Gjest Blårussen Skrevet 2. mars 2005 #1 Skrevet 2. mars 2005 Hei&hopp! Går siste året på videregående(allmenne fag), og har et veldig standard dilemma: Hva skal jeg studere? Jeg er utrolig skolelei, men føler likevel at jeg vil bli ferdig med utdannelsen min. Jeg vil med andre ord ta en utdannelse som man blir noe, og som man er sikret jobb på. Har i det siste begynt å tenke på juss-utdannelse. Vet det er et veldig krevende studium, men høres veldig interessant ut alikevel. Når sant må sies, så er jeg vel ikke en person som liker puggefag. Må nevnes at matte og tysk er de verste fagene, ever!!! Er også veldig opptatt av at jeg skal være 100% sikker, før jeg velger studium. Koster jo tross alt masse penger å studere! Finnes det noen juss-studenter eller noen jurister her inne som kan hjelpe meg? Er det lett å få jobb i ettertid, og er studiumet til å anbefale hvis man er skolelei, osv? Har ikke hatt rettslære på vgs. Er dette veldig negativt? Hilsen en veldig forvirra blåruss
Gjest Melk Skrevet 2. mars 2005 #2 Skrevet 2. mars 2005 Aetat har tester der man kan sjekke hva man passer som, sjekk nettsidene deres! Er nok ikke noe stort tap å ikke ha hatt rettslære på vgs, de lærer det nok mer grundig enn som så uansett.
Gjest Anonymous Skrevet 2. mars 2005 #3 Skrevet 2. mars 2005 Aetat har tester der man kan sjekke hva man passer som, sjekk nettsidene deres! Er nok ikke noe stort tap å ikke ha hatt rettslære på vgs, de lærer det nok mer grundig enn som så uansett. Takk for tipset, men tok den for en stund tilbake.. Hadde mest interesser rundt rådgivning tror jeg, og det passer jo igrunn bra :-? Noen andre innspill, værsåsnill
Piglet Skrevet 2. mars 2005 #4 Skrevet 2. mars 2005 Kjæresten min studerer juss, så jeg kan jo skrive litt, for jeg vet jo litt om hva det krever og sånn. Må bare si at han studerer her i København, men jeg har inntrykk av at det er nokså likt i Norge. Han har studert i 4 og et halvt år nå, og er ferdig om et år. Blir med andre ord et halvt år forsinket. Det er ikke så uvanlig på juss-studiet. Ellers er juss et lesefag, hvor man må lese mye. Spesielt det første året var hardt (for han og mange andre), fordi det tok tid og venne seg til måten man arbeidet på. Det var ikke mye tid til andre ting, som meg f.eks. Nå er det bedre, men han leser fortsatt MYE, samlignet med meg som studerer på Handelshøyskolen. Vi har mye gruppearbeid, mens de stort sett har forelsninger. Har hørt at det er litt anderledes i Norge. Ellers har det en tendens til å være litt spesielt miljø på juss. Mye karrakterjag og hmmm... snobbethet. Kjæresten var et semester på utveksling i USA og det var han veldig glad for. Deilig med at avbrekk og helt andre impulser. Siden det er såpass mye lesing vil jeg ikke si at det er et studie for en som er skolelei, men hvilket studie er egentlig det?!? Mitt råd er at du tar deg et år fri, reiser litt og utvider horisonten. Alle har godt av og komme seg bort fra det vandte ramme og oppleve noe nytt. Da vil du kanskje oppleve at det er noe helt annet du har lyst til. Lykke til! Piglet
Dagensdiva Skrevet 2. mars 2005 #5 Skrevet 2. mars 2005 Hei på deg:) Går siste året selv på vgs, og har videre tenkt Jus. Hvorfor? Synes det er meget interessant, interesserer meg for hva som er rett og galt,(høres veldig klisjeaktig ut ja..)... Nå skal det sies at jeg har rettslære på skolen, har hatt det over snart to år nå. Men det skal ikke være noen hindring for deg å studere jus selvom du IKKE har hatt rettslære.. :-) . Rettslære; her går man grovt gjennom de viktige emnene og gjør seg kjent med lovboka. Men alt dette kommer igjen...grundig grundig på selve studiet. Har du tenkt på HVOR du vil studere? Selv bor jeg i Oslo..og har veldiiiig lyst til å komme meg litt bort. Og da står det mellom; Berge: spennende!!!!! Tromsø: øhm..langt langt...og kaldt! Lykke til! :-)
Gjest Melk Skrevet 2. mars 2005 #6 Skrevet 2. mars 2005 Fodelen med Tromsø er at der er studentmiljøet på de ulike fagene små, dvs mye tid per student i forhold til i Oslo. Har bare hørt bra om Tromsø som studieby.
Gjest Tristessa Skrevet 2. mars 2005 #7 Skrevet 2. mars 2005 Studerer juss selv, og det kan absolutt anbefales! For det første: rettslære er ikke noe man trenger å ha hatt for å studere juss. Egentlig vil jeg si at rettslære er veldig misvisende i forhold til hva juss går ut på. Går første året nå, og første halvår består for det meste av ex.phil og andre forprøver, og det er ikke særlig krevende. Nå inne i andre semester, merker jeg at det blir hardere. Hvis man er skolelei i utgangspunktet bør man finne seg noe annet å gjøre til en får lyst å studere igjen, men det gjelder forsåvidt alle studier. Juss er et lesefag, så hvis lesing (og til dels pugg - noe må man bare huske utenat for å spare seg en masse arbeid) er noe man sliter med, bør du kanskje revurdere. Miljøet er, som Piglet sier, preget av dels snobberi (men mange koselige folk også, bevares) og en del "indirekte" karakterpress - jeg har hatt (og har fremdeles) fag med folk som tar opp igjen emner på grunn av for dårlige karakterer. Hva jobb angår, ligger dette flere år inn i fremtiden for min del. Men hvis en vil ha en interessant jobb, er gode karakterer mer eller mindre et must. Husk at det er mange som studerer juss, så det er stor konkurranse om enhver ledig stilling. Men juss er gøy, selv om man blir ganske sær av det, og kan anbefales på det sterkeste!
diddi Skrevet 3. mars 2005 #8 Skrevet 3. mars 2005 Sær???????? Det er ikke akkurat det jeg er ihvertfall. Dessverre er det en del miljøer på jussen som er litt "typisk snobb". Men så er det alle oss andre, som senere havner i forvaltningen og ser at de som jobber på call-sentre tjener 100 000 mer. (Bitter? ) Det er et finst studium for de som sener ønsker å arbeide med rådgivning. Men det finnes mange andre måter å kombinere utdanningen på nå som man kan ta en bahelor/master med en fagkombinasjon som kanskje er mer interessant for deg. Er du lei så kan du jo jobbe litt før du begynner studiet. Ta et år innen den retningen du senere kan tenke deg å jobbe. Bare for å snappe opp litt om hva som er relevant ute i "det virkelige liv". Da tenker jeg på f.eks. de som under studiet skrev for advokater som ekstrajobb, de som hadde sommerjobber her og der. Så kan man jo ta et semester eller to i utlandet. Jeg hadde et semester i Australia. Kjempegøy, om ikke så veldig faglig oppbyggende så hadde jeg det moro.
Gjest Blårussen Skrevet 3. mars 2005 #9 Skrevet 3. mars 2005 Tusen takk for svar alle sammen Er fortsatt like usikker jeg, men... :oops: Får se, får se... TROOOOR kanskje det blir juss, eller jobbing? Kanskje like så greit det. Ingen grunn for hastverk foreløpig...
Gjest Blårussen Skrevet 3. mars 2005 #10 Skrevet 3. mars 2005 Tusen takk for svar alle sammen Er fortsatt like usikker jeg, men... :oops: Får se, får se... TROOOOR kanskje det blir juss, eller jobbing? Kanskje like så greit det. Ingen grunn for hastverk foreløpig...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå