Ulzzang Skrevet 14. juni 2018 #1 Skrevet 14. juni 2018 (endret) Så det mest merkelige har hendt idag. Jeg har fått en melding på instagram fra en som var veldig ekkel mot meg på videregående skole. Vi hadde en ok tone til å begynne med mtp at vi hadde felles venner (men var aldri nære venner selv) så snudde det plutselig. Det var prat om ekle kommentarer i klasserommet, som eskalerte til at jeg til tider fant ryggsekken i søppelkassa og søppel som råttent frukt og ting på pulten feks. Og mye digitalt mobbing. Jeg fikk kallenavn som jeg ikke likte og selvtilliten min var ganske knust. Det endte opp med at jeg flyttet og tok siste året i en annen skole. Vi skulle uansett flytte,men siden jeg opplevde så mye fælt på skolen maste jeg meg til at vi kunne flytte tidligere. såååå får jeg en melding av han nå. Han sier at han er lei seg og har angret i mange år og at han går gjennom en vanskelig periode i livet sitt som får han til å ta kontakt og be om unnskyldning. Han sier at han er 100 % ærlig og håper inderlig at jeg tror på at han virkelig mener det. Han har tenkt på det han gjorde mot meg og det har han levd med i alle disse årene. Jeg har selvsagt ikke svart, men lurer på om jeg skal tilgi han. Det har gått mye tid nå og selv om minnene fortsatt gjør vondt og har lagt spor i hjertet mitt, så har jeg kommet meg videre i livet. Jeg tror at det å tilgi kan hjelpe meg å tilhele. Det skal også sies at han ikke var den verste mobberen og at jeg hadde flere som var langt verre. Men fortsatt så har han jo tatt steget med å be om unnskyldning. Jeg er bare skeptisk. Hva hvis det ikke er ærelig og han vil bare be meg om en tjeneste for eksempel? Haha vet ikke, men det hadde vært så teit Endret 14. juni 2018 av Ulzzang Tittel + la til info 2
Ulzzang Skrevet 14. juni 2018 Forfatter #2 Skrevet 14. juni 2018 (endret) Jaja feil i tittelen 🙄 jeg spiste opp en «for» Endret 14. juni 2018 av Ulzzang Fikset!
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2018 #3 Skrevet 14. juni 2018 Jeg synes ikke en tilgivelse er riktig. Fordi en elev på VGS skal være oppegående og voksen nok til å vite rett fra galt. Hadde det vært snakk om mobbing som barn, ja da hadde jeg forstått det og tilgitt. Men ikke en på 16+. Anonymkode: f2eee...775 10
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2018 #4 Skrevet 14. juni 2018 Det er veldig forskjellig hva folk kan og vil tilgi, så bare du selv vet hva som er riktig. Jeg er ikke av den tilgivende typen, men her er historien om en som er det: http://www.dailymail.co.uk/news/article-2215357/Eric-Lomax-A-tortured-war-hero-Japanese-tormentor-redeeming-power-forgiveness.html Anonymkode: de9a6...429 1
matrobot Skrevet 14. juni 2018 #5 Skrevet 14. juni 2018 Bare svar godt og kort at du tilgir ham slik at han kan ikke be om en tjeneste 3
Ulzzang Skrevet 14. juni 2018 Forfatter #6 Skrevet 14. juni 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes ikke en tilgivelse er riktig. Fordi en elev på VGS skal være oppegående og voksen nok til å vite rett fra galt. Hadde det vært snakk om mobbing som barn, ja da hadde jeg forstått det og tilgitt. Men ikke en på 16+. Anonymkode: f2eee...775 Det er jo litt av det jeg har tenkt. Samtidig hadde jeg tilgit for min egen del, for at jeg skal komme meg videre. Men vet ikke... 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er veldig forskjellig hva folk kan og vil tilgi, så bare du selv vet hva som er riktig. Jeg er ikke av den tilgivende typen, men her er historien om en som er det: http://www.dailymail.co.uk/news/article-2215357/Eric-Lomax-A-tortured-war-hero-Japanese-tormentor-redeeming-power-forgiveness.html Anonymkode: de9a6...429 Wooooooow 😮 3 minutter siden, matrobot skrev: Bare svar godt og kort at du tilgir ham slik at han kan ikke be om en tjeneste Haha god ide! Men skulle gjerne vist hvorfor han plagde meg sånn og hvorfor han ber om tilgivelse akkurat nå 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2018 #7 Skrevet 14. juni 2018 Selv om du tilgir vil det ikke si at det som skjedde var greit eller at det er glemt. Tilgivelse vil ikke bare gagne den som blir tilgitt. Det vil også gagne deg selv. Men du skylder han ikke en tilgivelse, og du trenger ikke å gi det med mindre du genuint ønsker det. Samtidig synes jeg unnskyldningen han kom med er veldig rar. Han fokuserer veldig mye på seg selv. Han legger lite vekt på deg og hvordan du hadde det, og ikke minst hvordan du har det nå. Jeg synes nå han enda har en lang vei å gå. Anonymkode: 84baf...4db 20
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2018 #8 Skrevet 14. juni 2018 3 minutter siden, Ulzzang skrev: Men skulle gjerne vist hvorfor han plagde meg sånn og hvorfor han ber om tilgivelse akkurat nå Men så send ham en melding der du spør ham om det da vel, også kan du vurdere om du vil tilgi eller ikke når du har fått et svar. Hvis unnskyldningen er ektefølt bør han være interessert i å gi deg svar på de spørsmålene du har. Anonymkode: 5be58...3d1 4
Gjest O.G. Skrevet 14. juni 2018 #9 Skrevet 14. juni 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Selv om du tilgir vil det ikke si at det som skjedde var greit eller at det er glemt. Tilgivelse vil ikke bare gagne den som blir tilgitt. Det vil også gagne deg selv. Men du skylder han ikke en tilgivelse, og du trenger ikke å gi det med mindre du genuint ønsker det. Samtidig synes jeg unnskyldningen han kom med er veldig rar. Han fokuserer veldig mye på seg selv. Han legger lite vekt på deg og hvordan du hadde det, og ikke minst hvordan du har det nå. Jeg synes nå han enda har en lang vei å gå. Anonymkode: 84baf...4db Enig, jeg synes ikke TS skal tilgi ham.
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2018 #10 Skrevet 14. juni 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men så send ham en melding der du spør ham om det da vel, også kan du vurdere om du vil tilgi eller ikke når du har fått et svar. Hvis unnskyldningen er ektefølt bør han være interessert i å gi deg svar på de spørsmålene du har. Anonymkode: 5be58...3d1 Det er jo ikke barebare å svare tidligere mobber heller. Hvis hun svarer åpner hun for kontakt, og det er det rett og slett ikke alle som vil. Anonymkode: 84baf...4db 2
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2018 #11 Skrevet 14. juni 2018 Hvis det vil hjelpe deg å tilgi han,så ville jeg ha gjort det.snakker av erfaring. Anonymkode: 3e52a...69b 6
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2018 #12 Skrevet 14. juni 2018 Jeg synes jo det at han tar kontakt selv, og ber om unnskyldning, er jo faktisk ett godt tegn, da har han tenkt på det, og mener virkelig å be om unnskyldning, hadde han ikke brydd seg, ment at han ikke gjorde noe galt. Så hadde han heller ikke tatt kontakt. Men det er bare du som vet om du vil tilgi. Jeg har en tidligere venninne fra barndommen, som ble skikkelig slem mot meg da vi havnet på videregående, og prøvde å få de andre mot meg, men takk og pris var det få hun fikk med seg. Hun tar jevnlig kontakt med meg, eller mine gode venninne fra vennegjengen vi var. For å få vite hva som skjer i livet mitt, ingen unnskyldning. Nå er det lenge siden jeg har hørt noe, da vi ikke svarer. Anonymkode: 8256a...8c0 4
Gjest Catalina Culès Skrevet 14. juni 2018 #13 Skrevet 14. juni 2018 (endret) Jeg hadde aldri svart, hadde slettet meldingen for den unnskyldningen hadde betydd null for meg, etter alt de har gjort mot meg, grunnet dem sliter jeg med angst, og klarer ikke stole på noen . De er noen jævla møkka folk. Endret 14. juni 2018 av Catalina Culès
Gjest Jegskulleønskeat Skrevet 14. juni 2018 #14 Skrevet 14. juni 2018 Jeg forstår at dette er vanskelig for deg. Å tilgi slikt er ikke lett. Jeg ble mye ertet av en gutt på barneskolen (som ikke har bedt om unnskyldning, han mener at siden han har glemt alt så burde jeg det også), men nok ikke i like stor grad som deg. Sender deg en klem, og håper du klarer å plassere skylden der den hører hjemme- hos den som mobbet. Det var aldri din feil og du fortjente det ikke.
Ulzzang Skrevet 14. juni 2018 Forfatter #15 Skrevet 14. juni 2018 1 minutt siden, Jegskulleønskeat skrev: Jeg forstår at dette er vanskelig for deg. Å tilgi slikt er ikke lett. Jeg ble mye ertet av en gutt på barneskolen (som ikke har bedt om unnskyldning, han mener at siden han har glemt alt så burde jeg det også), men nok ikke i like stor grad som deg. Sender deg en klem, og håper du klarer å plassere skylden der den hører hjemme- hos den som mobbet. Det var aldri din feil og du fortjente det ikke. takk for det. Det er faktisk noe som tok meg lang tid å lære, at det ikke var min feil. 3
Gjest Jegskulleønskeat Skrevet 14. juni 2018 #16 Skrevet 14. juni 2018 Akkurat nå, Ulzzang skrev: takk for det. Det er faktisk noe som tok meg lang tid å lære, at det ikke var min feil. Ja, det er lett å skylde på seg selv når man opplever smertefulle ting. Det er viktig å plassere skylden der den hører hjemme
Emmelise Skrevet 14. juni 2018 #17 Skrevet 14. juni 2018 46 minutter siden, Ulzzang skrev: såååå får jeg en melding av han nå. Han sier at han er lei seg og har angret i mange år og at han går gjennom en vanskelig periode i livet sitt som får han til å ta kontakt og be om unnskyldning. Han sier at han er 100 % ærlig og håper inderlig at jeg tror på at han virkelig mener det. Han har tenkt på det han gjorde mot meg og det har han levd med i alle disse årene. Jeg har selvsagt ikke svart, men lurer på om jeg skal tilgi han. Det har gått mye tid nå og selv om minnene fortsatt gjør vondt og har lagt spor i hjertet mitt, så har jeg kommet meg videre i livet. Jeg tror at det å tilgi kan hjelpe meg å tilhele. Det skal også sies at han ikke var den verste mobberen og at jeg hadde flere som var langt verre. Men fortsatt så har han jo tatt steget med å be om unnskyldning. Jeg er bare skeptisk. Hva hvis det ikke er ærelig og han vil bare be meg om en tjeneste for eksempel? Haha vet ikke, men det hadde vært så teit Mmm, mulig jeg er bitter fra tidligere erfaringer, men jeg tenker litt i banene med at; hva hjelper det egentlig at man får en unnskyldning X antall år senere? Hvems samvittighet erdet han prøver å lette ved å si unnskyld? "Skaden" er uansett gjort og blir ikke bedre av at vedkommende sier unnskyld til en 10-20 år etterpå. Han får kanskje lettet sin "byrde" i den tro at han er nå "fri", men hva hjelper den egentlig deg?
SoWhat? Skrevet 14. juni 2018 #18 Skrevet 14. juni 2018 Du tror selv at det kan hjelpe deg å tilgi, og jeg forstår det. Det kan faktisk være helbredende å tilgi. Jeg tenker nok at han mener det, og jeg tenker at du bare kort kan svare at du har kommet deg videre i livet, og at du tilgir. Du trenger ikke å være vennlig akkurat, for din vennlighet fortjener han ikke! Om han skulle skrive mer, så er det å svare at du nok ikke vil ha noen videre kontakt. Mobbing er bare fælt! Kan ikke fatte med et snev i meg at noen er i stand til å mobbe andre. Men det er uansett godt at noen av de som utfører det faktisk får kjenne på samvittigheten senere! Det betyr at de ikke er helt avstumpet, og at de kan lære. Det er en god ting. Veldig godt å se at du er kommet videre i livet 🙂 5
SoWhat? Skrevet 14. juni 2018 #19 Skrevet 14. juni 2018 1 minutt siden, Emmelise skrev: Mmm, mulig jeg er bitter fra tidligere erfaringer, men jeg tenker litt i banene med at; hva hjelper det egentlig at man får en unnskyldning X antall år senere? Hvems samvittighet erdet han prøver å lette ved å si unnskyld? "Skaden" er uansett gjort og blir ikke bedre av at vedkommende sier unnskyld til en 10-20 år etterpå. Han får kanskje lettet sin "byrde" i den tro at han er nå "fri", men hva hjelper den egentlig deg? Når noen ber om unnskyldning, så tar de på seg ansvaret for det som er skjedd! Derfor kan en unnskyldning hjelpe mye faktisk. 10
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2018 #20 Skrevet 14. juni 2018 Jeg hadde blokkert ham uten å kommentere noe. Kan ikke se at han fortjener noe svar. Å tilgi er eventuelt noe du gjør for din egen del. Anonymkode: e592a...c8b 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå