veronicalake Skrevet 14. juni 2018 #1 Skrevet 14. juni 2018 Hei! Jeg har akkurat kommet hjem fra muntlig eksamen, og er litt overrasket og paff over det som skjedde der. Jeg fikk B, og er strålende fornøyd med det, bare så det er sagt, hadde ikke forventninger om noe annet i utgangspunktet. Men... Vi hadde ca.25-30 minutter til rådighet hver, og etter 15 minutter (hvorav 5 av de minuttene gikk til å fortelle om min jobb og bakgrunn), ble jeg fortalt at de hadde fått et inntrykk av meg, og at de ikke trengte å høre noe mer. Jeg ble veldig paff, og sensor beroliget meg med at dette var absolutt positivt, og at jeg ikke måtte bekymre meg. Jeg følte jo at jeg ikke fikk sagt halvparten av det jeg ville si, og hadde masse mer å prate om! De andre 4 på gruppa mi som var inne både før og etter meg var inne i ca. 25 minutter hver. Alle mente at jeg måtte jo få A siden de faktisk sendte meg ut så fort igjen, og at de ikke kunne gjøre det av noe annen grunn. Til slutt begynte jeg jo selv å tro på at jeg hadde sjanse på en A, og tenkte at det er jo snodig å sende ut noen uten å høre de siste 10 minuttene de hadde til rådighet, hvis man faktisk kunne fått en bedre karakter. Derfor ble jeg jo overrasket da de sa jeg fikk B. Jeg sa det som det var at jeg ble overrasket, siden jeg ikke fikk vist alt jeg kunne. (Jeg snakket jo bare fag i 10 minutter). Svaret jeg fikk var at de hadde gjort seg opp et inntrykk, og ikke noe mer jeg hadde sagt kunne ha gjort noe på det. Jeg har aldri opplevd dette, og heller ikke hørt om noen som har opplevd det, men nå er det jo 9 år siden sist jeg hadde eksamen. Er dette vanlig nå til dags? Har andre opplevd dette? Føler at jeg hadde så mye mer jeg kunne ha sagt, og kanskje hadde jeg hatt en sjanse på A, hvis jeg bare kunne ha fått vist alt jeg kunne.
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2018 #2 Skrevet 14. juni 2018 Dette er ganske vanlig. For å få A må man vise en ekstremt god forståelse av faget og det er vanskelig å få til for de fleste. Si deg fornøyd med B. Anonymkode: 4b8d3...df5 5
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2018 #3 Skrevet 14. juni 2018 Ja, det er ofte helt tilfeldig hvordan de vurderer deg. Du burde bare være glad du fikk B. Slutt å syt! Anonymkode: bad83...2b7 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2018 #4 Skrevet 14. juni 2018 Jeg syns det høres veldig rart ut! ‘Inntrykk’?! Vurderingen skal da være faglig, ikke basert på et ‘inntrykk’! Virker uprofesjonelt, spør du meg, men med en B hadde jeg ikke giddet å klage. Anonymkode: 1d973...a36 3
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2018 #5 Skrevet 14. juni 2018 Faktisk kan det hende de gjorde deg en tjeneste. De fikk vel et inntrykk av deg som tilsa at B var riktig, og sånn sett "reddet" deg fra å muligens gå ned til C. Det er jo kvaliteten som teller, ikke kvantiteten (lengden på fremføringen. Anonymkode: cf1d2...1a1 7
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2018 #6 Skrevet 14. juni 2018 Skjønner at dette er rart, men ikke klag. Det kan gjøre vondt verre Anonymkode: f581d...420 2
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2018 #7 Skrevet 14. juni 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, det er ofte helt tilfeldig hvordan de vurderer deg. Du burde bare være glad du fikk B. Slutt å syt! Anonymkode: bad83...2b7 Det er ikke slik man vurderer... Anonymkode: 8d7e0...384
stan Skrevet 14. juni 2018 #8 Skrevet 14. juni 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg syns det høres veldig rart ut! ‘Inntrykk’?! Vurderingen skal da være faglig, ikke basert på et ‘inntrykk’! Virker uprofesjonelt, spør du meg, men med en B hadde jeg ikke giddet å klage. Anonymkode: 1d973...a36 Hva annet enn inntrykk kan en muntlig eksamen basere seg på? Sensor og faglærer danner seg et inntrykk av kandidatenes faglige kompetanse. Det er forholdsvis lett å skille mellom A og B. A krever litt ekstra, det som kan være vanskelig å beskrive med ord, men som er lett å kjenne igjen. Så jeg antar at de så at TS ikke var helt på A nivå, men helt stødig på en B. Selv om TS fortsatte, så var det ikke mulig med A, så da var det ikke nødvendig å fortsette. 5
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2018 #9 Skrevet 14. juni 2018 18 minutter siden, stan skrev: Hva annet enn inntrykk kan en muntlig eksamen basere seg på? Sensor og faglærer danner seg et inntrykk av kandidatenes faglige kompetanse. Det er forholdsvis lett å skille mellom A og B. A krever litt ekstra, det som kan være vanskelig å beskrive med ord, men som er lett å kjenne igjen. Så jeg antar at de så at TS ikke var helt på A nivå, men helt stødig på en B. Selv om TS fortsatte, så var det ikke mulig med A, så da var det ikke nødvendig å fortsette. Jeg er sensor selv noen ganger, riktig nok på videregående, og føyer meg til kommentaren over. TS har sannsynligvis vist meget solide kunnskaper, men sagt/ikke sagt noe som gjorde at sensorene skjønte at det ikke kunne bli en A. Da er det jo ikke så rart å avslutte. Anonymkode: a615e...85d 4
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2018 #10 Skrevet 14. juni 2018 Du skal kunne alt så og si perfekt for å få en A. Hvis du viser noen kunnskapshull, så nytter det ikke å snakke seg opp. Du kan da max få B. Hvis du opprinnelig ligger på en lavere karakter enn B, er det mulig å snakke seg opp for å jevne ut kunnskapshullene med annen kunnskap. A-en stiller i en egen klasse i den forstand at du ikke kan jevne ut feilene dine. Anonymkode: 60443...0a4 3
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2018 #11 Skrevet 14. juni 2018 Det er en formell feil som kan påklages. Å få mindre eksamenstid og ikke få høyeste karakter er ikke rimelig da du ikke får muligheten til å vise den kompetansen du skal prøves ut i. Det spiller ingen rolle at andre sier at du antakeligvis ikke ligger på A og at A ligger så høyt. A ligger strengt tatt ikke så høyt som noen skal ha det til. Det er ikke umenneskelig. Uansett er ikke det poenget her. Man skal ikke ha dårlige eksamensvilkår bare fordi sensor visstnok har gjort seg opp sin mening etter halve tiden. Hvorvidt du vil klage eller ei er jo opp til deg. Hvis du klager på formelle feil må du opp til ny eksamen. Anonymkode: c7903...2ff
Ananas. Skrevet 14. juni 2018 #12 Skrevet 14. juni 2018 Sjekk eksamensreglementet ved utdanningsinstitusjonen din, og hva det sier om tid. Den formuleringen jeg oftest har vært borti er «inntil x minutter», og da er det helt innafor å avslutte tidligere, gitt at du ikke har mulighet til å komme lenger opp. For å få den beste karakteren skal det jo være «prikkfritt», så det å snakke på A-nivå resten av tiden gjør ikke opp for eventuelle feil eller unøyaktigheter som allerede har blitt presentert. 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå