Christiane_W Skrevet 16. juni 2018 #1 Skrevet 16. juni 2018 (endret) Var å så Svanesjøen i Operaen fredag kveld. Rett foran meg satt det to damer som hadde med seg hvert sitt barn (alder 5-6 år tipper jeg). Begge barna stod i setene større deler av forestillingen, noe som begrenset sikten til oss som satt bak ganske kraftig. I den første pausen forsøkte jeg meg på å høflig spørre om de kunne være så snille å sørge for at barna satt på setet sitt resten av forestillingen og forklarte hvorfor. Damene ble tydelig irriterte og mente at jeg ikke likte barn siden jeg var så "vrang". Ungene stod seg gjennom mesteparten av forestillingen, noe som gjorde at vi som satt bak dem ikke så noe særlig og gikk glipp av mye. Jeg er skikkelig sint nå. Billetten kosta over 600 kr og det ble langt fra den opplevelsen jeg hadde gledet meg til. Er det så vanskelig å skjønne at setet er til å SITTE i, også for små prinser og prinsesser? Og at om lille prinsen/prinsessa står er han/hun faktisk høyere enn et voksent menneske som sitter, noe som gjør at de bak ikke ser noe særlig? Er vel viktigere at prinsen/prinsessa ikke kjeder seg kanskje? Lagt til: Operaen har puter man kan legge på setet for å sitte høyere om man er lav, så har man med barn er det bare å ta med en eller flere å bygge opp setet til prinsen/prinsessa. Endret 16. juni 2018 av Christiane_W 35
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2018 #2 Skrevet 16. juni 2018 Uff, så frustrerende for deg, og ufint av de som satt foran! Men de må jo være særdeles egoistisk anlagt hvis de ikke skjønner at stående barn ødelegger sikten totalt for de bak? Jeg har aldri opplevd at noen krever at barna skal få stå oppreist gjennom en hel forestilling. Derimot har jeg ofte revet meg i håret over foreldre som drar med seg alt for små barn på ting de ikke skjønner noe av, og dermed ender opp med å kjede seg, prate, rasle med godteposen, gnåle, grine osv. Hva 5-6 åringer har å gjøre på en vanlig oppsetning av Svanesjøen (ikke barneforestilling) skjønner ikke jeg. Det går langt over hodet på dem og blir bare langtekkelig og kjedelig. Samme med de som tar med toåringer på kino, treåringer på teaterstykker som varer halvannen time osv... vent til ungene er store nok til å forstå noe av det, så blir det så mye hyggeligere for alle! Anonymkode: c52e6...069 14
The Kitten Skrevet 16. juni 2018 #3 Skrevet 16. juni 2018 Snakk direkte til ungen neste gang. Mandag var jeg ute for en barnehage på bussen. Ungen bak meg drev og sparket i setet mitt, og de ansatte gjorde ingenting. Jeg snudde meg og sa hun skulle holde beina sine i ro. Hun så livredd ut, men beveget de ikke en millimeter resten av turen. 19
Jadzia Skrevet 16. juni 2018 #4 Skrevet 16. juni 2018 Har det slått deg at de kanskje stod fordi de ikke så noe når de satt? At andre voksne sperret utsikten for dem?
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2018 #5 Skrevet 16. juni 2018 De så vel ikke de heller. Anonymkode: 0fa5b...bb3
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2018 #6 Skrevet 16. juni 2018 4 minutter siden, Jadzia skrev: Har det slått deg at de kanskje stod fordi de ikke så noe når de satt? At andre voksne sperret utsikten for dem? Det fins jo sitteputer for barn. Hvis det var slik at de barna var for korte til å se noe fra sittestilling foran seg, kunne jo de voksne sørget for å kjøpe billetter lenger framme. Verre er det faktisk ikke. Jeg har barn selv, så jeg er ingen barnehater. Ts: neste gang så snakker du direkte til barna, ikke til foreldrene. Anonymkode: b374b...197 21
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2018 #7 Skrevet 16. juni 2018 7 minutter siden, Jadzia said: Har det slått deg at de kanskje stod fordi de ikke så noe når de satt? At andre voksne sperret utsikten for dem? Da får de la være å gå på en voksen forestilling da. Dere som synes barn burde få lov å være med overalt kan ta seg en bolle. Anonymkode: 640e6...40a 30
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2018 #8 Skrevet 16. juni 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da får de la være å gå på en voksen forestilling da. Dere som synes barn burde få lov å være med overalt kan ta seg en bolle. Anonymkode: 640e6...40a Det er jeg enig med deg. Det er selvpining for barna å måtte sitte stille lenge. Det gjelder også de som absolutt må ta med barna sine på kafé og restauranter hvor de ikke klarer å sitte stille. Om jeg så må ut på kafé eller restaurant, skaffer jeg meg heller en barnevakt enn å ta med barnet mitt. Anonymkode: b374b...197 3
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2018 #9 Skrevet 16. juni 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er jeg enig med deg. Det er selvpining for barna å måtte sitte stille lenge. Det gjelder også de som absolutt må ta med barna sine på kafé og restauranter hvor de ikke klarer å sitte stille. Om jeg så må ut på kafé eller restaurant, skaffer jeg meg heller en barnevakt enn å ta med barnet mitt. Anonymkode: b374b...197 Jeg fikk en gang skryt av ei som eier en kafé her jeg bor om hvor veloppdragne barna mine var i forhold til mange av de andre barna som pleide å være der. Men jeg tror at forskjellen var at når vi var på kafé, så var vi der for å kose oss med mat og drikke, det var noe barna syns var stas og vi gikk når vi var ferdige. Å gå på kafé og prate med venninner i 2 timer og ha med barn har ikke funket for meg etter at de startet å gå. Anonymkode: 0747f...a62 10
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2018 #10 Skrevet 16. juni 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg fikk en gang skryt av ei som eier en kafé her jeg bor om hvor veloppdragne barna mine var i forhold til mange av de andre barna som pleide å være der. Men jeg tror at forskjellen var at når vi var på kafé, så var vi der for å kose oss med mat og drikke, det var noe barna syns var stas og vi gikk når vi var ferdige. Å gå på kafé og prate med venninner i 2 timer og ha med barn har ikke funket for meg etter at de startet å gå. Anonymkode: 0747f...a62 Ja, de fleste jeg har observert er venninner på kaffeslaberas, mens de overlater oppdragelsen til de andre som blir plaget av drittungen. Anonymkode: b374b...197 7
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2018 #11 Skrevet 16. juni 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, de fleste jeg har observert er venninner på kaffeslaberas, mens de overlater oppdragelsen til de andre som blir plaget av drittungen. Anonymkode: b374b...197 Jeg er veldig enig i at foreldre ikke trenger å ha med seg små barn overalt, men å kalle små barn for "drittungen" synes jeg blir for drøyt. Ta det heller ut på foreldrene. Anonymkode: a0a3a...7a1 5
Pultost Skrevet 16. juni 2018 #12 Skrevet 16. juni 2018 Synes ikke små barn har noe på en slik forestilling å gjøre. Det må jo være gørrkjedelig for dem uansett. 5
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2018 #13 Skrevet 16. juni 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Uff, så frustrerende for deg, og ufint av de som satt foran! Men de må jo være særdeles egoistisk anlagt hvis de ikke skjønner at stående barn ødelegger sikten totalt for de bak? Jeg har aldri opplevd at noen krever at barna skal få stå oppreist gjennom en hel forestilling. Derimot har jeg ofte revet meg i håret over foreldre som drar med seg alt for små barn på ting de ikke skjønner noe av, og dermed ender opp med å kjede seg, prate, rasle med godteposen, gnåle, grine osv. Hva 5-6 åringer har å gjøre på en vanlig oppsetning av Svanesjøen (ikke barneforestilling) skjønner ikke jeg. Det går langt over hodet på dem og blir bare langtekkelig og kjedelig. Samme med de som tar med toåringer på kino, treåringer på teaterstykker som varer halvannen time osv... vent til ungene er store nok til å forstå noe av det, så blir det så mye hyggeligere for alle! Anonymkode: c52e6...069 Selv om jeg generelt er enig i at folk burde droppe å ta med for små barn med mark i ræva på ting de ikke forstår uansett, så er det forskjell på unger. Min datter er 5, og har sett Svanesjøen sikkert ti ganger på film (YouTube på lerret), og hun ELSKER det! Hun sitter klistret og har sett mange ulike klassiske balletter. Vi har også hatt henne med på flere danseforestillinger, og hun er trollbundet. Sånn har det vært siden hun var ca 3,5. Hun har derimot fått klar beskjed om at dersom hun ikke klarer å sitte stille og være stille, så forlater vi salen umiddelbart. (det har aldri vært nødvendig heldigvis) Anonymkode: 14f30...276 7
Christiane_W Skrevet 16. juni 2018 Forfatter #14 Skrevet 16. juni 2018 Takk for alle tilbakemeldinger. 😊 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Uff, så frustrerende for deg, og ufint av de som satt foran! Men de må jo være særdeles egoistisk anlagt hvis de ikke skjønner at stående barn ødelegger sikten totalt for de bak? Jeg har aldri opplevd at noen krever at barna skal få stå oppreist gjennom en hel forestilling. Derimot har jeg ofte revet meg i håret over foreldre som drar med seg alt for små barn på ting de ikke skjønner noe av, og dermed ender opp med å kjede seg, prate, rasle med godteposen, gnåle, grine osv. Hva 5-6 åringer har å gjøre på en vanlig oppsetning av Svanesjøen (ikke barneforestilling) skjønner ikke jeg. Det går langt over hodet på dem og blir bare langtekkelig og kjedelig. Samme med de som tar med toåringer på kino, treåringer på teaterstykker som varer halvannen time osv... vent til ungene er store nok til å forstå noe av det, så blir det så mye hyggeligere for alle! Anonymkode: c52e6...069 Dette! Jeg ble veldig overrasket over hvor mange som hadde med seg barn på forestillingen. Svanesjøen er jo absolutt ingen barneforestilling og det var tydelig at barna kjedet seg etterhvert. Delene der svanene danser var det som engasjerte, ellers ble det mye gnål og uro. Når man velger å ta med barn ned i 5-6 års alder på en tre timer lang forestilling i Operaen som starter klokka 19 burde man skjønne på forhånd at det muligens er en dårlig idé - det blir både sent og kanskje veldig langtekkelig for de yngste. Operaen har jo forresten "Mini" versjoner av flere av oppsetningene sine, bl.a. har de hatt det av Svanesjøen nå i vår. Det er for barn i alderen 4-7 år og er lagt opp som en slags sanglek der barna blir kjent med det aktuelle stykket på barnas premisser. Jeg skal ikke skjære alle over en kam, det er forskjell på barn og det var barn i salen som satt som tente lys og syntes det var kjempespennende. Det som er viktig er foreldrene faktisk har et forhold til om barna takler å være med på en slik forestilling eller ikke og lager klare regler i forkant. 4 timer siden, Jadzia skrev: Har det slått deg at de kanskje stod fordi de ikke så noe når de satt? At andre voksne sperret utsikten for dem? 4 timer siden, AnonymBruker skrev: De så vel ikke de heller. Anonymkode: 0fa5b...bb3 Joda, tanken har slått meg, men hva er logikken deres her? At det er greit at barna får stå i setet så de ser, til tross for at det gjør at de bak ikke ser noe? Altså mener dere det er viktigere at barna ser enn de voksne som sitter bak dem? Som jeg skrev i HI har Operaen puter man kan bruke til å bygge opp setet så man sitter høyere om man har behov for det. Om de ikke finnes ved innganger er det bare å kontakte en publikumsvert, de står ved hver inngang, så hjelper de til. 8
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2018 #15 Skrevet 16. juni 2018 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Selv om jeg generelt er enig i at folk burde droppe å ta med for små barn med mark i ræva på ting de ikke forstår uansett, så er det forskjell på unger. Min datter er 5, og har sett Svanesjøen sikkert ti ganger på film (YouTube på lerret), og hun ELSKER det! Hun sitter klistret og har sett mange ulike klassiske balletter. Vi har også hatt henne med på flere danseforestillinger, og hun er trollbundet. Sånn har det vært siden hun var ca 3,5. Hun har derimot fått klar beskjed om at dersom hun ikke klarer å sitte stille og være stille, så forlater vi salen umiddelbart. (det har aldri vært nødvendig heldigvis) Anonymkode: 14f30...276 Da er nok din datter noe ganske spesielt, hvis hun i en alder av fem synes det er gøy med tre timer lange forestillinger i sin helhet, uten replikker, mens hun sitter pal i et sete fra kl 19-22. Har selv en datter som danser ballett flere ganger i uka og er over gjennomsnittet interessert, hun fikk være med på Svanesjøen som 8,5-åring og det var helt på grensen. Men for all del, barn er forskjellige, og jeg betviler slett ikke din beskrivelse. Men lang erfaring som teater-, opera- og kinopublikum har vist meg at det er veldig mange som overvurderer egne barn. Og jeg skjønner bare ikke hensikten med å ta dem med når det "kanskje går bra". Det er jo bare å vente et år eller to, så slipper man hele problemstillingen og trenger ikke bekymre seg i det hele tatt. At en toåring liket å se Hakkebakkeskogen på iPad betyr ikke at han er klar for kino, liksom... Anonymkode: c52e6...069 7
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2018 #16 Skrevet 16. juni 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg er veldig enig i at foreldre ikke trenger å ha med seg små barn overalt, men å kalle små barn for "drittungen" synes jeg blir for drøyt. Ta det heller ut på foreldrene. Anonymkode: a0a3a...7a1 Ble du krenka? Anonymkode: b374b...197
SesameStreet Skrevet 16. juni 2018 #17 Skrevet 16. juni 2018 Jeg syns det er litt spesielt med så små barn på Svanesjøen. Jeg har en som begynner i fjerde klasse etter sommeren og jeg syns virkelig ikke Svanesjøen er passende ennå. Min har også vært trollbundet av danseforestillinger siden ung alder, men jeg har nok høyere terskel over å ta med på ting som er for voksne før jeg vet at oppførselen sitter inne. Operaen (vi snakker om den i Oslo?) har en dannet og sofistikert atmosfære, syns jeg, så terskelen er høyere der enn mange andre steder. Om barna ikke ser så tar du med pute, men det er jo noe du også må ta høyde for når du bestiller billett. Jeg hadde vært kjempeskuffet om min opplevelse ble ødelagt fordi at jeg var uheldig med hvem som satt foran meg. 2
Christiane_W Skrevet 16. juni 2018 Forfatter #18 Skrevet 16. juni 2018 Det er snakk om Operaen i Oslo ja, @SesameStreet. Jeg ble som jeg har skrevet tidligere i tråden overrasket over hvor mange som hadde med seg barn (nå var nok de to som satt foran meg de yngste) på forestillingen, både pga at jeg anser Svanesjøen som en forestilling for voksne og at den startet så sent som kl. 19. Hadde det derimot vært snakk om en matinéforestilling av Nøtteknekkeren hadde jeg selvsagt forventet at det var barn i publikum, mange barn, og justert forventingene mine deretter. 2
Olsen Skrevet 16. juni 2018 #19 Skrevet 16. juni 2018 Har man med barn på en voksenforestilling, må man innrette seg etter det. Dvs sitte ned. Et alternativ er å gå fra forestillingen hvis det blir for langtekkelig. Nytter de tikke å snakke til de voksne, får man snakke til barna. Av og til virker det bedre nå fremmede snakker. Jeg ble sparket i hodet av et barn med vinterstøvler på en forestilling. De satt på raden bak meg. Da jeg henvendt meg til faren som hadde henne på fanget, fikk jeg beskjed om at såpass måtte jeg tåle av en 3-åring. Jeg snudde meg og begynte å ta av skoene. Da flyttet de seg. Dette var en familieforestilling, men det er da ikke ok å sparke folk i hodet. 10
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2018 #20 Skrevet 16. juni 2018 7 timer siden, Jadzia skrev: Har det slått deg at de kanskje stod fordi de ikke så noe når de satt? At andre voksne sperret utsikten for dem? Da måtte foreldrene sørge for bedre plasser, eller ta med bilsete/pute Anonymkode: f4dc9...be6 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå