Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva tenker dere om eldre mennesker, som tror de vet alt? Alt de sier å gjør er riktig, sier man dem i mot, er svaret, jeg har mer livs erfaring enn deg...de forstår ikke at verden har gått videre, alt nå er feil. Dette gjelder de som er rundt 70 og oppover.

Anonymkode: 6d1ff...652

Videoannonse
Annonse
Gjest Dævendøtte
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva tenker dere om eldre mennesker, som tror de vet alt? Alt de sier å gjør er riktig, sier man dem i mot, er svaret, jeg har mer livs erfaring enn deg...de forstår ikke at verden har gått videre, alt nå er feil. Dette gjelder de som er rundt 70 og oppover.

Tenker ikke så mye om de, annet enn forståelse for at det ikke er så enkelt å henge med i alt etter de passerer 70.

Har hatt noen flotte diskusjoner med svigerfar, noen ganger lar jeg ham bare holde på, mens andre ganger kjører jeg beinhardt. I saker hvor menneskesynet hans er litt gammeldags, gir jeg meg ikke. Men ellers får han få lov til å tro at han vet så mye bedre.

Skrevet

Finner like mange bastante unge jeg, da.

• Liker 9
Skrevet

Når man er ung vet man jo også alltid best. Bastant og allvitende. Ser ut som den ungdomstida er forlenget i en del mennesker. Når jeg møter på eldre mennesker som er sånn så tenker jeg egentlig at de har vært sånn hele livet, og at alderen deres bare er en av deres siste unnskyldninger.

• Liker 5
Skrevet

Og så dør de. Huff!

Skrevet
1 minutt siden, Lava Anne skrev:

Finner like mange bastante unge jeg, da.

Dette ;)

Bedreviter med livserfaring > bedreviter uten livserfaring

• Liker 13
Skrevet (endret)
2 minutter siden, Gent82 skrev:

Dette ;)

Bedreviter med livserfaring > bedreviter uten livserfaring

Ja, noen ganger er de rett og slett bedrevitende, i ordets rette forstand. Har lært mye av mange eldre mennesker, til og med av de som har satt meg på plass.

Endret av Lava Anne
  • Liker 1
Skrevet

Mange eldre bedrevitere har jo også en svært subjektiv forståelse av den tida de har levd i, og at dette farger de veldig i hvordan de ser fortida. Noen ganger kan yngre faktisk vite bedre om denne tida, da de lettere kan objektivt sette seg inn i denne perioden.

Ser dette stadig med min egen svigerfar. Hvordan han har blitt farget av sin opplevelse av hendelser, men som åpenbart kun er basert på et veldig smalt verdensbilde, og ting han har hørt som er åpenbart feil.

• Liker 1
Skrevet (endret)
5 minutter siden, Example skrev:

Mange eldre bedrevitere har jo også en svært subjektiv forståelse av den tida de har levd i, og at dette farger de veldig i hvordan de ser fortida. Noen ganger kan yngre faktisk vite bedre om denne tida, da de lettere kan objektivt sette seg inn i denne perioden.

Ser dette stadig med min egen svigerfar. Hvordan han har blitt farget av sin opplevelse av hendelser, men som åpenbart kun er basert på et veldig smalt verdensbilde, og ting han har hørt som er åpenbart feil.

Men likevel. Å ha gjennomlevd tid er erfaring. Det er ikke utenfra-blikket. Ved å ha gjennomlevd noe bærer man med seg deler av en tidsånd, som aldri står utenfor historien, uansett om den omfatter "riktige" eller "gale" oppfatninger.

Endret av Lava Anne
  • Liker 2
Skrevet

Disse har sikkert visst alt da de var yngre også, og har bare fått et nytt argument i alder. 

Ikke et sympatisk trekk å ha! 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg har møtt mange sånne mennesker, men er som regel folk mellom 30-50, som jeg har fått kommentarer fra. Irriterer meg GRENSELØST. Først behandler de meg normalt, men så spør de om alderen. Er 22 år gammel. Da får jeg plutselig sånne kommentarer: "Næmmen heeelledussan, du er jo bare babyen joo"... Mhm, jepp er en stor baby som bor i leilighet med samboer, har 100 % fast jobb og betaler regningene mine. Det er meg det, ja. En baby! :)

Og så har jeg merka at troverdigheten forsvinner litt også etter folk får vite alder (av de som er 30+). De behandler meg med respekt og hører på det jeg sier, heeelt til de får vite at jeg bare er en "baby".

Skjønner at det er en overdrivelse og at man får mer livserfaring jo lenger man lever, og de prøver å påpeke det. Men det betyr ikke at man er en tafatt idiot som bare går rundt og surrer når man er i tyveårene. Man kan sitte på mye kunnskap som ung og dette med å vite ting i verden har ikke med alder å gjøre, men hva du plukker opp og lærer. Du kan lære mer på noen år enn en annen person har gjort hele livet. Det er HELT individuelt. 

Så dere som har gått lengre på livets harde skole kan bare slutte å komme med dumme kommentarer til yngre mennesker. Bli kjent med folk først og ikke få de til å føle seg dum bare fordi du har flere år på ræva enn de. :) Takk.

Endret av s0la
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, s0la said:

Mhm, jepp er en stor baby som bor i leilighet med samboer, har 100 % fast jobb og betaler regningene mine. 

Hjernen din er jo ikke engang ferdig utviklet. :) Du er ung og skråsikker.

De tingene du trekker frem er jo typisk for unge mennesker uten særlig livserfaring. Du bor med samboer, er i jobb og betaler regningene dine selv. Big whoop, liksom. :) Det gjør de aller fleste.

Anonymkode: 8a369...577

• Liker 7
Skrevet
18 minutter siden, Lava Anne skrev:

Men likevel. Å ha gjennomlevd tid er erfaring. Det er ikke utenfra-blikket. Ved å ha gjennomlevd noe bærer man med seg deler av en tidsånd, som aldri står utenfor historien, uansett om den omfatter "riktige" eller "gale" oppfatninger.

Tidsånden har de, men rent objektivt kan det være vel så greit å se utenfra og inn.

Det blir litt som mange av landene i verden som sliter. Folk flest der har en oppfatning om hvorfor, men de behøver ikke å stemme veldig bra i det store bildet. Som mange i Midtøsten som skylder på USA, når det er åpenbart at problemene de opplever handler langt mer om deres eget styresett og korrupsjonen innad i landene.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De tingene du trekker frem er jo typisk for unge mennesker uten særlig livserfaring. Du bor med samboer, er i jobb og betaler regningene dine selv. Big whoop, liksom. :) Det gjør de aller fleste.

De aller fleste gjør det ja, men ikke babyer ;) 

Anonymkode: 28f89...384

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er litt trist om livserfaring er det eneste man kan angripe noen på. Det vitner ofte om desperasjon, og mangel på argumenter.

Gjest chisandra
Skrevet

Men de har jo livserfaring. Jeg sliter mer med unge mennesker som føler at de er utlært på ethvert område :P

Skrevet (endret)

Tenker at det eneste som er mer irriterende enn det, er unge mennesker som tror de vet alt 🤣

Endret av Puny
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, chisandra skrev:

Men de har jo livserfaring. Jeg sliter mer med unge mennesker som føler at de er utlært på ethvert område :P

Men når bestemor kommer og skal gi barnebarnet, på ca 6-8 måneder, og mor nekter selvfølgelig. Og da kommer det av bestemor, jeg gav mitt barn kake på den alderen,,,

Skrevet
5 minutter siden, chisandra skrev:

Er vel fort de samme menneskene som sitter der påståelig i 70-årsalderen og lærer opp den nye generasjonen i være skråsikker uten peiling ;)

• Liker 1
Gjest Tamsi
Skrevet
31 minutter siden, Example skrev:

Så absolutt, spesielt når det kommer til arbeidsmarkedet!! Min far har ikke hatt en arbeidsløs dag i sitt liv, og har jobbet seg oppover fra stillingen han fikk for ca hundre år siden. En jobb han idag måtte hatt mastergrad og minst 5 års erfaring for i det hele tatt kunne sende inn søknad på. Utrolig slitsomt å høre på maset hans når jeg selv sender ut cv nr 300, "du må bare gjøre sånn og sånn" 

Nei pappa, det er IKKE SÅNN DET FUNKER LENGER. HOLD KJEFT. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...