Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Denne bursdagen synes jeg du kan gjøre slik du beskrev i innlegget. Jeg synes det har gått litt vel langt med at det å bli invitert i bursdag nærmest er noe man har krav på. Samtidig skal man være litt obs på utestenging.

Dette året har han jo ikke begynt på skolen, så "alle guttene i klassen" kan ikke være obligatorisk nå. Se på denne bursdagen som den siste barnehagebursdagen og gjør som du har gjort før.

I tillegg til det økonomiske og hvor mye plass man har, er det også lov å kjenne på om man orker. Både voksne og barn.

Jeg er sterkt imot at et litt forsiktig barn eller et barn som fort mister oversikten over situasjonen, skal måtte prakkes på 30 gjester i sin egen bursdag hvis de ikke ønsker det. Særlig hvis noen av gjestene er av det overkjørende slaget. For ikke å snakke om at man skal måtte invitere et/flere  barn som er mer som en plageånd enn en venn man ønsker å feire bursdagen med. Inkludering og føringer på hvordan man inviterer er fint- men av og til må det være lov å gjøre egne vurderinger. 

Siler man ut noen få som man inviterer kan det være lurt å gjøre det diskret, noe jeg tror de fleste gjør.

Også foreldre må ha lov å kjenne på hva slags fødselsdagsselskap de kan organisere. Da tenker jeg både plassmessig, økonomisk og egen kapasitet/ork/energi.

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Minte83 skrev:

Jeg er 100% alenemamma til en gutt som blir 6 år. Ikke har jeg god råd, og vi har en leilighet på 68 kvm.

Alle år har han hatt barnebursdag. Men har da invitert dem han er mest med, nabounger, de han er nærest i barnehagen og søskenbarn på samme alder. Det har vært 7-8 stk hvert år. Koselig bursdager der gutten min har vært storfornøyd. 

Men nå er han snart skolegutt, og jeg føler forventningene øker, ikke fra gutten min, men alle rundt. Min har blitt invitert i veldig mange bursdager dette året og de aller fleste har invitert alle på avdelingen i barnehagen eller alle de skal begynne på skolen med. Over 30 stk ofte. 

Noen inviterer også alle guttene eller alle jentene. Men det føler jeg blir feil. Da min gutt har bestevenner med begge kjønn. En nabojente som går på samme avdeling og en nabogutt som går i en helt annen barnehage. Disse ønsker gutten min selvfølgelig å invitere.

Så spørsmålet mitt er vel egentlig er det greit at jeg ikke inviterer alle som har invitert min i bursdag dette året? Eller forventer man å bli invitert tilbake? (Kommer ikke til å levere innbydelse med i barnehagen for dem som er invitert der i fra. )

Personlig ville jeg ha bedt en naturlig gruppe i barnehagen til barnehagebursdag. Alle som er 6 år, alle guttene som er 6 år, noe slikt, og heller kuttet ned på andre venneforbindelser hvis du føler det blir for mange gjester. Jenta mi har begynt på skolen nå og hatt to skolebursdager. Da inviterer hun alle jentene i klassen, og så har hun "etterpålag" for noen få naboer og andre venner som bare slenger innom dagen etter og koser seg med restene. Det er mange jenter i klassen hun ikke leker så ofte med, men de blir også invitert. Gutter hun leker med blir ikke invitert, men de inviterer jo ofte bare gutta og skjønner godt at det ikke er fornærmende ment. Noen inviterer hele klassen, men jeg har ikke inntrykk av at de forventer å bli "invitert tilbake" hvis du ikke faktisk inviterer 30 stykker på fest.

Jeg skjønner argumentet om både plass og økonomi og alt sammen, men argumentet om at noen faktisk blir fallende utenfor dersom alle skal velge de de leker mest med er helt reelt. Derfor synes jeg vi som foreldre må prioritere å invitere "alle" i en gruppe lengst mulig, selv om det innebærer at man ikke kan få alle favorittvennene sine på samme fest for eksempel. Å begynne og luke ut signaliserer noe til barna som jeg ikke vil stå inne for. Det kommer til å skje, når de blir store nok, men i barnehage og småskole synes jeg "alle-prinsippet" bør stå veldig sterkt så lenge det ikke er spesielle omstendigheter.

Anonymkode: 51b45...fda

AnonymBruker
Skrevet

I 1. klasse pleier guttene å invitere gutter og jentene kun jenter. Dessuten kan vi låne barnehagen til å ha bursdagsfeiringer i om vi føler for det :)

Anonymkode: 4b98b...f5c

Skrevet

Store bursdager eller klassebursdager passer av ulike grunner ikke for alle. Og passer det ikke å be alle i en såkalt naturlig gruppe, så ber man gjerne under halvparten og deler ut invitasjoner privat. 

AnonymBruker
Skrevet

Alle eller ingen. Allier deg med foreldre til andre barn som har bursdag på samme tid og slå sammen selskapene.

Anonymkode: 4cbf2...a81

Gjest LunaM
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alle eller ingen. Allier deg med foreldre til andre barn som har bursdag på samme tid og slå sammen selskapene.

Anonymkode: 4cbf2...a81

Det er ikke en regel som sier "alle eller ingen". Det passer ikke for alle å invitere alle, og det er helt greit. 

AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke søke nav om penger?

Anonymkode: c702a...af5

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du ikke søke nav om penger?

Anonymkode: c702a...af5

Jøjemei 

Anonymkode: 9a0d5...904

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...