AnonymBruker Skrevet 14. juni 2018 #1 Skrevet 14. juni 2018 Tenker da på 2 identiske leiligheter. Blokka ligger inntil en elv. Hva tror dere? Eller det samme? Anonymkode: d20ed...7f3
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2018 #2 Skrevet 14. juni 2018 Det avhenger av flere ting, bl.a uteområde og innsyn. Personlig ville jeg ikke bodd i 1.etg i blokk, men del foretrekker jo det. Anonymkode: 159ca...6a8 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2018 #3 Skrevet 14. juni 2018 Sannsynligvis vil leiligheten i 2. etasje vær verdt mer ja. Anonymkode: 90997...3f6 2
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2018 #4 Skrevet 14. juni 2018 Har den i 2. mer utsikt? Det vil bety endel. Hvis ikke, og den i 1. er relativt godt skjermet med tanke på innsyn, kan faktisk den i 1 være verdt mer, om den i 2. ikke har heis. Det er ikke sånn at den ene automatisk er bedre enn den andre, det er helt avhengig av hvilke omstendigheter dette medfører seg. To identiske leiligheter, med nøyaktig samme utsikt og like godt skjermet, hvor den ene har direkte inngang, og den andre må man opp en trang trapp, vil kunne gjøre at den nederste er mer attraktiv, enn den øverste. Anonymkode: 42a7b...3bb
prt90 Skrevet 14. juni 2018 #5 Skrevet 14. juni 2018 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tenker da på 2 identiske leiligheter. Blokka ligger inntil en elv. Hva tror dere? Eller det samme? Anonymkode: d20ed...7f3 Det er ofte noen hundre tusen i prisforskjell på 1. og 2. etasje
Mippi Skrevet 14. juni 2018 #6 Skrevet 14. juni 2018 (endret) Det kommer veldig an på, som noen sier. Kan man gå direkte fra f.eks. stuen i leiligheten i 1 etg og bort til elven? Da tror jeg mange ville vært interessert fordi du får "hage"-følelse. Er det heis? Hvis ikke er vel kjøperne til 1.etg gjerne en barnefamilie som ikke ønsker å gå i trapper eller en gammel person som er dårlig til beins, mens kjøperne til 2.etg er "alle" andre. Men generelt er 2etg mer verdt enn 1etg. Den har ofte bedre utsikt men alltid mindre innsyn. 1etg er mer utsatt for støy fra folk som går forbi på gaten/fellesarealer utenfor blokken, innsyn pga samme årsak, kaldt gulv pga kjeller under, bråk hvis vaskekjeller er under leiligheten, bråk fra ytterdøren når den smekker igjen, søppel og sneiper med glør kan bli kastet inn på terrassen din av fulle folk som går forbi, mye mer utsatt for innbrudd, bråk fra søplesjakten når søpla blir kastet så høyt som fra 4-5etg og treffer luken som beskytter mot lukt og brann rett utenfor leiligheten din (luken kan faktisk være festet i den ene leilighetsveggen din!), alle som skal inn i blokken går forbi leiligheten noe som genererer mer støy inn i leiligheten når alle går forbi i trappen rett utenfor den ene leilighetsveggen din, du hører godt når folk henter post i postkassene fordi kassene kan henge på den ene veggen til leiligheten din og folk smeller igjen postkasseluken, osv. Dette opplever de i første hos meg. Bor i by da 😛 Men jeg som bor øverst hadde ikke tenkt på alt dette... 😛 Endret 14. juni 2018 av Mippi
matrobot Skrevet 14. juni 2018 #7 Skrevet 14. juni 2018 Har bodd begge etasjer (men alle boliger er forskjellige): 1.etasje: kald gulv om vinteren, kan gå rett ut i hagen (gjorde det gjennom vinduet, hehe), fint sted for katt (kan komme inn og ut som den vil) 2.etasje: litt bedre utsikt, ingen som går forbi vinduet ditt, katt kan ikke komme inn og ut som den vil (må gå ut og åpne døren), varmere om vinteren (pga varmen fra etasjen under går opp, men det spørs på boligen)
Gullik Skrevet 14. juni 2018 #8 Skrevet 14. juni 2018 Ville valgt andreetasje 10 av 10 ganger. Eneste jeg kan se på som fordel med førsteetasje, må være for eldre som er dårlige til bens (hvis det ikke finnes heis). 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2018 #9 Skrevet 14. juni 2018 Først bestemmes markedsverdi av beliggenhet. Med riktig beliggenhet og uteareal (terrasse og en hageflekk) så vil jeg mene leiligheten i 1. etasje har litt høyere verdi enn en leilighet i 2. etasje med balkong. Leiligheter midt i byen vil derimot ofte ha høyere markedsverdi i de øverste etasjene. Da fordi utsikt har en verdi. Uansett er det beliggenheten som utgjør den store verdidifferansen mellom leiligheter. Anonymkode: 5f5d8...2da
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2018 #10 Skrevet 14. juni 2018 Det kommer an på leilighetskomplekset. Jeg bor i 1. etasje i en 6-mannsbolig fra 2016, og her er leilighetene i 1. dyrere enn de i 2. Dette er fordi med min leilighet følger en 25 m2 terrasse, og en 50 m2 hage. Uteområdet til de i 2. etasje derimot, er en 10 m2 altan. Jeg ser at de i 2. ofte tar med seg tingene sine og soler seg på lekeplassen til sameiet. Da er jeg glad jeg har en usjenert terrasse og hage å boltre meg i. Dette bygget er også så godt isolert, at jeg ikke hører en ting fra naboene, ikke en gang når de har gjester. Så i denne type nybygg hadde jeg aldri valgt 2. etasje. Vi er ofte i hagen, og da ser jeg de trekker inn med en gang, så jeg trives best med å ikke føle at jeg er i hagen til noen andre. I større kompleks som f.eks. blokk, føler jeg at det kommer an på en del faktorer. Er det en høy 1. etasje, eller kan man se rett inn? Hvem bor over deg? Anonymkode: 4354e...646
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2018 #11 Skrevet 14. juni 2018 Det er heis i blokka. Det er bedre utsikt over elva mtp at man kommer høyere opp. Det er ikke utgang til hage fra 1. Etg da det er inngjerdet terrasse der. Også heis fra parkeringskjeller. Anonymkode: d20ed...7f3
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2018 #12 Skrevet 14. juni 2018 Tja i en blokk kanskje. Men i et fleremanns hus med bare 2 etasjer som er gammelt skulle det jo vert mindre værdt. Jeg bor i 2 etasje i et slikt et og det blir helt usannsynelig varmt i 2 etasje om sommeren i forhold til i 1 etasje. Selv med aircondition kommer bare temperaturen ned fra helt uutholdelig til så vidt levelig. Anonymkode: 0641c...a0d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå