Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ble oppringt av et spørreundersøkelsesfirma fra et nr som til forveksling kunne se ut som et et vanlig fasttelefonnr. Jeg er så lei. Jeg har omtrent sluttet å ta telefonen grunnet disse oppringningene og svindleroppringningene.

Så om det er noe  viktig og noen prøver å nå meg, får de jo ikke svar fra meg hvis jeg glemmer å sjekke hvem som eier det nr som ringte.

Anonymkode: 8433c...651

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Okay. 

Anonymkode: 97e97...c20

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Norstat og lignende har jo vanlige fasttelefonnumre.

Du kan reserve deg. 

Og du kan si at du ikke vil delta. Om du ikke tar den vil de forsøke deg på nytt igjen.

Anonymkode: 74fef...a73

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan reserve deg. 

Og du kan si at du ikke vil delta. Om du ikke tar den vil de forsøke deg på nytt igjen.

Takk :) Jeg har reservert meg for slikt, i Brønnøysundregisteret. Men det hjelper ikke.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk :) Jeg har reservert meg for slikt, i Brønnøysundregisteret. Men det hjelper ikke.

Det er ikke mulig å reservere seg mot slikt i Brønnøysundregisteret, bare så det er klart. Det er mange som tror det, men det går ikke an og har meg bekjent heller aldri gått an.

Det er mulig å reservere seg mot direkte adressert markedsføring, både i form av telefonsalg og adressert reklame i posten, i tillegg til at man kan utvide reservasjonen til også å gjelde frivillige organisasjoner. Rene markedsundersøkelser (eller meningsmålinger, om du vil) er det derimot ingen som kan reservere seg mot. Det du alltids kan gjøre er jo å be de som ringer deg om å notere at du ikke skal ringes tilbake, de kan nok gjerne legge inn i systemet at du virkelig ikke vil ha telefoner fra dem. Men reservasjon i Brønnøysundregisteret gjelder telefonsalg, noe disse ikke driver med, så det påvirker ikke spørreundersøkelser gjennom f.eks. Norstat. 

Telefonselgere skal derimot ikke ringe deg om du har reservert deg mot dette i Brønnøysundregisteret. Svindeltelefoner er selvfølgelig heller ikke lov, men de bryr seg naturlig nok heller ikke om hva du har reservert deg mot.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er ikke mulig å reservere seg mot slikt i Brønnøysundregisteret, bare så det er klart. Det er mange som tror det, men det går ikke an og har meg bekjent heller aldri gått an.

Det er mulig å reservere seg mot direkte adressert markedsføring, både i form av telefonsalg og adressert reklame i posten, i tillegg til at man kan utvide reservasjonen til også å gjelde frivillige organisasjoner. Rene markedsundersøkelser (eller meningsmålinger, om du vil) er det derimot ingen som kan reservere seg mot. Det du alltids kan gjøre er jo å be de som ringer deg om å notere at du ikke skal ringes tilbake, de kan nok gjerne legge inn i systemet at du virkelig ikke vil ha telefoner fra dem. Men reservasjon i Brønnøysundregisteret gjelder telefonsalg, noe disse ikke driver med, så det påvirker ikke spørreundersøkelser gjennom f.eks. Norstat. 

Telefonselgere skal derimot ikke ringe deg om du har reservert deg mot dette i Brønnøysundregisteret. Svindeltelefoner er selvfølgelig heller ikke lov, men de bryr seg naturlig nok heller ikke om hva du har reservert deg mot.

Ok :) Takk for utfyllende og informativt svar :) 

AnonymBruker
Skrevet

Skaff deg en app sov viser hvem som ringer. 

Anonymkode: 0c959...a8d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Skaff deg en app sov viser hvem som ringer. 

Anonymkode: 0c959...a8d

Takk for råd :) Det var lurt :) 

Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ble oppringt av et spørreundersøkelsesfirma fra et nr som til forveksling kunne se ut som et et vanlig fasttelefonnr. Jeg er så lei. Jeg har omtrent sluttet å ta telefonen grunnet disse oppringningene og svindleroppringningene.

Hvordan er det du blir svindlet av disse spørreundersøkelsene?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Horge skrev:

Hvordan er det du blir svindlet av disse spørreundersøkelsene?

Hei. Jeg har ikke blitt svindlet. Jeg ser at jeg formulerte meg ukorrekt. Jeg  burde skrevet: "Jeg har omtrent sluttet å ta telefonen grunnet disse oppringningene fra spørreundersøkelsesfirmaene + svindleroppringningene (fra svindlere)."

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har brukt antitelefonterrorapp i mange år. 

Og så har jeg lastet ned 180. 

Og ved hjelp av de to (mulig det hadde holdt med en av dem) så får jeg advarsel om det er spamnummer eller undersøkelser som du ble oppringt av. 

Og alle andre samtaler står det navn på, så jeg vet alltid hvem som ringer selv om jeg ikke har de på kontaktlista mi. 

Anonymkode: bb3c4...fd0

• Liker 1
Skrevet
På 13.6.2018 den 20.47, AnonymBruker skrev:

Du kan reserve deg. 

Med meg gir de seg, tror jeg bare har svart en gang det siste året.

Det er fordi jeg alltid svarer i arbeidstiden, men når jeg kommer hjem blir vanligvis mobilen liggende i jakkelommen eller vesken. Siden de helst i ringer på tidlig kveld er det ikke så ofte jeg hører at det ringer, og etter at de har prøvd noen ganger gir de seg.

Vet ikke om det er et råd alle vil følge, men de gir ihvertfall opp :)

- forøvrig har jeg egentlig ikke noe imot slike undersøkelser, men jeg svarer på en del på nett og får i grunnen nok der. I tillegg til at jeg ble så utrolig lei av at de skulle gå gjennom alle alternativene for hvert enkelt spørsmål. Kan de ikke bare si "hvor enig er du fra 1 til 5? i stedet for å gjenta "helt enig" "litt enig" ... 20 ganger? :klo:

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...