Gå til innhold

Å gi pasta til babyer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ser i en del babymat-grupper på facebook at pasta er en gjenganger, mange anbefaler det til barn som er 8-9-10 mnd og oppover. Det hadde aldri falt meg inn å gitt tomme, raske karbohydrater til en baby som trenger næringsrik mat. Joda, det er gjerne fullkornspasta, but still. Vi voksne blir jo oppfordret til å unngå pasta, så hvorfor i all verden skal vi stappe det  i ungene våre?

Tanker?

Anonymkode: b7929...2d1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

De selger jo babyglass med pasta, så det kan vel ikke være så farlig ?

Anonymkode: 49049...78e

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

De selger jo babyglass med pasta, så det kan vel ikke være så farlig ?

Anonymkode: 49049...78e

Farlig er det vel kanskje ikke (selv om jeg reagerer litt på det, det er jo pasta opbpevart i romtemperatur, og det er vel heller ikke bra?), men det er jo langt fra sunt

TS

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pasta er helt greit, men selvsagt med grønnsaker og evt kjøtt. Voksne kan vel også spise det? Husk at småbarn bruker mye mer energi enn de fleste voksne, de trenger karbohydrater. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker jeg vil la babyen min smake på mest mulig. Pasta har vi ikke rukket enda, men så lenge det bare er litt tenker jeg det bare er bra. Alt med måte, det er også viktig å ikke overføre  en hysterisk holdning til mat til de små. Mat og måltider er mer enn ernæring, det er samhold, sosialisering og kultur. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Pasta er helt greit, men selvsagt med grønnsaker og evt kjøtt. Voksne kan vel også spise det? Husk at småbarn bruker mye mer energi enn de fleste voksne, de trenger karbohydrater. 

Voksne kan spise pasta ja, men det er jo ikke anbefalt. Og jeg er helt enig i at de trenger karbohydrater! Men hvorfor ikke søtpotet? Banan? Bønner og linser? Som jo inneholder flere  gode næringsstoffer og gir langsommere karbohydrater.

Er det kun for å gjøre det enklere for oss selv at vi velger de dårligste alternativene til barna våre?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Voksne kan spise pasta ja, men det er jo ikke anbefalt. Og jeg er helt enig i at de trenger karbohydrater! Men hvorfor ikke søtpotet? Banan? Bønner og linser? Som jo inneholder flere  gode næringsstoffer og gir langsommere karbohydrater.

Er det kun for å gjøre det enklere for oss selv at vi velger de dårligste alternativene til barna våre?

Men er det noe galt med litt pasta da? Selvsagt skal det ikke være hovednæringskilden. Men hvis du vil gi noe annet så gjør du jo bare det. 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gir du ikke grøt heller? Eller brød? 

Anonymkode: afc55...3e4

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er det der jævla kornhysteriet i dette landet. Stapp i ungene grøt, brød og pasta, næringstomt, tarmirriterende og smaker papp, helst fra de er 4 mnd gamle.. 😡

Helt idiotisk. Mine barn har fått smaksrik og næringsrik mat fra 6 mnd, kjøtt, fisk, egg, innmat, grønnsaker, kraft, bær, frukt, linser, bønner, helfete melkeprodukter, nøtter, frø, osv. 

Begynte med (surdeigs)brød etter de passerte 1 år, men mer 3-4 ganger i uka, istedet for 3-4 ganger om dagen. 

Babyer trenger karbo ja, fra morsmelk, og f.eks de tingene AB 2d1 foreslår. Jern og b12 fås best fra leverpostei og kjøtt, ikke i tilsatt, kunstig versjon fra pulvergrøt. 

Og nei, det tok ikke lang tid å lage mat, baby fikk akkurat det samme som resten av familien, det er jo faktisk bare vanlig sunn mat.. 

Anonymkode: 9a058...e0b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjenner ikke til noen som «stapper i baby pasta». Høres ut som en overdrivelse. Pasta kan være en del av et variert kosthold sammen med mye annet som er mer næringsrikt. Pasta med en god kjøtt og grønnsakssaus innimellom er virkelig ingen krise. Det er lang vei fra det til å gi raske karbohydrater til alle måltider som hovedingrediens. 

Anonymkode: 8d4b4...b81

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og en ting er jo at "vanlig folk" ikke har peiling, men jeg hadde faktisk en helsesøster på nr 2 som ville ha ham inn på ekstra vektkontroll etter 8-mndkontrollen for å "sjekke at han vokste skikkelig" fordi vi ikke gir pulvergrøt!! 😮

Ungen lå på 95%-percentilen og hadde gjort det hele veien!! 😮 Ringte lederen og klagde på henne, og takket så klart skarpt nei til den timen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fullkornspasta går helt fint til en baby som lærer seg å spise, tygge og for å trene finmotorikk i grep! Legg til litt kylling, brokkoli og erter og en klatt med smør, så vil nok dette gå helt fint...........

Ærlig talt, folk må slappe av!!

Anonymkode: 61508...2a1

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ellers kan du passe på dine dømmende saker selv.  Helt hysterisk på pasta mens du stappe inn 3 skiver brød hver måltid. 

Anonymkode: 8821f...54c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Våre har likt hjemmelaget pasta bolognaise veldig godt som første middag. Da er jo alt hjemmelaget, selv pastaen så jeg vet hva den inneholder. Babyer trenger karbohydrater, og for oss som ikke ammer kommer ikke det i fra morsmelk. Begge mine har også mistet interessen for melk ved 7-8 måneder. Minsten er 7 måneder, og vil ikke ha noe særlig melk. Kjøttdeigen lager vi også selv. Ser virkelig ikke hva som er galt med det.

Anonymkode: 769c9...9ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Wow.. det er et par hysteriske mødre her.

Anonymkode: 1d872...66a

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Herregud, jeg blir helt matt. Hysteri er ordet ja! Kan man ikke bare leve som vanlig?

Ting som gjør deg til en god mor: være omsorgsfull, passe streng, kjærlig og sette grenser. Sikre korrekt i bil. Ta med barnet til legen når det er sykt. Følge opp og være engasjert. 

Ting som ikke nødvendigvis gjør deg til en god mor: unngå «tomme karbohydrater» til babyen. Gi barnet ditt helhetlige, organiske, hyperøkologiske måltider fulle av sunne makronæringsstoffer, gjerne stappet med innmat og belgfrukter i stedet for glassmat og pulvergrøt. Alltid bruke bæresele. Aldri sende barnet i barnehage. 

Seriøst, jeg får helt fnatt av dette mødrehysteriet. Jeg tok en titt på «Barnematgruppen» på Facebook da jeg selv var nybakt mor, og holdt på å stikke ut øynene mine med en gaffel - damene der inne må være i konstant alarmberedskap med alle de kostholdmessige farene som lurer rundt hvert hjørne resten av barnets liv!

Man kommer langt med alminnelig sunn fornuft og en avslappet holdning til morsrollen, barnemat og livet forøvrig. Nå skal jeg lage vafler til 1,5 - åringen min - han har gledet seg i hele dag! (For mat er nemlig også kos og glede!)

Anonymkode: b3ee8...76e

• Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Herregud, jeg blir helt matt. Hysteri er ordet ja! Kan man ikke bare leve som vanlig?

Ting som gjør deg til en god mor: være omsorgsfull, passe streng, kjærlig og sette grenser. Sikre korrekt i bil. Ta med barnet til legen når det er sykt. Følge opp og være engasjert. 

Ting som ikke nødvendigvis gjør deg til en god mor: unngå «tomme karbohydrater» til babyen. Gi barnet ditt helhetlige, organiske, hyperøkologiske måltider fulle av sunne makronæringsstoffer, gjerne stappet med innmat og belgfrukter i stedet for glassmat og pulvergrøt. Alltid bruke bæresele. Aldri sende barnet i barnehage. 

Seriøst, jeg får helt fnatt av dette mødrehysteriet. Jeg tok en titt på «Barnematgruppen» på Facebook da jeg selv var nybakt mor, og holdt på å stikke ut øynene mine med en gaffel - damene der inne må være i konstant alarmberedskap med alle de kostholdmessige farene som lurer rundt hvert hjørne resten av barnets liv!

Man kommer langt med alminnelig sunn fornuft og en avslappet holdning til morsrollen, barnemat og livet forøvrig. Nå skal jeg lage vafler til 1,5 - åringen min - han har gledet seg i hele dag! (For mat er nemlig også kos og glede!)

Anonymkode: b3ee8...76e

Amen! 

Anonymkode: 8d4b4...b81

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva mener du med at pasta er anbefalt å ikke spise for voksne heller?? Det er vel bare voksne som skal ned i vekt som skal unngå pasta. 

Anonymkode: 2f739...369

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er det der jævla kornhysteriet i dette landet. Stapp i ungene grøt, brød og pasta, næringstomt, tarmirriterende og smaker papp, helst fra de er 4 mnd gamle.. 😡

Helt idiotisk. Mine barn har fått smaksrik og næringsrik mat fra 6 mnd, kjøtt, fisk, egg, innmat, grønnsaker, kraft, bær, frukt, linser, bønner, helfete melkeprodukter, nøtter, frø, osv. 

Begynte med (surdeigs)brød etter de passerte 1 år, men mer 3-4 ganger i uka, istedet for 3-4 ganger om dagen. 

Babyer trenger karbo ja, fra morsmelk, og f.eks de tingene AB 2d1 foreslår. Jern og b12 fås best fra leverpostei og kjøtt, ikke i tilsatt, kunstig versjon fra pulvergrøt. 

Og nei, det tok ikke lang tid å lage mat, baby fikk akkurat det samme som resten av familien, det er jo faktisk bare vanlig sunn mat.. 

Tar bølgen for deg, du perfekte mammamenneske😁

Anonymkode: 97fa0...7d8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Farlig er det vel kanskje ikke (selv om jeg reagerer litt på det, det er jo pasta opbpevart i romtemperatur, og det er vel heller ikke bra?), men det er jo langt fra sunt

TS

All ferdig barnemat på glass oppbevares i romtemperatur. De med kjøtt også. De er laget for det. Men pasta du reagerer på? Anyways. Maaaange som bruker disse glassene og de får like store og stygge unger som de som gjør det på en annen måte. 

Anonymkode: 01c27...4c3

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...