Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Hadde en diskusjon/krangel med samboer i går. Vi kom inn på temaet at jeg skal kjøpe meg inn. Vi har vært kjærester i 1,5 år. Vi har snakket om dette tidligere også. Jeg syntes da det var før tidlig å kjøpe meg inn. Jeg har også en del gjeld. Jeg har vært åpen med hanj om dette. Så senest i sommer hvor mye. Har også sakt til han hvor mye jeg eventuelt kan kjøpe meg inn med for å slette gjeld i samme slengen. Har også fortalt hvor mye av lånet hans jeg da tar over. Da er det et enkelt regnestykke for han på hvor mye gjeld jeg har. Han har snoket i en skuffe for så å konfrontere meg med dette. Han tviler på mine svar av en eller annen grunn. Disse ble lagt der for å se om han gjorde med de. Vi har en forhistorie som sier at jeg hadde et behov for å se om han gjorde det. Gamle regninger som jeg ikke har åpnet for at jeg hadde de på mail. Alt er betalt. Nå ønsker han å se lånepapirene mine for at han tviler på summen jeg sa i går. Jeg så også at jeg blir i tvil når han gang på gang reagerer på noe som gjør han usikker og vi krangler. Han er den typen som blir usikker pga ting før vi møttes og lager seg egne historier på hva greia egentlig er. Men dette er en læng historie. Jeg lurer egentlig på hvor mye innsyn i min økonomi han egentlig kan kreve? Vi har pr. Dags dato ingen felles økonomi bortsett fra mat og strøm som er på en felles konto. Noe jeg mener er rett i og med ar vi ikke har felles forsikring eller noe. Jeg betaler husleieregningen til borettslaget og han betaler huslånet sitt. Han har to barn fra før. Vi har ingen felles barn. 

Anonymkode: e455b...b03

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg støtter samboeren din i denne saken. Hadde aldri i verden eid bolig sammen med noen uten å vite hvordan deres økonomiske situasjon er. Spesielt når den personen allerede sliter med gjeld. 

Anonymkode: b065b...700

• Liker 41
AnonymBruker
Skrevet

Synes alle samboere bør legge frem skattemelding for hverandre hvert år. Og legge frem alle inkassoer hvis det finnes.

Anonymkode: 84c1e...534

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Samboeren din kan ikke kreve innsyn i din økonomi. Men hadde jeg vært han, ville jeg heller ikke stolt på deg for fem flate ører. 

Her får du en sjanse til å kjøpe deg inn av hans bolig. Han risikerer mye siden du tydeligvis ikke har god økonomisk kontroll, og du nekter han innsyn. Veldig modent av deg🙄

Anonymkode: d6e7e...0e8

• Liker 13
Gjest Dævendøtte
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Hadde en diskusjon/krangel med samboer i går. Vi kom inn på temaet at jeg skal kjøpe meg inn. Vi har vært kjærester i 1,5 år. Vi har snakket om dette tidligere også. Jeg syntes da det var før tidlig å kjøpe meg inn. Jeg har også en del gjeld. Jeg har vært åpen med hanj om dette. Så senest i sommer hvor mye. Har også sakt til han hvor mye jeg eventuelt kan kjøpe meg inn med for å slette gjeld i samme slengen. Har også fortalt hvor mye av lånet hans jeg da tar over. Da er det et enkelt regnestykke for han på hvor mye gjeld jeg har. Han har snoket i en skuffe for så å konfrontere meg med dette. Han tviler på mine svar av en eller annen grunn. Disse ble lagt der for å se om han gjorde med de. Vi har en forhistorie som sier at jeg hadde et behov for å se om han gjorde det. Gamle regninger som jeg ikke har åpnet for at jeg hadde de på mail. Alt er betalt. Nå ønsker han å se lånepapirene mine for at han tviler på summen jeg sa i går. Jeg så også at jeg blir i tvil når han gang på gang reagerer på noe som gjør han usikker og vi krangler. Han er den typen som blir usikker pga ting før vi møttes og lager seg egne historier på hva greia egentlig er. Men dette er en læng historie. Jeg lurer egentlig på hvor mye innsyn i min økonomi han egentlig kan kreve? Vi har pr. Dags dato ingen felles økonomi bortsett fra mat og strøm som er på en felles konto. Noe jeg mener er rett i og med ar vi ikke har felles forsikring eller noe. Jeg betaler husleieregningen til borettslaget og han betaler huslånet sitt. Han har to barn fra før. Vi har ingen felles barn. 

Anonymkode: e455b...b03

Har forståelse for samboeren din. 

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg støtter samboeren din i denne saken. Hadde aldri i verden eid bolig sammen med noen uten å vite hvordan deres økonomiske situasjon er. Spesielt når den personen allerede sliter med gjeld. 

Han vet jo hva gjelden min er på. Men han har ikke sett noe papirer på det. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samboeren din kan ikke kreve innsyn i din økonomi. Men hadde jeg vært han, ville jeg heller ikke stolt på deg for fem flate ører. 

Her får du en sjanse til å kjøpe deg inn av hans bolig. Han risikerer mye siden du tydeligvis ikke har god økonomisk kontroll, og du nekter han innsyn. Veldig modent av deg🙄

Hvordan kan du si jeg ikke har god kontroll? Har vært ung og dum en gang. Ordnet opp i det og kommer aldri til å gjøre det igjen. Nekter ikke innsyn men jeg synes kanskje det er drøyt å komme med det nå etter at han har gått bak min rygg å lett i papirer.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, masha skrev:

Han vet jo hva gjelden min er på. Men han har ikke sett noe papirer på det. 

Men mange forteller ikke hele sannheten på dette punktet. 

Bare vis selve lånet. Gå inn og ta skjermbilde av det og vis han.

Anonymkode: e1a3b...d8b

• Liker 10
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men mange forteller ikke hele sannheten på dette punktet. 

Bare vis selve lånet. Gå inn og ta skjermbilde av det og vis han.

Anonymkode: e1a3b...d8b

Nei det er sant. Men samtidig så har han ingen grunn til å ikke stole på meg heller. S

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, masha skrev:

Hvordan kan du si jeg ikke har god kontroll? Har vært ung og dum en gang. Ordnet opp i det og kommer aldri til å gjøre det igjen. Nekter ikke innsyn men jeg synes kanskje det er drøyt å komme med det nå etter at han har gått bak min rygg å lett i papirer.

Vi har alle vært ung og dum, men de fleste har litt økonomisk vett i skallen til å ikke pådra seg mye gjeld. Du skriver jo at du fortsatt har gjeld. Hvor mye er det snakk om, og hvorfor har du ikke betalt det ned? 

Hvorfor har du mye gjeld?

• Liker 4
Skrevet (endret)

Hvis du ikke har no å skjule, så hvorfor ikke bare vise papirene? Det gjør vel ingenting?  

Du har vært ung og dum en gang, men ikke nå lenger. Vis det da !

3 minutter siden, masha skrev:

..samtidig så har han ingen grunn til å ikke stole på meg heller. S

Nei, siden du sier det så. Men han trenger en sikkerhet, noe som er helt normalt i økonomiske spørsmål. Bare voksent av ham, rett og slett. Så vis at du er åpen.

Endret av exictence
  • Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

"Trust, but verify."

Anonymkode: 84c1e...534

• Liker 1
Skrevet

Hvis du har sett på Luksusfellen vet du at de som har mye gjeld som ikke er huslån ofte har liten kontroll på hvor mye de skylder. Som regel er det jo mye mer enn det de tror. Jeg tenker at samboeren din kanskje er redd for at dette er tilfelle med deg.

Det er jo et tillitsbrudd å gå gjennom papirene dine, samtidig skjønner jeg ham, egentlig. Jeg ville tatt opp dette separat, ta en prat med ham om å stole på hverandre, hold pengene utenfor. Så tar du pengepraten utenom, i en egen samtale. Og her er nok mottoet 'har du ingenting å skjule, så skjul ingenting' det du bør holde deg til. Legg fram alt han vil se, vis ham at du har styring. Du sier du har litt restgjeld igjen, fortell ham hvordan du har tenkt å kvitte deg med det (du skulle vel bake det inn i boliglånet?). Fortell ham hvor dum du var da du opparbeidet deg den gamle gjelden, og hva du har gjort for å komme deg ut av det. Kommunikasjon og åpenhet høres ut som er det viktigste her nå.

Når du endelig får kjøpt deg inn, bør dere kanskje sette opp en litt annen brøk for hvordan kostnader skal fordeles? Hvis du skal ha et separat lån er jo det greit å forholde seg til, men alt annet som har med huset å gjøre må dere jo dele. Og så bør vel han betale en god del mer på f.eks. mat, siden han har to barn.

Lykke til! :)

• Liker 3
Skrevet

Jeg skjønner at han er skeptisk. Du vil ikke vise ham papirer på hvor stor gjeld du har, og legger ut «feller» i form av tilsynelatende uåpnede regninger for å se hva han gjør.

Uåpnede konvolutter er et stort varsko for den som skal inngå store økonomiske forpliktelser sammen med en som er vag og lite åpen om egen gjeld. Jeg vet du har sagt hva du skylder, men samtidig er du så defensiv om temaet at han får grunn til å tvile på om du er helt ærlig.

Denne tvilen har du lagt opp til selv ved å forholde deg som om han ikke har noe med din økonomi. Det var greit så lenge dere ikke eide noe sammen, men blir utrygt for ham og barna dersom huset kan stå på spill. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Krav og krav. Selv om jeg og partneren har hovedsaklig adskilt økonomi har vi fullt innsyn i hverandres økonomi. Jeg syns det er praktisk når vi bor sammen og deler på utgifter.

Anonymkode: 2bea4...f9a

• Liker 2
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det sier seg vel nesten selv...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Han kan vel ikke kreve noe, men jeg synes ikke det er et urimelig ønske at han vil ha innsyn i økonomien din før du skal kjøpe deg inn. Særlig med tanke på at du har gjort noen «dumme valg» før. Hvis dette er i fortida, hvorfor vil du ikke vise ham papirene? Det handler vel like mye om at du ikke har tillit til han, som at han ikke har tillit til deg? Med mindre det står noe der som du ikke vil han skal se da?

Synes forøvrig folk har underlige forhold, hvis man skal drive å hemmeligholde ting og tang. Ikke fordi den andre MÅ vite eller har krav på det, men fordi man er et par og lever sammen og deler alt. Hvis man ikke kan stole på partneren sin med alt av viktig informasjon i livet, hvorfor er man sammen i det hele tatt? 

Anonymkode: 45551...4ca

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en samboer som har vært uomtenksom i forhold til økonomi, og hadde ganske stor gjeld samtidig som han ikke eide noen ting av verdi da vi møttes. Før han flyttet inn i min eide leilighet måtte jeg ha full oversikt over hans økonomi, og det var helt greit for han. Jeg hadde aldri klart å være sammen med/bo med noen som har vist økonomisk uvitenhet uten å ha denne oversikten. Det er en alt for stor risiko å ta. Jeg er fortsatt redd etter ti år sammen redd for at han har lån bak min rygg, selv jeg har all grunn til å stole på han. (Dette sier jeg selvsagt ikke til han da.)

Jeg forstår samboeren din veldig godt, særlig siden han har to barn. Det går veldig ut over hele familieøkonimien hvis dere kjøper sammen og du skulle ha hatt mer lån enn du sier. Her må du gjøre en jobb for at han skal stole på at du har endret økonomisk oppførsel. Å få innsyn i økonomien din er det minste du kan gjøre. 

Anonymkode: 2c4be...91d

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Ektefeller kan kreve fullt innsyn i hverandres økonomi. Samboere kan i utgangspunktet ikke kreve noe. Hvis man skal stifte felles gjeld så kan hvem som helst sette som forutsetning fullt innsyn i den andres økonomi. Det gjelder om det er samboer, nabo, medlem i idrettslaget o.s.v. Denne andre parten kan selvfølgelig avvise dette. Da blir hva man aksepterer en forhandlingssak.

Anonymkode: 1b51a...eca

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dere passer ikke sammen og burde flytte fra hverandre.

Anonymkode: b6508...e89

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...