Gå til innhold

Er det frekt å by 1 mill under prisantydning?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal på visning på en leilighet som har prisantydning 4,5 mill. Eier kjøpte den for 3 mill for noen år siden. Jeg har googlet litt og funnet ut at eier har leid ut de siste årene, er født på slutten av 70 tallet, er bosatt i utlandet med utenlandsk ektefelle, og har små barn. M.a.o. tenker jeg at dette er en person som er villig til å selge også under prisantydning, pga vedkommende har etablert seg i et annet land og er vanskeligere å følge opp en utleieleilighet da. Her hvor jeg bor er det veldig mange leiligheter ute på markedet nå, og endel av de ligger ute lenge, trekkes tilbake og så dukker de opp på nytt med litt lavere prisantydning. Har fulgt med såpass lenge at jeg etter hvert skjønner hva som er lettsolgt og hva som er verre. Akkurat denne leiligheten ligger i midt-sjiktet, den ligger høyt oppe og har ganske stor balkong med mye sol, men ligger litt for sentrumsnært med trafikkstøy, støv og uten spesielt mye grøntområde bak blokka, så leiligheten er nok ikke så attraktiv for folk med barn eller for godt voksne som har råd til noe friskere og grønnere. Tenker at samboerpar /studenter / førstegansgkjøpere er den største målgruppen, og de er vel mest aktive på boligmarkedet når høsten og semesterstart nærmer seg. 

Mitt spørsmål: hvis ingen andre byr, er det da "frekt" å by 3,5 mill? Vil budet bare bli oversett/fnyst av ? Risikerer jeg ikke å få svar? Er det skammelig / flaut?

Anonymkode: 698dc...06f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det går an å spørre megleren om det er greit å tilby 3.5 fordi du har ikke mer penger. Kanskje selgeren kommer med en ny pris. Det er bare å snakke med megleren.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

By litt under det du egentlig har råd til. Hvis selger avslår, høyner du budet litt eller spør hvor mye selger er villig til å godta. Er leiligheten utleid nå, eller står den tom? Hvis den står tom kan du tilby deg å overta snarest mulig. Det koster eier litt å ha en tom leilighet.

Anonymkode: fecbe...980

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mitt spørsmål: hvis ingen andre byr, er det da "frekt" å by 3,5 mill? Vil budet bare bli oversett/fnyst av ? Risikerer jeg ikke å få svar? Er det skammelig / flaut?

Du får garantert svar. Det verste du risikerer er ett nei.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Ingenting av det du nevner er årsaker til at selger vil selge leiligheten til en dårlig pris. Hvis eier bor i utlandet har han i 9 av 10 tilfeller lave utgifter til livsopphold og har nok sikkert penger han kan leve av en stund. 

Men det er alltid lov å prøve seg. Tror bare inne det går i dagens marked...

Anonymkode: 4384c...21f

• Liker 11
Gjest -Willow
Skrevet

Jeg hadde ikke tatt deg seriøst. Hvis denne leiligheten viser seg å være vanskelig å selge og de må ut med ny prisantydning, så er det jo kanskje et par hundre tusen på det meste det vil være snakk om. En hel million? Det hadde jeg fnyst av og antagelig blitt negativt innstilt til deg for. Ønsker du at selger skal jobbe med deg for å finne en pris dere begge kan leve med må du nok høyere opp enn som så. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror jeg hadde bare fnist av at noen trodde de kunne få kjøpe for en million lavere enn takst. 

Anonymkode: 0fc02...077

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis eier bor i utlandet har han i 9 av 10 tilfeller lave utgifter til livsopphold og har nok sikkert penger han kan leve av en stund. 

Anonymkode: 4384c...21f

Det var en merkelig påstand!! Jeg har bodd både i London og Paris, og det kosta enormt ! Ikke maten, men husleien!! Og ekstremt dyrt å kjøpe. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS 

jeg får se an interessen på visning, sette meg på liste og sitte på gjerdet en stund. Hvis ingen byr kan jeg vel driste meg til et frekt bud. Jeg skylder jo ingen noe og har tid til å vente på drømmeboligen...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge du må spørre om det er frekt, så er det frekt. Hadde du selv vært interessert i et bud 1 Mill under prisantydning om du skulle selge? Greit, markedet er kanskje tregt, men det får da være måte på. Jeg hadde fnyst!

Anonymkode: ff06e...c0d

• Liker 3
Gjest Bøff Eløff
Skrevet

Her i byen er markedet så tregt at du kunne gjort det uten at noen stusset. 

Skrevet

Ingen bolig er verdt mer enn hva markedet er villig til å betale og hvis din vurdering er at dette er hva markedet (altså du) kan være villig til å betale så forstår jeg ikke helt hvorfor det skulle være frekt? 

Hvorvidt eieren er enig i din markedsvurdering er jo en helt annen sak (mest sannsynlig ikke siden de har lagt den ut til den prisen), men da takker de jo bare nei til budet? Frekt er det hvertfall ikke, men jeg ville ringt megler og spurt. Er det ingen andre interessenter så er det jo tydelig at markedet mener at prisen de har lagt den ut for er for høy. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel ganske vanlig å legge inn et lavt bud bare for å få innsyn i budrunden. Så du kan jo legge inn et bud 1 mill under takst, og se hva som skjer. Men å få kjøpt til den prisen, er nok i overkant optimistisk.

Anonymkode: f675c...7d5

• Liker 2
Skrevet

Tror nok ikke du får kjøpt til 1 mill under prisantydning. Husk det er ikke eier selv som har satt prisen, men megler, og prisen er sikkert satt etter hva andre leiligheter i området går for. Men du kan jo prøve deg, og se om du får et motbud. Hvis du ikke får det,  er det fordi ditt bud er for langt unna. Hvor mye er du villig til å strekke deg til da?

AnonymBruker
Skrevet

TS

Det handler vel mest om at jeg har lyst til å gjøre et scoop, kjøpe billig og selge med god fortjeneste om noen år slik at jeg får nok egenkapital til å få lån stort nok til å kjøpe det jeg egentlig drømmer om, dvs et hus med skjermet hage litt utenfor sentrum, men i sykkelavstand til sentrum. Vil ha barn, hund, bærbusker , trampoline, trygg skolevei ... 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

TS

Det handler vel mest om at jeg har lyst til å gjøre et scoop, kjøpe billig og selge med god fortjeneste om noen år slik at jeg får nok egenkapital til å få lån stort nok til å kjøpe det jeg egentlig drømmer om, dvs et hus med skjermet hage litt utenfor sentrum, men i sykkelavstand til sentrum. Vil ha barn, hund, bærbusker , trampoline, trygg skolevei ... 

Vi skjønner jo det. Sannsynligheten for at du får det som du vil er liten, men du kan alltids forsøke.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Sånn til info så fikk jeg min første leilighet etter budrunde der han som bød over meg hadde gjort dårlig inntrykk på selger. Da vi kom til det punktet at jeg sa nei til å bli med videre i budrunden og en annen bød over, fikk jeg tilslag fordi huseier ikke ville selge til han som bød mest. Han ble selvfølgelig dritsur, truet med det ene og det andre, men selger kan selge til den han vil, uavhengig av budrunde. Så å gi dårlig inntrykk kan til slutt bare gå ut over deg selv. 

Anonymkode: d19ef...5e5

• Liker 1
Skrevet

Det verste som skjer er at du får nei.

Går det ikke, så går det ikke. Verdt et forsøk

AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker said:

TS

Et tips: Ikke fortell dette til selger eller megler.

Skrevet

Du er helt på viddene hvis du tror at du får tilslag med et bud som er over tjue prosent under prisantydning. I alle fall før leiligheten har ligget ute i månedsvis slik at det er tegn på overprising. Du er neppe den eneste i verden som ønsker å gjøre et godt kjøp, heller, men det er ingen ting som tyder på at dette er et objekt man gjør godkjøp på. 

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...