AnonymBruker Skrevet 15. juni 2018 #1 Skrevet 15. juni 2018 og lurer på hvor stor forskjell det er kontra siste året på barneskolen ? Anonymkode: 35a32...428
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2018 #2 Skrevet 15. juni 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: og lurer på hvor stor forskjell det er kontra siste året på barneskolen ? Anonymkode: 35a32...428 Mye lettere. Færre foreldremøter med hyperaktive uerfarne foreldre som skal debattere alle mulige småting som ingen andre er interessert i. Og slutt på tvungne "nåkoserviforeldreosssammen"kvelder. Anonymkode: 7eba0...70a 4
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2018 #3 Skrevet 15. juni 2018 De får karakterer, mer lekser/innleveringer/prøver. 8.klasse er ikke ett kjempe tungt år faglig, men det blir en forandring fra barneskolen. Vil si det året er mer som en forberedelse til de neste årene. Sosialt så kommer man jo rett inn i puberteten (omgås eldre elever), utfordringer der. Det kommer til å dukke opp situasjoner hvor det er viktig at du tryggere dem i å ta rett valg. Alkohol, snus og sex blandt annet. Baknsakking, vennedrama og utestengelser. Anonymkode: 8ce1f...d2a 4
Gjest Jegskulleønskeat Skrevet 15. juni 2018 #4 Skrevet 15. juni 2018 (endret) For meg var det en kjempestor forandring å skulle bytte skole og få nye lærere. Endret 1. desember 2018 av Jegskulleønskeat
Ulrikke Skrevet 15. juni 2018 #5 Skrevet 15. juni 2018 Har også en datter som skal begynne i 8. Tror hun kommer til å få sjokk med tanke på lekser og skolearbeid, de har hatt veldig lite av det de siste årene. Drama har hun allerede fått nok av, og hun håper det blir mindre drama på ny skole (jadda, tenkte (og sa) jeg da.... ) De eldre barna har klart overgangen fint, men de har gått på en annen ungdomsskole (stebarna mine), så jeg er litt spent på skolen....
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2018 #6 Skrevet 15. juni 2018 Kjempepositivt for min datters del. Kom fra en mindre klasse med 10 jenter som hadde dannet grupper allerede fra 2 klasse. Lite nytt blod og ikke de beste soiale forhold .Mye klikkhelvete uten direkte mobbing. Bare ikke greit for de som ikke var ledere. 7 aar med kun 10 andre jenter ble lite... Kom til en ungdomskole med 5 klasser og 70 andre jenter. Mange flere og spille med. Finne nye venner og gamle allianser/grupper ble opplost osv. Kjenner jeg blir svett hver gang noen snakker om de smaa skolene som hyggelige. Jada for 3-4 jentene som er ledere I flokken.... Anonymkode: 28fbb...853 4
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2018 #7 Skrevet 15. juni 2018 Min er straks ferdig med 8. Husket jeg gruet meg hele sommeren i fjor...helt uten grunn. De har mye mindre lekser, han har blitt veldig selvstendig og fått mange nye venner. Ingenting å grue seg til. Anonymkode: acc9f...eb1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2018 #8 Skrevet 15. juni 2018 Datteren min skal også opp i 8.klasse til høsten og selv om jeg har hatt to før henne så kommer det nok til å bli helt annerledes for henne. Hun er mer sjenert, mer tilbakeholden, liker ikke så godt forandringer osv. Og nå skal klassen hun har gått sammen med i flere år, deles og de får inn flere fra en annen barneskole. Elever som kommer fra en en av de sosialt dårligste skolene i byen. Så det blir spennende. Når det gjelder lekser så håper jeg det går bra. Hun blir gjerne litt motløs om det er mye og vanskelige lekser og henger etter i matte og er ikke så god på å rekke opp hånda og være muntlig. Så det blir jo spennende å se hvordan går. Og så får de ny lærer, så jeg er (og hun selvfølgelig) veldig spent på hvordan den nye læreren er. Vi har snakket om at de er strengere på ungdomskolen så får vi nå se. Hun er i hvert fall forberedt på at det blir strengere og vanskeligere, og så får vi ta det som en hyggelig overraskelse om det blir bedre enn det vi trodde. Hun slipper å bytte skole da, siden hun går på en 1-10 skole. Det skulle vært flere sånne. Anonymkode: 0e3b1...8ac
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2018 #9 Skrevet 15. juni 2018 Ser det er en del synsing om lekser osv. Dette er opp til hver enkelt lærer. Så, det kan bli mer lekser, lik mengde eller mer. Det er altså helt random. Det er tusener av lærere i Norge. Jeg gir alltid leselekser i språkfag, og har repetisjonsoppgaver i matte. Så elevene mine har ca 2-3 oppgaver å løse hver dag i matte, samt lesing i norsk og engelsk et par ganger i uka. Utenom dette så skal de holde seg oppdatert på nyhetene hjemme, så har vi daglige diskusjoner og quiz på fredagene. Tror ikke de bruker mer enn 15-20 min i gjennomsnitt daglig. Funker veldig bra. Anonymkode: 7fa82...f98 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2018 #10 Skrevet 15. juni 2018 For meg var det tøft å bytte klasse, siden vi hadde en veldig ålreit klasse med et godt miljø på barneskolen. På ungdomsskolen kom jeg derimot i en klasse som ikke bare besto av hyggelige mennesker, og det er jo alltid litt vanskelig i starten. I tillegg til alt med nye lærere osv. Det med karakterer syns jeg ikke var noen stor greie, og det var heller ikke mer lekser enn på barneskolen. Jeg syns faktisk en av de største forskjellene var hele greia med muntlige presentasjoner. Det hadde vi veldig lite av på barneskolen, og jeg gruet meg alltid til hver eneste presentasjon gjennom hele ungdomsskolen. Heldigvis gikk det over på videregående da jeg kom i en mer ålreit klasse. Hele den greia med alkohol og sex var ikke jeg borti før jeg begynte på videregående, så jeg kan ikke si at det var noe problem på ungdomsskolen. Festing og sex var rett og slett ikke spesielt utbredt på mitt kull, men det var helt annerledes på kullet over. Anonymkode: d57e5...4b6
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2018 #11 Skrevet 15. juni 2018 Min starter også i 8. nå til høsten. Gruer meg litt, hun har hatt noen helseutfordringer (blant annet barnemigrene, og kraftige menssmerter) som har medført litt fravær (ca en dag annenhver uke). Lærer på barneskolen har sagt at jeg bør be om et møte og informere i starten av året, men kjedelig å starte året som den som trenger tilrettelegging. Heldigvis sterk faglig, så jeg håper hun henger med nå når det blir endringer. Anonymkode: 93cb7...4f6
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2018 #12 Skrevet 15. juni 2018 Dette kommer vel an på både skole, lærere og medelever. For mi jente sin del var overgang til ungdomsskolen en positiv opplevelse. Kjekke lærere, et større sosialt nettverk, mindre lekser enn i 7 klasse, chromebook til skolearbeid, mer frihet i friminuttene og kantine. Det som er krevende er at all informasjon gis til elevene i google classroom og jeg har ingen oversikt lenger. Det å få karakterer kan også være litt tøft til tider, men de gir ikke karakterer på alt, en del ting får de skriftelig tilbakemelding på. Det er også mer fremføringer og større arbeid som skal gjøres over tid. Anonymkode: 2f096...443
Lammelåret Skrevet 15. juni 2018 #13 Skrevet 15. juni 2018 Den største forskjellen er nytt språkfag og valgfag, samt at arbeidsmetodene er annerledes. Ellers er det stor variasjon fra skole til skole, denne tråden er bevis på det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå