AnonymBruker Skrevet 13. juni 2018 #1 Skrevet 13. juni 2018 Jeg pratet med en venninne som har to barn i alder 10 og 14. Begge barna er mammadalter. Det ene barnet har en liten funksjonshemming, men klarer seg fint hvis hun blir kjørt her og der. Venninnen sier rett ut at hun gruer seg til ferien. Hun får svært lite fri og blir helt utslitt av all underholding og service. Alle pengene hun bruker og så lite takknemlighet å få igjen. Er det flere som føler det sånn? Anonymkode: 2af89...366
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2018 #2 Skrevet 13. juni 2018 Ja. Jeg synes ferier og helger er mest slitsomt. Klarer aldri å få alle barna fornøyd. Uansett om jeg prøver å være økonomisk så blir det alltid dyrere enn jeg egentlig har råd til. Har alltid et håp om at hvis jeg bare gjør det og det, og strekker meg litt ekstra, så vil de være fornøyde med ferien. Men det skjer ikke. Så ja, jeg gruer meg faktisk til feriene. Er alene med tre barn. Anonymkode: 869ee...4e4 6
Antoinette Skrevet 13. juni 2018 #3 Skrevet 13. juni 2018 De fleste foreldrene jeg kjenner gleder seg til ferien er over og at barnehagen/skolen begynner igjen. 4
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2018 #4 Skrevet 13. juni 2018 Nå har jeg skolebarn, og de har jo 8 uker med ferie. Det er jo slitsomt i lengden. Jeg gleder meg jo til ferie med barna, men ferien blir lang, kjedelig og det er godt da de starter på skolen igjen. Var annerledes da de gikk i barnehage, da var det jo bare 4 uker ferie, det var mer passe lengde. Anonymkode: c183d...a81 3
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2018 #5 Skrevet 13. juni 2018 Nei, i år fruer jeg meg ikke-selv om jeg synes ferie er slitsomt hehe. Men da barna var mindre så gruer jeg voldsomt og bare gledet meg til ferien var over for å komme til hektene. Hverdag er mindre slitsomt! Anonymkode: 1a55b...d67 2
GammelKaktus Skrevet 13. juni 2018 #6 Skrevet 13. juni 2018 Jeg gleder meg til ferien, det gjør jeg alltid. 😎 Dette året ekstra mye siden dette var første skoleår og jeg har savnet det å kunne ta en dag fri og bare kose oss. Så sommerferie nå blir satt enda større pris på.😊 Men jeg har bare et barn, det er oss to og da blir det ikke noe stress, kan forstå at andre som har flere barn og kanskje barn med utfordringer ser annerledes på det. 11
Macro Skrevet 13. juni 2018 #7 Skrevet 13. juni 2018 Jeg gleder meg veldig. Jeg synest hverdagen er best når det kommer til stykke, men det mente jeg før jeg fikk barn også😊 3
Gjest making.a.mess Skrevet 13. juni 2018 #8 Skrevet 13. juni 2018 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg pratet med en venninne som har to barn i alder 10 og 14. Begge barna er mammadalter. Det ene barnet har en liten funksjonshemming, men klarer seg fint hvis hun blir kjørt her og der. Venninnen sier rett ut at hun gruer seg til ferien. Hun får svært lite fri og blir helt utslitt av all underholding og service. Alle pengene hun bruker og så lite takknemlighet å få igjen. Er det flere som føler det sånn? Anonymkode: 2af89...366 Gruer man seg til å ha ferie med ungene så kan man be andre ta over omsorgen for dem. I hverdagen er folk borte fra tidlig til sent så den klampen om foten barna er merkes ikke så godt. Når ferien kommer så gruer de seg til å tilbringe tid med egne barn ? Hva slags verden er det vi lever i??
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2018 #9 Skrevet 13. juni 2018 Nå er min datter blitt 20 år, men når hun var liten gledet jeg meg til ferie, vi dro ofte 1 uke til utlandet, så var hun med far på en tur. Ofte på hyttetur med besteforeldrene i løpet av sommeren. Vi fant også på mye gøy på dagsturer. Nå har jeg kun 1 barn, men var jo litt med venninner som også hadde barn i samme alder. Når jeg var liten synes jeg de 8 ukene var som et helt liv med ferie, men jeg elsket det. Var på campingturer og lekte med nabobarna. Når skolen skulle begynne igjen fikk man nye klær og ny sekk, man gledet seg like mye til skolestart som man hadde gjort til skoleslutt. Skjønner at ting er mer slitsomt med flere barn, og når man må sjonglere jobb, barnehage og sfo. Anonymkode: 58fd3...2c9 6
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2018 #10 Skrevet 13. juni 2018 Jeg gleder meg! Har ett barn på snart 2 år og elsker all tid jeg kan bruke med henne! Jeg tenker at det blir litt hva man gjør det til, og jeg forstår at det er mer slitsomt med flere barn/ aldersforskjell osv. Men å grue seg? Det kan jeg ikke forstå! Jeg har selv vokst opp med flere søsken med stor aldersforskjell, både ferietur til syden og ferier hjemme. Vi har blitt lært opp til å være takknemlige for de vi får, og se opplevelsene i det vi gjør. Kjedet vi oss, ja da måtte vi ofte finne på noe selv. Anonymkode: 31f0e...7fe 6
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2018 #11 Skrevet 13. juni 2018 Her gleder vi oss til ferien. Tre barn. Nå er de tett i alder og liker mye av det samme. Likte å planlegge turer for barn og foreldre og mormor. Nå er det bare mannen, minsten og jeg som reiser. Turen blir lagt opp slik at alle får noe de liker. Siste del av turen blir på et stevne minsten skal delta i. Slik blir nok ferien vå i noen år til. Jeg sliter med migrene, så det hender at jeg blir liggende en dag, men da finner de andre på noe sammen. Anonymkode: d271a...3d9 2
Leonaen Skrevet 13. juni 2018 #12 Skrevet 13. juni 2018 Jeg gleder meg til ferie 😊 jeg syns det er fint å være hjemme med barn. Helgene er best og egentlig kunne jeg godt tenkt meg å være hjemmeværende med barn. Men økonomien strekker ikke til. Men vi har bare ett barn da. Jeg liker å se at pappa har så godt samspill med barnet og jeg liker å være med det, jeg er glad i barn generelt. Så jeg liker godt å være hjemme 😊 3
Bonusmammaen Skrevet 13. juni 2018 #13 Skrevet 13. juni 2018 Synes det er en ærlig sak jeg. Man er strengt tatt ikke vant til å være oppå hverandre hele tiden, - om det er mann eller barna.. så skal man plutselig være glade, barna proppfulle av forventninger som blir vanskelig å tilfredsstille for en hver pris. Vi har barn som må bli underholdt mye og det ER slitsomt. Synes alle foreldre og steforeldre skal tenke litt på balansen her. Vi trenger ikke la barna være i fokus 24/7. Det er lov å ta seg en dag alene eller med venner i blant. Det skal jeg gjøre. 9
Minlillelykke Skrevet 13. juni 2018 #14 Skrevet 13. juni 2018 Jeg gleder meg til ferie! Da slapper vi av uten tidsskjema! Og jeg kan kose meg med 3 åringen mens pappaen tar babyen 5
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2018 #15 Skrevet 13. juni 2018 Gleder meg som en unge til ferien. Nå er vårt barn bare to, men vi skal ha nesten 7 uker sammen i sommer. Jeg har en såkalt lærerferie i nyjobben. Anonymkode: ddc53...158 5
Ild Skrevet 13. juni 2018 #16 Skrevet 13. juni 2018 Gruer meg ikke, gleder meg enormt! Vi har jo barna bare til låns. Tenker at mye løses ved å holde ut sure miner og forsøk på utpressing fra barnas side. Det går fort over hos oss i hvert fall, om jeg ikke gjør så stort nummer ut av det. Forventningsavklaringer hjelper også, og å sette ting i perspektiv. Det er naturlig for mine barn å være selvsentrerte, egoistiske og krevende, men med litt veiledning blir de flinkere til å verdsette det de har/får. Bading, fiske krabber, sykkeltur, tur til øyene i Oslofjorden med rutebåt, tur i marka -alt så tilgjengelig og helt gratis, og ikke minst balsam for sjela. Tur til Tusenfryd ønsker de seg til bursdagen, og det er jo også stas. Våre barn er 9 og 12. 5
Alvario Skrevet 13. juni 2018 #17 Skrevet 13. juni 2018 Har aldri en dag gruet meg til ferien med barna. Det er fantastisk å ha gode dager sammen, både her hjemme og når vi reiser bort på noe. Det eneste som er slitsomt er at barna har lenger ferie enn oss! 5
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2018 #18 Skrevet 13. juni 2018 Jeg grudde meg veldig for en stund siden. Jeg har et barn med ekstra behov og et som er 3 år. Nå begynner det heldigvis å se litt lysere ut fordi økonomien brått ble litt romsligere og vi slipper å måtte være hjemme hele sommeren, men har muligheten til å benytte oss litt mer av aktiviteter i området. Det er tøft og slitsomt med 8 uker ferie når man har ekstra krevende barn, men det betyr ikke at jeg bare kan eller vil gi dem fra meg slik som en her skrev. Jeg koser meg selvsagt også med dem og elsker barna mine, men kjenner at det er godt når hverdagen kommer på plass igjen. Anonymkode: 21b4f...299 2
Daria Skrevet 13. juni 2018 #19 Skrevet 13. juni 2018 Jeg kan skjønne at ferie med barn kan være slitsomt til tider, og at både foreldre og barn gleder seg til hverdag igjen når en lang ferie går mot sluttet er vel normalt - det gjorde jeg da jeg var barn, selv om jeg elsket feriene. Men jeg synes det er merkelig, og strengt tatt ganske dårlig gjort mot barna, når jeg ser foreldre legger ut i sosiale medier om hvor slitsomt og masete og stress det er å ha ferie med ungene. Jeg lurer jo litt på hvorfor de har barn... 9
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2018 #20 Skrevet 13. juni 2018 31 minutter siden, making.a.mess skrev: Gruer man seg til å ha ferie med ungene så kan man be andre ta over omsorgen for dem. I hverdagen er folk borte fra tidlig til sent så den klampen om foten barna er merkes ikke så godt. Når ferien kommer så gruer de seg til å tilbringe tid med egne barn ? Hva slags verden er det vi lever i?? Ja det kan man virkelig lure på. Send de på sommerskole eller feriekoloni da. Stakkars unger! Anonymkode: 92a59...a91 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå