Gå til innhold

Hvorfor kastrere dyrleger alt av katter, men nekter ved hund? Uansett kjønn på dyret

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette syest jeg er utrolig rart som eier av begge arter.

Anonymkode: 2c351...e82

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

kastrering/sterilisering av tisper er en ganske stor operasjon, så jeg forstår godt hvorfor det ikke skal være en lettvint løsning for de som vil slippe løpetiden. 

Dessuten er det vel litt lettere å passe på at den hunden du går tur med ikke parrer seg, enn kattene som går ute alene store deler av tiden 😊

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
54 minutter siden, Missyme2 skrev:

kastrering/sterilisering av tisper er en ganske stor operasjon, så jeg forstår godt hvorfor det ikke skal være en lettvint løsning for de som vil slippe løpetiden. 

Dessuten er det vel litt lettere å passe på at den hunden du går tur med ikke parrer seg, enn kattene som går ute alene store deler av tiden 😊

Anatomisk er det nesten like lett på katter. Jeg ønsket hund helt til jeg forstod at det ikke var en begrensningssak.Jeg vil ha hund på rette premisser, på linje med katten.

Anonymkode: 2c351...e82

AnonymBruker
Skrevet

Ukastrerte hannkatter gauler, maser og stresser ofte, de kan også få fettete pels i halen og urinmarkere.

Ukastrerte hunnkatter får løpetid om og om igjen, er da mer moody og stresset.

Anonymkode: cecbd...605

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ukastrerte hannkatter gauler, maser og stresser ofte, de kan også få fettete pels i halen og urinmarkere.

Ukastrerte hunnkatter får løpetid om og om igjen, er da mer moody og stresset.

Ukastrerte hannhunder kan være aggressive mot andre hanner. Og hver gang noen har løpetid i nabolaget kan de bli frustrert, urolige, miste matlyst og interesse for annet enn å stå ved døra å gaule, mase og sikle. Ganske likt, med andre ord.

Ukastrerte tisper får løpetid om og om igjen, og da er de, i likhet med hunnkatter, mer moody og stresset. Også blør de på gulvet.

Kastrering av hannhunder senker risikoen for skader og fjerner risikoen for kreft i testiklene. Kastrering av tisper (før første løpetid) reduserer sjansen for jurkreft med 100%.

De dyrlegene jeg har snakket med synes reglen er idiotisk og har svært lav terskel for å kastrere. De færreste hunder skal brukes i avl og går dermed rundt med en masse frustrasjon som de aldri får utløp for.

Min første hund ble kastrert for aggressivitet mot andre hunder. Min nåværende hund er kastrert pga stress under løpetid. Siden alle tispene i nabolaget tydeligvis legger løpetiden til ulike tidspunkt var han stresset konstant og kroppsvekten var veldig lav når vi kom til dyrlegen. Siden jeg bruker hunden i frivillig arbeid er det greit at han har evne til å konsentrere seg også. Slik han var var han ubrukelig.

Anonymkode: 51c5a...5a5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke noe problem å få kastrert hund her om man har et problem, men om man ikke har det er det unødvendig. Det samme gjelder for katt, så lenge de ikke får gå fritt ute.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fordi norsk lov sier at det skal være slik. 

Anonymkode: 7f7c8...44e

AnonymBruker
Skrevet

Fordi at ca 10 % av tispene blir inkontinente etter sterilisering. 

Anonymkode: 5eeb7...9a8

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi norsk lov sier at det skal være slik. 

Anonymkode: 7f7c8...44e

Spørsmålet var vel hvorfor.

Anonymkode: f1819...d78

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi at ca 10 % av tispene blir inkontinente etter sterilisering. 

Anonymkode: 5eeb7...9a8

Kilder?

• Liker 1
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spørsmålet til TS var hvorfor dyrleger ikke gjør det, og svaret på det spørsmålet er fordi det er forbudt ved norsk lov. 

Hvorfor det gjøres forskjell på katter og hunder i loven er fordi vi har et populasjon på katter, men ikke på hunder.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lovverket er årsaken. Punktum. Det ligger ikke egentlige medisinske årsaker bak. Sjansen for inkontinens øker ja, men til gjengjeld vil ikke en kastrert tispe få livmorbetennelse (vanlig!!), sannsynligheten for jurkreft synker dramatisk ved tidlig kastrering, og kreft i eggstokker/eggledere/livmor vil ikke lenger være en mulighet.

Personlig synes jeg denne forskjellen er gal, og kjenner ikke til at det er slik i andre land. I de fleste land er kastrering av alle hunder som ikke skal avles på vanlig og som regel en selvfølge. 

Anonymkode: 2b3ed...8e3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...