Minte83 Skrevet 16. juni 2018 #1 Skrevet 16. juni 2018 Jeg er 100% alenemamma til en gutt som blir 6 år. Ikke har jeg god råd, og vi har en leilighet på 68 kvm. Alle år har han hatt barnebursdag. Men har da invitert dem han er mest med, nabounger, de han er nærest i barnehagen og søskenbarn på samme alder. Det har vært 7-8 stk hvert år. Koselig bursdager der gutten min har vært storfornøyd. Men nå er han snart skolegutt, og jeg føler forventningene øker, ikke fra gutten min, men alle rundt. Min har blitt invitert i veldig mange bursdager dette året og de aller fleste har invitert alle på avdelingen i barnehagen eller alle de skal begynne på skolen med. Over 30 stk ofte. Noen inviterer også alle guttene eller alle jentene. Men det føler jeg blir feil. Da min gutt har bestevenner med begge kjønn. En nabojente som går på samme avdeling og en nabogutt som går i en helt annen barnehage. Disse ønsker gutten min selvfølgelig å invitere. Så spørsmålet mitt er vel egentlig er det greit at jeg ikke inviterer alle som har invitert min i bursdag dette året? Eller forventer man å bli invitert tilbake? (Kommer ikke til å levere innbydelse med i barnehagen for dem som er invitert der i fra. )
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2018 #2 Skrevet 16. juni 2018 enten alle eller ingen, slik er reglene. det er for at andre ikke skal føle seg utenfor. du kan også enten da alle gutten eller alle jentene i klassen. Anonymkode: f92d4...252 2
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2018 #3 Skrevet 16. juni 2018 24 minutter siden, Minte83 said: Jeg er 100% alenemamma til en gutt som blir 6 år. Ikke har jeg god råd, og vi har en leilighet på 68 kvm. Løser ikke pengespørsmålet. Men borettslag pleier vel å ha fellesrom som kan brukes til barnebursdager? Anonymkode: 1b948...5f1
Minte83 Skrevet 16. juni 2018 Forfatter #4 Skrevet 16. juni 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: enten alle eller ingen, slik er reglene. det er for at andre ikke skal føle seg utenfor. du kan også enten da alle gutten eller alle jentene i klassen. Anonymkode: f92d4...252 Men om du leste alt jeg skrev så har jeg ikke tenkt å invitere mange fra barnehagen, bare dem han er med mest, og det er gutter og jenter. Jeg kommer ikke til å invitere via barnehagen heller. Det jeg lurte på er om alle som har invitert min i bursdag dette året forventer å bli invitert tilbake. Min har jo ikke 30 stk han leker med til vanlig. Og han har vært i over 20 bursdager i år selv om han aldri leker med flere av barna. Jeg har verken råd eller plass til så mange. Og det er vel bedre å ha 8 venner i bursdag, enn 30 «ukjente» ? 😊 3
Minte83 Skrevet 16. juni 2018 Forfatter #5 Skrevet 16. juni 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Løser ikke pengespørsmålet. Men borettslag pleier vel å ha fellesrom som kan brukes til barnebursdager? Anonymkode: 1b948...5f1 Ikke noe fellesrom her vi bor. Er et borettslag med mange små tomannsboliger. 2
solmåneogstjerner Skrevet 16. juni 2018 #6 Skrevet 16. juni 2018 30 stk i 6årsbursdag? Hjelp! Nei det trenger du ikke. Inviter dem han leker med, men ikke gi invitasjoner i hylla i barnehagen. 9
Dr. A. Kula Skrevet 16. juni 2018 #7 Skrevet 16. juni 2018 Jeg mener du fortsatt kan invitere de 7-8 du planlegger. Det du skal ta hensyn til er at du ikke inviterer et flertall fra en gruppe slik at et mindretall blir utelatt. Men slik du beskriver det med en fra den gruppen, en annen fra den osv er helt innafor. Man kan ikke være så rigid å kreve alle, og så umenneskelig å nekte barna bursdag når foreldre ikke har råd. En liten gruppe er kan du fint ha. Som eksempel til hva du ikke skal, er å invitere 3 eller 4 av 5, slik at hhv 2 eller 1 er utelatt. Å inviter 2 av 10 er ingen problem. Og selvsagt - som du selv påpeker - invitasjoner leveres hjem, ikke via fellesarena. 10
Minte83 Skrevet 16. juni 2018 Forfatter #8 Skrevet 16. juni 2018 7 minutter siden, solmåneogstjerner skrev: 30 stk i 6årsbursdag? Hjelp! Nei det trenger du ikke. Inviter dem han leker med, men ikke gi invitasjoner i hylla i barnehagen. Er det jeg tenker. Jepp han har vært i 3 bursdager på rad nå med over 30 stk faktisk. Alle som skal begynne i første klasse her vi bor + flere. Tanken er god for de som har råd. Så blir de som skal begynne på skolen litt kjent. Men for mitt barn sin del er det viktigere å invitere dem han er med til vanlig. 😊
solmåneogstjerner Skrevet 16. juni 2018 #9 Skrevet 16. juni 2018 Akkurat nå, Minte83 skrev: Er det jeg tenker. Jepp han har vært i 3 bursdager på rad nå med over 30 stk faktisk. Alle som skal begynne i første klasse her vi bor + flere. Tanken er god for de som har råd. Så blir de som skal begynne på skolen litt kjent. Men for mitt barn sin del er det viktigere å invitere dem han er med til vanlig. 😊 Det er jo helt vilt! Inviter dem han leker med, evt alle guttene som skal i samme klasse eller noe slikt. Mer enn nok med 6-10 stk 😊
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2018 #10 Skrevet 16. juni 2018 15 minutter siden, Minte83 said: Men om du leste alt jeg skrev så har jeg ikke tenkt å invitere mange fra barnehagen, bare dem han er med mest, og det er gutter og jenter. Jeg kommer ikke til å invitere via barnehagen heller. Det jeg lurte på er om alle som har invitert min i bursdag dette året forventer å bli invitert tilbake. Min har jo ikke 30 stk han leker med til vanlig. Og han har vært i over 20 bursdager i år selv om han aldri leker med flere av barna. Jeg har verken råd eller plass til så mange. Og det er vel bedre å ha 8 venner i bursdag, enn 30 «ukjente» ? 😊 Nei, det gjør de nok ikke. Vi har alltid invitert mange, fordi vi (både foreldre og barn) trives med det, og vi har mulighet til det. Under halvparten inviterer tilbake, og det er ikke noe vi tenker over i det hele tatt. Man er jo klar over at ikke alle kan/vil be like mange. Gutten min ble f.eks. ikke invitert i bursdag til bestevennen i barnehagen mens de gikk der. Vi gikk bare ut fra at de ventet med barneselskap til han begynte på skolen, slik mange gjør, men det kan jo ha vært et selskap som ikke vi vet om. Invitasjonene ble i såfall delt ut utenom barnehagen, så vi er lykkelig uvitende. Anonymkode: 2491f...061 4
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2018 #11 Skrevet 16. juni 2018 Nå blir vel kanskje dette forslaget mest aktuelt til senere feiringer, men når gutten din begynner på skole kan det være en ide å ta opp på et foreldremøte om det er mulig å feire felles bursdag. Her hvor vi bor har det vært vanlig at de som har bursdag samme uke/måned har feiret sammen, enten på et leid lokale, eller lånt et lokale på skole/barnehage. Foreldrene har fordelt innkjøp av mat/tilberedning, baking av kaker og organisering sv leker. Det har i plenum blitt bestemt en sum som hvert barn gir til gave og det har enten blitt gitt som pengegave eller en felles pakke fra alle (rundt 30 kr pr barn. Dette blir ca 900 kr tilsammen fra alle barna). Det har fungert fint, for da blir alle inkludert på bursdagene, og presset om den kuleste/beste bursdagen blir mindre. Jeg tror det beste er å være ærlig og si at du som alenemor hverken har plass eller mulighet til å ha en storslått feiring for 30 barn i tillegg til vanlig familiefeiring. De fleste foreldre, rike eller ei, klarer å sette seg inn i en slik situasjon. Anonymkode: 52c42...132 8
Minte83 Skrevet 16. juni 2018 Forfatter #12 Skrevet 16. juni 2018 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå blir vel kanskje dette forslaget mest aktuelt til senere feiringer, men når gutten din begynner på skole kan det være en ide å ta opp på et foreldremøte om det er mulig å feire felles bursdag. Her hvor vi bor har det vært vanlig at de som har bursdag samme uke/måned har feiret sammen, enten på et leid lokale, eller lånt et lokale på skole/barnehage. Foreldrene har fordelt innkjøp av mat/tilberedning, baking av kaker og organisering sv leker. Det har i plenum blitt bestemt en sum som hvert barn gir til gave og det har enten blitt gitt som pengegave eller en felles pakke fra alle (rundt 30 kr pr barn. Dette blir ca 900 kr tilsammen fra alle barna). Det har fungert fint, for da blir alle inkludert på bursdagene, og presset om den kuleste/beste bursdagen blir mindre. Jeg tror det beste er å være ærlig og si at du som alenemor hverken har plass eller mulighet til å ha en storslått feiring for 30 barn i tillegg til vanlig familiefeiring. De fleste foreldre, rike eller ei, klarer å sette seg inn i en slik situasjon. Anonymkode: 52c42...132 Det var en god ide. Det skal jeg tenke på til fremtidige bursdager 😊 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2018 #13 Skrevet 16. juni 2018 Et problem med å bare invitere de fem (for eksempel) som barnet leker mest med er at hvis alle gjør det, vil det nesten garantert være et barn som aldri blir invitert. For det er jo som regel noen ensomme barn som ikke er noens bestevenn.... Det er ikke jevnt fordelt... Tenk om det er ditt barn som aldri blir invitert i bursdag fordi alle bare inviterer de fem de leker mest med... Man bør tenke den tanken også... Anonymkode: de056...d9e 8
Dr. A. Kula Skrevet 16. juni 2018 #14 Skrevet 16. juni 2018 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå blir vel kanskje dette forslaget mest aktuelt til senere feiringer, men når gutten din begynner på skole kan det være en ide å ta opp på et foreldremøte om det er mulig å feire felles bursdag. Her hvor vi bor har det vært vanlig at de som har bursdag samme uke/måned har feiret sammen, enten på et leid lokale, eller lånt et lokale på skole/barnehage. Foreldrene har fordelt innkjøp av mat/tilberedning, baking av kaker og organisering sv leker. Det har i plenum blitt bestemt en sum som hvert barn gir til gave og det har enten blitt gitt som pengegave eller en felles pakke fra alle (rundt 30 kr pr barn. Dette blir ca 900 kr tilsammen fra alle barna). Det har fungert fint, for da blir alle inkludert på bursdagene, og presset om den kuleste/beste bursdagen blir mindre. Jeg tror det beste er å være ærlig og si at du som alenemor hverken har plass eller mulighet til å ha en storslått feiring for 30 barn i tillegg til vanlig familiefeiring. De fleste foreldre, rike eller ei, klarer å sette seg inn i en slik situasjon. Anonymkode: 52c42...132 En god ide, men selv denne modellen har sine svakheter. Når flere har bursdag på samme tid, blir det 30,- på hvert bursdagsbarn, og for noen kan forskjellen mellom 60 og 90 (eller 120) være nok til at man ikke har råd. Og da risikerer man at det ene barnet ikke kan komme, og da kanskje i sin bestevenn sin bursdag (fordi da må man også gi til de 2-3 andre) Til spørsmålet om man blir uglesett om man ikke gjengjelde invitasjoner, nei det gjør man ikke. Noen har kanskje hatt sin bursdag i det stilles og blir invitert i de store. Man utelater ikke disse når man inviterer alle. Det er ikke dato (eller økonomi til de som inviteres) som er avgjørende om man inviterer alle. Det gjør man fordi man har anledning og at det gleder mange barn, bursdagsbarnet inkludert. 1
Dr. A. Kula Skrevet 16. juni 2018 #15 Skrevet 16. juni 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Et problem med å bare invitere de fem (for eksempel) som barnet leker mest med er at hvis alle gjør det, vil det nesten garantert være et barn som aldri blir invitert. For det er jo som regel noen ensomme barn som ikke er noens bestevenn.... Det er ikke jevnt fordelt... Tenk om det er ditt barn som aldri blir invitert i bursdag fordi alle bare inviterer de fem de leker mest med... Man bør tenke den tanken også... Anonymkode: de056...d9e Det er selvsagt en fare for dette, men i en klasse på 25-30 elever, vil man normalt ha en spredning av store og små bursdager.,der store er alle (gutter og/eller jenter). Dermed vil man bli invitert i noen. Om man skal nekte barn å feire bursdagen med få fordi foreldrene ikke har råd, påtvinge du samme stigmatisering på disse barna som de du prøver å beskytte med din bekymring fremsatt i innlegget ditt. Nei, dette er ikke lett. Men med litt raushet og godhet, så blir det som regel bra. 5
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2018 #16 Skrevet 16. juni 2018 Om jeg syns du burde gjøre det? Ja. Selvfølgelig, du kan ikke tvinge noen til å oppføre seg og jeg hadde fordømt i stillhet. Jeg er også 100 % alenemor med dårlig råd og har alltid klart å finne en løsning. Noe som jeg er veldig glad for. Vi har en gutt i klassen som bare inviterer et par og det har endt med at hver gang rundt bursdagen så er det ingen som leker med han. Unger blir rimelig såret over sånne ting. Læreren har prøvd å snakke med alle hvert år, men til ingen nytte. Anonymkode: f6764...0b3
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2018 #17 Skrevet 16. juni 2018 alle eller ingen. Ingen skal føle seg så ille som de gjør ved å ikke få innbydelse når vennen får. Her leide jeg alltid sfo og sparte penger for at han skulle få en bursdag med alle. Var også helt alene. Så vil man så får man til. Anonymkode: bd3f5...e68
ViljaH Skrevet 16. juni 2018 #18 Skrevet 16. juni 2018 Skolen har ikke begynt enda så da kan du utsette til neste år å ha slik storbursdag, og da kan du slå deg sammen med andre barn som har bursdag nært. Noen barn jeg kjenner har to feiringer; klassebursdag på lokale, og vennebursdag hjemme med bare 6-7 beste vennene for det er så koselig.
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2018 #19 Skrevet 16. juni 2018 Dette blir et større problem når han begynner på skolen. Da er det ikke greit å ekskludere. Det handler om å se det større bildet. Du må være løsningsorientert, som feks å dele bursdag med noen, eller å låne rom på skolen. Ikke bare finne argumenter for hva som passer deg best. Mulig det ikke motiverer deg så mye at andre barn blir skadelidende, men potensielt sett kan jo valgene dine gå ut over sønnen din. Derson du er den som starter en trend om å ikke invitere alle, så følger kanskje flere etter og da kan det jo være sønnen din som plutselig blir utelatt av flere. Derfor bør du strekke deg langt. Anonymkode: 26f6b...9f0
GammelKaktus Skrevet 16. juni 2018 #20 Skrevet 16. juni 2018 Du kjenner ingen som jobber på skole eller barnehage? Da kan du jo låne lokale gratis. Det gjør jeg hvert år og så inviterer jeg hele klassen, og avdelingen i barnehagen når han gikk der. Det blir ikke så mye dyrere enn når vi har bursdagsfest hjemme med bestevennene hans.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå