Gå til innhold

Du som lever på mat fra dag til dag og handler kun det du trenger i dag (evt to dager med butikkstengte dører)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor tror jeg hun kanskje spiser stekte grønne tomater?

Anonymkode: fc2fc...17d

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke helt hvilken tråd du sikter til mtp. fransk og italiensk "livsstil". Jeg har bodd i Frankrike noen år og dessverre er det ikke akkurat slik man ser på film eller reklame - majoriteten av franskmenn rundt om i landet fyller opp fryseren slik vi gjør, også med ferdiglagde croissanter.

Hvis det er en middelhavsdiett du er ute etter er jo det sunt og bra, men dessverre er det ikke bare-bare å gjøre dette rimelig i Norge. God fisk, kjøtt og myke oster av en viss kvalitet koster jo her. En ting som kjennetegner syd-Europa i større grad er jo at de spiser mye grønt, og grønnsaker er jo som regel ferske. 

En annen forskjell er at mange franskmenn ikke tenker på kalorier og karbohydrater like hysterisk som i andre land, men heller tenker mindre mengde. Selv spiser jeg mindre mengder av gode oster og kjøtt, men det er umulig å gjøre det uten å bruke fryser, da jeg er singel og slikt ofte ikke kommer i porsjonspakker.

Anonymkode: ff563...6c9

Nei jeg vet som sagt ikke.

Men ser ikke for meg at det kan være så vanskelig å kjøpe liten grov baguett fra coop og lage salat med feks agurk, tomat og fersk krydder. En avokado, billig ost fra kiwi og sitron/lime, olivenolje, oliven og lignende? 

Legg til litt salt kjøtt eller noe. Spiser du 2 egg hver dag er jo en 6 pkn brukt på 3 dager max?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor tror jeg hun kanskje spiser stekte grønne tomater?

Du har rett i at hun het Hyacint. Sorry at jeg avsporet tråden med alle mine spørsmål. Kanskje du lettere får svar fra de som vet, om du lager en ny tråd og tilføyer  italiensk mat i overskriften?

Anonymkode: 76851...cd2

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du har rett i at hun het Hyacint. Sorry at jeg avsporet tråden med alle mine spørsmål. Kanskje du lettere får svar fra de som vet, om du lager en ny tråd og tilføyer  italiensk mat i overskriften?

Det er helt greit. Du og hun andre får bare fortsette å avspore sammen med meg nå som jeg hev meg på bølgen selv 😊

Men mitt forslag på agurk og tomat tror jeg ikke er italiensk salat, så da spiller det ingen rolle. Får bare vente og se om noen svarer her.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt greit. Du og hun andre får bare fortsette å avspore sammen med meg nå som jeg hev meg på bølgen selv 😊

Men mitt forslag på agurk og tomat tror jeg ikke er italiensk salat, så da spiller det ingen rolle. Får bare vente og se om noen svarer her.

Takk :) Se denne tråden. Kanskje det var en av brukerne der som nevnte den retten du nevnte tidligere i tråden?

AnonymBruker
Skrevet

Handler det jeg skal ha til middag hver dag, brød, melk, mel etc når det trengs. Derfor jeg gjlr det slik er fordi jeg har problemer nok med å finne ut hva dgens middag skal være, finne ut middag for flere dager er tortur

Anonymkode: 4190c...0f7

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Handler det jeg skal ha til middag hver dag, brød, melk, mel etc når det trengs. Derfor jeg gjlr det slik er fordi jeg har problemer nok med å finne ut hva dgens middag skal være, finne ut middag for flere dager er tortur

Anonymkode: 4190c...0f7

Hva gjør du med evt rester?

AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei jeg vet som sagt ikke.

Men ser ikke for meg at det kan være så vanskelig å kjøpe liten grov baguett fra coop og lage salat med feks agurk, tomat og fersk krydder. En avokado, billig ost fra kiwi og sitron/lime, olivenolje, oliven og lignende? 

Legg til litt salt kjøtt eller noe. Spiser du 2 egg hver dag er jo en 6 pkn brukt på 3 dager max?

Som sagt, hvis du skal handle fra dag til dag blir det uansett mer kostbart. Gode oliven koster litt, avocado er dyrt, og over tid også baguette hvis du kun kjøper i brøddisken (ikke pakke). Olivenolje må du vel ta vare på, og salt kjøtt får du heller ikke i ørsmå porsjonspakker.

Så denne "fra dag til dag" blir nok litt rigid hvis man både skal ivareta smak, pris og helse. Det er noe som må ofres.

Da jeg bodde i Frankrike kunne jeg kjøpe bare baguette og brie, og spise det. Billig og godt, men ikke sunt. Nå som jeg ikke lenger er student må jeg planlegge måltider litt, samt ha nok energi til å gjøre jobben min.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg handler så å si hver dag! Men det blir ganske dyrt i lengden, tror jeg bruker 4-5 tusen kr i mnd og jeg er bare en person!

Problemet er at om jeg handler sjeldnere så ender jeg bare opp med å kaste mye mat.

Anonymkode: 6a19f...f60

AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som sagt, hvis du skal handle fra dag til dag blir det uansett mer kostbart. Gode oliven koster litt, avocado er dyrt, og over tid også baguette hvis du kun kjøper i brøddisken (ikke pakke). Olivenolje må du vel ta vare på, og salt kjøtt får du heller ikke i ørsmå porsjonspakker.

Så denne "fra dag til dag" blir nok litt rigid hvis man både skal ivareta smak, pris og helse. Det er noe som må ofres.

Da jeg bodde i Frankrike kunne jeg kjøpe bare baguette og brie, og spise det. Billig og godt, men ikke sunt. Nå som jeg ikke lenger er student må jeg planlegge måltider litt, samt ha nok energi til å gjøre jobben min.

Jeg tror det sier seg selv at man ikke kan kjøpe de dyreste og beste produktene og noen ting kan man vel ha lagret i en uke eller to av oster/oliven på glass og slikt. Mens man kjøper billig grovt brød og grønnsaker i det daglige. Og har du fryser holder vel en pk med kyllingfilet i en par uker om du ikke spiser det hver dag.

Man trenger jo ikke leve på crossaint og ost heller da.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan gjør du det? Hva slags matvarer kjøper du hver dag og hva har du av basis hjemme til dager du er syk eller butikker er stengte?

Hvordan gjør du det på lavt budsjett?

Siden jeg bor alene så kjøper jeg i grunnen ingenting hver dag. Da ville det hopet seg opp. Men melk kjøper jeg 2-3 ganger i uka og frokostblanding annenhver uke. Skal jeg lage middag selv så kjøper jeg det samme dag jeg trenger det. Vet jeg at butikken skal være stengt handler jeg selvsagt inn så det skal rekke til de dagene og blir jeg så syk at jeg ikke klarer gå på butikken har jeg sikkert ikke matlyst heller så da har jeg vann i kranen ;) . (Dessuten har jeg som regel knekkebrød i skapet og ost eller tubeost i kjøleskapet.) 

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg handler så å si hver dag! Men det blir ganske dyrt i lengden, tror jeg bruker 4-5 tusen kr i mnd og jeg er bare en person!

Problemet er at om jeg handler sjeldnere så ender jeg bare opp med å kaste mye mat.

Anonymkode: 6a19f...f60

Hva gjør du med evt rester? Følger du noe budsjett? Har du basisvarer liggende?

AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Hva gjør du med evt rester? Følger du noe budsjett? Har du basisvarer liggende?

Jeg skjønner ikke hva som er problemet med å handle hver dag. Forstår det om man er en familie, men som enslig så funker det veldig bra for meg i alle fall å kjøpe mat "hver dag". Det er ikke sånn at jeg faktisk går på butikken hver dag - jeg går om jeg trenger noe, og storhandler ikke. Men ja, som regel så er det et eller annet jeg trenger å kjøpe hver eneste dag. Planlegger middager én dag om gangen, mye ut fra om jeg orker å lage middag i det hele tatt eller hva jeg føler for å spise i dag.

De aller fleste som handler hver dag har selvsagt basisvarer liggende. Med det mener jeg ris, spaghetti, kanskje noe hermetikk (tomater etc), mel, sukker - alt som har god holdbarhet. Det er ikke noe problem å følge et budsjett selv om man handler "daglig", men det er selvsagt enklere å få til dersom man kun handler én gang i uken. Og rester klarer man da virkelig å spise opp selv om man handler "daglig"... 

Anonymkode: f7f5a...e0b

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke hva som er problemet med å handle hver dag. Forstår det om man er en familie, men som enslig så funker det veldig bra for meg i alle fall å kjøpe mat "hver dag". Det er ikke sånn at jeg faktisk går på butikken hver dag - jeg går om jeg trenger noe, og storhandler ikke. Men ja, som regel så er det et eller annet jeg trenger å kjøpe hver eneste dag. Planlegger middager én dag om gangen, mye ut fra om jeg orker å lage middag i det hele tatt eller hva jeg føler for å spise i dag.

De aller fleste som handler hver dag har selvsagt basisvarer liggende. Med det mener jeg ris, spaghetti, kanskje noe hermetikk (tomater etc), mel, sukker - alt som har god holdbarhet. Det er ikke noe problem å følge et budsjett selv om man handler "daglig", men det er selvsagt enklere å få til dersom man kun handler én gang i uken. Og rester klarer man da virkelig å spise opp selv om man handler "daglig"... 

Anonymkode: f7f5a...e0b

Mine spørsmål var ikke negativt ment. Jeg vurderer selv å foreta daglige innkjøp for å redusere mengden av grønnsaker som råtner i kjøleskapet bla.

Jeg syns det å handle en gang i uken er uoppnåelig for meg nå siden jeg har så lite plass i kjøleskap og øvrige skap. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror det sier seg selv at man ikke kan kjøpe de dyreste og beste produktene og noen ting kan man vel ha lagret i en uke eller to av oster/oliven på glass og slikt. Mens man kjøper billig grovt brød og grønnsaker i det daglige. Og har du fryser holder vel en pk med kyllingfilet i en par uker om du ikke spiser det hver dag.

Man trenger jo ikke leve på crossaint og ost heller da.

Ja, men hvis du er åpen for å bruke fryser er da saken en helt annen?
Noen poster tilbake var du helt negativ til det. 

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, Siv85 skrev:

Hvilke fordeler da?

Jeg ser for meg at det må bli slitsomt i lengden å skulle handle inn matvarer hver dag.. Men når det er sagt så er jeg en av dem som syns at innkjøp er kjedelig, og jeg handler derfor bare en gang i uka.

Helt enig. Og er man dreven handler man inn uten å engang tenke på hva man skal ha til middag, for man bare kjøper inn forskjellig kjøtt og fisk og har det i fryser og kjøleskap og grønnsaker da, og så vipps er det enkelt å finne middag hver dag. Det må være ufattelig slitsomt å måtte gå innom butikken etter jobb

Anonymkode: e3a2c...3e7

AnonymBruker
Skrevet

Fordelen ved å handle ofte er ferske grønnsaker og å slippe proppfullt kjøleskap en gang i uka (gir dårlig oversikt, ting blir skjøvet helt inn til bakre vegg og fryser). Og en slipper masse rester og kasting av mat man glemte man hadde).

Anonymkode: 268e3...442

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men hvis du er åpen for å bruke fryser er da saken en helt annen?
Noen poster tilbake var du helt negativ til det. 

Nøyaktig hvor har jeg påstått det?

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fordelen ved å handle ofte er ferske grønnsaker og å slippe proppfullt kjøleskap en gang i uka (gir dårlig oversikt, ting blir skjøvet helt inn til bakre vegg og fryser). Og en slipper masse rester og kasting av mat man glemte man hadde).

Anonymkode: 268e3...442

Man må bare finne et bra system på det, funker fint med litt planlegging og varerullering :)

Skrevet

Jeg er ikke så flink til det, men kan se for meg at det er lurt å handle litt første gang man skal begynne å leve slik. 

F.eks varer som holder seg lenge som kan brukes i mye. For eksempel:

Hakkete tomater - kan brukes i gryteretter, sauser, suppe, til pizza osv. 

Løk (hvitløk, gul, rød) - brukes i mye mat for mer smak. Pizza, pasta, salat, supper, gryteretter +++

Bakevarer - da har du til å lage brød, kaker osv. om du trenger

Hermetikk - bønner til gryter, til å spe på om du har lite kjøtt. Kokosmelk, mais, asparges, sopp, oliven osv, ananas osv. 

Litt som kan fryses - kjøtt, fisk, brød, grønnsaker

Om du har god plass kan dette handles en gang i måneden. Og på slutten av måneden kan du se hva som er brukt og hva du må kjøpe mer av til neste måned. 

Når du lager mat og ser at det blir rester og tenker det ikke spises dagen etter, så bør det fryses. Har du rester av produkter etter matlaging, så må du tenke hva de kan brukes til. Har du en brun banan kan den fryses og brukes senere i smoothie eller kake. Melkeskvetter og som holder på å gå ut på dato kan brukes i sauser, supper osv, eller fryses. Kan også brukes i vaffelrøre som kan fryses og tas frem senere. 

Ville handlet en gang i uken det som ikke holder så lenge. F.eks frukt, pålegg, yoghurt, melk osv. Og varer som du ikke kan bruke i så mange retter. Planlegg hva dere skal spise og bruk det dere har fra lageret. Da trenger dere kanskje kun å kjøpe 1-2 hovedingredienser til hver middag. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...