Gå til innhold

Alenetrening med valp 11 uker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har begynt å trene med valpen min på å være litt alene hjemme. Hittil bare gått utenfor ytterdøren i ett minutt eller to, og så gått inn igjen. Hun bjeffer og klager fælt, og jeg venter med å gå inn til hun er stille. Dvs da er hun bare stille noen sekunder før hun hadde begynt å bjeffe igjen da, er ikke som om at hun har roet seg.. 

Nå har jeg prøvd å være på vaskerommet i ca 5 minutter flere ganger i dag. Hun er ikke hysterisk, men bjeffer mye og klynker misfornøyd. Virker ikke redd, mer som at hun sier "jeg vil være med, hallooo, la meg være med, hvor går du?" Hun er løs i en stor gang mens jeg går vekk. 

Hun får godbit om hun har vært stille før jeg kommer ut. 

Tenkte å prøve 10 min i morgen. 

Når kan jeg feks gå i butikken, det vil ta ca 20 min? Må jo bare hoppe i det en dag, redd hun skal få separasjonsangst om hun ikke klarer å roe seg.. Hun er trygg på det meste ellers, men bjeffer om jeg går ned trappa eller ut i hagen og hun ikke får være med. 

Anonymkode: 29efe...578

Videoannonse
Annonse
Skrevet

11 uker? Når overtok fu den valpen? I min verden er det for tidlig å la den være alene.

Skrevet

Har hørt dap fungerer. 
Dette er noe du kan spraye i valpens seng eller putte så har de et trygt sted. Hjalp naboen sin valp. Den er enda litt klynkete, tros alt enda mye den må lære, men roet seg fullstendig med dette så bjeffer ikke når de går lenger. :) 
https://www.hunden.no/nyheter/vis/5198/redirected

Er tilvenning, og hjelper om valpen har et trygt sted med trygg duft. 

AnonymBruker
Skrevet

Som regel er valpen over 12 uker når man henter den. Hjemme-alenetrening drøyer man gjerne minst et par uker etter valpen er hentet.

Anonymkode: 612b9...666

AnonymBruker
Skrevet

Valpen var 8 uker ved levering, kjenner 2 andre som har hentet valp nå nylig, fra helt andre oppdrettere enn min, også de 8 uker.. 

Fra oppdretter fikk jeg beskjed om å starte så smått med alenetrening etter en uke, altså ved 9 uker. Valpen sover natta gjennom, funnet roen i bilburet når vi kjører bil, er glad, energisk og fornøyd, spiser det den skal. Ble fort trygg med oss. Tenker at den tåler noen minutter alene, så lenge man tar det gradvis og oppdretter på det sterkeste anbefalte å begynne etter 1 uke... 

Anonymkode: 29efe...578

Skrevet

Jeg ville gjort det litt annerledes. Det beste er om du er borte så kort at valpen ikke rekker å bjeffe. Dvs at du går ut døren også går du inn igjen med en gang. Så fortsetter du dagen uten å gjøre noe mer ut av det. Gjenta dette gjerne 10-15 ganger per dag sånn at det å gå ut og inn døren bare er en vanlig ting som skjer i hverdagen. Gjør det helt til du kan gjøre det uten at valpen bryr seg. Da går du ut, er borte 2 sekunder, og går inn igjen. Så gjentar du det til valpen ikke bryr seg osv.

Øk tiden svært sakte, bare sekunder i begynnelsen. Begynner valpen å bjeffe/hyle, så er du borte for lenge. Det er litt omstendelig og tar litt tid, spesielt om valpen allerede har begynt å få litt negative erfaringer med å være alene. Men det er viktig å ha i tankene at vi her jobber mot valpens natur. Valpens instinkter sier at hvis den er alene, så dør den. Derfor må vi gå frem så sent at den aldri rekker å bli redd/urolig.

Jeg ville heller ikke gitt godbit når du kommer tilbake. Jo mer ros/kos/oppmerksomhet/godbit den får når du kommer tilbake, jo mer vil den vente på at du gjør nettopp det, i stedet for å slappe av som den skal gjøre. Gi den heller noen godbiter som du kaster på gulvet eller en fylt kong når du går - sånn at det at du går er det som blir kult og spennende, ikke det at du kommer tilbake.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...