Gå til innhold

Gått ned 12 kg, ingen ser det...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Er ganske frustrert om dagen. Siden 1. februar har jeg klart å gå ned 13 kg. Jeg er kjempestolt! I dag fikk jeg på meg bukser som er to nummer mindre enn de jeg brukte i januar. Jeg er SÅ stolt. Ingen, utenom nærmeste familie, vet at jeg forsøker å gå ned i vekt. Og ingen, utenom nærmeste familie, har kommentert at jeg har gått ned i vekt.. 13 kg av min vekt er dog ikke så mye, men det burde vel synes når jeg har klart å gå ned to størrelser i bukser? Når jeg ser meg i speilet så ser jeg det ikke selv. Jeg ser det kun på klærne. Men både vekten og målebåndet bekrefter at jeg har lykkes. 

Høyde: 174

Tidligere vekt/nåværende vekt: 117 kg/104 kg = -13 kg 

Midje: 108 cm/98 cm = -10 cm 

Hofte: 136 cm/123 cm = -13 cm 

Lår: 62,5 cm/57,5 cm = -5 cm 

Dette burde vel være så synlig at noen så det - og kommenterte det? Jeg mister virkelig motivasjonen av at ingen legger merke til hvor hardt jeg jobber 😓😖

Anonymkode: 673a9...493

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Endel folk er veldig sensitiv når det kommer til kropp og vekt. Derfor unngår jeg slike kommentarer på godt og vondt. 

Men grattis til deg :)

Anonymkode: a1526...444

• Liker 46
Skrevet (endret)

Er jo fullt mulig folk ser det, men ikke alle ønsker å kommentere slikt. Man kan føle det er upassende å kommentere: har du gått ned i vekt? For hvis folk ikke vet at du bevisst har gått ned i vekt så er det jo mulig at de er redde for at du oppfatter det som at du var «feit».

Endret av MonikaS
  • Liker 23
AnonymBruker
Skrevet

Ikke for å være frekk, men når man er over 100 kg så vises ikke 12 kg så godt. De legger nok merke til det etter hvert

Anonymkode: d9399...946

• Liker 28
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke ser det selv er det kanskje ikke så rart om andre ikke ser det heller?

Når det er sagt har jeg en kollega som jeg tror har blitt tynnere, men jeg kommenterer det ikke fordi jeg ikke vet om det er ønsket eller pga. stress.

Anonymkode: 1db18...409

• Liker 7
Skrevet

Du skreiver jo selv at du ikke ser det i speilet, seøv om resultatene objektivt er der når du måler? Mye av forklaringen er nok der, og resten er kanskje at folk er forsiktige med å kommentere det fordi de ikke vet om kommentarer er ønsket.

Hva med å selv fortelle at du jobber med å gå ned i vekt og hva du har oppnådd? Sikkert mye fin støtte å få dersom folk vet at du er åpen for temaet.

• Liker 3
Gjest Carressa
Skrevet

Så flink du har vært! 👏🏼👏🏼 Fortsett slik så skal du se at du får masse kommentarer etter hvert.

AnonymBruker
Skrevet

TS her. Takk for tilbakemeldinger. Det er jo veldig mange som går ned både 20 og 30 kg - uten at de egentlig ser det selv. Så det trenger jo ikke å ha noe med at det faktisk ikke er synlig? To buksestørrelser mindre burde vært synlig, mener jeg. 

Forstår absolutt hva dere mener med at det kan være et sårt tema, og at mange kanskje lar være å kommentere det - fordi de ikke vet at vedkommende har jobbet hardt for å oppnå det. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

TS her. Takk for tilbakemeldinger. Det er jo veldig mange som går ned både 20 og 30 kg - uten at de egentlig ser det selv. Så det trenger jo ikke å ha noe med at det faktisk ikke er synlig? To buksestørrelser mindre burde vært synlig, mener jeg. 

Forstår absolutt hva dere mener med at det kan være et sårt tema, og at mange kanskje lar være å kommentere det - fordi de ikke vet at vedkommende har jobbet hardt for å oppnå det. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg gikk ned 25 kilo i 2017, med ekstremt synlig resultat. Likevel er det svært få som har kommentert det, hvis ikke de visste om at jeg holdt på med det eller jeg selv tok opp temaet. Jeg tror folk rett og slett bare er litt redde for å kommentere andres kropp og vekt, ikke at de ikke nødvendigvis legger merke til det. Gratulerer med flott fremgang!😃

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er samme høyde som deg, og gikk en gang ned fra 65 til 56 uten at noen sa noenting. Inkludert samboeren min.

Først da jeg kom hjem til familien, ble det påpekt.

Det er noe med at ting går gradvis, så folk ikke reflekterer over det før det blir ekstremt stor forskjell.

Anonymkode: 9bd3e...c60

• Liker 7
Skrevet

Går du ikke ned i vekt for din egen del og ikke alle andres? Ikke bry deg om manglende kommentarer. Mange ser på vekt som et sårt tema og vil ikke kommentere det med mindre du selv tar opp temaet eller de kjenner deg og situasjonen såpass at de vet du forsøker å gå ned i vekt.

Dessverre synes ikke alltid kiloene så godt heller, men er ikke det viktigste følelsen av å lykkes når man får på seg klær som ikke passet før, man orker å bevege seg mye mer, og humøret er bedre pga. sunt kosthold?

Jeg heier på deg! Fortsett den gode jobben 😊👏

• Liker 8
Skrevet

Når man bruker flere måneder på å gå ned noen kilo, så er det ikke så lett å legge merke til det. I hvertfall ikke hvis det er mennesker man ser ofte. 

• Liker 7
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Som flere påpeker, mange ønsker ikke å påpeke sånt av redsel for å fornærme. Jeg kommenterer aldri folks vekt med mindre jeg vet de prøver å gå ned (eller opp). 

Du går vel ned for din egen del, og ikke alle andres?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk fra BMI på 32 til BMI på 21. Det er åpenbart stor forskjell og alle arbeidskollegaer og studievenner måtte se det, men det var bare nærmeste familie og venner som kommenterte.

Anonymkode: dd7b1...ab0

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er like ufint å kommentere vektnedgang som vektoppgang. 
Vil du ha kommentarer så får du si til folk at du slanker deg. 

Jeg har selv gått ned 10 kg, mot min vilje, og kommentarer "oj så tynn du har blitt", eller "slanker du deg?" er vonde. MEd mindre noen hinter tydelig om at dem vil ha kommentarer på vektendring, så bør det ikke kommenteres! 

Anonymkode: 668ad...c86

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en som ikke liker å kommentere andres vektendring. Lett å tråkke feil der.  Men hadde en venninne jeg bodde med som gikk ned 15 kg fra120 kg og det så jeg tydelig.

Veldig bra jobba!

Anonymkode: a3c3d...4f4

• Liker 3
Skrevet

Går du ned i vekt for andre sin del da? Jeg kommenterer aldri vekten til folk fordi jeg hater å få kommentarer på det selv. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

TS igjen. 

Selvfølgelig er det meg selv jeg går ned i vekt for. Bedre helse, bedre selvbilde, etc. Men samtidig så påvirkes alle av andre medmennesker - og for min del blir motivasjonen dårligere, fordi jeg ikke ser det selv - og fordi ingen heller sier noe. 

Og ja, jeg har brukt «flere måneder på å gå ned noen kg», i gjennomsnitt 0,65 kg i uka - noe som er en veldig sunn vektnedgang, og ikke minst så er det en livsstil jeg kan leve med fremover. Jeg har gått ned 20 kg i løpet av fire mnd, men det er ekstremt - og det er ikke mange som klarer å beholde de resultatene. 

• Liker 1
Skrevet

Du har allerede fått innspill på hvorfor du ikke har fått kommentarer på vektnedgangen din, så da benytter jeg anledningen til å kommentere et par andre ting, som du kanskje ikke har tenkt over. (Ser noen andre rakk å gjøre det før meg, men det vil kanskje få deg til å tenke at det er litt viktig.)

Hvis motivasjonen din står og faller på at andre legger merke til og kommenterer at du har gått ned i vekt, og du føler at du jobber hardt, kommer du til å slite noe fryktelig, både mens du går ned, og aller mest når du skal holde vekta etterpå, faktisk så fryktelig at det blir vanskelig å holde vekta etterpå. Hvis du går ned i vekt 1) for din egen skyld, og 2) på en måte du finner overkommelig, vil du lykkes. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...