AnonymBruker Skrevet 13. juni 2018 #1 Skrevet 13. juni 2018 Jeg ble idag ferdig med eksamen i 10 klasse idag. Skolen slutter ikke før torsdag neste uke, og det er meningen å være på skolen hver dag frem til da. Det er ingenting mer vi skal lære dette året, så hvorfor ikke ta ferie nå? På skolen nå kommer vi bare til og se film, noe jeg fint kan gjøre hjemme, eller jeg kan finne på noe sosialt med vennene mine. Eneste grunnen til at vi må være på skolen er fordi det er en teit regel, som sier at alle skolene i Norge må ha like mange skoledager i året! Men jeg ser virkelig ikke vitsen i å være på skolen nå!! Hva tenker dere om den teite regelen alle skolene i landet har? Anonymkode: caa1d...fcb 2
stan Skrevet 13. juni 2018 #2 Skrevet 13. juni 2018 Det beste er jo om dere starter på neste års pensum. I 10. er dere enda ikke helt utlært. 3
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2018 #3 Skrevet 13. juni 2018 1 time siden, stan skrev: Det beste er jo om dere starter på neste års pensum. I 10. er dere enda ikke helt utlært. Det er jo helt umulig. Folk starter på forskjellige skoler til neste år, med ulike pensum. Lærerne våre er lærere på ungdomsskolen og kan derfor ikke noe om pensumet på vidergående. Vi har heller ikke bøkene til dette. Ingen gidder heller å følge med hvis ikke vi får prøve i det vi lærer om. Poenget mitt er at de bør fjerne at elevene i hele Norge må ha så og så mange skole dager i året. Anonymkode: caa1d...fcb
Snowbrigade Skrevet 14. juni 2018 #4 Skrevet 14. juni 2018 Lærerne deres kan såklart noe om pensum på videregående, det er lett å finne på nettet hva man skal ha om, og de fleste lærere på ungdomsskolen har da nok faglig kunnskap til å i det minste introdusere det dere skal ha videre At ingen gidder å følge med når man ikke får prøve er vanlig, men trist, ettersom det man lærer kan påvirke livet mye mer enn resultatet på en enkelt prøve. Det er synd hvis dere bare ser film hver dag, det jeg vet mange skoler gjør er å prøve å lære dere ting på morsommere måter nå som dere har litt mer tid, altså få brukt fagene på mer praktiske og kreative måter som gjør at dere forhåpentligvis husker det dere har lært bedre, eller blir mer interessert i fagene. Det er mye mer dere kan og bør lære selv om dere er ferdig med eksamen. 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2018 #5 Skrevet 14. juni 2018 2 timer siden, Snowbrigade skrev: Lærerne deres kan såklart noe om pensum på videregående, det er lett å finne på nettet hva man skal ha om, og de fleste lærere på ungdomsskolen har da nok faglig kunnskap til å i det minste introdusere det dere skal ha videre At ingen gidder å følge med når man ikke får prøve er vanlig, men trist, ettersom det man lærer kan påvirke livet mye mer enn resultatet på en enkelt prøve. Det er synd hvis dere bare ser film hver dag, det jeg vet mange skoler gjør er å prøve å lære dere ting på morsommere måter nå som dere har litt mer tid, altså få brukt fagene på mer praktiske og kreative måter som gjør at dere forhåpentligvis husker det dere har lært bedre, eller blir mer interessert i fagene. Det er mye mer dere kan og bør lære selv om dere er ferdig med eksamen. «Pensum» for neste år... Er du klar over at elevene starter på ulike utdanningsprogram? Noen på yrkesfag, noen på studieforberedende? Hvilken læreplan skulle man da ta utgangspunkt i? Anonymkode: 446f8...16b 1
solmåneogstjerner Skrevet 14. juni 2018 #6 Skrevet 14. juni 2018 Disse dagene er egentlig perfekte for å ha undervisning i ting som er viktig for dem som begynner å bli voksne, men som ikke får ordentlig plass ellers. Personlig økonomi, sex/samliv/grenser, juss (spesielt kjøp, salg, bolig osv). Bare noen eksempler. 8
stan Skrevet 14. juni 2018 #7 Skrevet 14. juni 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Poenget mitt er at de bør fjerne at elevene i hele Norge må ha så og så mange skole dager i året. Antallet dager som står i opplæringsloven er et minimumskrav. Det er lov for kommunene å ha flere undervisningsdager. Ingen har flere. Forsvinner dette kravet vil mange kommuner kutte i antall dager og undervisningstilbudet blir dårligere. Det er jo ikke noe stort problem for den enkelte elev å finne ut hva som er pensum på videregående. Dere skal ha fellesfag som ikke er veldig forskjellig fra de dere har hatt. Eller så kan jo skolen undervise litt om opplæringsloven, som er grunnen til at dere må være på skolen og at skolen ikke har lov til å gi dere fri. 1
stan Skrevet 14. juni 2018 #8 Skrevet 14. juni 2018 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: «Pensum» for neste år... Er du klar over at elevene starter på ulike utdanningsprogram? Noen på yrkesfag, noen på studieforberedende? Hvilken læreplan skulle man da ta utgangspunkt i? Anonymkode: 446f8...16b På videregående skal alle ha norsk, matematikk, naturfag, engelsk og samfunnsfag. Det er nok felles pensum i studieforberedende og yrkesfag til å fylle tiden frem til sommeren. 2
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2018 #9 Skrevet 14. juni 2018 4 timer siden, stan skrev: På videregående skal alle ha norsk, matematikk, naturfag, engelsk og samfunnsfag. Det er nok felles pensum i studieforberedende og yrkesfag til å fylle tiden frem til sommeren. Jo, men selv om de har like fag så er det stor forskjell på hva man lærer i de fagene på ulike linjer. Tror ikke neste års pensum er riktig å begynne med en uke før sommerferien. Da er det bedre med ting man normalt ikke lærer så mye om, som solmåneogstjerner foreslår. Eller fokusere på det sosiale. At du er lei Ts, er forståelig. Bare en uke igjen av grunnskolen nå. Anonymkode: e203d...e53 2
Duff Skrevet 14. juni 2018 #10 Skrevet 14. juni 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jo, men selv om de har like fag så er det stor forskjell på hva man lærer i de fagene på ulike linjer. Tror ikke neste års pensum er riktig å begynne med en uke før sommerferien. Da er det bedre med ting man normalt ikke lærer så mye om, som solmåneogstjerner foreslår. Eller fokusere på det sosiale. At du er lei Ts, er forståelig. Bare en uke igjen av grunnskolen nå. Anonymkode: e203d...e53 Enig. Jeg håper alle lærere ser nytten av å lære elevene noe nyttig om livet på slike tomromsdager. 1
stan Skrevet 14. juni 2018 #11 Skrevet 14. juni 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jo, men selv om de har like fag så er det stor forskjell på hva man lærer i de fagene på ulike linjer. Tror ikke neste års pensum er riktig å begynne med en uke før sommerferien. Da er det bedre med ting man normalt ikke lærer så mye om, som solmåneogstjerner foreslår. Eller fokusere på det sosiale. At du er lei Ts, er forståelig. Bare en uke igjen av grunnskolen nå. Anonymkode: e203d...e53 Ja. Det er noe som kalles den generelle læreplanen. Både for ungdomskolen og for videregående er det mye som skolen har ansvar for utenfor fagene. Det er allerde blitt foreslått mye i tråden som passer perfekt. Men dessverre er det ikke særlig forskjell på fellesfagene i videregående på de ulike linjene, sjekk bare læreplenene på udir.no. Det er jo en viss fornuft i at elevene lærer det samme f.eks. i naturfag uansett om de ønsker å bli kelner, ambulansesjåfør eller tavlemontør.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå