Gå til innhold

Steke biff, kun stekeovn. Hjelp.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal steke to biffer, men tør ikke bruke gass på felleskjøkkenet. Kan jeg få det bra til i stekeovn hvis jeg setter på grill først og lar de ettersteke på lav varme? Hvordan ville dere gjort det med kun stekeovn? 

Anonymkode: 3cce9...ee0

Skrevet

Måtte ha vært med grill med høy temperatur. Snu når overflaten ser ferdig ut. Tror faktisk ikke jeg ville etterstekt på lav varme. Tenker meg at innen du har fått en ok overflate på begge sider så er de ferdige. Men det kommer an på tykkelsen og hvordan du vil ha dem. Har aldri prøvd dette altså.

Men hvorfor kan du ikke steke med gass? Gasskomfyr? Hvis det er snakk om noe slags stormkjøkken eller noe så skjønner jeg det...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, solmåneogstjerner said:

Måtte ha vært med grill med høy temperatur. Snu når overflaten ser ferdig ut. Tror faktisk ikke jeg ville etterstekt på lav varme. Tenker meg at innen du har fått en ok overflate på begge sider så er de ferdige. Men det kommer an på tykkelsen og hvordan du vil ha dem. Har aldri prøvd dette altså.

Men hvorfor kan du ikke steke med gass? Gasskomfyr? Hvis det er snakk om noe slags stormkjøkken eller noe så skjønner jeg det...

Det er gasskomfyr, men jeg har aldri brukt det før. Får håpe jeg får det til. Takk for svar. Ts

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

http://m.side3.no/slik-steker-du-perfekt-biff/3005623.html bruker alltid denne måten når jeg steker biff i stekeovnen. Blir like perfekt hver gang. 

Anonymkode: 3d847...68e

Men her må du bruke stekepanne først. Og hvis ikke ts kan det så blir det jo ikke likt. 

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er gasskomfyr, men jeg har aldri brukt det før. Får håpe jeg får det til. Takk for svar. Ts

Men det er ikke noe problem å bruke! Skru på på vanlig måte og trykk inn blussknappen til du ser det kommer flamme. Evt få noen til å vise deg. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

http://m.side3.no/slik-steker-du-perfekt-biff/3005623.html bruker alltid denne måten når jeg steker biff i stekeovnen. Blir like perfekt hver gang. 

Takk for lenken. Skal prøve, men brun stekeskorpe blir det kanskje ikke når jeg ikke tør bruke gass og brune biffene først. Jeg tør å bruke gass, men har aldri gjort det før. 

TS

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, solmåneogstjerner skrev:

Men her må du bruke stekepanne først. Og hvis ikke ts kan det så blir det jo ikke likt. 

Ja, nei den har jeg ikke brukt hver gang. Blir bra likevel. 

AnonymBruker
Skrevet
Just now, solmåneogstjerner said:

Men det er ikke noe problem å bruke! Skru på på vanlig måte og trykk inn blussknappen til du ser det kommer flamme. Evt få noen til å vise deg. 

Takk. Skal prøve. Det er sjelden andre på kjøkkenet. Ts

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takk. Skal prøve. Det er sjelden andre på kjøkkenet. Ts

Hiv deg ut når du ser/hører noen er der! Det burde også finnes en bruksanvisning et sted. Evt kan du google det. 

Er jo litt dumt å bo et sted hvor du aldri kan steke/koke mat utenom i ovnen? Du skal sikkert ha noe tilbehør til biffen også? 

Og det er ikke flaut 😊 gasskomfyrer er tross alt ikke så veldig vanlig i Norge. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, solmåneogstjerner said:

Hiv deg ut når du ser/hører noen er der! Det burde også finnes en bruksanvisning et sted. Evt kan du google det. 

Er jo litt dumt å bo et sted hvor du aldri kan steke/koke mat utenom i ovnen? Du skal sikkert ha noe tilbehør til biffen også? 

Og det er ikke flaut 😊 gasskomfyrer er tross alt ikke så veldig vanlig i Norge. 

Takk, tror jeg tar sjansen og prøver å steke biffen på gass. Det kan vel ikke gå alvorlig galt så lenge jeg står der og passer på? Jeg kan nok slå på plata, men å regulere gassen er jeg redd for at jeg ikke vet hvordan jeg gjør. Det er moderne kjøkken. 

Ts

Skrevet

Hehe, det går nokk så bra så det! 

Om du virkelig ikke vil bruke gassbluss kan du varme en stekepanne i ovnen under grillen og steke slik, nesten som en salamander😊 varmen som magasineres i en tykk panne er nokk til å gi biffen en stekeskorpe. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk, tror jeg tar sjansen og prøver å steke biffen på gass. Det kan vel ikke gå alvorlig galt så lenge jeg står der og passer på? Jeg kan nok slå på plata, men å regulere gassen er jeg redd for at jeg ikke vet hvordan jeg gjør. Det er moderne kjøkken. 

Ts

Det går fint! Bare husk at det blir raskere varmt med gass enn med vanlige plater. 

Skru på full guffe, og trykk blussknappen til det kommer flamme. Skulle det mot formodning ikke skje innen du har trykket en del ganger så må du slå av gassen (altså vri bryteren til null), for ellers kan det lekke ut gass i rommet. Ihvertfall var det slik på en gammel gasskomfyr jeg brukte. 

Å regulere gassen er jo som å skru opp og ned varmen på en vanlig komfyr, bare vri på bryteren. 

Endret av solmåneogstjerner
AnonymBruker
Skrevet

Dersom det er et moderne kjøkken, går det greiere. Trykk inn bryteren på den kokeplaten du vil bruke. Vri til det kommer et litt "poff" og du ser den blå flammen. Reguler varmen som du gjør på en vanlig komfyr. 

Men pass på dette: 

1. Dersom du ikke får det til, og slipper ut endel gass: Skru av bryteren og vent litt før du prøver igjen. 

2. Dersom du skal ettersteke biffene på svak varme: Pass på at du ikke skrur så langt ned at flammen stopper. 

Anonymkode: 2201c...c2c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svarene. De hjalp meg litt. Jeg brukte ikke gass, forsøkte, men det var kun for å prøve. Biffene ble perfekte, smurte en alu-form med smør, krydret med salt og pepper, lot de ligge og temperere seg en time, hadde i fløte, ramsløk, hele fedd hvitløk og litt vann. 200 grader i 20 min. Det ga et fint resultat uten å bruke grillfunksjonen. 

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...