Gå til innhold

Hvilken hunderase ville dere anbefalt meg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nå tatt beslutningen om å få hund, så nå gjenstår å finne riktig rase. Hvilke ville dere anbefalt til meg? 

Jeg er enslig kvinne i 30-årene, er rolig og er stort sett alene. Har venner med barn i omgangskretsen. Jeg har lite erfaring med hund fra tidligere og har selv aldri hatt hund. Har passet hund ved noen anledninger. 

Jeg er glad i å gå turer, og i helger/fridager og ferier kan jeg gå timesvis i fjellet. I hverdagen etter jobb ser jeg for meg at det vil variere fra en kort tur i gata til et par timer på fjellet. Eller en joggetur. Ellers er jeg glad i å ligge foran tv’en. Så jeg vil ikke overdrive/skryte på meg å være veldig aktiv. Helt middels. 

Jeg er ikke interessert i agility eller andre organiserte aktiviteter. Kan drive med hverdagsdressur, triks ol. Men ønsker primært hunden for selskap på tur og hjemme, og den vil selvsagt også bli med overalt, f.eks på stranda for å bade, kaste ball i parken ol. 

Andre krav: Ønsker en hund av medium størrelse. Må ikke ha jaktinnstinkt da jeg ikke driver med noen form for jakt. Helst ikke vakt/vokt.

Finnes det en rase for meg, eller kan jeg ikke tilby en hund nok? Ønsker ikke en frustrert hund, så det er viktig at jeg velger riktig :) 

Anonymkode: 664ba...8e8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er det stort sett kaldt eller mildt klima der du bor? Det vil kunne luke ut noen raser.

Anonymkode: 26d57...ebf

AnonymBruker
Skrevet

Finsk lapphund, mittelspitz/grosspitz/keeshond, islandsk fårehund, cocker spaniel, dansk svensk gårdshund, Jack russel

Anonymkode: 08104...dcc

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil anbefale Jack Russel Terrier. Noen vil kanskje være uenige med meg.

JRT elsker å hente ball, den liker å lære og utføre triks, den er svært lærevillig og smart. JRT kan fint være med på joggetur også. Den er noe sta, men det krever bare at du er litt sta tilbake. De er mellom 4-7 kg, altså ikke for liten, men heller ikke for stor. 

JRT ble i utgangspunktet avlet for jakt, men oppdrettere har i mange tiår fokusert på å avle på de sosiale og minst jatklystne hundene, så det er ikke noe du skal bekymre deg for. Eneste minuset med JRT er at de kan være noe aggressive mot andre hunder, men etter min erfaring går dette veldig fint om du passer litt på.

Jeg kunne sikkert skrevet mer om rasen, men du kan jo google litt informasjon og se hva du synes.

Jeg anbefaler JRT på det varmeste. 

Anonymkode: b4392...726

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det stort sett kaldt eller mildt klima der du bor? Det vil kunne luke ut noen raser.

Anonymkode: 26d57...ebf

Bor på Vestlandet og ferierer ofte på Østlandet på sommeren :) 

Anonymkode: 664ba...8e8

AnonymBruker
Skrevet
On 6/15/2018 at 3:22 PM, AnonymBruker said:

Finsk lapphund, mittelspitz/grosspitz/keeshond, islandsk fårehund, cocker spaniel, dansk svensk gårdshund, Jack russel

Anonymkode: 08104...dcc

Nesten alle disse er jo brukshunder da. TS, jeg anbefaler deg å ta en titt under "selskapshund" seksjonen.

Anonymkode: c963a...961

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Canin har en rasetest. Den er veldig fin som en pekepinn på passende raser. 

Anonymkode: 5e9fa...9c3

Skrevet

Blanding Bulldog + Shitzu comes to mind

Skrevet

Collie feks?

ville styrt unna terrier som JRT som førstegangshund. 

AnonymBruker
Skrevet

Cobberdog?

Anonymkode: 0a686...771

Skrevet

De eneste hundene jeg har greie på er Corn dog & hot Dog. Men unngå dachs hundene, de er noen hyperaktive rasshøl

AnonymBruker
Skrevet

Bruk rasevelgeren til NKK. Til ditt bruk ville jeg anbefalt en selskapshund, dvs, en hund som ikke er laget for bruk i form av jakt, gjeting, vokting osv. Gå på kurs. Hilsen hundeinstruktør 

Anonymkode: a4e30...a1b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, Julie said:

Collie feks?

ville styrt unna terrier som JRT som førstegangshund. 

Hvordan i alle dager kan du anbefale collie som førstegangshund men ikke JRT? Smh

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Mellompuddel. Pudler er som regel glade, fleksible, enkle hunder, veldig fine som førstegangshund. De er smarte, men krever ikke altfor mye av eier. For eksempel er det sjelden man finner puddel til omplassering. Det største problemet er som regel at de ikke er så glad i å være alene, så det må jobbes ordentlig med. De er ganske aktive og blir gjerne med på lange turer, men trives godt i sofaen med folkene sine også. Det er en del fordommer og misoppfatninger ute og går når det gjelder denne rasen. Litt jobb med pelsstellet, men klipper du ganske kort holder det å klippe hunden ca. 4 ganger i året. Med puddel slipper du hundehår overalt og du får en hund som ikke lukter typisk hund og som ikke sikler. Fineste hundene jeg vet om, uten tvil. Anbefaler deg på det sterkeste å hvert fall undersøke denne rasen, hils på et par hunder. :) 

Anonymkode: b1d40...bd4

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns ikke det høres ut som om du burde ha en hund.

"Kort tur i gata" Hunder må ha minimum 1 times mosjon hver dag. Uansett rase.

Anonymkode: c0dde...8be

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns ikke det høres ut som om du burde ha en hund.

"Kort tur i gata" Hunder må ha minimum 1 times mosjon hver dag. Uansett rase.

Anonymkode: c0dde...8be

De fleste går vel minst 15-20 minutter tre ganger om dagen, og det vil sikkert ts gjøre også. Ikke ta alt så bokstavelig.

Anonymkode: b1d40...bd4

• Liker 5
Skrevet (endret)
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan i alle dager kan du anbefale collie som førstegangshund men ikke JRT? Smh

Først og fremst fordi Collien er en betraktelig mildere rase enn JRT.

Er du den samme anonym brukeren som varmt anbefaler JRT lenger oppe i tråden?

Endret av Julie
Skrevet
9 hours ago, Gent82 said:

Blanding Bulldog + Shitzu comes to mind

Bullshit!?

• Liker 3
Skrevet

Tibetansk terrier

Lhasa Apso

Shitzu

puddel

Kookierhund

Amerikansk Cocker

Cairn terrier

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...