Gå til innhold

Mine svigersøsken skal arve av mine foreldre

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå har det seg sånn at mine foreldre har begynt å tenke på arv og hva vi barna skal arve når de går bort.

De ønsker å dele på fem. Vi er 3 barn + 2 svigerbarn. Jeg er enslig. 

Med dette regnestykket får jeg 1/5, mens mine søsken og partnere får 2/5. Ingen av oss har barn.

Jeg synes dette er utrolig dårlig gjort siden de andre får dobbelt så mye (felles økonomi/husholdning). I tillegg har mine søsken + partnere godt betalte jobber og en god økonomi. Jeg har en usikker jobb, lav utdannelse og generelt lite penger. Dette vet foreldrene mine. Sliter også med psykiske plager som gjør at jeg ikke er i stand til å jobbe så mye og får hjelp fra nav.

Selvfølgelig skal man selv bestemme hvem som skal arve, men dette synes jeg er drøyt. Er jeg urimelig?

Anonymkode: f3d31...c9a

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De kan vel ikke begunstige noen andre om det går utover pliktdelsarven, men her er de vel såvidt innafor? 

Anonymkode: d937f...657

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

De kan vel ikke begunstige noen andre om det går utover pliktdelsarven, men her er de vel såvidt innafor? 

Anonymkode: d937f...657

Hva betyr det?

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva betyr det?

Google pliktdeltarv :)

Anonymkode: a4049...b40

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er ganske korttenkt og dårlig gjort av foreldrene dine. De kan gi bort enkelte eiendeler til svigerbarna, flott at de blir inkludert, men hovedarven burde deles på de tre barna.

Anonymkode: d8352...7a4

• Liker 37
Skrevet

En merkelig logikk hos dine foreldre. Jeg hadde aldri skrevet et testamente hvor jeg gir arv til svigerbarn. Forhold kan gå i stykker, og de personene kan gå videre med livet sitt. Og da er det arvinger i familien de ikke hører hjemme i. Men men, noen er vel god i troen da, veit du.

Det eneste rettferdige hadde vært å fordele arven likt på dere tre søsken, og så fikk svigerbarn heller få av sin ektefelles del.

AnonymBruker
Skrevet

Synes det virker nokså rettferdig. De tenker jo sikkert på svigerbarna som en del av familien. Og hvorfor skal du få mer enn søsknene bare fordi du har dårligere økonomi? Arv burde deles likt uavhengig av økonomisk situasjon til ett av barna, noe annet blir jo urettferdig. 

Anonymkode: 6a3ae...00a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Google pliktdeltarv :)

Anonymkode: a4049...b40

Jeg klarer å Google. Lurer på hva du mener med at det er innafor?

AnonymBruker
Skrevet

Synes dette var ett merkelig valg av foreldrene dine. Selv om de er glade i, og ser på dine svigersøsken som egne barn, så burde de fordele arv på sine egne barn, da de ikke vet hva som kan skje i fremtiden. Hvis noen feks skiller seg så vil da svigerbarn ha rett til arv pga testamente de oppretter. 

Når det er sagt, i noen tilfeller kan jo foreldre bli like glade i å se på svigerbarn som sine egne barn. Og de har lov og rett til å gi bort hva de vil til hvem de vil mens de lever, og kan opprette testamente som tilsier at andre enn egne barn arver også, så lenge det ikke går ut over pliktdelsarven som barn har krav på. Pliktdelsarv er 2/3 av formuen men begrenset til 1 mill pr barn. 

Anonymkode: efe0d...c94

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes det virker nokså rettferdig. De tenker jo sikkert på svigerbarna som en del av familien. Og hvorfor skal du få mer enn søsknene bare fordi du har dårligere økonomi? Arv burde deles likt uavhengig av økonomisk situasjon til ett av barna, noe annet blir jo urettferdig. 

Svigerbarn har ikke arverett. 

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Nå er jeg redd dette skal ødelegge hele forholdet til søsknene mine. 

Jeg har slitt med økonomien i alle år, klarer ikke å jobbe pga sykdom, lever fra måned til måned og har ikke vært på ferie på 7 år. 

Mine søsken lever godt, har store hus, trygge jobber, reiser masse (virkelig masse) og har det trygt og godt. 

De rike får mer og jeg blir nedprioritert og må ta til takke med 1/5, mens de får 2/5.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Svigerbarn har ikke arverett. 

Jeg har da ikke sagt noe annet? 

• Liker 2
Skrevet

Hvis foreldrene mine hadde dratt et sånt stunt, hadde jeg sagt fra. Hyggelig svigerbarn er familie, men dog...

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har da ikke sagt noe annet? 

Forklar da hvorfor det er rettferdig at de får arverett?

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nå er jeg redd dette skal ødelegge hele forholdet til søsknene mine. 

Jeg har slitt med økonomien i alle år, klarer ikke å jobbe pga sykdom, lever fra måned til måned og har ikke vært på ferie på 7 år. 

Mine søsken lever godt, har store hus, trygge jobber, reiser masse (virkelig masse) og har det trygt og godt. 

De rike får mer og jeg blir nedprioritert og må ta til takke med 1/5, mens de får 2/5.

Det høres helt på trynet ut. Jeg hadde blitt sint, hadde dette vært mine foreldre. Og jeg hadde tatt opp temaet ved neste anledning.  

• Liker 7
Skrevet

Høres veldig merkelig ut. Hvordan er forholdet ditt til dine foreldre? Dersom det ikke er nært, så kan jo dette ha påvirket avgjørelsen. Eventuelt at svigerbarn har stilt opp mye for dine foreldre opp igjennom årene. Da kan en slik beslutning forsvares. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg bruker ikke kommentere slike saker, men hvorfor i all verden skal svigerbarna arve dem? Det er barna som skal ha arv.

Det blir veldig veldig urettferdig mot deg! Merkelig opplegg.

Syns faktisk søsknene dine burde være enige i det, og også partnerne deres. Men det er jo foreldrene dine som bestemmer. Tror jammen jeg hadde tatt en prat med dem. 

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forklar da hvorfor det er rettferdig at de får arverett?

Hva jeg synes er rettferdig og hva som faktisk er hjemlet i loven er da to vidt forskjellige ting. Jeg har sagt at jeg synes det er rettferdig, ikke at de faktisk har rett til det. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Suss80 skrev:

Høres veldig merkelig ut. Hvordan er forholdet ditt til dine foreldre? Dersom det ikke er nært, så kan jo dette ha påvirket avgjørelsen. Eventuelt at svigerbarn har stilt opp mye for dine foreldre opp igjennom årene. Da kan en slik beslutning forsvares. 

Vi har et nært og fint forhold. Helt vanlig vil jeg si.

Mine søsken har ikke vært sammen med sine mer enn et par år. Ikke stiller de mye opp heller. Kun det som forventes.. 

Synes dette er sårt og merkelig. :(

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...