Gå til innhold

Hvordan har dere råd til leilighet, hytte etc

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på hvordan folk får råd til alt, ikke nok med leiligheten eller hus, så har de 2 biler til rundt 300-500K per stk og kanskje motorsykkel i tillegg, hytte til 3 mill, kanskje båt. I tillegg til sydentur 2-3 ganger i året. Og diverse annet som aktivter til barna og seg selv som koster også penger +++

Og dette med normale lønninger 

Anonymkode: 1411b...7c4

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

For min del så jobber jeg mye. Har to jobber.

Anonymkode: 8c342...6cf

Skrevet

Det er et fantastisk program på TV3 som heter Luksusfellen som forklarer det svært godt.

Men sånn helt seriøst, noen er flinke til å spare og legge til side penger, noen arver osv. Noen har rett og slett hatt et heldigere utgangspunkt enn oss andre.

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

kjenner ingen som eier alt dette. eller jo, et par men de har arvet hus og har dermed ikke boliglån

Anonymkode: e57ee...6cd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på hvordan folk får råd til alt, ikke nok med leiligheten eller hus, så har de 2 biler til rundt 300-500K per stk og kanskje motorsykkel i tillegg, hytte til 3 mill, kanskje båt. I tillegg til sydentur 2-3 ganger i året. Og diverse annet som aktivter til barna og seg selv som koster også penger +++

Da lurer jeg litt på hvem disse folka er, de fleste jeg kjenner, har ikke hus, og hytte, og tre sydenturer, og to biler til en halv mill hver.. 

Jeg har bil og hus, her var det kun lån og sparing som gjaldt. 

Jeg regner med det gjelder det samme for de som har hytte, lån og sparing. 

Har man inn en 60 k i måneden, har man fint råd til 10.000 i hus, 10.000 i hytte, og 10.000 i bil feks. :) da har man fremdeles 30 k utenom liksom 😛

Anonymkode: 9ca20...705

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner ingen som har det sånn. De fleste jeg kjenner har leilighet eller hus, 1 nøktern bil og arvet hytte. Da går det fint å dra på sydenturer og sende barna på aktiviteter.

Anonymkode: c3f03...533

• Liker 1
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Vanlig lønn betaler ikke det der.

Vi har et feriehus, overdratt til oss av fattern. Vi har måttet totalrenovere, og jeg hadde måttet takke nei om jeg ikke hadde fått forskudd på arv. Bilen vår er flere år og skal ikke byttes, men kjøres ned. Vi bor i et svært nøkternt rekkehus og er ikke på noen sydentur etter vi har fått vårt eget feriested. 

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da lurer jeg litt på hvem disse folka er, de fleste jeg kjenner, har ikke hus, og hytte, og tre sydenturer, og to biler til en halv mill hver.. 

Jeg har bil og hus, her var det kun lån og sparing som gjaldt. 

Jeg regner med det gjelder det samme for de som har hytte, lån og sparing. 

Har man inn en 60 k i måneden, har man fint råd til 10.000 i hus, 10.000 i hytte, og 10.000 i bil feks. :) da har man fremdeles 30 k utenom liksom 😛

Anonymkode: 9ca20...705

Kan jo ta disse som eier hytte i såkalte hyttefelt, flotte hytter som koster nærmere 3 millioner, kanskje mer. Eks vierli hyttegrend i Telemark. Men også andre stedet. 

Mange kommer til hytta med en flott suv. Og jeg regner med at de har en bil til stående hjemme. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner 2 som har det slik. 25mill hus i Storby, svært feriehus ved sjøen, ny gigahytte på fjellet, fete biler, båt. De har begge jobbet sykt mye siden tenårene, gjerne 2 jobber i studietiden og i tidlig karriere. Etterudannelse. Begge har krevende lederjobber i dag. De har vært økonomisk smarte, og har stor arbeidskapasitet. Ingenting har kommet gratis, de har kjøpt seg oppover med eiendom, og beholdt leiligheter (utleie) når de har kjøpt en ny. Når har de realisert gamle eiendommer for å kjøpe den siste hytten.

De er veldig generøse og deler gladelig med de rundt seg, lar folk låne hytter, inviterer osv. De har valgt boliger/ feriesteder i Norge der de har kapasitet til å invitere fremfor råflotte ferier i utlandet. De setter familie og venner forran utreiselyst, og jeg har enormt respekt for hva de har fått til, og hvordan de forvalter det.

Anonymkode: d0860...e5b

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Burde vel ikke være et problem dersom man er to stk med middels høye inntekter? 

Anonymkode: 5d846...eb5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke det er så vanskelig. Jeg går på AAP og han har en helt gjennomsnittlig lønn. Det hadde jeg også før. Vi har enebolig, hytte, tre biler og en båt. Ingenting av dette er arvet eller kjøpt for arvede penger/med foreldrenes sikkerhet. Et par forskjeller er at vi ikke har barn og ikke reiser til Syden.

Cluet er:
1. Vi sparte opp mye penger og levde billigst mulig for å få råd til egenkapital.
2. Vi forventet ikke å være eiere av luksuriøs bolig i en alder av 23 år.
3. Vi lever nøysomt på andre områder: kjøper brukt, setter opp forbruksbudsjett og satser på kvalitet foran kvantitet.
4. Vi pusser opp og skifter ut møbler ut utstyr når det er nødvendig, ikke når det er umoderne.

Anonymkode: 88b7b...501

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner noen som har det slik, typisk håndverkere med egne firma. Eller siv ing i det private. 

Anonymkode: a5ace...c6e

AnonymBruker
Skrevet

De fleste som har vært i boligmarkedet noen år, har tjent noen millioner på prisoppgangen.

Selv kjøpte jeg min første leilighet i Oslo i 2004. På disse 14 årene har jeg kjøpt og solgt utallige boliger og har hatt en nettofortjeneste på omtrent 10 millioner. Ikke verst for en med bare videregående skole.

Andre har boligprisoppgang + arv på flere millioner.

Så det er egentlig ikke så rart at folk har god råd. De fleste har sin største inntjening på andre ting enn lønn.

Anonymkode: 74bfd...7a4

• Liker 4
Skrevet

Folk? 
Vet du om noen spesifikke mennesker som har alt dette og såpass "lav" lønn? Hvordan vet du hva alt de har kjøpt koster og hvilken lønn de har? 

AnonymBruker
Skrevet

Vel vi har hus, 2 biler, 2 snøscootere og campingvogn. Men sydenturer har vi då langt ikke vært på.

For vår del kommer det av at vi har ca 70.000 ut fast i mnd. I tillegg bonus noen ganger i året av varierende størrelse.

Anonymkode: a3ad7...007

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eneste jeg kjenner til med lignende er svigers. Svigermor eier hytte fordi den er arvet, ca pris ved salg er vel 5 mill. Pusset opp av sønner som er håndtverkere. Så har hun splitter ny bil nå, første gang i sitt liv (50 år) ellers har hun og mannen båt. Hun eier også halvparten av hans hus. Hun jobber bare på skole uten utdannelse, men hun har spart i mange år til dette.

Svigerfar er evig singel og har hytte, alltid splitter ny bil som byttes ut hvert andre år, arvet stort hus med dobbel garasje, masse plass rundt veggene og egen badeplass med brygge. Han tjener godt og har kunnet spare masse pga bosituasjon. 

Barna deres har vanlige jobber. Ene broren er ung, svært hus, dyr båt og dyr bil. Ser veldig bra ut sånn sett, men fått det til med stefar som kausjonist og andre broren eier halvparten av båten. 

Det ser jo ut som en perfekt familie utad som eier mye og har alt på stell. Mesteparten er arv.

Anonymkode: 96803...83a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi ligger sånn middels an lønnsmessig. Begge jobber 100%.Tre tenåringsbarn bor hjemme. Stort nok hus, men ikke noe fancy eller ekstravagant med det.(165 kvm) Rimelige møbler som sjelden byttes ut. 

Vi trenger to biler, disse er begge gamle (14 år). Har 'to hytter', den ene er blanding av kjøp/arv, den andre er forskudd på arv og eid sammen med andre familiemedlemmer. Vi trenger båt for å nå den ene hytta. Nøktern og liten båt, men ny motor. Vi reiser utenlands ca to g pr år:en gang med barna og en gang oss voksne alene. 

Mange syns kanskje vi har mye, men dere ser det er forklaring som ikke innebærer luksusliv og sløsing. Vi bruker relativt lite penger på mat, fest, restaurant. Gjør oppussing selv, leier ikke folk til det.

Vi betaler ned huslån ganske hardt. 

Anonymkode: 5b624...798

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

20 år med ekstrem vekst i boligprisene gjør at dessertgenerasjonen kan ha et sinnsykt forbruk gjennom refinansiering av boliglån.

Regningen er det dem som må betale 3 mill for 20 kvadratmeter på Grunerløkka som tar.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, prt90 skrev:

20 år med ekstrem vekst i boligprisene gjør at dessertgenerasjonen kan ha et sinnsykt forbruk gjennom refinansiering av boliglån.

Regningen er det dem som må betale 3 mill for 20 kvadratmeter på Grunerløkka som tar.

Nettopp. På de siste par årene har eiendomspriser skutt i været, og det som kostet nesten "ingenting" før i tiden er mangedoblet i verdi.

Min mor kjøpte i sin tid en leilighet til rundt 200.000kr, som for rundt 15 år siden ble solgt for ca. en million. Mine foreldre kjøpte da et hus for 1.5 mill. I dag har det steget til kanskje 3.5 mill. Så der har de tjent 2.8 millioner kun på verdiøkning uten å ha løftet en finger. De har kjøpt nye biler ved å refinansiere boliglånet. Mine besteforeldre lever fortsatt og sitter også på store verdier i ferdig nedbetalte boliger som de en gang skal arve. Da ser jeg fint hvordan det er mulig for "vanlige folk" i den generasjonen å ha dyrt hus, dyre biler, hytte og flotte ferier.

Jeg vet at 200k og 1.5 mill var mer penger den gang enn det er nå pga. inflasjon, men eiendom har steget mye mer enn den generelle inflasjonen. Nå har det stoppet opp og vi som er ung og skal etablere oss i dag må jobbe mer for det. Så får vi se om boligprisene som har flatet ut plutselig begynner å stige igjen.

Selv har jeg begynt fra scratch uten samboer og uten hjelp med EK eller kausjonist. Jeg jobbet og bodde hjemme til jeg hadde tjent opp nok EK til å kjøpe egen leilighet. Ellers har jeg bare hatt billige biler som har kostet meg sånn mellom 15k til 30k, uten å ta opp billån.

Anonymkode: c0bcb...0ff

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hytta har gått i familien gjennom generasjoner og ble gitt til meg i arv, huset ble kjøpt rimelig på starten av 2000-tallet når prisene ikke var så gale. Prisen er tredoblet nå, men du måtte ikke være spesielt rik for å kjøpe det den gang da.

Anonymkode: 315bc...058

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...