Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Finner mange tips for hva man skal tenke på før man kjøper bolig på nettet, men ikke etter. Samboer og jeg har kjøpt vår første leilighet sammen som vi skal eie 50/50. Hva bør vi ordne før overtagelse? Jeg vet at innboforsikring er et must og har hatt en billig en i flere år når vi har leid, men burde den oppgraderes? Er det andre forsikringer en må ha? Samboerkontrakt? Noe jeg ikke har tenkt på i det hele tatt? 

Setter stor pris på råd og tips! 

Anonymkode: 89e15...941

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg og samboer har nettopp kjøpt hus. Jeg og samboer har personforsikring tror jeg det heter. Dersom den ene dør får gjenlevende en sum slik at man får mulighet til å beholde huset/leiligheten selv. 

Ellers kan det være lurt å sette opp et budsjett sammmen. Ha orden på økonomien, men felleskonto eller hvordan dere vil gjøre det. 

Sjekk innboforsikringen din og se hva den gjelder. 

Ellers åpen for tips selv. 

Anonymkode: fab87...18e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jo og så bør man ha en samboerkontrakt. Hvertfall om man har med seg ting som er verdt mye inn i forholdet som man vil ha om det blir slutt. Den kan også si noe om hva som skal skje med leiligheten om dere går fra hverandre. 

Har ikke fikset det enda selv og tror ikke det trenger å være i orden før man tar over. 

Vi har husfprsikring. Vet ikke hva slags fprsikring som gjelder for en leilighet, men det kan være greit å ha noe som dekker vamnskader o.l.? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dere trenger innboforsikring. 

Gjensidig livsforsikring. 

Samboerkontrakt. 

Anonymkode: 146c1...066

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Etter boligkjøp er det på tide å tenke på boligsalg.

Skal du opp på boligstigen, nytter det ikke å kaste bort tid på nederste trinn. Kom deg oppover fortest mulig.

Anonymkode: 182d1...092

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

STRØM!! Vi glemte å ordne med strømleverandør, haha.. Oppdaget det på overtakelsen. Hvordan vi klarte å glemme det lurer jeg på enda. 

Anonymkode: 1cffb...027

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

STRØM!! Vi glemte å ordne med strømleverandør, haha.. Oppdaget det på overtakelsen. Hvordan vi klarte å glemme det lurer jeg på enda. 

Oi! Jeg trodde det bare automatisk ville overføres til oss? 😟

Takk for svar, dere. Da vet jeg hvor vi må begynne. Kom gjerne med flere tips, små og store! 

-TS

AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må man fikse dette på forhånd? 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Må man fikse dette på forhånd? 

En burde ha en vis oversikt, ja, og helst ordnet på forhånd slik at du får det beste og billigste for deg og dere. Du kan ordne det på overtagelsen om det følger med brosjyrer. Vi hadde ikke det, og fikk nødstrøm i et døgn. Bare så det er sagt, nødstrøm er JÆVLIG dyrt 😂

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Oi! Jeg trodde det bare automatisk ville overføres til oss? 😟

Takk for svar, dere. Da vet jeg hvor vi må begynne. Kom gjerne med flere tips, små og store! 

-TS

Det gjør det ikke, var derfor jeg ville komme med det tipset, haha. I noen borettslag er det jo med i leia, men ikke alle, så sjekk det opp! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Medlemsskap i huseiernes landsforbund kan være lurt.

Anonymkode: 69bd5...67a

AnonymBruker
Skrevet

Sjekk at det er røykvarslere og brannslukkingsapparat som virker, i boligen. Evt skaff nye. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Sjekk om det er automatsikringer eller gammeldagse sikringer. Er det sistnevnte, er det smart  å  ha noen nye sikringer i huset i tilfelle sikringer går.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En burde ha en vis oversikt, ja, og helst ordnet på forhånd slik at du får det beste og billigste for deg og dere. Du kan ordne det på overtagelsen om det følger med brosjyrer. Vi hadde ikke det, og fikk nødstrøm i et døgn. Bare så det er sagt, nødstrøm er JÆVLIG dyrt 😂

Det gjør det ikke, var derfor jeg ville komme med det tipset, haha. I noen borettslag er det jo med i leia, men ikke alle, så sjekk det opp! 

:klo:

Det er vel bare strøm i fellesområder (inkl. garasjeanlegg) som eventuelt er med i fellesutgiftene så langt jeg vet. 

Anonymkode: b9fd0...24f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Adresseendring både på folkeregisteret, til Posten, og til forbindelser som sender brev til dere (bank, forsikringsselskap osv)

• Liker 4
Skrevet

Samboerkontrakt er meget lurt ja. Det finner du mange maler til på nettet, og det gjør et eventuelt fremtidig brudd så mye enklere for alle parter.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

:klo:

Det er vel bare strøm i fellesområder (inkl. garasjeanlegg) som eventuelt er med i fellesutgiftene så langt jeg vet. 

Anonymkode: b9fd0...24f

Ja, dårlig formulert av meg. Mente at noen borettslag har egen strømleverandør som de som bor der MÅ bruke. Selve strømmen en bruker inne i leiligheten må en selvsagt betale selv 

AnonymBruker
Skrevet

Så mange gode tips! Tusen takk, dere. Dette med strøm må vi definitivt få ordnet på forhånd, skjønner jeg! 

-TS

• Liker 1
  • 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Sjekk også om veggedyrforsikring er med i forsikringen som dere bestiller. Det er lurt også å sjekke hva egenandelene er ved skade, hos de forskjellige forsikringsselskapene.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har dere kjøpt i borettslag kan det være lurt å kikke på regler mtp oppussing osv. Noen har stilletid, tider for bruk av vaskemaskin osv. Greit å få et hyggelig forhold til naboene.

Adresseendring til alle som trenger det. Husk NRK lisensavdelingen. 

Anonymkode: 76fc9...6ce

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Det er stor forskjell på sameier, borettslag og eget hus her. 

I sameie og borettslag er HUSFORSIKRING en del av felleskostnadene. Denne skal ha dekning for skader som påføres din bolig av skadedyr, vannlekkasjer osv. INNBOFORSIKRING er for innboet ditt - dvs klær, møbler, PC osv.

Strøm: i noen sameier og borettslag er dette en del av felleskostnadene - også strømmen i egen bolig. Da trenger du ikke tenke på disse tingene. I andre sameier og borettslag er det ikke det, og da må du ordne dette selv. Dette er fine ting å spørre om på kontraktsmøtet, og det samme gjelder hva husforsikringen dekker.

Samboerkontrakt må man absolutt ha. Jeg forstår ikke hvordan noen kan flytte inn og kjøpe ting til felles hjem uten at dette er ordnet. Få det gjort med en gang.

Bruk Postens flyttehjelp - der får du en del påminnelser om hva som må gjøres.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...