Gå til innhold

tips til meg som skal flytte hjemmefra..

Adonia

Anbefalte innlegg

i påsken flytter jeg hjemmefra for første gang.. er superspent og kjempegira.. :hoppe: men samtidig er det litt skummelt da. flytter sammen med kjæresten, og det er et ganske stort skritt. også må vi skaffe nesten alt av møbler og sånt.

har dere erfarne noen tips å gi meg, hva som helst som kan være greit å vite..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Noen tips fra meg:

* Let på loppemarkeder og i bruktannonser etter en del møbler etc. Kanskje får du også med deg noe hjemmefra eller i gaver fra andre. Alt kan ikke være splitternytt og perfekt fra første stund. Ta med deg det du kan, så kan du heller fornye inventaret etterhvert.

* SKRIV SAMBOERKONTRAKT!!!! Kan nesten ikke få sagt hvor viktig dette er. Bli enige om hvordan dere fordeler regninger og hvem som skal betale hva av boliglån/regninger/mat/strøm/telefon etc etc etc. I samboerkontrakten må dere ha med hvordan ting skal fordeles dersom det mot formodning blir slutt. Jeg vet det er uromantisk å snakke om dette, men hvis det blir slutt, er det ille nok om man ikke skal krangle om penger i tillegg.

* Høres ut som om dere begge flytter inn et sted der dere ikke bor nå. Husk å tegne innboforsikring, og den må gjelde fra første dag!

* Også lurt å snakke sammen om hvordan dere skal fordele husarbeid etc.

* Ettersom dere ikke har bodd sammen tidligere, kommer dere helt sikkert til å oppdage uvaner etc ved hverandre dere ikke visste om før. Husk at begge parter må tilpasse seg. Snakk sammen istedet for å starte kranger om dette.

* Og ikke minst: Kos dere som samboere! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*bestilling av strøm

*omadresseringer. Regninger du pleier å betale, bokklubber, posten.

*Skal dere pusse opp noe? Kan være greit å bo hjemme et par uker til mens du pusser opp, la mesteparten av tingene være der et par uker til. Evt ta med "ikeasenger" og sovepose og sove i stua mens dere maler på soverommet. Og så ta flyttelasset etterpå.

*Samle flytteesker, og pakk smart.

*Spør tanter og onkler og slekt og venner om de har noen møbler de ikke trenger i kjeller eller loft. Mange har et gammelt servise liggendes som de aldri bruker, men som de ikke har lyst til å kaste heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ring til tanter og annen slekt og spør om de har noe som egentlig skal kastes. det kan være kjøkkenting,gamlemøbkler som kan pusses opp ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ser at du allerede har fått mange gode tips!

Men ikea er et genialt sted for billige innkjøp i en startfase :wink:

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Holder på å flytte inn med kjæresten selv - og det eneste vi hadde av møbler var ett stuebord og et stort hjemmekino anlegg.

Vi har vært ganske heldige egentlig. Sofa fant vi på Living. Kostet egentlig 9000,- for 3+2 men vi klarte å sjarmere oss til å få kjøpe utstillingsmodellen. Endte opp med å betale 5000,-

Utstillingsmodeller kan i det hele tatt være ganske lurt å se etter - og gjerne spørre også om de har noen utstillinger de ønsker å bytte ut. Vi har også kjøpt andre ting som er utstillingsmodeller og det er mye penger å spare. Det vi har kjøpt har sett helt nytt ut, eneste ulempen er at f.eks sofaene var montert med ben og det hele så var litt stress å få det i hus.

Ellers har vi vært innom Fretex jevnlig, og der har vi gjort litt av noen kupp. Kjøkkenbord og to stoler for 100,- Det så helt nytt ut, men var litt trasig furustil. Litt maling, og det ser nå kjempebra ut.

Har også fått oss stoler til spisestuen for 70,- stk. Trekket var ikke noe fint, så det skal vi bytte ut. De samme stolene koster 600,- på living, og vi kan få kjøpt trekk der for en billig penge.

Så prøv dere på Fretex. Av og til har de bare kjipe ting, men så får de inn noe stilig noe.

Ikea har masse billig og greit til kjøkkenet. Der får dere alt dere trenger.

Ta også en kikk på annonsesidene i avisen. Har ikke kjøpt noe på den måten selv, men vet om mange som har gjort det. Der er det mange som har en sofa/seng/spisebord ol. som de vil bli kvitt. Koster lite, og av og til gratis mot at en kommer å henter det. Mange av disse tingene er helt greie ting, men eieren har gått lei e.l.

Ellers vil jeg igrunn bare si lykke til! Det blir sikkert kjempekjekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Aurélie

Ang. møblering sier jeg bare: IKEA.

Dersom du har anledning til å ta deg en handletur til et Ikea-varehus, så finner du alt du trenger til en billig penge. Bra design er det også, og du slipper å kjøpe brukt. Deilig å kunne unne seg flunka nytt til ca. samme pris som brukt. Og ikke minst, "alt" er i samme stil, Ikea-stil :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åå. tusen takk for masse gode tips og lykkeønskninger..

tur til ikea blir det i hvertfall, men venter litt med det. hører med bekjente først om de har noe å "bidra" med. :wink:

ser for meg at det fort kan bli dyrt på ikea selv om det i utgangspunktet er billig der.. kommer til å ende opp med mye mer enn jeg hadde tenkt..

noen som vet hvordan prisnivået er på living i forhold til Ikea? hvem er billigst? fikk jubileumsreklame fra living og der var det bl.a et bord med glassflate + 4 stoler til 1495. skikkelig stilig syns jeg, og dessuten ikke såå dyrt..

sjekker også ut finn.no og andre annonser,er jo kjempemange som gir bort ting jo.. fretex var nytt for meg, visste ikke at de solgte møbler.

når det gjelder samboerkontrakt så har vi snakket litt om det. må jo være litt realistisk, er jo ikke sikkert vi holder sammen resten av livet. ikke noen koselig tanke,men greit å ha kontroll på hvem som eier hva..

men ville bare si takk for gode tips, kom gjerne med fler hvis dere kommer på noe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aurélie

Du kan skjekke priser og utvalg på www.ikea.no. De har mye mer utvalg enn det som presenteres på nettsidene, og du kan jo be om å få tilsendt en katalog. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...