AnonymBruker Skrevet 14. juni 2018 #1 Skrevet 14. juni 2018 Sønnen min er 7,5 år, ca 143 cm og ca 37 kg. Han sitter fortsatt i barnesete og jeg tror han har grei plass og syns det er greit. Hører hvertfall ingen klager. Ser at flere av guttene i klassen har sluttet, selv om de er mye lavere enn han. Han er stor for alderen. Er det på tide å slutte? Kommer man til et punkt der det er tryggere uten? Anonymkode: ba174...bfe
matrobot Skrevet 14. juni 2018 #2 Skrevet 14. juni 2018 Jeg tenker hvis beltet går over brystet, ikke halsen, så er han høy nok til å sitte uten bilstol. Min sønn på 6 år er foreløpig ikke høy nok
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2018 #3 Skrevet 14. juni 2018 Anbefalt å bruke enten stol eller pute til 150 cm. Det kommer også an på belteføringen når han sitter uten. Sovner han i bil på f eks langturer er det anbefalt med stol. Min på 9,5 år sitter fortsatt i stol, han er under både vekt og lengdegrensen(nærmer seg denne). Han har heller aldri klagd på at han må sitte i stol, Blir nok sittende lenge enda. De fleste i klassen har sluttet, selv om de ikke er lange og tunge nok for å slutte. Bildet under forklarer når man kan slutte med stol eller pute: Anonymkode: beec6...fcd 2
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2018 #4 Skrevet 14. juni 2018 https://www.tryggtrafikk.no/sikring-av-barn-i-bil/dette-sier-lovverket/ Dette sier lovverket om barn i bil Det er påbudt å sikre barn i bil. Barn som er under 135 cm høye skal alltid bruke godkjent barnesikringsutstyr som er riktig i forhold til barnets vekt og høyde. Barn mellom 135 og 150 cm skal bruke godkjent barnesikringsutstyr dersom slikt utstyr er tilgjengelig i bilen. Det vil si at barnesikringsutstyret må brukes så lenge barnet er innenfor vekt- og høydegrensene. Etter dette skal både barn og voksne sikres med bilbeltet. Anonymkode: d8ea4...5cf 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2018 #5 Skrevet 14. juni 2018 Takk for svar 😀 Jeg ser at vektgrensen for de fleste seter er 36 kg. Min er nå 37 eller mer. Finner ikke noe info om hva man gjør da? Anonymkode: ba174...bfe
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2018 #6 Skrevet 14. juni 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar 😀 Jeg ser at vektgrensen for de fleste seter er 36 kg. Min er nå 37 eller mer. Finner ikke noe info om hva man gjør da? Anonymkode: ba174...bfe Når både lengde og vektgrensen er nådd, kan han lovlig sitte uten noe, deretter er det kun anbefaling som å hvertfall ha pute til 150 cm samt følge trinnene på bildet over her. Så da er det i grunn opp til deg hva du føler for å gjøre Anonymkode: beec6...fcd 3
Arkana Skrevet 14. juni 2018 #7 Skrevet 14. juni 2018 Min eldste er omtrent like høy og sitter fremdeles i beltestol og skal sitte der til han har passert 150 cm. Det er ikke noe problem å ha nådd vektgrensen for stolen, beltestolen handler mest om at de skal komme høyere opp slik at beltet ligger riktig (og litt om sidebeskyttelse da) så han kan fremdeles sitte i beltestolen eller dere kan gå over til pute selv om han har passert 36 kg. (Svensk ulykkesstatistikk viser forøvrig at barn mellom 8 og 12 oftere blir skadet i bilulykker enn yngre barn og de setter det i sammenheng med at de rett og slett er dårligere sikret bl.a. fordi mange slutter tidlig.) 1
Hedda-78 Skrevet 15. juni 2018 #8 Skrevet 15. juni 2018 20 timer siden, Arkana skrev: Det er ikke noe problem å ha nådd vektgrensen for stolen, beltestolen handler mest om at de skal komme høyere opp slik at beltet ligger riktig (og litt om sidebeskyttelse da) så han kan fremdeles sitte i beltestolen eller dere kan gå over til pute selv om han har passert 36 kg. Hvor står det at man kan bruke stolen selv om man har passert vektgrensen? Jeg finner ikke noe om det på trygg trafikk sine sider? Har du link?
Arkana Skrevet 15. juni 2018 #9 Skrevet 15. juni 2018 1 time siden, Hedda-78 skrev: Hvor står det at man kan bruke stolen selv om man har passert vektgrensen? Jeg finner ikke noe om det på trygg trafikk sine sider? Har du link? Nei, jeg har ikke link, jeg har spurt Trygg Trafikk (de er veldig hyggelige og raske til å svare på spørsmål). 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2018 #10 Skrevet 15. juni 2018 5 timer siden, Hedda-78 skrev: Hvor står det at man kan bruke stolen selv om man har passert vektgrensen? Jeg finner ikke noe om det på trygg trafikk sine sider? Har du link? Det er vel ikke en maxgrense, men et minimumskrav? Anonymkode: ba0df...db8
Hedda-78 Skrevet 16. juni 2018 #11 Skrevet 16. juni 2018 På 15.6.2018 den 17.11, AnonymBruker skrev: Det er vel ikke en maxgrense, men et minimumskrav? Anonymkode: ba0df...db8 Jeg vet ikke. Jeg bare ser på beskrivelse av ulike stoler at de er "godkjent fra 15-36 kg" og da tolker jeg det som at det IKKE er godkjent for barn som er 37 kg. https://www.besafe.no/produktkategori/beltestol/ Dessuten kan vel ikke 36 kg være et minimumskrav. Minimumskravet er jo 135 cm? 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2018 #12 Skrevet 16. juni 2018 27 minutter siden, Hedda-78 skrev: Jeg vet ikke. Jeg bare ser på beskrivelse av ulike stoler at de er "godkjent fra 15-36 kg" og da tolker jeg det som at det IKKE er godkjent for barn som er 37 kg. https://www.besafe.no/produktkategori/beltestol/ Dessuten kan vel ikke 36 kg være et minimumskrav. Minimumskravet er jo 135 cm? Både 36 kg og 135 cm må være innfridd for å sitte lovlig uten sikringsutstyr En beltestol utgjør ikke så mye for sikkerheten så det er ikke er noe i veien for å sitte i stolen utover 36 kg. Stolen sørger først og fremst for riktig belteføring. Anonymkode: beec6...fcd 1
Nanami Skrevet 16. juni 2018 #13 Skrevet 16. juni 2018 På 14.6.2018 den 13.03, AnonymBruker skrev: Når både lengde og vektgrensen er nådd, kan han lovlig sitte uten noe, deretter er det kun anbefaling som å hvertfall ha pute til 150 cm samt følge trinnene på bildet over her. Så da er det i grunn opp til deg hva du føler for å gjøre Anonymkode: beec6...fcd Må både vekt- og lengdegrensen være nådd for at man lovlig kan sitte uten? Trodde det var enten eller? Ellers artig at man skal ha pute til 150 cm, kanskje jeg må ta en telefon til hu mor og fortelle at jeg kjøper bilpute til henne til jul 😂 1
Hedda-78 Skrevet 16. juni 2018 #14 Skrevet 16. juni 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Både 36 kg og 135 cm må være innfridd for å sitte lovlig uten sikringsutstyr Nei, det stemmer ikke. Du må lese deg opp. https://www.tryggtrafikk.no/sikring-av-barn-i-bil/dette-sier-lovverket/ - Sikringsutstyr er PÅLAGT fram til 135 cm høyde. Her er det ikke noe vektgrense, det er bare høyde. - Når barnet har passert 135 cm, er det kun PÅLAGT å bruke pute/stol dersom det er tilgjengelig. Dersom du ikke har stol, kan altså barnet sitte lovlig uten. Dette gjelder også dersom barnet er under 36 kg. Det vil i praksis si at en gutt på 145 cm og 34 kg lovlig kan sitte uten stol dersom man ikke har stol til ham. Men dersom lillesøster ikke er med i bilen, og hennes rosa beltestol derfor står tom, vil man bli bøtelagt dersom storebror sitter ved siden av med bare bilens belter.... 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2018 #15 Skrevet 16. juni 2018 2 minutter siden, Hedda-78 skrev: Nei, det stemmer ikke. Du må lese deg opp. https://www.tryggtrafikk.no/sikring-av-barn-i-bil/dette-sier-lovverket/ - Sikringsutstyr er PÅLAGT fram til 135 cm høyde. Her er det ikke noe vektgrense, det er bare høyde. - Når barnet har passert 135 cm, er det kun PÅLAGT å bruke pute/stol dersom det er tilgjengelig. Dersom du ikke har stol, kan altså barnet sitte lovlig uten. Dette gjelder også dersom barnet er under 36 kg. Det vil i praksis si at en gutt på 145 cm og 34 kg lovlig kan sitte uten stol dersom man ikke har stol til ham. Men dersom lillesøster ikke er med i bilen, og hennes rosa beltestol derfor står tom, vil man bli bøtelagt dersom storebror sitter ved siden av med bare bilens belter.... Etter det nye godkjenningsreglementet R129 er det kun høydegrense ja, stemmer det. Men foreløpig er det få beltestoler om er godkjent etter R129. Etter slik det stod på Trygg trafikk tidligere(teksten er endret på i senere tid) så tolket jeg det hvertfall dithen at begge deler måtte være innfridd( og det aller beste er jo om det hadde vært slik) Anonymkode: beec6...fcd
Hedda-78 Skrevet 18. juni 2018 #16 Skrevet 18. juni 2018 På 15.6.2018 den 13.13, Arkana skrev: Nei, jeg har ikke link, jeg har spurt Trygg Trafikk (de er veldig hyggelige og raske til å svare på spørsmål). Da har vi fått forskjellig svar fra Trygg Trafikk. Jeg spurte dem, og fikk til svar at de ikke kan anbefale å bruke stol etter at barnet har passert 36 kg, for stolene er kun testet opp til 36 kg og man vet derfor ikke hvordan stolene vil oppføre seg i en evt. kollisjon når barnet er tyngre. Men jeg skjønner ikke helt hva man skal gjøre da, hvis man har et barn som er lavt og tettvokst, noen passerer jo 36 kg lenge før andre. Og bilens belter omtrent går over hodet på barnet og ikke ligger over skulderen og hoftene i det hele tatt. Catch 22.... 1
Arkana Skrevet 18. juni 2018 #17 Skrevet 18. juni 2018 1 time siden, Hedda-78 skrev: Da har vi fått forskjellig svar fra Trygg Trafikk. Jeg spurte dem, og fikk til svar at de ikke kan anbefale å bruke stol etter at barnet har passert 36 kg, for stolene er kun testet opp til 36 kg og man vet derfor ikke hvordan stolene vil oppføre seg i en evt. kollisjon når barnet er tyngre. Men jeg skjønner ikke helt hva man skal gjøre da, hvis man har et barn som er lavt og tettvokst, noen passerer jo 36 kg lenge før andre. Og bilens belter omtrent går over hodet på barnet og ikke ligger over skulderen og hoftene i det hele tatt. Catch 22.... Da lurer jeg på hva den du spurte mener man skal sikre et tungt barn under 150 cm med? Det er jo ikke logisk at en beltestol eller pute skal være trygt for et barn på 36 kg, men plutselig farlig for en som er 2 kg tyngre. Jeg skjønner at de må svare sånn (selv om jeg fikk beskjed om at det var helt greit, det viktigste er at beltet ligger riktig), men det er ingen grunn til at bilstolen plutselig skal bli skummel å bruke bare fordi barnet har passert en magisk grense. Det er nok en ganske god sikkerhetsmargin i sånne seter. Våre kommer til å bruke beltestol eller pute fram til 150 cm. Nå skal det sies at det er helt usannsynlig at noen av dem kommer til å veie over 36 kg innen de har passert 150 cm, men personlig følger jeg uansett høyden. 1
Hedda-78 Skrevet 18. juni 2018 #18 Skrevet 18. juni 2018 6 timer siden, Arkana skrev: Da lurer jeg på hva den du spurte mener man skal sikre et tungt barn under 150 cm med? Det er jo ikke logisk at en beltestol eller pute skal være trygt for et barn på 36 kg, men plutselig farlig for en som er 2 kg tyngre. Jeg skjønner at de må svare sånn (selv om jeg fikk beskjed om at det var helt greit, det viktigste er at beltet ligger riktig), men det er ingen grunn til at bilstolen plutselig skal bli skummel å bruke bare fordi barnet har passert en magisk grense. Det er nok en ganske god sikkerhetsmargin i sånne seter. Våre kommer til å bruke beltestol eller pute fram til 150 cm. Nå skal det sies at det er helt usannsynlig at noen av dem kommer til å veie over 36 kg innen de har passert 150 cm, men personlig følger jeg uansett høyden. Svaret var at barnet er stort nok til å sitte med bare bilens belter: Vi vet at noen foreldre velger å fortsette med beltestolen for å få en riktigere belteføring. Vi kan ikke anbefale dette da vi ikke vet hvordan stolen ville oppføre seg ved en kollisjon. Den er kun testet ut for 36 kg. Det er sikkert en sikkerhetsmargin, men hvor stor den er blir jo ren gambling. Dessuten er jo en ting hva stolen tåler, en annen ting er hvordan stolen oppfører/beveger seg. Godkjenningen er der jo for en grunn. Jeg hadde ikke turt å sette mitt 37 kg barn i en berg-og-dalbane som bare var godkjent opp til 36 kg..... Jeg er enig med deg, det er jo helt umulig. Jeg trodde at riktig belteføring var det viktigste, og sidebeskyttelse i tillegg til belastningen på nakken (dvs tyngden på hodet ifht resten av kroppen og muskler). Tyngden av selve kroppen blir jo holdt tilbake av bilens belter uansett, og de tåler jo en del, så det er jo ikke der faren ligger. Men hva vet jeg. Jeg synes at beltestoler burde testes opp til 50 kg (ja jeg vet, det er nok ikke så lett å få endret det godkjennings-systemet der), på grunn av alle ulike kroppsformene til barn på 150 cm. Evt. lage en ny klasse beltestoler, klasse IV godkjent for 30-50 kg. Dessuten burde alle beltestoler som skal selges på det norske markedet, faktisk passe opp til 150 cm. Jeg synes mange stoler virker små, og dermed tvinges barna over på pute i stedet.
Arkana Skrevet 18. juni 2018 #19 Skrevet 18. juni 2018 Jeg synes også beltestoler burde testes opp til høyere vekt. Jeg tror dessverre ikke det kommer til å skje, rett og slett fordi det koster penger for produsentene.
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2018 #20 Skrevet 1. juli 2018 Ts her. Veide gutten og han veier 41 kg. Sendte en mail til trygg trafikk, og fikk dette svaret. Nå er jeg usikker på hva jeg bør gjøre, og alternativene er følgende: - sitte uten sete, og få beltet over halsen - sitte med sete som er opp til 36 kg - kjøpe et nytt sete til ca 3500 som han kanskje bare får brukt i noen mnd før han er for høy Hva ville dere valgt? Mannen ville at vi skulle kjøpe nytt sete. Hvis ungen er nærmere 140 enn 145 syns jeg også det. Men hvis han er f.eks 146 nå, syns jeg det blir mye penger for noe man kan bruke kort tid. Skal få målt han. Anonymkode: ba174...bfe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå