AnonymBruker Skrevet 14. juni 2018 #1 Skrevet 14. juni 2018 Er det noen av deres barn som har hatt migrene? Hvor gamle var de og hvordan utartet det seg? Anonymkode: de070...c14
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2018 #2 Skrevet 14. juni 2018 Jeg har selv hatt migrene i hele min barndom. Fikk det alltid hvis jeg var mye ute i sol og myste eller ble varm i ansiktet etter aktivitet (spesielt hvis det var varmt ute). Husker så mange kvelder med migrene.... Samme hvis jeg spiste slik at blodsukkeret for opp og ned (har ikke diabetes). Etter jeg ble eldre, fikk jeg det alltid første dag i menstruasjonen, første dag på når vi reiste på ferie. Dunkende smerte bak venstre øye. Var så vant til det, at det har aldri hindret meg i å gjøre ting. Som voksen, har jeg hatt ofte migrene. Er nå i 40-årene, og har nesten aldri migrene lenger. Kun når jeg trener i sola og blir varm i ansiktet, samt myser. Anonymkode: 100d0...6cf
Belima Skrevet 14. juni 2018 #3 Skrevet 14. juni 2018 Mitt barnebarn (gutt) på 10 fikk det for ca 2 år siden. Han våknet som regel med begynnende anfall. Til å begynne med så skjønte vi ikke at det var migrene, men da foreldrene stadig ble ringt etter og måtte hente han på skolen før kl 10, så ble det tatt affære. Nevrologen han var hos anbelfalte at ha la seg nærmere kl 2100 enn 1930, så hjalp det for han. Nå det siste halve året så har han ikke hatt anfall så vidt jeg vet. Han har alltid vært tidlig trøtt, men nå klarer han å være oppe i hvert fall til kl 2030.
Sinsiew Skrevet 14. juni 2018 #4 Skrevet 14. juni 2018 Jeg har migrene, og har hatt det så lenge jeg kan huske. Tåler ikke høy/mye lyd eller mye lys. Får anfall av stress. Kan ikke ha for lite, eller for mye søvn. Må passe kostholdet. Mye fett og mye sukker pleier ikke gå så bra. Ved værskifte slår migrenen ofte ut. Slik har det alltid vært. Merker det først i tinningen/bak øye, og så brer det seg utover pannen og bak andre øyet. Jeg blir slapp og hvis jeg ikke får lagt meg på et mørkt, kjølig rom og blir verre, begynner jeg å kaste opp. Nå går jeg på medisiner, og har anfall kanskje én gang i mnd, mens jeg før hadde anfall ukentlig. Kunne da ikke ta medisiner pga andre helseforhold som ikke var forenelig med migrenemedisiner. 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2018 #5 Skrevet 14. juni 2018 Takk for svar! Jeg vet ikke om det var migrene jenta mi hadde. Hun er fire år og sjelden syk. Her om dagen våknet hun tidlig og gråt intenst. Hun hadde vondt i hodet. I panna. Hun hadde ikke feber. Lå hele dagen og så på tv eller sov. Satte hun seg opp ble hun fort svimmel/kvalm. Paracet hjalp så hun fikk i seg mat og drikke. Når virkningen gikk over, gråt hun veldig igjen. Det var bare vondt i panna. Ingen andre steder. Litt varm, men ikke feber. Ved tolvtida på natta våknet hun og var seg selv igjen, blid og skravlete. Og har ikke vært plaget siden. Likner dette på migrene? Anonymkode: de070...c14
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2018 #6 Skrevet 15. juni 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar! Jeg vet ikke om det var migrene jenta mi hadde. Hun er fire år og sjelden syk. Her om dagen våknet hun tidlig og gråt intenst. Hun hadde vondt i hodet. I panna. Hun hadde ikke feber. Lå hele dagen og så på tv eller sov. Satte hun seg opp ble hun fort svimmel/kvalm. Paracet hjalp så hun fikk i seg mat og drikke. Når virkningen gikk over, gråt hun veldig igjen. Det var bare vondt i panna. Ingen andre steder. Litt varm, men ikke feber. Ved tolvtida på natta våknet hun og var seg selv igjen, blid og skravlete. Og har ikke vært plaget siden. Likner dette på migrene? Anonymkode: de070...c14 Det trenger ikke være migrene fordi om hun har hodepine, det kan være bare "vanlig" hodepine for å si det slik. Du må nesten bare vente og se om det gjentar seg med gjentatte mellomrom. Min sønn var to år når han fikk migrene. Men han har ikke selve hodepinen, bare kvalmen, svimmelheten, synsforstyrrelser, uvelheten og lysskyheten. Ble utredet når han var seks år på nevrologisk og fikk diagnosen der. Tok noen år før vi forstod helt siden hodepinen uteble for det er jo litt spesielt. Anfallene varte typisk i tre døgn som hos meg som også har migrene, men da med hodepine og full pakke. Det er jo ganske arvelig. Han var plaget med dette til han var rundt tretten-fjorten, så vokste han det av seg. Har hatt et anfall i voksen alder, så er litt spent på om det begynner å komme tilbake for ham. Migrene kan opptre på så mange måter, så det blir umulig å si om hun har migrene etter en slik episode. Eventuelle gjentakelser vil fortelle dere mer. Anonymkode: 58290...a12 1
282_NaughtySpark Skrevet 15. juni 2018 #7 Skrevet 15. juni 2018 Jeg hadde såkalt barnemigrene som jeg visstnok vokste av meg, smerter bak venste øye, intoleranse for sterkt lys, så etterhvert kvalme og oppkast, og etter det var jeg liksom ferdig. Hadde det jevnlig fra jeg var bitteliten, til sånn til slutten av tenårene tror jeg. Jeg har sjelden hodepine nå i voksen alder, men om jeg får det så kjenner jeg alltid en liten "twinge" på den samme siden som jeg alltid hadde migrene som barn, bak/over venstre øye.
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2018 #8 Skrevet 15. juni 2018 Jeg hadde det som liten, og har det enda. Men den har endret litt karakter. Som liten startet det med synsforstyrrelser, så kom hodepinen, kvalmen og til slutt oppkastet. Når jeg hadde fått kastet opp fikk jeg endelig sovet og sov til jeg følte meg bedre i et mørkt rom. Husker det var så vondt at jeg stod på knær i senga med hodet ned i madrassen og ikke visste hva jeg skulle gjøre. Men det var som om oppkastet var litt forløsende og det ble bedre etter det. Som voksen nå, er den blitt litt mildere, paracet tar den verste spissen, og jeg kaster ikke opp. Ikke like lyssky heller. Pluss at den heldigvis kommer mye sjeldnere. Anonymkode: ec06d...ea8
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2018 #9 Skrevet 15. juni 2018 Jeg har slitt med migrene og gjort det siden jeg var 3-4 år gammel. Av og til med synsforstyrrelser, av og til uten. Jeg kunne våkne av det om natta, spesielt hvis jeg gledet meg eller grudde meg til noe spesielt. Jeg var kvalm, kastet opp og var skikkelig dårlig. Tålte ikke lyder, varme eller lys. Måtte legges i et mørkt rom der det var stille og kaldt. Av og til avtok smertene hvis jeg lå stille, men reiv i igjen om jeg rørte på meg. Bare følg med om det skjer igjen, og sjekk om det skjer i forbindelse med at hun gleder seg eller gruer seg til noe. Anonymkode: 4492e...bf3
Kalevala Skrevet 21. juni 2018 #10 Skrevet 21. juni 2018 Enig i at dere bare får se det an. Se om det gjentar seg. Imens kan du laste ned en app, eller et skjema som dere kan føre hodepinedagbok i. Det er gull verdt hvis dere bestemmer dere for å dra til lege etterhvert. Her er noen korte filmer med barn som har hodepine. Se om du kjenner igjen noe av dette. https://hodepinenorge.no/nye-filmer-om-hodepine-og-migrene-hos-barn/
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2018 #11 Skrevet 21. juni 2018 Min gutt har hatt det helt fra fødselen av. Han var dymatur så det antas å være en årsak. Er nå nesten voksen og har ikke fullt så hyppige anfall lengre. Når han var fire år tok han mandlene og polypper og det hjalp noe, anfallene ble mere oversiktlige slik at jeg og BHG kunne ta grep med en gang det begynte. Anfallene startet med smerter i ansiktet. I første klasse ble han utredet for evt bakenforliggende årsaker. Mr hode, måling av pH i magesekken osv ble sjekket. De fant ikke noe galt. Anonymkode: 41691...d8b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå