AnonymBruker Skrevet 15. juni 2018 #1 Skrevet 15. juni 2018 Er i et dilemma her. En jeg jobber med har delt ansvar for barna, 50/50. Hun nekter å jobbe kveldsvakt den uka hun har barna hjemme,det er snakk om en kveld i uken. Sier at hun ikke har barnevakt. Barna er 8 og 12. Kan vi kreve at hun i alle fall prøver å skaffe barnevakt? Det blir mye kveldsvakter på oss andre,vi har også barn vi ønsker å være med. Anonymkode: 01de3...3cd 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2018 #2 Skrevet 15. juni 2018 Tror man i 100% stilling skal kunne ha to kveldsvakter i uken. Men helt ærlig forstår jeg henne. Søkte selv om perm på 40% for å slippe kveldsvakter når jeg var alene med barn. Først barnehage, så barnevakt, er faktisk ikke greit for barn Anonymkode: 7afc0...ffb 7
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2018 #3 Skrevet 15. juni 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror man i 100% stilling skal kunne ha to kveldsvakter i uken. Men helt ærlig forstår jeg henne. Søkte selv om perm på 40% for å slippe kveldsvakter når jeg var alene med barn. Først barnehage, så barnevakt, er faktisk ikke greit for barn Anonymkode: 7afc0...ffb Hun er kun alene med dem annenhver uke,de er hos far også. De går ikke i bhg 8 (snart 9) og 12 år. Anonymkode: 01de3...3cd 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2018 #4 Skrevet 15. juni 2018 Hun kan søke om tilrettelegging og mange arbeidsgivere strekker seg langt for å få til dette. Men om hun kan kreve, vet jeg ikke. Høres rart ut om hun kan det, når hun har skrevet under på en kontrakt med både dag og kveldsjobbing. Anonymkode: bb3be...568 7
I Grosny Skrevet 15. juni 2018 #5 Skrevet 15. juni 2018 (endret) 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er i et dilemma her. En jeg jobber med har delt ansvar for barna, 50/50. Hun nekter å jobbe kveldsvakt den uka hun har barna hjemme,det er snakk om en kveld i uken. Sier at hun ikke har barnevakt. Barna er 8 og 12. Kan vi kreve at hun i alle fall prøver å skaffe barnevakt? Det blir mye kveldsvakter på oss andre,vi har også barn vi ønsker å være med. Anonymkode: 01de3...3cd Hun skal jo kunne leve med jobben hun også. Gi henne masse kveldsvakter de ukene hun ikke har barna, og la henne slippe i barneukene. Hun som alenemor lever i en vanskelig situasjon, og trenger all den hjelp og velvilje hun kan få på jobben. Blir hun presset så går det dårlig, hun kan bli redusert, ulykkelig og stresset og føle seg tvunget til å bytte jobb. Egentlig tenker jeg at hun burde jobbe flere og/eller lengre vakter i ikke-barn uka og færre eller kortere i barneuka. Hvis dere belaster henne slik det er best for henne, så viser det at dere tenker på henne, setter pris på henne, og hun får ut maksimal arbeidskapasitet og overskudd. Det bør være bra for arbeidsplassen. Angående barnevakt, mange alenemødre har ikke råd til det. Endret 15. juni 2018 av I Grosny 14
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2018 #6 Skrevet 15. juni 2018 10 minutter siden, I Grosny skrev: Hun skal jo kunne leve med jobben hun også. Gi henne masse kveldsvakter de ukene hun ikke har barna, og la henne slippe i barneukene. Hun som alenemor lever i en vanskelig situasjon, og trenger all den hjelp og velvilje hun kan få på jobben. Blir hun presset så går det dårlig, hun kan bli redusert, ulykkelig og stresset og føle seg tvunget til å bytte jobb. Egentlig tenker jeg at hun burde jobbe flere og/eller lengre vakter i ikke-barn uka og færre eller kortere i barneuka. Hvis dere belaster henne slik det er best for henne, så viser det at dere tenker på henne, setter pris på henne, og hun får ut maksimal arbeidskapasitet og overskudd. Det bør være bra for arbeidsplassen. Angående barnevakt, mange alenemødre har ikke råd til det. Hun nekter også å ta ekstra kveldsvakter den uka hun ikke har barna,kunne nevnt det. Vil ha fri tidlig på fredag. Føler meg litt stresset og ulykkelig selv må jeg si, da kveldsvakter ofte faller på meg. Jeg har barn yngre enn hennes som legger seg tidlig. Våre kveldsvakter er ferdig 20.00,kunne nevnt det først. Anonymkode: 01de3...3cd 3
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2018 #7 Skrevet 15. juni 2018 Hun kan be om tilrettelegging fra arbeidsgiver, men har arbeidsgiver ikke mulighet til dette må dama enten finne barnevakt eller en ny jobb. Stillingsbeskrivelsen sier turnus med kveldsjobbing, og kan hun ikke utføre dette kan hun rett og slett ikke stå i stillingen. Dere andre skal ikke tilpasse dere henne. Dere har da et liv dere også. Gå til tillitsvalgte med problemstillingen. Anonymkode: a5681...e35 8 1
Kontorotta Skrevet 15. juni 2018 #8 Skrevet 15. juni 2018 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror man i 100% stilling skal kunne ha to kveldsvakter i uken. Men helt ærlig forstår jeg henne. Søkte selv om perm på 40% for å slippe kveldsvakter når jeg var alene med barn. Først barnehage, så barnevakt, er faktisk ikke greit for barn Anonymkode: 7afc0...ffb Trengte du bruke barnehage på dagen når du jobbet kveld? 3
Kontorotta Skrevet 15. juni 2018 #9 Skrevet 15. juni 2018 Om det står turnus i avtalen, kan hun vel ikke nekte. Hadde det vært meg personlig, hadde jeg snakket med arbeidsgiver om tilrettelegging. For å ikke belaste dere andre unødvendig, hadde jeg bedt om å få jobbe to kvelder den uka jeg var ungefri. Det vil jo si at en av dere andre slipper kveldsvakter den uka. Eller så får hun prøve å bytte vekk vakta med noen av dere andre. 4
Hactar Skrevet 15. juni 2018 #10 Skrevet 15. juni 2018 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun nekter også å ta ekstra kveldsvakter den uka hun ikke har barna Jeg tenker at hun kan be om tilrettelegging den uka hun har barna, men at hun da bør være på tilbudssiden når hun ikke har dem. Du har like stort behov for ettermiddagsfri som henne, bare at hennes behov begrenser seg til annenhver uke. Hvis hun skal kunne kreve færre ettermiddagsvakter totalt, burde du kunne kreve det samme, og i hvert fall ikke belastes fordi hun vil ha ekstra ettermiddagsfri når hun ikke har barna sine. 5
Luckiness Skrevet 15. juni 2018 #11 Skrevet 15. juni 2018 Hun kan ikke nekte. Dette er hennes arbeidstid. Det er uendelig mange foreldre, både hvor den ene eller begge arbeider turnus som inkluderer både kvelds- og nattevakter. Selvfølgelig er det kjipt å ikke kunne være tilstede på ettermiddagen/kvelden når barnet er ferdig i barnehagen/på skolen. Men slik er det bare. Arbeidsplasser kan ikke stoppe opp fordi om. Er man livredd for å arbeide kveld pga. dette så får man søke seg til en annen jobb eller arbeide redusert og avtale med arbeidsgiver at de vaktene man vil kutte ut under redusert stilling er kveldsvakter. Det kan selvfølgelig hende at arbeidsgiver likevel har mulighet å tilrettelegge. Hvis hun f.eks. jobber en kveld i uken at hun heller har dagvakt de ukene hun har barnet og to kveldsvakter ukene hun ikke har barnet. Men det må også huskes på at dette ikke skal medføre ulempe for de øvrige kollegaene. 6
Bonusmammaen Skrevet 15. juni 2018 #12 Skrevet 15. juni 2018 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er i et dilemma her. En jeg jobber med har delt ansvar for barna, 50/50. Hun nekter å jobbe kveldsvakt den uka hun har barna hjemme,det er snakk om en kveld i uken. Sier at hun ikke har barnevakt. Barna er 8 og 12. Kan vi kreve at hun i alle fall prøver å skaffe barnevakt? Det blir mye kveldsvakter på oss andre,vi har også barn vi ønsker å være med. Anonymkode: 01de3...3cd Kanskje hun har utfordringer hjemme som er tatt opp med sjefen? Det er helt feil å la dette falle på dere. Ta det opp. Kveldsvakten hennes burde da ikke stå som ledig vakt hver uke. Kan den bakes inn i noen andres 50%? 2
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2018 #13 Skrevet 15. juni 2018 Det er vanskelig å få turnusen til å gå opp dersom alle som er aleneforeldre ikke skal ha kveldsvakter. Hvis hun ikke kan jobbe kveld de dagene hun har barnet må hun jo nesten ta de igjen på et annet vis. Hun skal ikke få en tilnærmet 8-16-jobb i opprinnelig turnusarbeid i helsevesenet bare fordi hun er alenemor annenhver uke. Anonymkode: fc64a...600 11
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2018 #14 Skrevet 15. juni 2018 7 minutter siden, Bonusmammaen skrev: Kanskje hun har utfordringer hjemme som er tatt opp med sjefen? Det er helt feil å la dette falle på dere. Ta det opp. Kveldsvakten hennes burde da ikke stå som ledig vakt hver uke. Kan den bakes inn i noen andres 50%? Hun har bare ikke barnevakt gjentar hun. Kan ikke bakes inn i andres 50,nei. Anonymkode: 01de3...3cd 1
Bonusmammaen Skrevet 15. juni 2018 #15 Skrevet 15. juni 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun har bare ikke barnevakt gjentar hun. Kan ikke bakes inn i andres 50,nei. Anonymkode: 01de3...3cd Hm merkelig.. har dere kun hele og halve stillinger? Vi hadde alt fra 20,5 ,57,2 til 100 % stillinger. Det gjelder jo alle som har barn, hun burde ikke få spesialbehandling av den grunn. 1
Menchit Skrevet 15. juni 2018 #16 Skrevet 15. juni 2018 Hva som er rett eller ikke har jeg ikke greie på. Aldri jobbet turnus. Men, jeg reagerer på at du diskuterer dette med henne. Dette skal du ta opp med leder. Dersom hun har fått tilrettelagt arbeidstid kan det være mange grunner til det. Og du har ingenting med hvorfor. Du skal absolutt ikke forsøke å presse noe svar ut av henne. Dersom arbeidsbelastningen på deg eller andre er for stor må du avtale et møte med din leder og t det opp der. 6
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2018 #17 Skrevet 15. juni 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er i et dilemma her. En jeg jobber med har delt ansvar for barna, 50/50. Hun nekter å jobbe kveldsvakt den uka hun har barna hjemme,det er snakk om en kveld i uken. Sier at hun ikke har barnevakt. Barna er 8 og 12. Kan vi kreve at hun i alle fall prøver å skaffe barnevakt? Det blir mye kveldsvakter på oss andre,vi har også barn vi ønsker å være med. Anonymkode: 01de3...3cd Har hun ikke barnevakt så har hun ikke. Mye kveldsvakt på dere andre? Om det er en kveld i uka det er snakk om lan vel den gå på rundgang hos dere andre? Er ikke så lett når man står der og ingen kan passe barna. Du vet jo ikke hva hun prøver på og ikke. Anonymkode: 5d5ef...a31 3
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2018 #18 Skrevet 15. juni 2018 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er vanskelig å få turnusen til å gå opp dersom alle som er aleneforeldre ikke skal ha kveldsvakter. Hvis hun ikke kan jobbe kveld de dagene hun har barnet må hun jo nesten ta de igjen på et annet vis. Hun skal ikke få en tilnærmet 8-16-jobb i opprinnelig turnusarbeid i helsevesenet bare fordi hun er alenemor annenhver uke. Anonymkode: fc64a...600 Undres over om du hadde sagt det samme om det gjaldt deg. Alene med barn og overhodet ingen som kan passe. Tror du hadde sett litt annerledes på det da. Anonymkode: 5d5ef...a31 2
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2018 #19 Skrevet 15. juni 2018 Alenemødre, ass... Ærlig talt, hun kan ikke nekte å jobbe kveldvakt den uka hun har barna og i tillegg nekte å jobbe ekstra kveld den uka hun ikke har barna. Enten må hun jobbe etter turnusplanen, jobbe ekstra kveldvakt den uka hun ikke har barna eller finne seg en annen jobb. Og om kveldsvakta er ferdig kl. 20, så kan vel såpass store barn være alene til hun kommer fra jobb? Her gjør hun seg tydeligvis bare vanskelig. Anonymkode: d029e...3d1 8
Hactar Skrevet 15. juni 2018 #20 Skrevet 15. juni 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Undres over om du hadde sagt det samme om det gjaldt deg. Alene med barn og overhodet ingen som kan passe. Tror du hadde sett litt annerledes på det da. Anonymkode: 5d5ef...a31 Hun har fast "barnevakt" annenhver uke. Denne damen sitter ikke med eneansvar og ingen til å stille opp, hun har massevis av ettermiddager å ta av hvor barna er ivaretatt av noen andre. 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå