Gå til innhold

Dere ensomme - hva bruker dere dagen på?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har selv en turnusjobb som innebærer at jeg har flere dager fri i uken, både ukedager og helger. Jeg er singel og har ikke så mange venner, så veldig ofte føler jeg meg ensom. I dag skal jeg ikke på jobb før til natten og jeg har ingen å være med på dagtid. I dette øyeblikk sitter jeg i sofaen og kjenner på vonde følelser for at jeg enda ikke har kommet meg ut av huset for å gjøre noe fornuftig - men så slår tanken meg, HVA skulle jeg gjort? Jeg har ingen å besøke og en treningsøkt frister ikke akkurat nå. Jeg kan gå en tur i nabolaget, men det vil bare ta meg max 30 min. Bor ikke sentralt, så har ingen by jeg kunne trasket rundt i heller.

Jeg har sittet mye inne uka og bevegd meg lite, så jeg klarer liksom ikke å "slappe av med en bok" og nyte stillheten heller, for stillheten er ikke "fritid/kvalitetstid" for meg som det trolig er for andre hektiske mennesker, men et faktisk problem som jeg misliker.
Hva pleier dere å fylle de tomme dagene med når dere er alene? 

Anonymkode: 9346e...732

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har det som deg. Alene hjemme dagtid pga sykdom over tid, men har ellers både familie og venner.

Dette gjør jeg på dagtid :

Baker allverdens brød, kaker osv 

Ser på YouTube for å lære om kosthold, trening og språk 

Går turer 

Trener 

Hvis noen andre blir sykmeldt el er hjemme, oppsøker jeg dem

Finner prosjekter hjemme : i have eller inne 

Pusser på møbler og maler dem opp

Ringer besteforeldre og tjaser 

Syr 

Setter bilder i album 

Ja jeg er hjemme og syk men noen dager er gode og da gjør jeg disse tingene.

Jeg føler på ensomhet av og til, det skal sies, men jeg er flink til å aktivisere meg selv.

Håper du fikk noen tips. 

Anonymkode: dffd7...a0e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har selv en turnusjobb som innebærer at jeg har flere dager fri i uken, både ukedager og helger. Jeg er singel og har ikke så mange venner, så veldig ofte føler jeg meg ensom. I dag skal jeg ikke på jobb før til natten og jeg har ingen å være med på dagtid. I dette øyeblikk sitter jeg i sofaen og kjenner på vonde følelser for at jeg enda ikke har kommet meg ut av huset for å gjøre noe fornuftig - men så slår tanken meg, HVA skulle jeg gjort? Jeg har ingen å besøke og en treningsøkt frister ikke akkurat nå. Jeg kan gå en tur i nabolaget, men det vil bare ta meg max 30 min. Bor ikke sentralt, så har ingen by jeg kunne trasket rundt i heller.

Jeg har sittet mye inne uka og bevegd meg lite, så jeg klarer liksom ikke å "slappe av med en bok" og nyte stillheten heller, for stillheten er ikke "fritid/kvalitetstid" for meg som det trolig er for andre hektiske mennesker, men et faktisk problem som jeg misliker.

Er i mammaperm og har lite venner jeg føler jeg kan være med om dagen. Så tiden går til den lille, hn sover mye ennå så da ser jeg TV serier eller vasker og rydder. To kvelder i uka reiser jeg å trener alene, en gang i blant på dagtid tar vi en bytur alene jeg og baby. En helg på 3 mnd har jeg vært ute med ei venninne. 

Blir ensomt, men samtidig trives jeg mer med det enn å være med venner som er falske mot meg. 

Anonymkode: 90ebb...58a

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har det som deg. Alene hjemme dagtid pga sykdom over tid, men har ellers både familie og venner.

Dette gjør jeg på dagtid :

Baker allverdens brød, kaker osv 

Ser på YouTube for å lære om kosthold, trening og språk 

Går turer 

Trener 

Hvis noen andre blir sykmeldt el er hjemme, oppsøker jeg dem

Finner prosjekter hjemme : i have eller inne 

Pusser på møbler og maler dem opp

Ringer besteforeldre og tjaser 

Syr 

Setter bilder i album 

Ja jeg er hjemme og syk men noen dager er gode og da gjør jeg disse tingene.

Jeg føler på ensomhet av og til, det skal sies, men jeg er flink til å aktivisere meg selv.

Håper du fikk noen tips. 

Anonymkode: dffd7...a0e

Takk for mange fine tips! Jeg leier en liten sokkelleilighet og har verken hageflekk eller noen prosjekter jeg kan gjøre innendørs. Jeg kan jo gå tur og trene, det står kun på egen "vilje" da det fort blir kjedelig (trener og går alltid alene, så har blitt litt lei).
Men jeg synes du kom med mange fine forslag og setter stor pris på det!

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er i mammaperm og har lite venner jeg føler jeg kan være med om dagen. Så tiden går til den lille, hn sover mye ennå så da ser jeg TV serier eller vasker og rydder. To kvelder i uka reiser jeg å trener alene, en gang i blant på dagtid tar vi en bytur alene jeg og baby. En helg på 3 mnd har jeg vært ute med ei venninne. 

Blir ensomt, men samtidig trives jeg mer med det enn å være med venner som er falske mot meg. 

Anonymkode: 90ebb...58a

Så leit å høre, men jeg er veldig enig med deg. Har selv tatt en liten opprydding av falske venner, og det er kanskje derfor jeg føler meg litt ekstra alene og ensom nå - før jeg klarer å få nye venner. Men det er jo ikke bare-bare i voksen alder.
Egentlig skulle jeg ønske at jeg hadde et barn, for da tror jeg kanskje at jeg ikke hadde følt meg like alene og da blir jeg på en måte tvunget ut for å finne på noe, hehe. 

AnonymBruker
Skrevet

Er det mulighet for å melde seg på et kurs av noe slag? Kajakk, foto, hva som helst som får deg ut av huset? Er der en frivillighetssentral du kan kontakte? Jobbe frivillig for røde kors? 

Jeg ser dessverre altfor mye på tv, men nå har jeg funnet frem utstyr til en gammel hobby jeg har hatt.

Anonymkode: 5d572...7ac

AnonymBruker
Skrevet

Velger å være ab

Jobber faktisk bare med menn (billakkering) men har ikke så mange venninner og bor i en liten by. De venninnene jeg har er mye opptatt. Hun ene er opptatt med 3 barn og de to andre studerer. Så blir en del alenetid på fritiden. Pleier å gjøre dette

Bake litt

Tar en tur på café

Besøker foreldrene mine 

Trener

Gå tur i skog og mark

Prøver å finne på ting å gjøre hjemme. Ommøblerer litt, bytter litt på interiør, vasker, rydder, bytter duker osv

Blir jo litt ensomt i lengden selv om jeg trives i eget selskap  

Anonymkode: f1021...c39

Skrevet (endret)

Jeg leser mye, og ser en god del filmer og TV-serier.

Sørger for å gå en lengre spasertur hver dag. Har også begynt med trening, har tilgang på arbeidsplassen, så gjør det en gang i uka.

Prøver å holde kontakt via nettet med bekjente som er spredd for alle vinder.

Ellers er det vanlige småting, som innkjøp av dagligvarer, husvask o.l.

Selv om jeg er "ensom", så får jeg tiden til å gå og føler selv jeg har et meningsfylt liv etter arbeidstid.

EDIT: Jeg har en del interesser og slikt, typiske "nerdeting" som jeg bruker fritiden på. Så det blir en del bruk av PC.

Endret av Severin
  • Liker 1
Skrevet

Sover, eller prøver å sove, mye i løpet av dagen. Når jeg har samvær med barnet mitt går dagene til det når hun er i barnehagen. 

Er jeg alene sover jeg når jeg trenger det, gjør småærender på gode dager, spiller spill (pc-spill eller TV-spill), hører på musikk, tegner eller maler. Ellers husarbeid når det trengs. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 15.6.2018 den 14.26, AnonymBruker skrev:

Takk for mange fine tips! Jeg leier en liten sokkelleilighet og har verken hageflekk eller noen prosjekter jeg kan gjøre innendørs. Jeg kan jo gå tur og trene, det står kun på egen "vilje" da det fort blir kjedelig (trener og går alltid alene, så har blitt litt lei).
Men jeg synes du kom med mange fine forslag og setter stor pris på det!

Så leit å høre, men jeg er veldig enig med deg. Har selv tatt en liten opprydding av falske venner, og det er kanskje derfor jeg føler meg litt ekstra alene og ensom nå - før jeg klarer å få nye venner. Men det er jo ikke bare-bare i voksen alder.
Egentlig skulle jeg ønske at jeg hadde et barn, for da tror jeg kanskje at jeg ikke hadde følt meg like alene og da blir jeg på en måte tvunget ut for å finne på noe, hehe. 

Så kjipt med falske venner! Jeg måtte selv rydde bort noen slike ifjor. Ei som forsøkte å ødelegge for meg og ei venninne.

Hva skjedde?

Du kan jo hive deg på kattevern om du ikke er allergisk?

Anonymkode: 12379...04c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Barn barn barn barn og atter barn. 

Er en såkalt udugelig ufør person, så har ikke nøe sosial omgang med mennesker gjennom arbeid heller. 

Anonymkode: a5390...372

• Liker 2
  • 4 måneder senere...
Skrevet

Det som føles meningsfylt.

Anonymkode: 67a7a...53e

Skrevet

Forskjellige telletråder her på Kvinneguiden! :nisse: 

Anonymkode: 12c1a...277

Skrevet

Jeg er ensom og bruker mesteparten av dagen på å være sosial.

Anonymkode: 27f06...b6e

Skrevet

Ting som kan være kjekke og som jeg gjorde litt av før var: Lære seg et instrument (YouTube lærer vekk det meste), TV-serier, spill + podcast (kabal, CitySkyliner eller puslespill) Fotografering kan og være kjekt for da kommer man seg litt ut og, og man kan redigere bildene etterpå.

Anonymkode: fa0b3...a81

Skrevet

De gangene jeg føler meg ensom, er når jeg er med mange folk. Når jeg er alene, føler jeg at jeg kun er alene. 

De gangene jeg kjeder meg, er når jeg er med folk. Fordi mine interesser er musikk, og dyr. Og når du kun liker rock og metal, begrenser det seg sjæl. For andre så er du satanist, hvis du liker heavy musikk. Og når du er på besøk, hos slekt og de sier at man ikke kan høre på Slipknot, på grunn av barna. Da gidder jeg ikke å dra på besøk, så jævla ofte. 

Poenget hvis det var uklart, er at det er forskjell å være ensom og alene. 

Ting jeg gjør når jeg er alene:

Hører på musikk

Ser på konsertfilmer, spillefilmer, serier, tv.

Går mye tur. 

Trener.

Har noen spa kvelder i uka. 

Husvask.

Leker/trener hunden + stell av pels.. 

Leser bøker og magasiner.

Spiller ps eller på telefonen.

Konserter/festivaler. 

Kino.

Besøker av og til et eldresenter, med hunden. (De eldre syns det er kjempe hyggelig med besøk.) 

Skrevet
On 6/15/2018 at 1:55 PM, AnonymBruker said:

Kanskje det er noen i din kommune som trenger en støttekontakt, som kan være med å handle, gå tur e.l.? Eller kanskje noen trenger pass av hund eller annet kjæledyr? Sett opp lapp på butikken? 

Skrevet

Leser

Ser TV/film/dokumentarer på Youtube

Spiller Pokemon

Tar meg en tur til byen og spiller pokemon og vindusshopper

Går på galleri

Surfer på nettet

Skriver på diverse orum

(Skulle ønske jeg kunne skrevet gå tur i skog og mark/trene, men det gjør jeg nesten aldri 😛 )

Anonymkode: 89ebf...a4f

Skrevet

Jeg pleide å:

Lese bøker/gå på biblioteket/ bokhandel

Trene

Eksperimentere med mat

Surfe på nettet/forum/datingside

Gå/jogge tur

Se filmer

Gå på utstillinger/kokekurs/språkkurs

Shoppe

Anonymkode: a4055...cb2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...