Gå til innhold

Klarer ikke å kontrollere sinnet mitt-vet ikke hva jeg skal gjøre

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg har et stort problem. Jeg er 17 år å ja, har et j*vla voldsomt temperament. Jeg takler ikke dette mere. Jeg bor med mamma, og når jeg ikke får dt jeg vil, eller om hun f.eks tar tak i armen min på en litt strengt måte så bare klikker det for meg. Jeg bruker grov vold, og vet ikke  om jeg klarer å stoppe neste gang. Plis ikke si at jeg er gal eller noe sånt. Jeg vet ikke om jeg takler dette mer. Vet ikke hvor langt dette kan gå neste gang. Hva kan jeg gjøre? :( 

Anonymkode: 79d90...494

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Min datter var lik deg i samme alder.. jeg lot være ta de største kampene pga dette. Tror det henger sammen med umodenhet, og mangel på impulskontroll. Det stedet i hjernen som styrer impulser er ikke ferdig utviklet hos tenåringer, så da må vi voksne roe gemyttene og ikke piske opp stemningen. Imellomtiden, før du blir mer moden, øver du deg på å telle til hundre før du reagerer. Trekk deg vekk fra situasjonen slik at du får roet deg ned.

Anonymkode: bcd9c...e58

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du søker på "sinnemestring" får du mange sider med råd og tips om hvor du kan få hjelp.

Anonymkode: a0dde...641

• Liker 1
Skrevet

Lær deg yoga og meditasjon/mindfullness. Virkelig - det var det som reddet meg fra å ødelegge for meg selv med temperamentet mitt. Trening eller boksing er også er god måte å få ut "energien". 

Skrevet

Tror du at det er en grunn til at du har så mye sinne i deg? Har du blitt utsatt for noe vondt, nylig eller tidligere i barndommen?

Jeg synes du kan snakke med lege eller kanskje aller helst helsesøster på skolen eller på helsestasjon for ungdom.

Ja, det er normalt å være oppfarende i tenårene pga hormoner og pga utviklingen som skjer. Det kan være overveldende. Men hvis du stadig tyr til vold så må du jobbe med dette. 

Husk at du kan risikere å gjøre ting som kan skape problemer for deg. Om du skader noen ordentlig vil det henge ved deg senere. Både mtp politi/straff/rulleblad - som kan hindre deg i å få den utdanningen/ jobben du vil ha, og at du sannsynligvis vil ha dårlig samvittighet i lang tid. 

Jeg synes det er kjempefint at du er obs på dette og ønsker å gjøre noe med det. Det tyder jo på at du er er godt menneske 😘

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...