Gå til innhold

Folk som ikke ser at hus og hjem er jobb...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber 70% stilling... Svigers forsvarer alltid mannen min nå jeg sier at han må gjøre ditt og datt... Du må la han få hvile.. Du vet, han jobber hardt... 

Jeg har så lyst til å rope: Jeg jobber da for FAEN hardt jeg også.. fra morgen til kveld, lørdag og søndag. Jeg står i mange timer på søndag med søndagsmiddag og klesvask. Mens mann og barn ligger på sofaen..   Jeg følger barn på trening, lager middag, gjør husarbeid, klipper plen, luker bedd.. 

Men svigers mener at mannen må få slappe av fordi han jobber lengre enn vanlig arb.tid.

ÆSJ!

Anonymkode: fbc6b...ca9

• Liker 15
Videoannonse
Annonse
Gjest Catalina Culès
Skrevet (endret)

Fikk flashback tilbake til 50-tallet nå.

Du får fortelle både din mann og svigers at vi ikke lever på 50-tallet lengre.

Endret av Catalina Culès
Skrevet

Så rop da vel?

• Liker 2
Skrevet

Unnskyld, men hvem faen bryr seg om hva svigers sier? Du bor ikke med svigers. Du bor med en voksen mann som skal hjelpe til gjøre sin del. Dersom han ikke gjør det, hadde jeg også streiket. Hvorfor skal hus og hjem være mer ditt ansvar enn hans? Det finnes ingen gode argumenter for det. 

• Liker 25
Skrevet

Enkelte i den litt eldre garde har en tendens til å tenke sånn enda. Men bare overhør dem, dette er en sak mellom deg og mannen din.

Virker også som mannen din er noe uselvstendig som må ha mamma og pappa til å "forsvare" seg. Hva har svigers egentlig med det å gjøre? Hvorfor lar mannen din dem snakke for seg?

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Syntes du skal si det til de jeg. Å at de gjerne må få ta over husvask, stell og kjøring/henting hvis det ikke er slitsomt.

Anonymkode: 3185b...097

• Liker 5
Gjest Dævendøtte
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber 70% stilling... Svigers forsvarer alltid mannen min nå jeg sier at han må gjøre ditt og datt... Du må la han få hvile.. Du vet, han jobber hardt... 

Jeg har så lyst til å rope: Jeg jobber da for FAEN hardt jeg også.. fra morgen til kveld, lørdag og søndag. Jeg står i mange timer på søndag med søndagsmiddag og klesvask. Mens mann og barn ligger på sofaen..   Jeg følger barn på trening, lager middag, gjør husarbeid, klipper plen, luker bedd.. 

Men svigers mener at mannen må få slappe av fordi han jobber lengre enn vanlig arb.tid.

ÆSJ!

Er vel ikke svigerfar som er problemet her, men mannen din! 

Gjest ilsep
Skrevet

Slutt med å vaske klærne hans og lag mat kun til deg og barna. Spis det før han kommer hjem. Klager han så får du si at du ikke er hans mor.

Gjest Tutte
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

ÆSJ!

Ja, slike ting er ÆSJ. Ansvaret for hus, hjem og barn er faktisk en av de største jobbene man kan ha, og til gjengjeld også den mest utakknemlige jobben.

Det henger nok igjen fra 50-tallet da kvinnen var hjemme med hus og barn og mannen kom hjem fra jobb og måtte oppvartes med servering av mat og til og med spise i eget rom for å ha ro og fred etter en dag på jobb.

Det henger tydeligvis igjen at det er bare jobber man tjener penger på som er noe verdt og er lov å bli sliten av.

Skrevet

Ja, men du jobber jo kun 70% stilling? Da er det vel ikke så rart at du gjør mer hjemme enn en som jobber 100%? Det går jo ikke på kjønn, men hvem som har mest tid. Jeg mener jo selvfølgelig at man skal dele, og jobber begge 100% så forventer jeg at alt deles. Vi har hatt perioder hvor både jeg og mannen har jobbet mindre, og begge har da forventet at den som jobber minst gjør mest hjemme. Det er jo ikke greit at først skal du jobbe 11-12 timer mindre han i uka, men ikke bidra mer hjemme?

• Liker 12
Gjest GiftMann38
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

ÆSJ!

Hvis du jobber 70% så er det ikke mer enn naturlig at du har hovedansvaret for hjemmet. Da har du 1 1/2 dag i uken på å holde huset i orden.

AnonymBruker
Skrevet

Hehe, dette er vel en typisk svigermorgreie.. min svigermor sier ofte til mannen min huff stakkar, du er jo så trøtt hele tiden, får du sovet nok da? Her er det som oftest jeg som står opp med barn om morgen eller tar nattevåk, mannen er umulig å vekke (og jeg jobber fullt, tar det meste av husarbeid 😛 ) men jeg velger det selv så det er ikke noe irritasjonsmoment for meg, men enkelte svigermødre er litt vel dullete med sønnene sine ja. 

Anonymkode: e351b...579

• Liker 2
Skrevet

Du skriver at han jobber lengre enn vanlig arbeidstid. Hvor mye jobber han da? Og hva er det han bidrar med hjemme? 

Svigerforeldre skal ikke blande seg inn i deres forhold.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De er vel bare redde for at veslegutten deres er sliten da, er det ikke bare å overhøre slikt? Krangler dere to om dette også? Er det en "hvem gjør mest og fortjener mest og er mest sliten"-konkurranse som svigers enten har tatt initiativ til, eller fått delta i? Hvorfor og hvordan kommer dette temaet opp? Hvis de uten foranledning sier: Stakkars mannen, han må få hvile, du svigerdatter må virkelig varte ham opp du som jobber så lite, det er synd på ham og du kan jo aldri være sliten" - SÅ syns jeg det er på sin plass å bare si at dette har de ingen ting med, og ingen av dere er spesielt slitne, takk.

Anonymkode: 8fa74...f0a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her er det gubben som er sånn til tider. Mamma og forsåvidt. De skjønner ikke hvorfor jeg er sliten. Jeg har jo ikke jobbet. Nei, men jeg er kronisk syk, har rydda og vaska klær, hatt ungen hjemme den dagen, handlet mat, laget middag, kjørt og hentet i barnehage osv osv osv. Det er alltid noe. Og løfter gubben en finger for å skifte en bleie eller ta oppvask så legger jeg alt over på han som jo faktisk jobber. Sånt gjør meg så innmari forbanna! Og jeg har eksplodert mang en gang

Anonymkode: 33c54...d1e

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Det er jo naturlig at den som jobber minst gjør mest husarbeid. Det er derfor kvinner gjør seg selv en bjørnetjeneste ved å jobbe deltid... De jobber like mye fordi de gjør en større del av husarbeidet, men tjener mindre penger og færre pensjonspoeng. Bedre å jobbe fullt og dele husarbeidet 50/50. 

Når det er sagt er jo det noe dere må bestemme, svigerforeldrene dine har ikke noe med saken å gjøre. Hvis de bare gnåler om dette får du si til dem at du gjør mesteparten av husarbeidet, så du jobber like mye.

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

ÆSJ!

Forslag;

* Slutt med fancy søndagsmiddag. Pølse og brød er fint. Eller rømmegrøt. Noe enkelt.

* Slutt å vaske klærne til din mann.

* Drit i beddet. Kjør naturhage.

* Få ungene til å klippe plenen mot noen kroner.

* Kan ungene komme seg på trening selv kanskje? 

Anonymkode: 494d3...0d5

• Liker 1
Skrevet

Dine svigerforeldre har selvfølgelig ikke noe med hvordan du og din familie innretter dere.  Sørg for art du ikke involverer dem i diskusjoner mellom dere to, så tenker jeg at du slipper kommentarer fra den siden. 

Hvorfor ønsket du redusert stilling?  Og var mannen din enig med deg?  Jeg trodde alle kvinner visste at redusert stilling bare gjør at du vasker huset i stedet for å være på jobb og tjene penger?...... 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Derfor skiller kvinner seg fortere i dag enn før og. De klarer ikke dobbeltrollen. Full jobb ute og full jobb hjemme. Klart det er slitsomt. Jobb heller 50 og la mannen klippe plen og legge unger hvertfall. Hvis menn ikke vil bidra hjemme så la konen jobbe mindre ute. 

Anonymkode: e53cf...ae9

Gjest Tutte
Skrevet (endret)
49 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

Det er jo naturlig at den som jobber minst gjør mest husarbeid. Det er derfor kvinner gjør seg selv en bjørnetjeneste ved å jobbe deltid... De jobber like mye fordi de gjør en større del av husarbeidet, men tjener mindre penger og færre pensjonspoeng. Bedre å jobbe fullt og dele husarbeidet 50/50. 

Når det er sagt er jo det noe dere må bestemme, svigerforeldrene dine har ikke noe med saken å gjøre. Hvis de bare gnåler om dette får du si til dem at du gjør mesteparten av husarbeidet, så du jobber like mye.

Her var det vel snakk om at hun også gjør husarbeid mens han ligger på sofaen i helgene. Det er normalt å hjelpe til. Hus og barn er også jobb selvom man ikke er ansatt og tjener penger på det. Og etter hva jeg har forstått gjør hun også alt annet i tillegg til 70% jobb. Med andre ord, hun gjør mer enn han. Alle trenger å slappe av litt innimellom. 

Endret av Tutte

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...