AnonymBruker Skrevet 14. juni 2018 #1 Skrevet 14. juni 2018 Høyrente eller aksjefond? Skal gis til barnet etter studiet så strengt tatt 25 års horisont. Anonymkode: 06f3a...27d
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2018 #2 Skrevet 15. juni 2018 25 år? AKS, I ditt navn. Bland inn litt indeksfond for tryggere og med stabil stigning. Er det i barnets navn så får barnet pengene ved 18, samt overformynderi kan tre inn og det kan påvirke evt støtte eller stipendordninger. Anonymkode: f865c...1d6 2
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2018 #3 Skrevet 15. juni 2018 1/3 aksjefond (indeksfond!) 1/3 boligsparekonto (ikke vanlig BSU) 1/3 "høy"rentekonto Jeg ser ikke poenget med aksjesparekonto. Oppfordrer deg bare til å kjøpe/selge unødvendig mye. https://e24.no/privat/aksjehandel/professor-er-skeptisk-til-aksjesparekonto-man-kan-jo-spoerre-seg-om-hva-som-er-poenget/24128842 Anonymkode: 07070...c9c
Apple- Skrevet 15. juni 2018 #4 Skrevet 15. juni 2018 Definitivt fond! Vi har ikke spart barnetrygden, men har spart fast til barna i fond i mange år. For eldste har beløpet nå nesten doblet seg! Skjønner ikke de som anbefaler boligsparing og høyrentekonto, dette vinner du i realiteten ingenting på, og når du har 25 års horisont er fondsmarkedet mer enn trygt nok. Vi levde oss fint gjennom finanskrisen, klart det stuper, jo, men det kommer alltid opp igjen. Når du har 3-4 år igjen må du følge ekstra nøye med på markedet og vurdere å flytte pengene over på en høyrentekonto.
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2018 #5 Skrevet 15. juni 2018 Vi har bare alt på en vanlig bankkonto... Hadde sikkert vært best å spare i fond. Men ser for meg at det er så mye styr å følge med, på, pluss at man kan risikere at man taper penger, OG at man må skatte av det man eventuelt vinner. Jeg og mannen snakker stadig om at vi burde satt halvparten av sparepengene til barna i fond, men vi kan så lite om det at vi ikke vet hvor det lønner seg. Anonymkode: d8ac7...123
Gjest hva som helst Skrevet 15. juni 2018 #6 Skrevet 15. juni 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har bare alt på en vanlig bankkonto... Hadde sikkert vært best å spare i fond. Men ser for meg at det er så mye styr å følge med, på, pluss at man kan risikere at man taper penger, OG at man må skatte av det man eventuelt vinner. Jeg og mannen snakker stadig om at vi burde satt halvparten av sparepengene til barna i fond, men vi kan så lite om det at vi ikke vet hvor det lønner seg. Anonymkode: d8ac7...123 Så les dere opp da vel!! Hvorfor skal dere la barnet deres tape enorme summer fordi dere er for late til å lære nye ting? Å spare på bankkonto når man har 10+ års horisont er ren idioti. Man har aldri tapt penger ved å investere i et diversifisert aksjefond over en 15-års horisont. Dere trenger ikke følge med i det hele tatt, bare legg inn en fast overføring i nettbanken. På 20 år vil man kunne forvente at med bankkonto vil pengene ha doblet seg, mens i aksjemarkedet vil de ha 8-doblet seg (roughly). Det er en latterlig stor forskjell. Skatt må dere betale uansett hva dere investerer i, innrapporteringen til skattemyndighetene tar fondsleverandøren seg av.
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2018 #7 Skrevet 15. juni 2018 Vi ble ikke enige, så enden på visa ble at vi bestemmer over halvparten av pengene hver, og så skal vi sammenligne resultatet etter 18 år. 🙄 Mannen min insisterer på sparekonto, jeg investerer «min» del i fond (mest indeksfond). Tror det er jeg som kommer til å le høyest om 18 år, for å si det sånn! Renta på sparekontoen er lavere enn inflasjonen... i realiteten taper vi penger for hvert år. For langsiktig sparing er det vel få eksperter som mener at sparing på bankkonto er en god idé? Anonymkode: 1abd8...221 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå