Gå til innhold

Hvordan er det å bo i kollektiv?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal flytte i kollektiv for første gang til sommeren, og gru gleder meg. Jeg har bodd for meg selv i leilighet i 2 år så blir jo en forskjell, men sikkert spennende! Lurer på om noen har erfaring evt tips og råd? For eksempel hva er mest praktisk å ha på rommet? Er jente på 20 år.

Er det normalt å ha eget mini kjøleskap på rom? Normalt å ha tv? Hvordan fungerer feks det å bruke badet på morningen?  Jeg skal ikke studere dette året, så vil det være rart å ha en 100% stilling jobb og å bo med studenter? Andre erfaringer eller råd?:-)

Anonymkode: 6d2df...3a4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mye av dette kommer nok an på hvordan kollektivet du flytter inn i er, og hvordan du selv ønsker å ha det. Har du stort rom og det ikke er tv i stua f.eks., er det kanskje greit å ha egen tv på rommet. Etter 6 år i kollektiv har jeg ikke møtt på noen med eget kjøleskap, men det er jo et personlig valg.

Det samme gjelder badet; det kommer an på hvem du bor med. En gjeng med gutter bruker gjerne mindre tid på badet enn jenter (selvfølgelig individuelle forskjeller her). Det kan være greit å sjekke hvem som pleier å være oppe tidlig, og evt. planlegge litt med dem om når man er på badet og hvor lang tid man bruker. Det er alltid kjipt å stresse eller komme for sent til noe fordi man måtte vente på at noen i kollektivet skulle bli ferdig.

Et godt, generelt tips er nok å forsøke å ha så god kommunikasjon som mulig med de andre. Å tidlig avklare hvordan man ønsker å ha det i hjemmet er lurt, spesielt med tanke på vasking og organisering av denne, om alt kjøkkenutstyr skal være felles eller om man har noe eget, kjøper man mat sammen eller hver for seg, o.l. Flytter du inn i et kollektiv hvor de andre har bodd en stund fra før av, eller at de har bodd i kollektiv tidligere, har de gjerne en formening om slike ting.

Etterhvert kan man begynne å irritere seg over både små og store ting de andre gjør (f.eks. han ene som aldri rydder opp etter seg, eller hun som har typen boende gratis i kollektivet i en evighet), dette blir ofte verre om man ikke får til å si ifra. Derfor er det greit at man har et slags forhold til de man bor med slik at man kan ta opp slike ting og lettere ta hensyn til hverandre.

AnonymBruker
Skrevet

Mye enig med hun som skriver over her. Det kommer an på hvem du bor med. Ikke forvent så mye da. Jeg har bodd i noen forskjellige kollektiv, og greit nok at man ikke skal rote masse og skitne til hele leiligheten, men det er nok de mest renslige og ryddige menneskene som kommer til å mistrives mest. I alle kollektivene jeg har bodd, har jeg alltid fått med meg de andre om å sette opp en liste der alle har hver sin uke der de går ut med søpla, og vasker leiligheten en av dagene i uka. Men så er folk vant med forskjellige ting, og jeg kommer nok fra en familie som ikke er helt nazi på det bare det er rent og pent og ser greit ut. Husker to stk jeg bodde med en gang kjeftet på meg fordi jeg hadde lagt oppvaskkosten og kluten på feil plass. Sånne småting syns jeg man burde leve med. Men det gjorde jo ikke meg noe å la dem få det som de ville da... 

Om noen glemte noe oppvask og reiste bort i helga så la jeg det bare til side. I blant når jeg tok min egen oppvask, så slengte jeg med noen andres også, og vasket opp det. Etter hvert gjengjeldte de tjenesten med det samme. Det syns nok vi alle bare var hyggelig. Man trenger ikke være så streng på det. Selvfølgelig, om noen aaaaldri tar oppvasken, så er det jo noe annet. 

Jeg delte et år bad med ei som brukte kjempelang tid på å sminke seg. Jeg hadde speil på rommet, så jeg sminket meg der. Det gikk greit, så lenge jeg fikk gått på do og vasket meg om morgenen. Her må man bare lage en avtale, eller spørre/banke på og kommunisere.

Noen hadde TV, noen hadde ikke. Det gjør du som du vil med.

Anonymkode: 6334c...1c2

Gjest Linaria
Skrevet

Har møtt én som har hatt eget kjøleskap og han var veldig usosial. Har aldri eid TV heller. Ikke vært noen problemer på morgenen. Det eneste var dama til han ene som bodde der halve året og brukte en evighet på badet, men ellers har jeg bodd i tre kollektiv og ting går alltid greit. Man må tåle andres rot innimellom da. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...