. Det er mye bedre å legge inn studielånet i egenkapitalen, og betale ned til lånekassen, enn å ta høyere lån hos bank/forbrukslån etc. Har man mulighet til dette, burde man absolutt gå for det i min mening. Anonymkode: 1efdb...747 Så bra! Takk for svar! Så selv om jeg har egenkapital, så vil det ikke være helt ødeleggende å ha studielån når jeg søker om boliglån? : ) Anonymkode: 86993...01a
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2018 #15 Skrevet 16. juni 2018 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så bra! Takk for svar! Så selv om jeg har egenkapital, så vil det ikke være helt ødeleggende å ha studielån når jeg søker om boliglån? : ) Anonymkode: 86993...01a Studielånet ditt tas med i beregningen når det skal vurderes hvor mye boliglån du kan få. Maksimalt lån er 5 x inntekt, dette er inkl studielån. Anonymkode: acd14...f13
Nuttery Skrevet 16. juni 2018 #16 Skrevet 16. juni 2018 Tenk at du må tjene mer enn det du taper i omgjøringslån for at det skal lønne seg. Får du ikke omgjøringslån, feks 20 000, må du tjene 40 000 for å «gjøre opp» for det
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2018 #17 Skrevet 17. juni 2018 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Studielånet ditt tas med i beregningen når det skal vurderes hvor mye boliglån du kan få. Maksimalt lån er 5 x inntekt, dette er inkl studielån. Anonymkode: acd14...f13 Aah, det visste jeg ikke! Takk! 14 timer siden, Nuttery skrev: Tenk at du må tjene mer enn det du taper i omgjøringslån for at det skal lønne seg. Får du ikke omgjøringslån, feks 20 000, må du tjene 40 000 for å «gjøre opp» for det Ja, det er skikkelig kjipt! Aldri gøy å si nei til/gå glipp av "gratis penger". Anonymkode: 86993...01a
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2018 #18 Skrevet 17. juni 2018 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Så bra! Takk for svar! Så selv om jeg har egenkapital, så vil det ikke være helt ødeleggende å ha studielån når jeg søker om boliglån? : ) Anonymkode: 86993...01a Nei, det er helt vanlig. Men det teller inn i beregningen av hvor mye lån du kan ha vs inntekt (max 5x, evt mindre avhengig av barn, bil og andre ting). Det er bedre å ha studielån enn å ha boliglån, ikke minst fordi studielånet slettes hvis du dør eller blir ufør. Jeg ville derfor absolutt spart studielånet og brukt det til egenkapital. Anonymkode: b68b2...f90
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2018 #19 Skrevet 17. juni 2018 Det var da voldsomt til mye frekke og nedlatende svar her! Hvis du går over grensen, blir omgjøringslånet ditt ikke gjort om til stipend, og vil bli stående som lån. Men, det er ikke slik at det går fra 100% omgjort til 0%. Du kan fortsatt få deler av omgjøringslånet omgjort hvis du er litt over grensen. Du må tjene ganske mye for at ingenting skal bli omgjort. Når du skal søke om boliglån får du max inntekten din x 5 i lån, minus gjelden din. Hvis du opprinnelig kunne lånt 2 mill og har en halv mill i gjeld, får du bare låne 1,5 mill. Det er i tillegg svært sjelden at man faktisk får låne inntekt x 5, spesielt hvis man låner alene. Det kan allikevel være lurt å spare studielån til egenkapital, i og med at egenkapital på 15% er et krav for å kjøpe bolig. Enkelte banker ser heller ikke like "alvorlig" på studielån, mens andre mener gjeld er gjeld. Det kan derfor være lurt å snakke med flere banker den dagen du vil søke boliglån. Anonymkode: 0e550...e08
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2018 #20 Skrevet 17. juni 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det var da voldsomt til mye frekke og nedlatende svar her! Hvis du går over grensen, blir omgjøringslånet ditt ikke gjort om til stipend, og vil bli stående som lån. Men, det er ikke slik at det går fra 100% omgjort til 0%. Du kan fortsatt få deler av omgjøringslånet omgjort hvis du er litt over grensen. Du må tjene ganske mye for at ingenting skal bli omgjort. Når du skal søke om boliglån får du max inntekten din x 5 i lån, minus gjelden din. Hvis du opprinnelig kunne lånt 2 mill og har en halv mill i gjeld, får du bare låne 1,5 mill. Det er i tillegg svært sjelden at man faktisk får låne inntekt x 5, spesielt hvis man låner alene. Det kan allikevel være lurt å spare studielån til egenkapital, i og med at egenkapital på 15% er et krav for å kjøpe bolig. Enkelte banker ser heller ikke like "alvorlig" på studielån, mens andre mener gjeld er gjeld. Det kan derfor være lurt å snakke med flere banker den dagen du vil søke boliglån. Anonymkode: 0e550...e08 Ååh, tusen takk for skikkelig bra svar! Plutselig ble alt så mye klarere! Da har jeg en litt større forståelse av situasjonen : D Anonymkode: 86993...01a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå