Gå til innhold

hjelp meg, jeg blir kontrollert av familie

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 20 år og er snart ferdig med første året av studiet mitt. når jeg var ferdig på vgs så søkte jeg studie i en by en time vekk fra hjemstedet mitt. Jeg kom inn også fikk jeg en deltidsjobb. jeg elsker livet mitt og har fått mange venner, gjør det bra på skolen og har aldri hatt det så bra før. det er bare en ting.. 

mamma og pappa døde når jeg var liten, pappa døde 2 år etter mamma. jeg har alltid bodd hos bestemoren min og hun har alltid vært veldig kontrollerne. nå krever hun å ringe meg hver dag og hun krever at jeg skal komme på besøk hver helg noe som gjør at jeg mister masse tid med venner som feks bursdager og andre fester. i helgene er det den eneste tiden da jeg har fri da jeg studerer og jobber i ukedagene. jeg klarer meg selv økonomisk, men bestemoren vil at jeg skal flytte tilbake til hjemstedet da hun sier jeg har forandret meg etter jeg flyttet til byen. det betyr at jeg må droppe ut av studie og jobbe på matbutikk eller lignende. jeg syntes jeg har forandret meg etter jeg flyttet, jeg har blitt mer sosial og utdanvendt og trives mye bedre her. 

jeg vil jo selvfølgelig ikke flytte tilbake og jeg syntes det er slitsomt å bli kontrolert av bestemor hver dag og at hun ringer hele tiden. jeg får ikke lov til å ta noen avgjørelser selv. hun vil jeg skal bli som henne og hun kommenterer alltid stygt om klærne og håret mitt. jeg får ikke lov å bruke sminke engang når jeg er på besøk der og jeg må være inne kl 20.00 når jeg er der. jeg vil kutte henne helt ut fra livet mitt, men hver gang jeg prøver og hver gang jeg sier jeg ikke kan komme til helgen så sier hun at da skal hun sende folk på døra mi. 

nå som jeg ikke vil flytte hjem så sier hun at hvis jeg ikke sier opp leiligheten min innen en uke så kommer hun til å kontakte barnevernet, konflikrådet og politiet og sende folk på døra mi til å hente meg. jeg er livredd og jeg føler meg ikke trygg hjemme lenger, jeg gråter hver kveld og vet ikke hva jeg skal gjøre. jeg vil bare ha henne vekk fra livet mitt. hun sier hun har kontakter i politiet og høyere oppe i systemet. hun sier hvis jeg nekter å flytte hjem så skal hun ødelegge for meg helt til noen kjører meg til hjemstedet mitt. hun sprer rykter til familien min at jeg driver med narkotika fordi jeg har flyttet til en storby. jeg har aldri rørt narkotika og jeg drikker kun alkohol når jeg er med venner, men det er veldig sjeldent da jeg alltid må være hos bestemor. jeg blir lei meg og vet ikke hva jeg skal gjøre. hun ødelegger livet mitt og jeg er redd. :( 

kan hun virkelig gjøre dette? kan hun få politiet til å komme på døra? hun sier hun skal ringe dem og si ting om meg slik at de skal sparke ned døra til hybelen min. jeg sover nesten ikke om natta da jeg er redd.. hva kan jeg gjøre? 

Anonymkode: 9e95d...bcf

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

flytt, uten å gi henne den nye adressen din. Barnevernet kan uansett ikke gjøre noe pga alderen din, og de andre hun truer med gidder nok ikke gjøre noe som helst. 

Anonymkode: dcd25...450

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Ring politiet selv, og få besøks/kontakt forbud. 

Anonymkode: 12919...98b

• Liker 26
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

flytt, uten å gi henne den nye adressen din. Barnevernet kan uansett ikke gjøre noe pga alderen din, og de andre hun truer med gidder nok ikke gjøre noe som helst. 

takk, hun har sagt at hvis jeg prøver meg på det så skal hun melde meg savnet og sende etterlysning til meg samt ta kontakt med alle vennene mine.. det føles ikke ut som det er en vei ut av dette.. 

AnonymBruker
Skrevet

Hun kan ikke gjøre en dritt. Blokker nummeret hennes og lev livet ditt.

Anonymkode: d2818...656

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ring politiet selv, og få besøks/kontakt forbud. 

jeg skal prøve det, men jeg har hørt at det er veldig vanskelig å få..

AnonymBruker
Skrevet

jeg skal prøve det, men jeg har hørt at det er veldig vanskelig å få..

Nei, det er det ikke, ikke når det er snakk om så ille trakassering/trusseler. 

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

takk for alle svar. jeg er så redd for hva hun kan gjøre da hun sier hun har kontakter i politiet :( ts

AnonymBruker
Skrevet

Hvis hun sender deg meldinger/ mailer så ikke slett de. Det kan brukes som dokumentasjon hvis det blir nødvendig. 

Anonymkode: a062d...eb1

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Politiet er ikke farlig, TS. Hvis hun etterlyser deg, å de tar kontakt med deg, så er det jo bare å forklare saken å si at du ikke ønsker kontakt med henne og at du har det bra. 

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Hvis hun sender deg meldinger/ mailer så ikke slett de. Det kan brukes som dokumentasjon hvis det blir nødvendig. 

jeg har ikke slettet noen ting. hver gang jeg er der krever hun også å gå igjennom meldinger osv på tlf min, jeg sletter noen. men hun ser det hvis jeg sletter alle.. 

AnonymBruker
Skrevet

Ring politiet selv, forklar saken, og få besøksforbud. 

Blokker henne på tlf 

ikke la henne styre livet ditt. 

Anonymkode: d418e...997

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg har ikke slettet noen ting. hver gang jeg er der krever hun også å gå igjennom meldinger osv på tlf min, jeg sletter noen. men hun ser det hvis jeg sletter alle.. 

Da hadde jeg tatt en screenshot av alle meldinger hvor det foreligger trusler eller annen trakassering. Hadde så sendt disse bildene til meg selv på mail, eventuelt lagt de over på PC. Siden hun krever (noe hun forøvrig ikke kan) å gå gjennom meldingene dine, så må du sikre dokumentasjonen på annen måte. Om hun går gjennom mailen din også, så oppretter du bare en ny mailadresse hun ikke har kjennskap til. Du er voksen og hun han ikke kreve å få se på hverken meldinger eller mailer som er sendt til deg. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 20 år og er snart ferdig med første året av studiet mitt. når jeg var ferdig på vgs så søkte jeg studie i en by en time vekk fra hjemstedet mitt. Jeg kom inn også fikk jeg en deltidsjobb. jeg elsker livet mitt og har fått mange venner, gjør det bra på skolen og har aldri hatt det så bra før. det er bare en ting.. 

mamma og pappa døde når jeg var liten, pappa døde 2 år etter mamma. jeg har alltid bodd hos bestemoren min og hun har alltid vært veldig kontrollerne. nå krever hun å ringe meg hver dag og hun krever at jeg skal komme på besøk hver helg noe som gjør at jeg mister masse tid med venner som feks bursdager og andre fester. i helgene er det den eneste tiden da jeg har fri da jeg studerer og jobber i ukedagene. jeg klarer meg selv økonomisk, men bestemoren vil at jeg skal flytte tilbake til hjemstedet da hun sier jeg har forandret meg etter jeg flyttet til byen. det betyr at jeg må droppe ut av studie og jobbe på matbutikk eller lignende. jeg syntes jeg har forandret meg etter jeg flyttet, jeg har blitt mer sosial og utdanvendt og trives mye bedre her. 

jeg vil jo selvfølgelig ikke flytte tilbake og jeg syntes det er slitsomt å bli kontrolert av bestemor hver dag og at hun ringer hele tiden. jeg får ikke lov til å ta noen avgjørelser selv. hun vil jeg skal bli som henne og hun kommenterer alltid stygt om klærne og håret mitt. jeg får ikke lov å bruke sminke engang når jeg er på besøk der og jeg må være inne kl 20.00 når jeg er der. jeg vil kutte henne helt ut fra livet mitt, men hver gang jeg prøver og hver gang jeg sier jeg ikke kan komme til helgen så sier hun at da skal hun sende folk på døra mi. 

nå som jeg ikke vil flytte hjem så sier hun at hvis jeg ikke sier opp leiligheten min innen en uke så kommer hun til å kontakte barnevernet, konflikrådet og politiet og sende folk på døra mi til å hente meg. jeg er livredd og jeg føler meg ikke trygg hjemme lenger, jeg gråter hver kveld og vet ikke hva jeg skal gjøre. jeg vil bare ha henne vekk fra livet mitt. hun sier hun har kontakter i politiet og høyere oppe i systemet. hun sier hvis jeg nekter å flytte hjem så skal hun ødelegge for meg helt til noen kjører meg til hjemstedet mitt. hun sprer rykter til familien min at jeg driver med narkotika fordi jeg har flyttet til en storby. jeg har aldri rørt narkotika og jeg drikker kun alkohol når jeg er med venner, men det er veldig sjeldent da jeg alltid må være hos bestemor. jeg blir lei meg og vet ikke hva jeg skal gjøre. hun ødelegger livet mitt og jeg er redd. :( 

kan hun virkelig gjøre dette? kan hun få politiet til å komme på døra? hun sier hun skal ringe dem og si ting om meg slik at de skal sparke ned døra til hybelen min. jeg sover nesten ikke om natta da jeg er redd.. hva kan jeg gjøre? 

Du har ikke gjort noe galt. Ta kontakt med politiet og forklar situasjonen, og vis frem alt av meldinger osv. Få besøk/kontakt forbud. Flytt, og ikke oppgi ny adresse, og bytt tlf nr. I mellomtiden kutter du ut ALL kontakt med henne. Ikke svar, ikke les mld hennes, ikke ta tlf når hun ringer.

Flott at du er selvstendig, og klarer deg økonomisk! Kjempe bra, fortsett sånn :) Det er ditt liv, og du velger selv hvordan livet ditt skal leves, ikke hun..

Det verste som kan skje er at politiet kommer på døren fordi bestemor var bekymret for deg, og de vil da ta en sjekk for å se om alt står bra til. :) 

Bytt passord på mail, nettsider du er på, for eksempel facebook osv.

Hun kan ikke kreve noen ting. Du er 20 år, voksen. Hun kan si ordet "kreve", men hun har ikke lov til å gjennomføre det. Hold deg unna henne.

Anonymkode: 61c0b...49c

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Skriv ned alt hun sier og gjør. Ring politiet og anmeld henne så fort du bare kan. Ta med alt av bevis og skriv ned resterende. Det der er langt fra normalt og hun bestemoren din er stein gal i hode.

Kom deg til pokker langt unna henne, hun er meget syk og aldri ha noe mer kontakt med hun. Blokker henne på mobilen og eventuelt ha en venninne boende hos deg en stund. 

Ingen kan komme å hente deg, det er bare skremsler. 

Anonymkode: f75fb...3f8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er over 18 år. Hun har ingen myndighet over deg. Gjør som du selv ønsker, så lenge du ikke skader noen.

Hun kan ta kontakt med mange myndigheter, men de vil ikke gjøre noe.

Dersom det er noe du kan gjøre, så er det å holde døra di stengt. Bare sånn i tilfellet hun faktisk sender noen. Dersom du kan være ute den kommende helgen, og overnatte borte så gjør du det.

Dersom det viser seg at hun har sendt noen, kan det kanskje være greit å finne et annet sted å bo uten å oppgi til henne hvor det er. Da må du også kontakte politet og anmelde

Skriv til henne at du er voksen og har et eget liv og at hun ikke kan kontrollere deg på noe som helst vis, og dersom hun fortsetter så vil du anmelde henne.

Anonymkode: 9196f...48d

• Liker 5
Gjest Nina1975
Skrevet

Bestemoren din er alvorlig syk, beskytt deg selv. 

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er over 18 år. Hun har ingen myndighet over deg. Gjør som du selv ønsker, så lenge du ikke skader noen.

Hun kan ta kontakt med mange myndigheter, men de vil ikke gjøre noe.

Dersom det er noe du kan gjøre, så er det å holde døra di stengt. Bare sånn i tilfellet hun faktisk sender noen. Dersom du kan være ute den kommende helgen, og overnatte borte så gjør du det.

Dersom det viser seg at hun har sendt noen, kan det kanskje være greit å finne et annet sted å bo uten å oppgi til henne hvor det er. Da må du også kontakte politet og anmelde

Skriv til henne at du er voksen og har et eget liv og at hun ikke kan kontrollere deg på noe som helst vis, og dersom hun fortsetter så vil du anmelde henne.

Vil tro det ikke er så lurt å skrive til henne, det kan gjøre ting mye verre når bestemoren er såpass syk. 

AnonymBruker
Skrevet

Vil tro det ikke er så lurt å skrive til henne, det kan gjøre ting mye verre når bestemoren er såpass syk. 

Vil tro at politet vil se bevis på at hun har prøvd å få bestemora til å roe seg ned på kontrolleringen

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er dere fra et annet land? Kultur kan kanskje forklare litt her?

Anonymkode: a7df1...5cb

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...