Gå til innhold

Kan noen forklare det politiske systemet i USA for meg, vær så snill?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg blir så forvirret det jeg leser... forstår ikke hvordan det er bygget opp.

gidder noen her å ta seg tid med å forklare det med enkle stikkord? Jeg kan trekke dette til eksamen, hadde vært greit å vite om jeg er på rett vei eller om jeg bare tenker tull. 

Anonymkode: 0172f...7f2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De har egentlig ikke noe system i praksis, det handler kun om hvem som har mest penger (kandidaten med mest penger vinner 90% av gangene), og etter de er valgt gjør de alt det de som betalte dem ønsker. Begge sider er kjøpt og betalt, i stor grad av de samme folkene. Helseforsikring, militær, og store bedrifter (som ikke ønsker å betale skatt...)

Dermed går folkets penger til "forsikring" mer enn til helsetjenester. Militæret kriger krig etter krig som er bare vås. Og Amazon med Bezos Amazon verdt tusenvis av milliarder dollar betaler... 0..... kroner i føderale skatter. mens han sender småbedrifter (som ville betalt skatt) konkurs.

PS. ikke si NOE av det jeg skrev her til læreren din, selv om det er 100% sant, du vil få stryk. Hyll demokratene, de er flott (IKKE NEVN AT DEMOKRATENE RIGGET primærVALGET (valget om hvem som skal stille i presidentvalget), slik at Hillary clinton (som norsk elite hyller) skulle vinne, mens Bernie Sanders som folket ønsket, skulle tape. Eliten fikkd et som de ville, Clinton ble presidentkandidat, men folket var så dritt lei av korrupsjonen og å ikke bli hørt, at de protest stemte på Donald Trump (du kan godt envne at Trump suger, det er 100% stuerent du får nok "bonuspoeng" av lærern din, men alt annet bør du nok "unnlate" å nevne, om du bryr deg om karakteren din.

Patetisk norsk skole

Lykke til

Anonymkode: ad121...e63

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Alt brukeren over skriver er korrekt. Er ikke helt enig i at norsk skole suger generelt da.

Men du kan ikke forvente at andre skal gjøre leksene dine for deg.

Det hadde kanskje vært smart å skrive ned det du kan. Det er både en god måte å lære på, og så kan du få tilbakemelding på om du har forstått det riktig. (Men ikke stol på alt anonyme folk på internett skriver ;) Dobbeltsjekk faktaene i leksikon osv. Snl.no )

Anonymkode: 82991...395

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jepp, den som har mest penger vinner. Derfor Obama vant i 2008, han ble født med sølvskje i munnen, var milliardær fra fødselen av.

I 1992 vant Clinton overlegent over Bush sr. Årsaken var selvsagt at Clinton var styrtrik, hadde hundrevis av milliarder på bok, mens president Bush var en fattiglus.

Anonymkode: 2adc8...757

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jepp, den som har mest penger vinner. Derfor Obama vant i 2008, han ble født med sølvskje i munnen, var milliardær fra fødselen av.

I 1992 vant Clinton overlegent over Bush sr. Årsaken var selvsagt at Clinton var styrtrik, hadde hundrevis av milliarder på bok, mens president Bush var en fattiglus.

Anonymkode: 2adc8...757

Gratulerer du vinner en 6er.

Bilderesultat for clap clap gif

AnonymBruker
Skrevet

Neida, får respektere TS og ikke la Troll ødelegge en viktig tråd:

https://en.wikipedia.org/wiki/Campaign_finance_in_the_United_States

2012 2014 2016
  House Senate House Senate House Senate
Biggest spender[79] won 390 23 387 33 394 29
number of races 424 33 413 36 412 31
percentage won 92% 70% 94% 92% 96% 94%

Det politiske systemet består av noe mer enn presidentvalget, presidenten har ganske begrenset med makt slik vi ser fra Trump får ikke bygget en liten mur engang. 500 milliarder mer til militæret ble vedtatt, et par milliarder til muren, nope. :P Spør folket, hva vil dere ha, 500 milliarder mer til tåpelige kriger, eller 2 milliarder til en mur 400 milliarder til tjenester som helseforsikriing for alle, bosteder til hjemløse, gratis utdanning.

Folket blir ikke hørt, fordi, som jeg har nevnt tidligere. Og mediene er medskydlige. De er også kjøpt og betalt. Av de samme folkene. (helt latterlig)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
18 hours ago, AnonymBruker said:

Hei, jeg blir så forvirret det jeg leser... forstår ikke hvordan det er bygget opp.

gidder noen her å ta seg tid med å forklare det med enkle stikkord? Jeg kan trekke dette til eksamen, hadde vært greit å vite om jeg er på rett vei eller om jeg bare tenker tull. 

Anonymkode: 0172f...7f2

Det er ikke et spørsmål om å gidde, det er umulig å forklare det med enkle stikkord. Det er komplekst, og de fleste innbygerne i USA vet ikke hvordan det henger sammen heller.

https://www.express.co.uk/news/world/729708/us-election-2016-senate-house-of-representatives-political-system-explained-how-work

Anonymkode: 44c41...b68

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...