AnonymBruker Skrevet 13. juni 2018 #1 Skrevet 13. juni 2018 Jeg er ei voksen jente på 30 år som har søkt sykepleier på 1.plass og vernepleier på 2.plass. Har vært mye frem og tilbake mellom de to og fristen for å omprioritere går ut 1.juli. Er assistent på sykehjem og har fattet interesse for sykepleierfaget, synes det virker allsidig og intressant. Har i utgangspunktet ikke noe imot turnusjobbing, det er jeg vant til og trives bedre med en 8-4. MEN, man blir jo litt skremt av å lese at så mange slutter som sykepleiere, mange dropper ut av studiet fort, sykepleierne rekker ikke gå på do ila en dag osv.. Jeg vil gjerne ikke "drite" meg ut og angre valget mitt etter 6 mnd i jobb liksom. Vet ikke helt hvor jeg vil med dette, men ønsker noen kloke råd og synspunkt fra både dere som er studenter og sykepleiere. Ønsker ingen diskusjon om sykepleier vs vernepleier, det handler ikke om det. Dere som trives, hvorfor? Dere som har sluttet som sykepleiere, hvorfor gjorde dere det? Og ikke minst... studenter! Hvordan ser dere for dere fremtiden og hvordan trives dere på studiet? Anonymkode: e2085...981
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2018 #2 Skrevet 13. juni 2018 Jeg tenker at alle i helsevesenet løpere rævva av seg uansett, men vi ser vårt eget ståsted best. Jeg er fornøyd. Jeg jobbet tre år på sykehjem og det var travelt, men de som jobbet der forstod at jeg ikke kunne avlaste i stell før medisinene var på plass. Nå er jeg i sykehus det er fortsatt travelt, men dagene flyr. Uansett hvilken tittel man har i denne gjengen må man respektere og forstå hverandre. Viser man respekt, så får man ofte respekt. Vi trenger hverandre. Jeg kan lett unngå å gå på do en dag, men jeg kan faktisk velge å ta meg to minutter til do-gåing. Jeg er et menneske jeg også, og jeg setter en PVK bedre når jeg er tilfreds enn når jeg rister fordi jeg er tissetrengt. Uansett hvilket yrke man velger må man bevare seg selv for å kunne stå lenge og gjøre en god jobb for kunden/klienten/pasienten. Anonymkode: 46d82...495 1
Gjest Boxee Skrevet 13. juni 2018 #3 Skrevet 13. juni 2018 Kommer jo an på hvor du jobber ift hvor hektisk det er. Jeg jobber på sykehjem, og der er det absolutt mulighet til å ta seg pauser. Det er en veldig fin jobb og jeg stortrives, men må videreutdanne meg/skifte arbeidsplass ettersom jeg har begynt å slite med betennelser i beina. Det hadde jeg dog gjort uansett yrke med samme type aktivitet/gåing.
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2018 #4 Skrevet 13. juni 2018 Uansett yrke så er det hektisk og travelt i helsevesenet. Jeg tror ikke det er prosentvis flere sykepleiere som slutter enn helsefagarbeidere eller vernepleiere, men NSF er veldig flinke å bruke media til å få frem problemstillingene sine. I tillegg er det skremmende mange som velger sykepleien fordi det er ''en enkel utdannelse med garantert jobb'' - og disse får seg en solid smell når de kommer ut i arbeidslivet, eller allerede i praksis. Man jobber så tett på folk, ansvaret er stort og det er hektisk. Man må like det man driver med, for å takle tilværelsen som sykepleier. Du har jo en fordel iom at du har jobbet en stund som assistent, så du vet litt hva du går til og at du trives med denne typen arbeid. Jeg gikk f.eks. i klasse med ei som lurte på om hun kunne slippe sykehjemspraksis fordi hun likte ikke gamle folk. Altså, hun sluttet ganske tidlig i studiet. Hun var en av dem som jeg nevnte som valgte sykepleien fordi det er en trygg jobb. Jeg er veldig interessert i faget, elsker sykepleie og stortrives på jobb. Det er travelt til tider ja, men det er ikke konstant supertravelt de fleste steder. Jeg jobber f.eks. på Lungeavdelingen, og der løper vi beina av oss i influensasesongen - men så er det rolig om sommeren. Jeg vil tro dette er likens på mange andre avdelinger. At man ikke har tid til å gå på do, handler som oftest om ''flink pike-syndrom'' og prioriteringer, en faktisk tid. Jeg har aldri opplevd at jeg ikke har hatt tid til det, men har opplevd at jeg ikke tar meg tid til det. Ser du forskjellen? De sykepleierne (som likte faget) jeg kjenner som har sluttet, har gjort det pga turnus og familieliv. Ikke pga stress og for høyt press. Anonymkode: 015b1...288 5
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2018 #5 Skrevet 13. juni 2018 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Uansett yrke så er det hektisk og travelt i helsevesenet. Jeg tror ikke det er prosentvis flere sykepleiere som slutter enn helsefagarbeidere eller vernepleiere, men NSF er veldig flinke å bruke media til å få frem problemstillingene sine. I tillegg er det skremmende mange som velger sykepleien fordi det er ''en enkel utdannelse med garantert jobb'' - og disse får seg en solid smell når de kommer ut i arbeidslivet, eller allerede i praksis. Man jobber så tett på folk, ansvaret er stort og det er hektisk. Man må like det man driver med, for å takle tilværelsen som sykepleier. Du har jo en fordel iom at du har jobbet en stund som assistent, så du vet litt hva du går til og at du trives med denne typen arbeid. Jeg gikk f.eks. i klasse med ei som lurte på om hun kunne slippe sykehjemspraksis fordi hun likte ikke gamle folk. Altså, hun sluttet ganske tidlig i studiet. Hun var en av dem som jeg nevnte som valgte sykepleien fordi det er en trygg jobb. Jeg er veldig interessert i faget, elsker sykepleie og stortrives på jobb. Det er travelt til tider ja, men det er ikke konstant supertravelt de fleste steder. Jeg jobber f.eks. på Lungeavdelingen, og der løper vi beina av oss i influensasesongen - men så er det rolig om sommeren. Jeg vil tro dette er likens på mange andre avdelinger. At man ikke har tid til å gå på do, handler som oftest om ''flink pike-syndrom'' og prioriteringer, en faktisk tid. Jeg har aldri opplevd at jeg ikke har hatt tid til det, men har opplevd at jeg ikke tar meg tid til det. Ser du forskjellen? De sykepleierne (som likte faget) jeg kjenner som har sluttet, har gjort det pga turnus og familieliv. Ikke pga stress og for høyt press. Anonymkode: 015b1...288 Enig. Det handler om innstilling. Det nytter ikke å ta utdanningen og bestemme seg for at du skal ta en jobb med bare dagvakter feks. Man må ta høyde for turnus uansett livssituasjon. Anonymkode: 46d82...495
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2018 #6 Skrevet 13. juni 2018 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Uansett yrke så er det hektisk og travelt i helsevesenet. Jeg tror ikke det er prosentvis flere sykepleiere som slutter enn helsefagarbeidere eller vernepleiere, men NSF er veldig flinke å bruke media til å få frem problemstillingene sine. I tillegg er det skremmende mange som velger sykepleien fordi det er ''en enkel utdannelse med garantert jobb'' - og disse får seg en solid smell når de kommer ut i arbeidslivet, eller allerede i praksis. Man jobber så tett på folk, ansvaret er stort og det er hektisk. Man må like det man driver med, for å takle tilværelsen som sykepleier. Du har jo en fordel iom at du har jobbet en stund som assistent, så du vet litt hva du går til og at du trives med denne typen arbeid. Jeg gikk f.eks. i klasse med ei som lurte på om hun kunne slippe sykehjemspraksis fordi hun likte ikke gamle folk. Altså, hun sluttet ganske tidlig i studiet. Hun var en av dem som jeg nevnte som valgte sykepleien fordi det er en trygg jobb. Jeg er veldig interessert i faget, elsker sykepleie og stortrives på jobb. Det er travelt til tider ja, men det er ikke konstant supertravelt de fleste steder. Jeg jobber f.eks. på Lungeavdelingen, og der løper vi beina av oss i influensasesongen - men så er det rolig om sommeren. Jeg vil tro dette er likens på mange andre avdelinger. At man ikke har tid til å gå på do, handler som oftest om ''flink pike-syndrom'' og prioriteringer, en faktisk tid. Jeg har aldri opplevd at jeg ikke har hatt tid til det, men har opplevd at jeg ikke tar meg tid til det. Ser du forskjellen? De sykepleierne (som likte faget) jeg kjenner som har sluttet, har gjort det pga turnus og familieliv. Ikke pga stress og for høyt press. Anonymkode: 015b1...288 Takk for et bra svar Anonymkode: e2085...981
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2018 #7 Skrevet 13. juni 2018 Jeg sluttet for to år siden, fordi turnuslivet ble for krevende å kombinere med to små barn. Er ikke alene med barna, men tøft likevel. Jeg hatet å miste tiden med barna og mannen i helgene og på helligdager. Anonymkode: d1bf3...0af
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2018 #8 Skrevet 13. juni 2018 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg sluttet for to år siden, fordi turnuslivet ble for krevende å kombinere med to små barn. Er ikke alene med barna, men tøft likevel. Jeg hatet å miste tiden med barna og mannen i helgene og på helligdager. Anonymkode: d1bf3...0af Kan jeg spørre om hva du gjør nå da? Hilsen ts Anonymkode: e2085...981
Serafin Skrevet 14. juni 2018 #9 Skrevet 14. juni 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ei voksen jente på 30 år som har søkt sykepleier på 1.plass og vernepleier på 2.plass. Har vært mye frem og tilbake mellom de to og fristen for å omprioritere går ut 1.juli. Er assistent på sykehjem og har fattet interesse for sykepleierfaget, synes det virker allsidig og intressant. Har i utgangspunktet ikke noe imot turnusjobbing, det er jeg vant til og trives bedre med en 8-4. MEN, man blir jo litt skremt av å lese at så mange slutter som sykepleiere, mange dropper ut av studiet fort, sykepleierne rekker ikke gå på do ila en dag osv.. Jeg vil gjerne ikke "drite" meg ut og angre valget mitt etter 6 mnd i jobb liksom. Vet ikke helt hvor jeg vil med dette, men ønsker noen kloke råd og synspunkt fra både dere som er studenter og sykepleiere. Ønsker ingen diskusjon om sykepleier vs vernepleier, det handler ikke om det. Dere som trives, hvorfor? Dere som har sluttet som sykepleiere, hvorfor gjorde dere det? Og ikke minst... studenter! Hvordan ser dere for dere fremtiden og hvordan trives dere på studiet? Anonymkode: e2085...981 Hei! Jeg er utdanner sykepleier. Jeg jobber i psykiatrien. Veldig ålreit og meningsfull jobb. Det er på en måte helt annerledes enn å jobbe med somatikken. Somatikken på sykehis er veldig travel. På psykiatrisk avdeling synes jeg får brukt min sykepleiefaglige kompetanse og det er ikke så hektisk. Ingen ringeklokker å svare på slik det f.eks.kan være på etn somatisl avdeling på et helsehus eller sykehus. På en vakt på psykiatrisk avdeling kan jeg ha ansvar for to eller pasienter. Jeg går turer med pasienter, observerer og vurderer pasientens funksjonsnivå og psykiske tilstand, har samtaler med pasientene, spiller kort/terningspill, ser på tv på kveldene med pasientene(når det er tid til det), kontakt med pårørende, medisinansvar og så videre. Veldig ålreit jobn og gode kollegaer. Mye galgenhumor på vaktrommet med kollegaer 😊 Hvis du sper på med en vidareutdanning så åpner det seg enda flere muligheter. Noen jobber bare dagtid som spesialsykepleier. F.eks. i ambulant team hos DPS'ene. Sykepleiermangelen er et faktum. Bare å lese i media om det. Det mangler per dags dato 6000 sykepleiee og behovet for sykepleiere kommer til å øke blant annet p.g.a. samhandlingsreformen. Du kommer til å være garantert jobb. Mange av mine medstudenter fikk jobb em god stumd før studiet var over. Å velge sykepleieryrket er et flott valg. 2
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2018 #10 Skrevet 14. juni 2018 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan jeg spørre om hva du gjør nå da? Hilsen ts Anonymkode: e2085...981 Jeg går andre året på barnehagelærerutdanningen. Det er mye mer meg. Så får jeg med gode arbeidstider på kjøpet 😊 Anonymkode: d1bf3...0af
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå