Gå til innhold

Skrevet under leiekontrakt men kan ikke leie alikevel....

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skrev under en leiekontrakt. Hun som leier ut (det er ett firma) sa at jeg kunne få nøklene når jeg betaler inne depositum. Jeg ser at jeg ikke har penger til depositum og har ikke mulighet til å leie leiligheten alikevel. Hva gjør jeg nå? Er det sånn at når jeg har skrevet under kontrakten er det ingen vei tilbake? 

Anonymkode: ca36d...a84

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å ringe og snakke med dem? Så fort som mulig?

Anonymkode: 165ca...3d6

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

I utgangspunktet er du da bundet til kontrakten og må da si den opp. Da gjelder vanlig oppsigelsestid som står i kontrakten.

Utleier kan være grei og la deg slippe alt da, så ta kontakt med dem og vær ydmyk :)

Anonymkode: b8a81...a05

• Liker 2
Gjest Catalina Culès
Skrevet

Det burde du tenkt på før du skrev kontrakt, men ta en prat med utleier, håper for din skyld at utleier er forståelsesfull.

Skrevet

Dette skulle du funnet ut av før du skrev under. Dere snakket vel om depositum? Ring med EN GANG og legg deg helt flat. Det kan være de er greie med deg om du reagerer med en gang og er ydmyk.

• Liker 1
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det går an å kjøpe depositumsgaranti, de koster ikke allverden med penger. Så får du en garanti i hvert fall. 

https://www.husleie.no/leietaker/depositumsgaranti/

Anonymkode: d641e...943

Hvordan i alle dager hjelper dette? Er det et egentlig bare reklame du driver med? 

Som nevnt tidligere må kontrakten sies opp, og du forplikter den tiden som er angitt der. 

Det du bør foreslå er å betale for prosessen med å finne en annen leietaker. Når en ny leietaker tar over er du løst fra forpliktelsene. 

Kanskje du vet om noen som kan bo der? 

AnonymBruker
Skrevet

Siden du har skrevet under kontrakt på en leilighet så regner jeg med at du faktisk trenger en plass å bo..? Da ville jeg ringt dem og spurt om depositum kan løses på en annen måte. Har du noe som helst til depositum? Kanskje de godtar en lavere sum, eller at du sparer opp depositum og oppretter konto litt senere. Eller lar deg bruke garanti. 

Hvis du derimot må si opp så er det vanlig oppsigelsestid, med mindre de løser deg fra kontrakten, som andre her skriver. 

Anonymkode: 965e5...0ee

Skrevet

Er er ikke mulig å få ett depositumslån i banken?

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, stan said:

Hvordan i alle dager hjelper dette? Er det et egentlig bare reklame du driver med? 

Husleiegaranti er veldig vanlig. Hvorfor er du så aggressiv?

Anonymkode: 510c7...e7e

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, stan skrev:

Som nevnt tidligere må kontrakten sies opp, og du forplikter den tiden som er angitt der. 

Det du bør foreslå er å betale for prosessen med å finne en annen leietaker. Når en ny leietaker tar over er du løst fra forpliktelsene. 

Kanskje du vet om noen som kan bo der? 

Hva var galt med å nevnte depositumsgaranti?

TS hadde problemer med depositumet og kunne ikke bo der fordi h*n manglet det. Regner med at det er fordi det er mye penger på en gang. 

Med en garanti på depositumet så har h*n muligens muligheten for å kunne betale depositum og bo der allikevel. De aller, aller fleste leiligheter leies ut med depositum og dersom TS trenger et sted å bo så må h*n betale depositum uansett. 

Ble faktisk litt satt ut av at du reagerte så sterkt på dette.

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva var galt med å nevnte depositumsgaranti?

TS hadde problemer med depositumet og kunne ikke bo der fordi h*n manglet det. Regner med at det er fordi det er mye penger på en gang. 

Med en garanti på depositumet så har h*n muligens muligheten for å kunne betale depositum og bo der allikevel. De aller, aller fleste leiligheter leies ut med depositum og dersom TS trenger et sted å bo så må h*n betale depositum uansett. 

Ble faktisk litt satt ut av at du reagerte så sterkt på dette.

Joda, jeg var vel unødvendig krass. 

Det kan være en løsning for TS. Alternativt kan TS sjekke med banken, og låne penger til depositumet der. 

Det kommer an på hvordan situasjonen er. Hvis det kun er en likviditetskrise akkurat nå så er det løsninger. Jeg har betalt depositum med kredittkort, men da visste jeg jo at det gamle depositumet ville bli utbetalt i løpet av et par uker. Antar depositumet i saken her ikke er mer enn 50 000 kr, det bør være mulig å skaffe. 

Men hvis situasjonen er at man ikke er kredittverdig, så er heller ikke depositumgaranti noen løsning her. Da er det muligens feil bolig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...