Gå til innhold

Bakte poteter og krydder smør

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hvorda lager mann bakt potet og er det noen der ute som har en oppskrift på krydder smør? Godt krydder smør :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Steketiden på poteter er veldig individuell men ved 200-225 grader kan den være alt fra 30 minutter til en time avhengig av størrelse og potettype.

Kryddersmør (ett ord) kan du variere i det uendelige. Persille, dill, sitron, pepper, paprikapulver, chili, hvitløk, ingefær. Selv liker jeg chili- og paprikasmør til bakte poteter.

Bruk skikkelig Meierismør og skjær opp med ostehøvel, ta det ligge og bli mykt før du mikser inn det du vil ha med en gaffel. Rull smøret til en pølse, dekk til med plastfolie og sett kaldt.

Når du skal bake poteter så dropp denne idiotiske folien. Vask potetene, skjær kryss på toppen, gni inn med olje og dryss på hav- eller maldonsalt. Skallet blir sprøtt og godt og poteten myk og saftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det aller beste utgangspunktet for kryddersmør er smør pisket med litt crème fraîche (125 g smør + 1 ss crème fraîche), det gir et luftig og fyldig kryddersmør. Dette bruker jeg som utgangspunkt i alle kryddersmør, så tilsetter jeg bare den smaken jeg vil ha. F.eks. hakket chili, presset hvitløk, alle slags urter, revet sitronskall, most blåmuggost, finhakket paprika, sennep osv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...