Gå til innhold

Nav har bedt om frikortet mitt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fikk i dag mail om at en arbeidsgiver har bedt om frikortet mitt, men jeg jobber ikke. Jeg logget inn å sjekket og ser at nav står der nå i dag, har de bare vært borti noe for å sjekke om jeg har krav på engangsstønad? Engangsstønad er skattefritt, så er det blitt gjort en feil her, eller skal jeg bare overse meldingen (at det er vanlig å bare få en slik beskjed hvis de har sjekket inntekt)? Kan liksom ikke helt se hvorfor de skal be om frikort når de skal evt sjekke inntekten min.

Har et lite ekstra spørsmål og, så at en tidligere abriedsgiver hadde bedt om frikort i mai, der har jeg ikke jobbet siden 2016, fikk feriepenger i fjor derifra, men i år skal jeg jo + har jeg ikke fått penger derifra. Står likevel at firmaet har bedt om frikort, til tross for at det står 0 i inntekt der både i 2017 og 2018.. Vet ikke helt hva dette kan være heller.. Har de ikke registret at jeg ikke jobber der da eller? Var så mye tull med det stedet..

Tenkte å ringe i morgen, men kjente jeg ble ganske stressa nå. Liker jo best at ting er som de skal selvfølgelig. Noen som har vært borti noe av det samme?

Anonymkode: 8e9da...746

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har opplevd at to utdanningsinstitusjoner har bedt om frikortet mitt. I det ene tilfelle skjedde det da jeg fikk utbetalt skattefritt stipend. I det andre tilfelle vet jeg fortsatt ikke. 

Anonymkode: ffa80...367

AnonymBruker
Skrevet

Du bør kontakte skatteetaten dersom noen har bedt om ditt skattekort eller skattefritak kort og du ikke har jobbet der og venter lønn derfra.

Min ex ble utnyttet av en kompis som oppførte han på lønningsliste enda han ikke jobbet der. Det kom fram når han fikk tilsendt selvangivelsen. Han hadde da info om personnummer, fødselsdata etc og forsøkte å svindle staten.

Anonymkode: 2c8c0...343

Skrevet

Det kan godt være at du er registrert i AA-registeret som fortsatt ansatt. Min erfaring er at halvparten av oss ikke er avsluttet av tidligere arbeidsgiver, noe som kan skape krøll og forsinkelser når man søker foreldrepenger, dagpenger og lignende.

Jeg sjekket meg selv for et år siden og hadde fire arbeidsforhold i kommunen, hvorav to var reelle. Sendte inn ny søknad nå, fikk svar etter få minutter, og er visst fortsatt ansatt fire steder.

Du sjekker dette enkelt selv på denne siden hos Altinn.

https://www.altinn.no/skjemaoversikt/etatenes-fellesforvaltning/mine-inntekter-og-arbeidsforhold---bestilling/

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, applestories skrev:

Det kan godt være at du er registrert i AA-registeret som fortsatt ansatt. Min erfaring er at halvparten av oss ikke er avsluttet av tidligere arbeidsgiver, noe som kan skape krøll og forsinkelser når man søker foreldrepenger, dagpenger og lignende.

Jeg sjekket meg selv for et år siden og hadde fire arbeidsforhold i kommunen, hvorav to var reelle. Sendte inn ny søknad nå, fikk svar etter få minutter, og er visst fortsatt ansatt fire steder.

Du sjekker dette enkelt selv på denne siden hos Altinn.

https://www.altinn.no/skjemaoversikt/etatenes-fellesforvaltning/mine-inntekter-og-arbeidsforhold---bestilling/

Tidligere arbeidsgiver skulle sjekke det ut i dag og forhåpentligvis ordner det seg(?). Hvis ikke, er det mulig å få fjernet det selv? 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tidligere arbeidsgiver skulle sjekke det ut i dag og forhåpentligvis ordner det seg(?). Hvis ikke, er det mulig å få fjernet det selv? 

Har aldri prøvd, og alltid hørt at det er arbeidsgiverne som må rydde i sine systemer. Men du kan jo google litt og se hva du finner.

Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger.
/lillesky (mod)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...