Gå til innhold

Få bank til å matche rente med konkurrent, evt. flytte boliglån.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har BLU boliglån med 2.20% nom / 2.31% eff (tror jeg) i banken jeg har.

Jeg har funnet en annen bank som tilbyr BLU boliglån til 1.97% nom / 1.99% eff rente. Så det er jo rundt 10-15% mindre rentekostnader som heller kan gå til litt større avdrag.

Nå har jeg ikke studert betingelsene og det som står med liten skrift så nøye, og om denne renten vil gjelde meg. Men forutsatt at den vil gjøre det og det ikke er noen overraskelser, er det noen som har prøvd å forhandle rente med banken sin og spørre om de vil matche konkurrenten? Eventuelt hvordan det er med å flytte boliglånet og hva det koster i saksbehandling og tinglysing.

En annen ting jeg lurer på er dette med flytende rente, og når banken har lov til å sette denne opp. Kan de bestemme dette helt selv slik at de kan komme med et lokketilbud nå, for så å gradvis øke rentene akkurat som de vil opp til samme nivå som de andre bankene? Eller er alle bankene forpliktet til å kun øke så og så mye slik at hvis min bank øker sin, så øker de andre også tilsvarende? Hvis jeg kan regne med at renten holder seg 0.23 - 0.32 prosentpoeng under hele veien så tar det kanskje 2 år før tinglysingen har tjent seg inn igjen. Men hvis det er et lokketilbud og den nye banken stiger mer enn de andre, så er det jo bortkastede penger.

Anonymkode: e009b...c0d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Banken kan endre renten etter hva de selv ønsker, men i følge Finansavtaleloven må du få beskjed minimum 6 uker før renten blir hevet. 

Anonymkode: b5060...5de

AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke vite hvordan bankene vil endre renten etterhvert. Det eneste du kan være helt sikker på, er at renten øker dramatisk når lånet er nesten nedbetalt. Uvisst av hvilken grunn synes bankene det er greit å øke renten når de har ekstremt god sikkerhet i boligen.

Anonymkode: 5d43a...038

AnonymBruker
Skrevet

Det er lavt tinglysingsgebyr ved refinansiering så lenge det tar pant i samme beløp som eksisterende lån. Så det trenger ikke ta så lang tid å tjene inn igjen. 

Jeg har selv opplevd lav rente ved innsalg av lån, flytta lånet for at banken så økte renta mer enn gammel bank. Kjedelig, men kan ikke garderes mot. Da må man i så tilfelle bytte på nytt. 

Anonymkode: 76c48...2cd

AnonymBruker
Skrevet

Sjekk lånerentene på finansportalen.no  Renta avhenger bl.a. av lånegraden i forhold til boligens verdi.

Noen banker er i utgangspunktet dyre men har rom for pruting.

De mer  seriøse og rimelige aktørene, som for eksempel Skandiabanken, holder seg til prislisten sin. Der nytter det (heldigvis) ikke å prute, de vil bare be deg om å gå til andre hvis du ikke er fornøyd.

Anonymkode: 4e01a...117

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror banker kun tilbyr rundt 1,99% om du har 50% verdi i bolig utover boliglånet. Dersom du må låne mer enn 50% til bolig, tror jeg ikke du kommer til 1,99%. I så fall vil jeg gjerne høre hvilken bank som gjør dette :)

Anonymkode: a4a46...b15

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tror banker kun tilbyr rundt 1,99% om du har 50% verdi i bolig utover boliglånet. Dersom du må låne mer enn 50% til bolig, tror jeg ikke du kommer til 1,99%. I så fall vil jeg gjerne høre hvilken bank som gjør dette :)

Anonymkode: a4a46...b15

Jeg har belånt 75% av bolig, med rente på 1,99% hos Nordea. 

Anonymkode: 49655...0a5

AnonymBruker
Skrevet

Ja jeg har og vært med på det at det reklameres med ca. 1.99% effektiv rente, men at det ikke vil gjelde for lånet mitt med høyere belåningsgrad.

https://dinbank.no/priser/ Men her ser jeg ingenting med liten skrift som tilsier at jeg ikke får det til 1.97% nom rente. Når jeg legger inn mitt lånebeløp på finansportalen så får jeg også dem på 1. plass med 1.99% effektiv. Det er egentlig Sparebanken Øst som står bak nettsiden. Tror heller ikke de krever at man har vanlige banktjenester og lønnskonto der.

"Med DinBANK Ung kan du som er under 34 år, få boliglån med gode betingelser. Du kan låne inntil 85 % av boligens markedsverdi. Vi setter ingen krav til at det skal være ditt første hjem og krever heller ikke noen medlemskap eller tilleggsprodukter."

Så det ser jo veldig flott ut på overflaten? Er det noe jeg har oversett? Eller skal vi tro at de prøver å kapre mange lånekunder nå, for så å gradvis skru renten opp mot samme nivå som de andre?

Anonymkode: e009b...c0d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fant et slikt tilbud for noen år siden, og gikk til min bank for å spørre om de kunne matche. Det kunne de, og jeg har siden hatt lavere rente enn det som ligger i prislistene. Idag er den ganske nøyaktig 2%.

Anonymkode: 98451...30c

AnonymBruker
Skrevet

Spør banken din. Her matchet de renten. 

Anonymkode: adbc0...bac

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...