Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

For noen år siden ble vi kjent fordi vi hadde en felles interesse. Vi snakket mye om den ( har med historie å gjøre, bare for å nevne det ).

Han var en varm og veldig medmenneskelig person. Engasjert i mennesker og sto opp for de som var mindre ressursserke. Han jobber med mennesker. 

Så for et år siden begynte han plutselig å snakke om Frp, og at han ville stemme på dem. Han gikk fra å være kritisk da, til nå å være innvandrerfiendtlig. Han skrev om femtenåringen som knivstakk jenta på kjøpesenteret, og greit at det var en fæl hendelse og at han mener at hun bør få straff. Men han poengterte at hun var afgansk, skrev fryktelig mye stygt om henne, og konkluderte med at hun var psykopat. Kritiserte det "politisk korrekte media" for å skjule at hun var innvandrer, og ja..var aggressiv som bare det. 

Nå har han begynt å skrive innlegg på Resett! Hjelp. Skryter av at de publiserer det han skriver. Jeg leser på Resett for å holde meg informert, og det er jo bare det negative om innvandrere der. Litt som propaganda! ( ensidig "informasjon". Han har tatt helt av! På fb har mange nå slettet han som venn, og han skrev et aggressivt innlegg om akkurat det. 

Han har blitt helt motsatt av den han var, og han er mye eldre enn meg, så godt voksen mann. Fra å være litt mentor for meg, varm, klok og med stor omtanke for sine medmennesker, til å bli aggressiv og ensporet og nesten hatefull. Jeg har spurt han om hva som skjer, og han svarte at han "endelig blir hørt"! Han driver en debattside. Jeg så at jeg ikke kjenner ham igjen, og at jeg har blitt veldig skuffet, nesten redd for forandringen. Da svarte han bare at han trodde at jeg var intelligent nok til å skjønne at han har rett! Nå må jeg vurdere å kutte kontakten. Jeg tåler så absolutt at andre mener annet enn meg! Jeg kan godt ta en diskusjon eller ti, og jeg har ikke vondt for å si hva jeg mener. Det er ikke noe problem. Men jeg liker dårlig når ting blir direkte rasistiske og aggressivt!

Jeg vet ikke hva jeg lurer på. Kanskje om det er normalt at en godt voksen mann forandrer seg så totalt i løpet av ett år?? 

Han er gift i et godt ekteskap. Vi har kun vært samtalepartnere pluss at han lærte meg en del ting. Han er kunnskapsrik. Men hva har skjedd med ham? Det er så uforståelig. 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

image.png.01361d9b06bc4206b2d54c1c229bb64c.png

Anonymkode: 5850d...d82

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så leit å høre og jeg forstår godt du reagerer.

Har han fått nye venner, nytt miljø? Har han hatt en negativ erfaring med en innvandrer i det siste? Dette høres jo yut som en nokså radikal forandring. 

Kan du ikke ta en skikkelig prat med han om det? Så får du forhåpentlig svar. Si rett ut at du synes han er veldig forandret. 

Forøvrig visste jeg ikke at hun var afghansk, så ja media har jo skjult det godt...

Anonymkode: 4d1e3...af3

• Liker 8
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har han fått nye venner, nytt miljø? Har han hatt en negativ erfaring med en innvandrer i det siste? Dette høres jo yut som en nokså radikal forandring. 

Kan du ikke ta en skikkelig prat med han om det? Så får du forhåpentlig svar. Si rett ut at du synes han er veldig forandret. 

Forøvrig visste jeg ikke at hun var afghansk, så ja media har jo skjult det godt...

Nei, han har ikke hatt negative opplevelser. Det har jeg spurt om. Det jeg har tenkt er at han kanskje har litt dårlig selvtillit, og ikke har blitt tatt så "på alvor" tidligere. Han har skrevet mye på nett, og det har ikke vært så enormt stor respons på innleggene hans. Så da han fikk masse respons på et litt kritisk blikk på utfordringer med innvandrere ( et helt greit innlegg forøvrig, for det var saklig ), så tok deg veldig av. 

Det var etter det at han ble mer og mer kritisk og til slutt nå, ekstrem! Skikkelig aggressiv. Og på Resett og på internettsiden sin så får han masse støtte og respons. Akkurat som om det har gått helt til hodet på ham, og det er jo ganske mange som har reagert. Han tar ikke mot velmente råd osv i det hele tatt. 

Jeg så egentlig litt opp til ham tidligere, for han er veldig klok med masse kunnskap. Eller var klok, rettere sagt. Jeg har prøvd å si til ham , og spørre også. Når han da svarer at han trodde at jeg var "intelligent" nok til å se at han har rett, ble jeg satt ut! Det er manipulerende sagt, og han var virkelig ikke sånn tidligere. Trist altså. Og iom at han er godt voksen så blir det så rart også. Greit at en kan forandre meninger, men han er blitt helt motsatt av hvem han var! 

Skal prøve å snakke mer med ham, men når så mange har gitt opp og tar avstand, så vet jeg ikke om jeg klarer å nå fram. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo bare flott at media for en gangs skyld kan ha fokus på saken og ikke opphavet til personen. I denne saken er det fullstendig irrelevant om hun er norsk eller afghansk. 

Anonymkode: 9d846...7fe

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo bare flott at media for en gangs skyld kan ha fokus på saken og ikke opphavet til personen. I denne saken er det fullstendig irrelevant om hun er norsk eller afghansk. 

Enig. Han poengterte at hun var afghansk, at faren var krigsforbryter(?), og han var ikke nådig i sin kritikk av henne. Det blir litt ekkelt når en godt voksen mann skriver sånt om et barn på 15, og avslutter med å skrive at hun er psykopat!

Greit at han mener at hun bør bli straffet osv, men han burde vært voksen og saklig i omtale av henne. Ble veldig uvel av alt han skrev. Fatter ikke hva som skjer med den varme og medmenneskelige, og, ryddige mannen jeg kjente!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Var jeg deg ville jeg latt være å legge ut mer informasjon her. Du identifiserer både deg og ham. Dernest ville jeg kuttet kontakten med mannen og meldt ham til PST, om du mener han er gærn nok.

Anonymkode: ef8e9...9a0

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, SoWhat? skrev:

Enig. Han poengterte at hun var afghansk, at faren var krigsforbryter(?), og han var ikke nådig i sin kritikk av henne. Det blir litt ekkelt når en godt voksen mann skriver sånt om et barn på 15, og avslutter med å skrive at hun er psykopat!

Greit at han mener at hun bør bli straffet osv, men han burde vært voksen og saklig i omtale av henne. Ble veldig uvel av alt han skrev. Fatter ikke hva som skjer med den varme og medmenneskelige, og, ryddige mannen jeg kjente!

Uff ja, det er snakk om et barn, uansett hva slags foreldre hun måtte ha. Veldig leit at «mentoren»/vennen din har endret personlighet så til de grader. Man kan jo lure på om han er syk? Mulig jeg er litt farget av mange år med Grey’s Anatomy, men det finnes vel svulster og sånn som gjør at personligheten blir helt endret? Eller er det bare på TV? 😄 Dette høres litt for drøyt ut til å skje ut av det blå. Er han syk er det jo dumt å vende ham ryggen, men samtidig er dette en type menneske jeg prøver å unngå å ha for tett innpå meg.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Man trenger da absolutt ikke være gærn for å ha sterke meninger. Jeg vet hvem denne jenta er, og hun hadde det vondt. Tror mer at han blir sint fordi de aldri oppgir hvor folk kommer fra, og at det står «norsk statsborger». Det kan vekke et stort sinne i folk at den venstrevridde media nesten aldri viser til hvor folk kommer fra, når de gjør slike ting. For å være ærlig, man vet jo at som oftest så er slike gjerninger gjort av utlendinger i Norge. Men han burde så klsrt ikke skrive slikt om henne, for hun var psykisk syk og det var et rop om hjelp.

Anonymkode: 95e96...fa7

• Liker 5
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uff ja, det er snakk om et barn, uansett hva slags foreldre hun måtte ha. Veldig leit at «mentoren»/vennen din har endret personlighet så til de grader. Man kan jo lure på om han er syk? Mulig jeg er litt farget av mange år med Grey’s Anatomy, men det finnes vel svulster og sånn som gjør at personligheten blir helt endret? Eller er det bare på TV? 😄 Dette høres litt for drøyt ut til å skje ut av det blå. Er han syk er det jo dumt å vende ham ryggen, men samtidig er dette en type menneske jeg prøver å unngå å ha for tett innpå meg.

Det har jeg ikke tenkt på, men at det er noe psykisk har jeg lurt på. Han skriver negativt om norske kvinner også, så ja, det er så absurd alt han holder på med nå. Jeg kjenner egentlig ikke kona, så kan liksom ikke snakke med henne heller. Han og jeg har jo snakket mest om interessen vår, og om litt sånn menneskerelsterte saker. Han jobber jo med mennesker, og var veldig opptatt av medmenneskelighet osv. Veldig trist å være vitne til en sånn total forandring! 

AnonymBruker
Skrevet

Man trenger da absolutt ikke være gærn for å ha sterke meninger. Jeg vet hvem denne jenta er, og hun hadde det vondt. Tror mer at han blir sint fordi de aldri oppgir hvor folk kommer fra, og at det står «norsk statsborger». Det kan vekke et stort sinne i folk at den venstrevridde media nesten aldri viser til hvor folk kommer fra, når de gjør slike ting. For å være ærlig, man vet jo at som oftest så er slike gjerninger gjort av utlendinger i Norge. Men han burde så klsrt ikke skrive slikt om henne, for hun var psykisk syk og det var et rop om hjelp.

Anonymkode: 95e96...fa7

Det er øyet som ser, ass.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, SoWhat? skrev:

Det har jeg ikke tenkt på, men at det er noe psykisk har jeg lurt på. Han skriver negativt om norske kvinner også, så ja, det er så absurd alt han holder på med nå. Jeg kjenner egentlig ikke kona, så kan liksom ikke snakke med henne heller. Han og jeg har jo snakket mest om interessen vår, og om litt sånn menneskerelsterte saker. Han jobber jo med mennesker, og var veldig opptatt av medmenneskelighet osv. Veldig trist å være vitne til en sånn total forandring! 

Ja, det skjønner jeg veldig godt. Det er som om jeg selv skulle snu 180 grader og bli innvandringsfiendtlig, og det kan jeg ALDRI se for meg. Derfor lurer jeg på om det kan være sykdom. Man tar med hunden til veterinær om oppførselen endrer seg drastisk, liksom... Kunne du sendt en melding til kona og spurt forsiktig om hun syns han har endret seg veldig i det siste, og at du lurer på om du bør være bekymret? 

Mennesker forandrer seg, men sjeldent så brått og voldsomt som dette på så kort tid.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Midlivskrise? Mannfolk kan finne på mye rart i denne krisetida 😎

Endret av lillesky
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, SoWhat? skrev:

Dette barnet knivstakk et annet barn. Det har skjedd endel kulturendringer de siste 10 åra, også i Norge. Samfunnet blir mer polarisert. Så lenge han ikke vasser ut i full høyreekstremistisk hat synes  jeg du skal respektere meningene hans og slutte å se på han i et nedlatende lys, bare fordi han har endret et politisk standpunkt. Jan er fortsatt det samme mennesket som før, men dere har politiske uenigheter. 

Om du vurderer å droppe han fordi han mener noe annet enn deg (som ikke en gang er ekstremt) så er kanskje du den fanatiske...?

hilsen «jævla sosialist» med venner i begge leirer.

( - Det kalles for toleranse ;)  )

Anonymkode: 6a2cf...ee7

• Liker 4
Skrevet

Ja, det skjønner jeg veldig godt. Det er som om jeg selv skulle snu 180 grader og bli innvandringsfiendtlig, og det kan jeg ALDRI se for meg. Derfor lurer jeg på om det kan være sykdom. Man tar med hunden til veterinær om oppførselen endrer seg drastisk, liksom... Kunne du sendt en melding til kona og spurt forsiktig om hun syns han har endret seg veldig i det siste, og at du lurer på om du bør være bekymret? 

Mennesker forandrer seg, men sjeldent så brått og voldsomt som dette på så kort tid.

Det siste du skriver! Det er faktisk skremmende. Jeg skal tenke på om jeg kan høre med henne. Hun virker til å være et godt menneske, så tenker jo på hvordan hun opplever han nå også! 

• Liker 3
Skrevet (endret)
På 15.6.2018 den 23.47, Frkwitch skrev:

Midlivskrise? Mannfolk kan finne på mye rart i denne krisetida 😎

Så ekstremt? Hm. 

Endret av lillesky
  • Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette barnet knivstakk et annet barn. Det har skjedd endel kulturendringer de siste 10 åra, også i Norge. Samfunnet blir mer polarisert. Så lenge han ikke vasser ut i full høyreekstremistisk hat synes  jeg du skal respektere meningene hans og slutte å se på han i et nedlatende lys, bare fordi han har endret et politisk standpunkt. Jan er fortsatt det samme mennesket som før, men dere har politiske uenigheter. 

Om du vurderer å droppe han fordi han mener noe annet enn deg (som ikke en gang er ekstremt) så er kanskje du den fanatiske...?

hilsen «jævla sosialist» med venner i begge leirer.

( - Det kalles for toleranse ;)  )

Anonymkode: 6a2cf...ee7

Nei. Du må lese det jeg skriver. Jeg er da ikke nedlatende! Jeg er litt skremt. Dette går langt forbi uenighet. Dette handler om et menneske som har blitt ubehagelig aggressiv fra å være mild og ikke minst saklig. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, SoWhat? skrev:

Det siste du skriver! Det er faktisk skremmende. Jeg skal tenke på om jeg kan høre med henne. Hun virker til å være et godt menneske, så tenker jo på hvordan hun opplever han nå også! 

Ja, det er nettopp det, det må oppleves rart og sannsynligvis ubehagelig for henne. Kan være en lettelse for henne om andre sitter med de samme tankene hun selv gjør. Men man må selvsagt trå svært varsomt her, spesielt siden du ikke kjenner henne. Lykke til :)

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er nettopp det, det må oppleves rart og sannsynligvis ubehagelig for henne. Kan være en lettelse for henne om andre sitter med de samme tankene hun selv gjør. Men man må selvsagt trå svært varsomt her, spesielt siden du ikke kjenner henne. Lykke til :)

Takk! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vel, med tanke på at han har forandret seg så fort, jeg vet ikke, men det gjorde kameraten min også. Han gikk fra å være helt "vanlig" til å bli fryktelig kristen og dele ut flyers. Han var bipolar. Trenger ikke være det, men man skal være obs på veldig brå vendinger.

Anonymkode: d6c77...438

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...