Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er student. I mai 2017 ble jeg ansatt ved en arbeidsplass som tilkallingsvikar, 0 % stilling. Hadde likevel sommerturnus den påfølgende sommerferien (faste vakter fra juni-august). Utenom dette tok jeg noen ekstravakter her og der i helger og ferier i løpet av 2017, og hittil i 2018. Nå har jeg også fått sommerturnus for denne sommeren, med fast oppsatte vakter i ca. 4,5 uker. I tillegg jobbet jeg lørdag og søndag forrige helg (dette var ekstravakter, ikke del av sommerturnusen). 

Tidligere i år skrev jeg under på 2 arbeidskontrakter. Den ene var for 0 %-stillingen for 2018 (siden den for 2017 hadde gått ut), og den andre var for sommervikariatet (gjeldende fra 18. juni - 12. august). 

Jeg har nå vært så uheldig at jeg har skadet foten min. Det er helt umulig for meg å gå uten krykker. Legen antyder at jeg må bruke krykker i ca. 6 uker framover. Sommerturnusen min starter på førstkommende mandag. Og jobben er av den art at det ikke kan gjennomføres på krykker (ikke mulig med tilrettelegging heller). 

Har jeg rett på sykepenger hvis jeg leverer sykemelding? Har prøvd å lese om reglene, men forstår ikke helt dette med "må være ansatt så og så lenge, ha jobbet så og så mye" osv. Kan noen forklare meg på en enkel måte? 

Anonymkode: a9c25...817

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må ha jobbet i fire uker for å få sykepenger, så vil tro du ikke har rett på noe. Har du jobbet siste tre mnd kan du forsøke å få sykepenger som er snittberegnet herfra fra nav. 

Anonymkode: ab5cf...5fc

Gjest Dævendøtte
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er student. I mai 2017 ble jeg ansatt ved en arbeidsplass som tilkallingsvikar, 0 % stilling. Hadde likevel sommerturnus den påfølgende sommerferien (faste vakter fra juni-august). Utenom dette tok jeg noen ekstravakter her og der i helger og ferier i løpet av 2017, og hittil i 2018. Nå har jeg også fått sommerturnus for denne sommeren, med fast oppsatte vakter i ca. 4,5 uker. I tillegg jobbet jeg lørdag og søndag forrige helg (dette var ekstravakter, ikke del av sommerturnusen). 

Tidligere i år skrev jeg under på 2 arbeidskontrakter. Den ene var for 0 %-stillingen for 2018 (siden den for 2017 hadde gått ut), og den andre var for sommervikariatet (gjeldende fra 18. juni - 12. august). 

Jeg har nå vært så uheldig at jeg har skadet foten min. Det er helt umulig for meg å gå uten krykker. Legen antyder at jeg må bruke krykker i ca. 6 uker framover. Sommerturnusen min starter på førstkommende mandag. Og jobben er av den art at det ikke kan gjennomføres på krykker (ikke mulig med tilrettelegging heller). 

Har jeg rett på sykepenger hvis jeg leverer sykemelding? Har prøvd å lese om reglene, men forstår ikke helt dette med "må være ansatt så og så lenge, ha jobbet så og så mye" osv. Kan noen forklare meg på en enkel måte? 

Anonymkode: a9c25...817

Du får ikke sykepenger fra arbeidsgiver, men tror du kan få fra NAV. Da får du for de timene du egentlig skulle jobbe, altså det du er satt opp på allerede.

Jeg fikk dette da jeg havnet i samme situasjon i helt ny jobb, havnet i en trafikkulykke og ble skadet, uten mulighet til å jobbe. Da dekket NAV det som arbeidsgiver skulle dekket om jeg hadde vært ansatt lengre enn den uka jeg rakk å jobbe. Men er noen år siden, vet ikke om ting har forandret seg siden da. 

AnonymBruker
Skrevet

Du skriver altfor generelt til at jeg kan svare deg. Må vite nøyaktig dato for når du har jobbet og hvor mye du har tjent per uke/månedene, sykmeldingstidspunktet, vakter du er satt opp på frem i tid. 

Dette fordi det er krav om at du vil tjene en gitt minimumssum for å få sykepenger og fordi siden du har null % kontrakt så regnes arbeidsforholdet som avsluttet etter 14 dager uten jobbing. 

Det er ingen enkel måte å forklare sykepengeregelverket. 

Anonymkode: cb9a9...a4e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...