Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Til dere som søker på jobber, hvor mange stillinger har dere søkt på? 

Hvilken bakgrunn har du (antall år utdanning / grad, og år med jobberfaring) 

Hvor lang tid sånn ca. bruker dere på hver søknad? 

Hvor mye (om noe) tilbakemelding får dere?  

Litt interessert i hvordan det fungerer her i Norge. Satt å leste på et Amerikansk forum, der noen har sendt ut flere hundre, om ikke tusen søknader, uten å få nesten noe tilbakemelding. Det høres jo helt horribelt ut, og jeg tenkte at slik kan det ikke være i Norge. 

Anonymkode: e5213...794

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sist jeg var på jobbjakt, for ca 3 år siden, sendte jeg fem søknader innen noen få få uker, kom på tre intervjuer, men valgte å trekke alle søknadene av utenforliggende årsaker. Det var IKKE for å forhandle lønn at jeg søkte rundt, bare så det er sagt. De to stedene jeg ikke kom på intervju var jeg overkvalifisert. Alle søknadene jeg sendte var på stillinger som var utlyst via finn, medier og som dermed også lå på NAV. Jeg har mastergrad og hadde vært i ulike offentlige og private jobber i ca 15 år forrige gang jeg søkte jobber. 

Da jeg var nyutdannet var det lavkonjunktur for min bransje, så da sendte jeg flere titalls søknader på utlyste stillinger, pluss en del åpne søknader, før jeg kom på to intervjuer og fikk tilbud på det ene av dem. Da startet jeg i et vikariat, og det gjorde at ting løsnet. Det er mye enklere å komme i betraktning når man ER i en relevant jobb enn når man ikke er det. 

Jeg har nesten alltid fått tilbakemelding på søknader. Tror bare det er ett eller to steder som ikke har gitt så mye som en mail med avslag. De fleste sender en bekreftelse på mottatt søknad. Deretter varierer tilbakemeldingene etter hvor aktuell man er: er man uaktuell får man ingen tilbakemelding før stillingen er besatt: da kommer avslaget. Hvis man er interessant for arbeidsgiver får man høre noe undervegs, for da blir man invitert til samtale/intervju. Av og til tar det kun et par dager, noen ganger tar det et par uker. 

Jeg tilpasser hver søknad til den aktuelle jobben, og passer på å synliggjøre min kompetanse innen det arbeidsgiver ber om på best mulig måte. Jeg bruker minst en time per søknad. Hvis jeg vet lite om den aktuelle arbeidsgiveren bruker jeg mer tid på forarbeid: leser meg opp på det jeg kan finne på ulike nettsider for å gjøre søknaden mest mulig relevant. 

Anonymkode: a5df7...284

Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Til dere som søker på jobber, hvor mange stillinger har dere søkt på? 

Hvilken bakgrunn har du (antall år utdanning / grad, og år med jobberfaring) 

Hvor lang tid sånn ca. bruker dere på hver søknad? 

Hvor mye (om noe) tilbakemelding får dere?  

Litt interessert i hvordan det fungerer her i Norge. Satt å leste på et Amerikansk forum, der noen har sendt ut flere hundre, om ikke tusen søknader, uten å få nesten noe tilbakemelding. Det høres jo helt horribelt ut, og jeg tenkte at slik kan det ikke være i Norge. 

Anonymkode: e5213...794

Jeg sendte én søknad. Psykiatrijobb. Og til jobben var det 60 søkere. Jeg fikk jobben. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...