Gå til innhold

Hvorfor får jeg ikke boliglån? Høy egenkapital.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er ufør og midt i et samlivsbrudd. Inntekten min er lav, 300 000, men vil få rundt 400 000 når jeg flytter og får barnetillegg. Jeg har 1 mill i egenkapital, og søker om lån på 1 500 000,- Altså 5 x inntekten min nå i dag. Vil bli mye billigere for meg å kjøpe enn å leie, og ikke noe problem i det hele tatt å betale avdragene. Men jeg får ikke lån.

Har søkt om startlån også, men fikk svar om at jeg absolutt var i målgruppen, men at kommunen har brukt opp alle pengene så der var det tomt og ingenting å hente.

Er skikkelig desperat nå, for jeg må ha en plass å bo, og å leie i skolekretsen til ungene er omtrent umulig. 

Anonymkode: ae262...f38

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det høres rart ut. Har du fast inntekt? Som ikke er usikker? Har du betalingsanmerkninger?

AnonymBruker
Skrevet

Det er sånn med startlån. De har bare en viss sum å rutte med hvert halvår eller år. Jeg tror det er hvert halve år. Kontakt dem og spør når du kan søke på ny. De er ikke tom for alltid. 

Anonymkode: 5bc4f...724

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har du gamle betalingsanmerkninger? De skal slettes når de er betalt men systemet med sletting kan glippe og da står anmerkninger der allikevel. 

Anonymkode: 70846...9fb

AnonymBruker
Skrevet

Bankene har ingen plikt til å låne ut akkurat 5xinntekt. Jeg fikk selv ikke låne 5xinntekt ennå jeg hadde 1,2 mill i EK, ingen bil eller barn. - I tillegg til at jeg er nyutdannet og vil stige endel i lønn de kommende årene. Fikk til slutt 4,75 x inntekt, men bare såvidt!(dette er inkludert studiegjelden). Hadde aldri i livet fått dette hadde jeg hatt bil og barn! Bil og barn er noe som gjør at du får låne endel mindre.

Det er veldig vanskelig å få lån idag, tror de fleste hadde tjent på å eie fremfor å leie!

Anonymkode: 07aa5...26b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bankene har ingen plikt til å låne ut akkurat 5xinntekt. Jeg fikk selv ikke låne 5xinntekt ennå jeg hadde 1,2 mill i EK, ingen bil eller barn. - I tillegg til at jeg er nyutdannet og vil stige endel i lønn de kommende årene. Fikk til slutt 4,75 x inntekt, men bare såvidt!(dette er inkludert studiegjelden). Hadde aldri i livet fått dette hadde jeg hatt bil og barn! Bil og barn er noe som gjør at du får låne endel mindre.

Det er veldig vanskelig å få lån idag, tror de fleste hadde tjent på å eie fremfor å leie!

Jeg hadde faktisk 1,5 mill i EK*** jeh tok ikke med BSU kontoene mine!

AnonymBruker
Skrevet

Har du hørt med mange banker da? Min erfaring er at små lokale banker, ofte er snillere.

Anonymkode: a1fed...18e

• Liker 2
Gjest Dævendøtte
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er ufør og midt i et samlivsbrudd. Inntekten min er lav, 300 000, men vil få rundt 400 000 når jeg flytter og får barnetillegg. Jeg har 1 mill i egenkapital, og søker om lån på 1 500 000,- Altså 5 x inntekten min nå i dag. Vil bli mye billigere for meg å kjøpe enn å leie, og ikke noe problem i det hele tatt å betale avdragene. Men jeg får ikke lån.

Har søkt om startlån også, men fikk svar om at jeg absolutt var i målgruppen, men at kommunen har brukt opp alle pengene så der var det tomt og ingenting å hente.

Er skikkelig desperat nå, for jeg må ha en plass å bo, og å leie i skolekretsen til ungene er omtrent umulig. 

Hør med flere banker, det burde være greit for deg å få låne, mulig 5 x inntekt er noe optimistisk, men et lån bør du få.

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Om tjue år, når lånet er nedbetalt, vil det være billigere for deg, men i mellomtiden vil du måtte ut med ca 50% mer i måneden.

Anonymkode: 343a3...c6a

Skrevet

Det er ikke bare 5 ganger inntekt som vurderes, men også utgifter som flere skriver her. Bil og barn medfører en del utgifter. I tillegg er bankene pålagt til å vurdere en lånesøknad med at du skal tåle en renteøkning på 5% over dagens rentenivå for å innvilge lån. Sier man et lån på kr. 1.500.000,- over 30 år med rente 2,2%, vil det være kr. 5.746,- i mnd med renter og avdrag. Legger banken til 5% renteøkning så du skal tåle en rente på 7,2% er det plutselig kr. 10.232,- pr mnd. Så det utgjør 4.486,- mer pr mnd. Dette er en faktor som påvirker i stor grad.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om tjue år, når lånet er nedbetalt, vil det være billigere for deg, men i mellomtiden vil du måtte ut med ca 50% mer i måneden.

Uhm, jeg antar at det spørs hvor på landet man bor.

Her jeg bor (Bergen), er det mye billigere å eie enn å leie. Leiligheten min hadde kostet over 15.000 kr å leie i måned mot boliglånet jeg betaler nå (ca 8.500 kr). Kanskje 10.000 hvis man tar med internett, strøm og fellesutgifter.

Anonymkode: 58786...7f6

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du har for liten betalingsevne. Selv om max utlånsgrense ligger på 5x inntekt, så det slett ikke alle som tåler å ha så stor gjeldsbelastning. Renten nå er lav, men det er ingen hennelighet at de kommer til å stige i årene som kommer, det er bare et spørsmål om når. Barn og bil koster penger, flytter du inni borettslag må du påregne økning i fellesutgifter, kjøper du selveier må du har økonomi til å fikse lekk tak og knust rute selv. Barnetillegg er ingen varig inntekt og regnes sannsynligvis ikke med i inntektsgrunnlaget. Du kan søke startlån igjen på nyåret, men der er det heller ikke slik at du får den summen du vil ha, du får etter hva du har evne til å betjene. 

Anonymkode: 1bd94...108

• Liker 4
Skrevet

min søster slet med det samme. Etter noen øl på juleaften fikk hun et godt tips av min onkel som hadde jobbet mange år i bank. Det var å finne en mannlig saksbehandler i banken å tilby seg å gi han en avsugning. har aldri hørt hennes versjon av historien, men tok ikke mange uker før hun hadde fått boliglån.

AnonymBruker
Skrevet

Var i nesten samme situasjon som deg for 3 år siden, hadde 2 mill EK, fikk innvilget uføretrygd akkurat i selge/ kjøpe annen-tidspunktet. Fikk ikke lån. Greia er uføretrygden. Har man arbeidsinntekt forventes det bedre økonomi for de neste 15-20 år da man går opp i lønn, videreutdanner seg, får bedre betalte jobber. Men er man uføretrygdet, så gjelder andre regler, og jeg oppdaget på bankens lånekalkulator at la man inn kategorien uføretrygd, så var det maks 300 000 jeg fikk låne. 

Du må søke startlån i kommunen din, det er den eneste muligheten du har så langt jeg vet.

Anonymkode: b9187...dbd

AnonymBruker
Skrevet

De trekker ned lånet basert på antall barn og biler man har. Uten barn og bil hadde jeg ha lånt over 2.5 millioner, men med barn og bil ble det under 2 millioner.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Uhm, jeg antar at det spørs hvor på landet man bor.

Her jeg bor (Bergen), er det mye billigere å eie enn å leie. Leiligheten min hadde kostet over 15.000 kr å leie i måned mot boliglånet jeg betaler nå (ca 8.500 kr). Kanskje 10.000 hvis man tar med internett, strøm og fellesutgifter.

Du verden, 1500 i måneden for fellesutgifter, internett og strøm! Skulle ønske det var meg...

Anonymkode: 343a3...c6a

• Liker 2
Skrevet

EK gjør jo ingenting med betalingsevnen din, den sier egentlig ikke annet enn om faktisk får lån (når du har mer enn 15%), og hvor mye mer enn lånet du kan kjøpe for. 5 ganger inntekt er mye om man i utgangspunktet har lav lønn, jo høyere lønn jo mer har man til overs (om man da ikke konstant bruker opp det man får inn). Jeg har mer enn deg i inntekt, og sist jeg kjøpte hadde jeg nærmere to mill. i EK, men jeg får fortsatt max låne 1,1 mill, fordi det er det banken mener jeg kan betjene med min inntekt (jeg har et lite studielån utenom). Mulig jeg kunne pushet det til 1,5 i en annen bank, men jeg liker å ha det litt romslig. Uansett ville jeg sjekket rundt, jeg får som regel best resultat når jeg møter en rådgiver ansikt til ansikt og kan legge frem et budsjett og regnskap som viser det faktiske forbruket mitt over tid (ellers bruker de SIFO, som ikke alltid stemmer like godt).

• Liker 3
Skrevet (endret)

Det er inntekten din som er for lav.  Prøv å en avtale med en rådgiver i banken din og diskuter det og finne mulige løsninger.

Endret av Surikatt
Skrevet

Pr i dag regner dem med inntekten din som er 300 000,-. 
Du sier ingenting om hvor mange barn du har, og alder på dem, heller ikke om du har bil eller annen gjeld. 
Eventuell fellesgjeld på boligen du ønsker kjøpe regnes også inn i 5x inntekt. 

At du selv mener du klarer betjene lånet har ikke så mye å si, om banken mener du ikke klarer det. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde 900.000 i egenkapital, og trengte lån på 1,7 mill i 2016. Hadde 400.000 brutto i året, uføretrygd. Fikk lånet med et nødskrik av banken jeg hadde vært kunde i hele mitt voksne liv (30 år); Dnb.

Har nedbetalt 200.000 på de to årene som er gått siden jeg fikk lånet sommeren 2016, så nå har jeg 1,5 mill.

Ett halvvoksent barn og ingen bil, ingen studiegjeld og ingen annen gjeld overhodet på tidspunktet jeg tok opp lånet (ikke etterpå heller altså).

Synes Dnb var virkelig greie, og tok hensyn til mitt gode kundeforhold og at jeg hadde vist meg å alltid ha kontroll på økonomien og aldri har hatt betalingsproblemer etc.

Anonymkode: f9f73...abf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...