Gå til innhold

Hvordan ser en ok og sunn måltid dags/ukemeny ut?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er blitt lei av brød, lomper, knekkebrød og mye annen mat og andre usunne ting. Og så klarer jeg ikke helt å innføre normale mengder mat og faste måltider. Jeg har også en uvane med å lage en stor gryte med lapskaus og spise opp alt sammen samme dag. Å preppe flere måltider fof å fryse det er derfor ikke noe for meg. 

Det blir ikke akkurat bedre av at jeg er hjemmeværende for tiden grunnet sykdom.

Jeg ser for meg at jeg ønsker en livsstil der det fokuseres på frukt og bær og grønnsaker og bønner. Og litt kylling, biff, scampi, egg og slikt. Helst rene matvarer som ikke er blitt bearbeidd til farse og lignende. Samtidig som det må være økonomisk.

Grøt i alle varianter det vil jeg ikke spise. Og hvilke krydder er grei base å ha? Og gjerne veldig enkle retter i en gryte og evt stekepanne. Ingen ovnsbakte saker fordi jeg ikke har stekeovn. Og ikke noe som må lages med mikser eller blender.

Matbudsjettet er max 500 kr pr uke til 1 person. Det må gjerne bli mindre. Så ønsker og tips til hva jeg kan kjøpe av frukt, grøng og basisvarer som holder under budsjettet.

I dag har jeg kastet ut brød, lomper og sukker. Beholdt ulike typer te, pasta av bønner og nudler. Lurer på å kaste hermetikk med frukt i sukkerlake. Det er egentlig sjelden jeg spiser is og kaker nå for tiden men det kan bli sjokolader (bare tanken på det får meg igrunn til å spy nå..) hver dag.

Kan du hjelpe med til å se hva jeg bør spise til frokost, lunsj, middag og kvelds?

Legger tråden her da det helst er matforslag til de ulike måltidene jeg ønsker og gjerne at det skrives antall feks vårløk, løk, chili, 1 kyllingfilet, 7 scampi, 1 halv paprika etc istedenfor gram og vekt for jeg kan ikke fokusere på kcal og gram. 

Det jeg har i skapet er: hakkede tomater på boks, røde bønner på boks, kikerter på boks, tørre brune bønner, tørre røde linser, brun ris, pasta av bønner, risnudler, vanlige first prize nudler, ananas på boks, masse ulik krydder bla pastakrydder, allround krydder, koriander. 1 boks kokosmelk (?)

I kjøleskap og fryser har jeg paprika, kyllingfilet, scampi, egg, vårløk, løk, chili, ingefær, squash, div marmelader, soyaolje/saus, fiskesaus, sitronsaft (sånn i gul flaske, melon, gulrot, hvitløk, tomat, potet, vanlig smør, selleristenger, frossen amerikansk blanding. Matfløte.

Tror det er alt.

Jeg har havregryn som ikke er blitt spist eller brukt (grøt er ikke aktuelt og jeg tror jeg kjøpte det for frokostblanding før jeg la merke til at jeg tåler melk dårlig)

Og jeg liker avokado. Men hva slags avokado bør jeg helst kjøpe? På butikken her har de 3 ulike. 1 er store og kjøpes enkeltvis. 1 er 2 stk i pakke i middels størrelse, og 1 er små som kjøpes enkeltvis. Jeg syns det er vanskelig å vite hvor mye som er nok for 1 dag og det virker veldig mye med 1 stor feks og 2 middels også, samtidig som 1 liten virker for lite, så derfor har avokado ofte havnet i søpla etterhvert for jeg får ikke til å planlegge måltider og antall stor , middels eller liten avokado, og til hva.. 

Jeg har jo ikke alltid lyst på avokado flere dager etter hverandre heller..

Dette ble litt rotete men jeg håper det er mulig å skjønne hva jeg trenger tips og forslag til/og råd.

Og jeg har og forsøkt å skrive ned i dagbok, men der mister jeg helt oversikt. Apper vil jeg ikke ha. 

Takk til du som leste alt! 🤗

Anonymkode: 151dc...c50

Skrevet

Hvis du synes det er gøy å pusle med å sette sammen måltider/menyer (det gjør jeg), så gjør det, men det behøver ikke være så vanskelig å spise.

Å spise når du har naturlige pauser i hverdagen, kan hjelpe deg med å gjeninnføre faste måltider. Når du er syk, eller av andre grunner mangler faste rutiner, kan faste måltider gi deg en følelse av normalitet. 

Du må planlegge litt og prøve deg fram litt - prøve og feile - for å kunne kjøpe bare så mye som du trenger. 

Ris, brød, pasta, potet er eksempler på billige basisvarer. 

Vanlige krydder er salt, pepper, sennep, timian/oregano/basilikum, persille, gressløk osv. Du kan bruke det du liker. Hvis du bruker oppskrifter, står det i oppskriften hva du skal bruke.

Ikke kast spiselig mat, ihvertfall ikke hvis du ønsker å spise økonomisk.

Enten må du lage middag for bare en dag om gangen, eller så må du bestemme deg på forhånd for at du lager for to eller flere dager.

Hvis du har problemer med mat som ikke går under "praktiske", så burde du få noen å snakke med. Det er ingen skam å be om hjelp når man trenger det (tvertimot, det viser styrke).

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Pringle skrev:

Hvis du synes det er gøy å pusle med å sette sammen måltider/menyer (det gjør jeg), så gjør det, men det behøver ikke være så vanskelig å spise.

Å spise når du har naturlige pauser i hverdagen, kan hjelpe deg med å gjeninnføre faste måltider. Når du er syk, eller av andre grunner mangler faste rutiner, kan faste måltider gi deg en følelse av normalitet. 

Du må planlegge litt og prøve deg fram litt - prøve og feile - for å kunne kjøpe bare så mye som du trenger. 

Ris, brød, pasta, potet er eksempler på billige basisvarer. 

Vanlige krydder er salt, pepper, sennep, timian/oregano/basilikum, persille, gressløk osv. Du kan bruke det du liker. Hvis du bruker oppskrifter, står det i oppskriften hva du skal bruke.

Ikke kast spiselig mat, ihvertfall ikke hvis du ønsker å spise økonomisk.

Enten må du lage middag for bare en dag om gangen, eller så må du bestemme deg på forhånd for at du lager for to eller flere dager.

Hvis du har problemer med mat som ikke går under "praktiske", så burde du få noen å snakke med. Det er ingen skam å be om hjelp når man trenger det (tvertimot, det viser styrke).

Brød går ut. Jeg er så lei av det. Det jeg tenkte jeg skulle begynne med var bær og frukt tallerken til frokost og så egg, avokado, tomat pluss mer til lunsj. Det er så langt jeg har klart å finne ut hva jeg vil ha. Å få forslag fra brukere her om feks om noen har stekt en kylling bryst og stekt 8 rosenkål og 1 hel paprika i tillegg pluss 1 boks brune bønner og hva slags krydder er mer sånt jeg ser for meg.

Lager jeg mat for flere dager så blir det spist opp samme dag uansett. Det er derfor jeg ettetlyser enkle forslag og mengder.

Oppskrifter følger jeg aldri. Jeg aner ikke hva du mener med ditt siste avsnitt. Du får det til å høres ut som om jeg er anorektiker eller aldri har laget mat eller er psyk eller noe. Noe jeg har lagt merke til at du gjør i svært mange tråder som ligner på min. Ikke tillegg meg ting du ikke har grunnlag for å uttale deg om.

AnonymBruker
Skrevet

Om du lager for mye mat må du nesten venne deg til å fylle opp tallerkenen din, for så å fryse resten før du begynner å spise det du har på tallerkenen

Evt du kan droppe kveldsen de dagene du spiser en enorm porsjon middag

Hvor kommer dette behovet fra? Kjeder du deg? Liker du følelsen av å spise? har du cravings? Annet?

Anonymkode: 759cd...1a4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du lager for mye mat må du nesten venne deg til å fylle opp tallerkenen din, for så å fryse resten før du begynner å spise det du har på tallerkenen

Evt du kan droppe kveldsen de dagene du spiser en enorm porsjon middag

Hvor kommer dette behovet fra? Kjeder du deg? Liker du følelsen av å spise? har du cravings? Annet?

Anonymkode: 759cd...1a4

Jeg ønsker ikke å lage for mye mat. Jeg ønsker å lage sånn passelig mengde.

Jeg antar det er en vane fra da vi alle bodde hjemme i storfamilie og måtte lage store gryter med mat. Og så liker jeg å lage mat.

AnonymBruker
Skrevet

Da lager du mindre, tar lite på tallerkenen og pakker bort resten i en boks du putter i frys. 

Anonymkode: e6869...b9a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da lager du mindre, tar lite på tallerkenen og pakker bort resten i en boks du putter i frys. 

Hvis du har lest mine innlegg så ser du at det ikke fungerer for meg.

Skrevet

Du kan gi bort, men ikke kast. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, Lammelåret skrev:

Du kan gi bort, men ikke kast. 

Jeg kaster gamle og mugne matvarer jo.

Skal si nivået på kg brukere som svarer i tråder har sunket langt under babyalder når ingen klarer å svare på det jeg spør om.

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal si nivået på kg brukere som svarer i tråder har sunket langt under babyalder når ingen klarer å svare på det jeg spør om.

I hovedinnlegget skrev du at du hadde kastet ut lomper mm, ingenting om at det var muggent. Du vurderte også å kaste hermetisk frukt, skrev du. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, Lammelåret skrev:

I hovedinnlegget skrev du at du hadde kastet ut lomper mm, ingenting om at det var muggent. Du vurderte også å kaste hermetisk frukt, skrev du. 

Hva så? Det er ingen her som vil ha det uansett. Det er 19 mil til nærmeste nabo.

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva så? Det er ingen her som vil ha det uansett. Det er 19 mil til nærmeste nabo.

Hva med postbudet? Søppelkjørerne?

AnonymBruker
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Wow. Jevn hadde faktisk tenkt til å gi segn noen råd, men når du er så forbanna frekk å kaller folk for «babyer» fordi du ikke får svarene du vil ha så kan det være.

Anonymkode: 633cf...dec

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du har lest mine innlegg så ser du at det ikke fungerer for meg.

Har lest, men mener det uansett. Fordi du kan hvis du vil.  Ingen tvinger deg til å lage digre gryter eller spise opp alt samme dag. Det er faktisk et valg du tar ved å lage masse og spise opp alt. Er du hjelpesløs 5 åring? 

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kunne fint gitt deg mange tips, men du er jo så grusomt frekk. :sjokkbla: 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...