Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

jeg trenger svar så fort som mulg. Saken er at jeg skulle reise på ferie og fikk 3 ukers ferie av sjefen. Jeg bestemte 1 uke før reisetid at jeg ikke skal reise likevel og skulle jobbe. Jeg har flere arbeidsgivere så jeg klarte å få full turnus ganske fort, likevel får jeg IKKE lov å jobbe fordi sjefen jg tok ferie fra nekter å flytte ferien min og nekter meg å jobbe de andre stedene også. Han sier det står i ferieloven men gir meg ingen lov å lese i og jeg skjønner ingenting, spm er KAN JEG IKKE FLYTTE FERIEN MIN HVIS DET IKKE PASSER NÅ??

Anonymkode: c360d...868

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

På min arbeidsplass vil det være utrolig vanskelig å flytte ferien såpass nerme ferien, det måtte ha blitt sagt ifra om lenge før. Eneste mulighet jeg selv ville hatt til å føytte ferien var å bytte med en annen på jobb. 

Tror det er ganske vanlig å ikke få lov å flytte ferie såpass nermed, da det generelt er en stor kabal å få alt til å gå opp. 

Men hav som faktisk er lovlig riktig og galt ...? Usikker 

Anonymkode: 5b586...5c1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

...

a) Han ga deg ingen lov å lese i? Norske lover finner du enkelt selv, prøv lovdata.no

b) Jeg skjønner ikke helt hva du mener med at du ikke får lov til å jobbe fordi sjefen din ikke vil flytte ferien din, men nei, du kan ikke kreve å få flyttet ferien så tett på. Sjefen din kan bestemme når du skal ha ferie, og du har avtalt de ukene du har avtalt, så da må du også forholde deg til den avtalen.

c) Forstår du ikke at det påvirker bedriften om du er på jobb eller ikke? Hvis du plutselig skulle ha "flyttet på ferien" så må noen andre inn og dekke opp for de de ukene du er borte.

d) Hvorvidt du skulle reise bort eller ikke er ikke relevant for sjefen din. 

Du bør sette deg litt inn i hvilke plikter du har som arbeidstaker.

Anonymkode: 12dba...34b

• Liker 2
Skrevet

Hvordan skal sjefen din nekte deg å jobbe hos andre arbeidsgivere? Denne delen er jeg ikke kjent med.

Men sjefen har rett i at du har krav på 3 uker sammenhengende ferie i løpet av sommeren, og at arbeidsgiver er pliktig å påse at arbeidstaker avvikler ferie. Nå har du fått innvilget ferie og din arbeidsgiver har laget ferieplan. Naturligvis ønsker ikke arbeidsgiver å stryke denne ferien, da ville han ha vært pliktig til å påse at du fikk tre andre sammenhengende uker i løpet av sommeren, og det er ikke sikkert at det passer med den oppgåtte kabalen. Så i henhold til ferieloven så har arbeidsgiver rett i å "pålegge" deg ferie nå.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår ikke helt problemstillingen. Er det slik at du er sint på sjefen din fordi du ikke får flyttet de tre ukene med ferie som dere opprinnelig avtalte? Hvis dette er tilfelle er det ikke sjefen som er urimelig. Man kan ikke troppe opp i midten av juni for å endre hele sommerturnusen. 

Anonymkode: 6b58c...7d1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

ja men jeg trenger ikke å jobbe i den avdelingen, problemet er at jeg har bare helgstilling som er annenhver helg så det er ikke mye å dekke. Jeg fikk muligheten til å jobbe fultt hele måneden i et sted innenfor kommunen. Min bror var i samme situasjon og hans sjef flyttet ferien hans sammenhengende til septemper noe jeg også ønsker slik at jeg kan jobbe når jeg først ikke drar på ferie.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ja men jeg trenger ikke å jobbe i den avdelingen, problemet er at jeg har bare helgstilling som er annenhver helg så det er ikke mye å dekke. Jeg fikk muligheten til å jobbe fultt hele måneden i et sted innenfor kommunen. Min bror var i samme situasjon og hans sjef flyttet ferien hans sammenhengende til septemper noe jeg også ønsker slik at jeg kan jobbe når jeg først ikke drar på ferie.

Men du har ikke krav på det. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men du har ikke krav på det. 

Hvorfor ikke? det er jo det jeg spør om. Hvilken regel sier ja til en sjef og nei til en annen?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du mener sjefen din da skal frata den som er satt opp til å jobbe dine helger allerede tildelte vakter?

Dere har allerede gjort en avtale om ferie. Denne avtalen er bindende både for sjefen din og deg.

Anonymkode: f7664...508

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så du mener sjefen din da skal frata den som er satt opp til å jobbe dine helger allerede tildelte vakter?

Dere har allerede gjort en avtale om ferie. Denne avtalen er bindende både for sjefen din og deg.

Anonymkode: f7664...508

Nei. jeg bryr meg ikke om vaktene mine som er allerede dekket. Jeg vil bare få muligheten til å jobbe andre steder i kommunen. Skjønner du meg nå? 

Skrevet

Men om du får jobbe i andre deler av kommunen er kommunen (som er arbeidsgiver i alle arbeidsforholdene om jeg forstår det rett) pliktig å legge til rette for at du tar ferie på et senere tidspunkt. Dette betyr at noen andre må jobbe den dagen du finner det for godt å ta ferie.... 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

At ansatte tar ut ferie blir et puslespill for en arbeidsgiver som må få dekkwt alle vaktene. Jeg har såpass fleksibel jobb, men jeg kunne ikke ha kommet nå og byttet om på ferien for minimumsbemanning hos oss er 2 personer på jobb. Om jeg vil jobbe andre steder i ferien min har arbeidsgiver ingenting med. Du må ikke ta ut tre uker sammenhengende ferie. Min lengste ferie i år blir 2 uker.

Anonymkode: 38ab9...a6a

Skrevet
Akkurat nå, andy capp skrev:

Men om du får jobbe i andre deler av kommunen er kommunen (som er arbeidsgiver i alle arbeidsforholdene om jeg forstår det rett) pliktig å legge til rette for at du tar ferie på et senere tidspunkt. Dette betyr at noen andre må jobbe den dagen du finner det for godt å ta ferie.... 

ja det stemmer at det er kommunen som er arbeidsgiver i alle arbeidsforholdene. 

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ikke? det er jo det jeg spør om. Hvilken regel sier ja til en sjef og nei til en annen?

Hvis jobbene er i samme kommune har du EN arbeidsgiver. Det er da revnende likegyldig om du jobber på sykehjemmet, i barnehagen eller i resepsjonen på rådhuset. Skal du ha ferie fra sykehjemmet i uke X og uke Y, kan du ikke jobbe i barnehagen disse ukene fordi du da har ferie fra kommunen. F.eks. Skjønner? Kommunen som arbeidsgiver plikter å se til at du tar ut ferie, og hvis du jobber i barnehagen mens du har ferie fra sykehjemmet så er ikke det å regne som ferie. Forstår du hva jeg mener? Barnehage og sykehjem var bare eksempel.

Sjefen din er heller ikke urimelig fordi du ikke får flytte ferien din når det bare er 14 dager til sommerturnusen starter. Vi har frist 1. Mars vi, til å komme med ferieønsker. Har vi ikke gitt ønsker, blir vi bare tildelt noen uker om sommeren og er fint nødt til å holde oss hjemme disse ukene. Ingen seriøs arbeidsgiver ville tillatt dette, da må han jo omrokkere på hele turnusen - og endre på turnusen til andre. Sistnevnte har han i utgangspunktet ikke lov å gjøre så nære. 

Anonymkode: 03c62...d5e

• Liker 5
Gjest Bøff Eløff
Skrevet

Man kan ikke ta ferie fra kommunen og jobbe i kommunen samtidig. Du kan dog jobbe hos en annen arbeidsgiver, som et helseforetak eller på Rema. Det er ikke det enkelte sykehjem du har ferie fra, men kommunen.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jobbene er i samme kommune har du EN arbeidsgiver. Det er da revnende likegyldig om du jobber på sykehjemmet, i barnehagen eller i resepsjonen på rådhuset. Skal du ha ferie fra sykehjemmet i uke X og uke Y, kan du ikke jobbe i barnehagen disse ukene fordi du da har ferie fra kommunen. F.eks. Skjønner? Kommunen som arbeidsgiver plikter å se til at du tar ut ferie, og hvis du jobber i barnehagen mens du har ferie fra sykehjemmet så er ikke det å regne som ferie. Forstår du hva jeg mener? Barnehage og sykehjem var bare eksempel.

Sjefen din er heller ikke urimelig fordi du ikke får flytte ferien din når det bare er 14 dager til sommerturnusen starter. Vi har frist 1. Mars vi, til å komme med ferieønsker. Har vi ikke gitt ønsker, blir vi bare tildelt noen uker om sommeren og er fint nødt til å holde oss hjemme disse ukene. Ingen seriøs arbeidsgiver ville tillatt dette, da må han jo omrokkere på hele turnusen - og endre på turnusen til andre. Sistnevnte har han i utgangspunktet ikke lov å gjøre så nære. 

jo jeg skjønner veldig godt hva du mener, men nå er det snakk om en liten helgestilling som er 4 vakter i en helt måned kontra full turnus i samme måned som jeg går glipp av...

AnonymBruker
Skrevet

Så man reder så ligger man. Du har som flere har nevnt ingen rett til å flytte ferien din, at det plutselig ikke passer deg likevel er ditt problem, ikke sjefen sin. Sjefen har også et lovverk å forholde seg til, det er ikke bar å trikse og mikse fordi ubesluttsomme arbeidstakere ombestemmer seg. 

Anonymkode: b2ce1...317

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Detrami skrev:

jo jeg skjønner veldig godt hva du mener, men nå er det snakk om en liten helgestilling som er 4 vakter i en helt måned kontra full turnus i samme måned som jeg går glipp av...

Det har ingen betydning, har du ferie de ukene så har du ferie de ukene. Stillingsprosent er revnende likegyldig. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...