AnonymBruker Skrevet 15. juni 2018 #1 Skrevet 15. juni 2018 Hva er det en Macbook Air har som en PC ikke har? Hatt Macbook Air siden 2013. Vurderer å selge denne for en billig penge, og heller kjøpe meg en enkel PC. Det eneste jeg bruker den til er skolearbeid (Word, Powerpoint), og ellers bare "vanlige" ting som sosiale medier og Netflix. Bruker altså ingen bilderedigeringsprogrammer, spilling eller lignende. Men er litt redd for at jeg da skal miste noe som jeg ikke tenker over på forhånd. Hva går jeg glipp av ved å skifte fra Macbook Air til PC? Anonymkode: ea7ba...dda
tdm900 Skrevet 15. juni 2018 #2 Skrevet 15. juni 2018 Det kommer du til angre på etter en tid, da pc’n er så treig at du skulle ønska du hadde Mac’n igjen. Har en Air selv og den kommer ikke til å byttes mot pc nei 1
Bondenisse Skrevet 15. juni 2018 #3 Skrevet 15. juni 2018 Batterikapasitet. Det at du kan hive mac’en i veska og ha en OK arbeidsdag uten å tenke på å ta med lader. Om du har iPhone (og eventuelt iPad) vil du miste synkroniseringen gjennom iCloud. Det å slippe å konstant tenke på å ta backup av bilder osv, eller enkle latskaper som at du vil lese en melding eller laste opp ett bilde og telefonen ligger utenfor rekkevidde så er det på mac’en allerede. Samme med passord til nettsider, nettverk osv og det at du får opp alt du gjør i mobilen på dokken, så dersom du leser en artikkel på mobilen, vil ha større skjerm så er det bare ett tastetrykk unna... alt dette er små detaljer som gjør at jeg ikke kommer til å kjøpe noe annet enn Apple, dessverre
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2018 #4 Skrevet 15. juni 2018 Har hatt mac i 10 år, og det er så deilig og enkelt! Har Iphone, Ipad, Apple TV, Air Express og alt snakker så fint sammen. Så kommer jeg på jobb hvor jeg stadig vekk synes det er problemer med PCen. På mac er det enkelt å administrere, slette og fjerne ting. PC har bare blitt så.. komplisert! Anonymkode: c90a8...264 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2018 #5 Skrevet 16. juni 2018 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva er det en Macbook Air har som en PC ikke har? Hatt Macbook Air siden 2013. Vurderer å selge denne for en billig penge, og heller kjøpe meg en enkel PC. Det eneste jeg bruker den til er skolearbeid (Word, Powerpoint), og ellers bare "vanlige" ting som sosiale medier og Netflix. Bruker altså ingen bilderedigeringsprogrammer, spilling eller lignende. Men er litt redd for at jeg da skal miste noe som jeg ikke tenker over på forhånd. Hva går jeg glipp av ved å skifte fra Macbook Air til PC? Anonymkode: ea7ba...dda Kommer ann på budsjettet ditt. Hvis du har tenkt til å bruke under 10k(regner med det siden du skriver "enkel PC") så kan du like gjerne beholde Mac-en. Har kjøpt meg ny Mac i fjor. Ikke spesielt fornøyd med kjølesystem. Siden den hele tiden blir for varm. Operativsystem er nice da, selv om Windows blir bare bedre og bedre. Hvis du skal ha "PC" så hadde jeg gått for noen av disse(https://www.microsoft.com/nb-no/store/b/surface) Anonymkode: e32f2...914
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2018 #6 Skrevet 16. juni 2018 7 timer siden, Bondenisse skrev: Batterikapasitet. Det at du kan hive mac’en i veska og ha en OK arbeidsdag uten å tenke på å ta med lader. Om du har iPhone (og eventuelt iPad) vil du miste synkroniseringen gjennom iCloud. Det å slippe å konstant tenke på å ta backup av bilder osv, eller enkle latskaper som at du vil lese en melding eller laste opp ett bilde og telefonen ligger utenfor rekkevidde så er det på mac’en allerede. Samme med passord til nettsider, nettverk osv og det at du får opp alt du gjør i mobilen på dokken, så dersom du leser en artikkel på mobilen, vil ha større skjerm så er det bare ett tastetrykk unna... alt dette er små detaljer som gjør at jeg ikke kommer til å kjøpe noe annet enn Apple, dessverre Kjøp en litt dyrere pc', så har du fortsatt veldig god batterikapasitet Nei, du mister ikke synkronisering mot icloud. iPhone og iPad snakker rett med "skyen", ikke via mac'en eller pc'en. Og når det gjelder pc så kan du installere icloud der også Anonymkode: 83fcb...fee
Gjest Rocka69 Skrevet 16. juni 2018 #7 Skrevet 16. juni 2018 Maskinene er pt. identiske - dvs elektronikken er identisk. Du kan kjøre MacOS på en "PC" fra f.eks Lenovo, HP, ASUS, Acer. Og du kan kjøre Windows 10 på en Mac. Og som den personen over sier du mister ingenting, du har også tilgang på iTunes på PC ikke bare iCloud. I tillegg til iCloud, så kan du bruke Microsoft OneDrive, Dropbox, Google Drive, JottaCloud m.fl på både MacOS, Windows, iPhone, iPad. Når det OneDrive, DropBox, Google Drive og JottaCloud - så kan du også bruke disse på Android telefoner og nettbrett. DropBox/Google Drive så kan faktisk også bruke dette på Linux(eks Red Hat eller Ubuntu). Er ikke mange som er klar over det, Steve Jobs ba Bill Gates om å redde Apple for mange år siden når de holdt på gå konkurs - før iPod, iPhone, iTunes. Og fremdeles eier Microsoft en god del av aksjene i Apple. Men hvis du f.eks bruker bare maskinen til kontorstøtte, så er det likegyldig hvilken maskin du velger. Driver du med videoredigering og musikk, så kan nok Mac være lurere å investere i enn en PC med Windows - og årsaken er ikke selve maskinen og operativsystemet. Men programvaren til dette er faktisk ofte billigere enn til Windows, også får du nye versjoner gratis av den programvaren(f.eks Logic Pro, Motion, Final Cut), mens på WIndows må du ofte kjøpe oppgraderinger eller abonnement(men dette har ikke noe med Microsoft eller Windows å gjøre - det har med 3PL). Og det finnes også 3PL av programvare til MacOS som har den samme lisenspolitikken - men da kjøper du ikke dette gjennom AppStore. Men hvis du begynner virkelig å bevege deg inn i ITverden som profesjonelt IT-menneske eller som gamer, så begynner Mac og MacOS å gi deg store begrensninger i din utfoldelse av yrket eller hobby. La oss ta maskinvare, PC er mer modulbasert og du kan bytte ut deler, skifte disker til større, installere mye mer minne. Skal du drive med dataassistert konstruksjon og simuleringer, så faller gjerne Mac gjennom - rett og slett fordi du kan ikke kjøpe så kraftige Mac som du kan av PCer. PCer kan faktisk utvides så mye at du kan kjøre store banksystemer med millioner av kunder - det kan du ikke med Mac. Og på Windows så har du et større utvalg av programvare enn på Mac, både betalte og gratisprogrammer. Og ikke minst på spill. Og på spill, særlig på grafikk-krevende spill, så faller Mac rett igjennom, ikke pga MacOS - men begrensningen i selve maskinene(mangel på modeller) og muligheten til å oppgradere maskinene. I en bærbar PC(gamer PCer f.eks) så kan de sitte grafikkort som i seg selv er like kraftig som maskinen selv, og i stasjonære PC får du så kraftige grafikkort at du i teorien kan simulere en PC eller Mac med operativsystem(hvis du vet hvordan du skal programmere grafikkortet til andre ting enn grafikk). Så konklusjonen er at for normal personlig eller profesjonell bruk, så lenge du ikke driver med avansert utvikling på IT, gaming eller ingeniørarbeid - tegner motorer, skip, biler, hus, gamefication innen ingeniørfag eller avanserte spill - så er det likegyldig om du velger Mac eller PC. Hvis du ser på to maskiner, en Mac og en PC, og de har omtrent de samme spesifikasjonene så er prisforskjellen i dag ikke særlig stor. Men i det du virkelig begynner å kreve mye av maskinen, 8K Video, ekstremt kraftige grafikkort, minne på mer enn 64GigaByte, SDD på mer enn 1Terabyte eller disker på mer enn 2Terabyte, eller du er avhengig av spesialprogrammer innen din profesjonelle liv - så gå for PC og Windows. Men for en som skal bare bruke maskinen til kontorstøtte, lese/sende mail, surfe på nettet - så er det likegyldig om du velger Mac eller WindowsPC. Da ville jeg faktisk vurdert ChromePC med ChromeOS i stedet. Jeg personlig, har en highend Macbook Pro og en low-end Gamer Windows PC(som brukes i til utvikling av programvare) som jeg bruker til daglig(jeg har flere Windows og Macer), og har ingen problem med å hoppe mellom de. For den vanlige bruken, så bruker jeg nok Macen mest(men gjerne i kombinasjon med Windows PCen(da den har veldig mye større diskplass, når jeg driver med video, musikk), men når jeg må jobbe med utvikling av programvare - så blir det Windows maskina jeg velger - pga utvalget av programvare som hjelper meg i min jobb innen IT - både kjøpte og gratis Variantene av modeller innenfor Windows PC er nok vesentlig større enn på Mac. Her har du fra Microsoft Surface o.l. til anlegg som fyller fjellhaller. Men alle kjører Windows. For den vanlige bruker, så er det nesten opptil deg, hva synes du er best for deg, og hva du trenger den til idag og om 3 år. Da finner du riktig maskin for deg uansett om det er en Mac eller PC. Skal du bruke den til kontorstøtte, mail, surfing på nettet i de neste tre årene, så er det ikke vits i å kjøpe en highend Mac eller PC. Skal du drive med foto og musikk, så ville jeg nok valgt en Mac som har høyere ytelse - fordi programvare er billigere, samme med videoredigering. Men hvis man har lyst å spille, utvikle programvare, bruke avanserte programmer innen vitenskap og ingeniørfag, tung videoredigering(da snakker vi animasjon og rendering av animasjoner), så ville jeg valgt Windows PC med ev Linux installert ved siden av pga mulighetene i ekstreme grafikkort som du ikke kan installere i Mac.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå